Perustelut
Lahden seudun jätelautakunta pyytää kunnilta lausunnot siitä, täyttääkö kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus jätelain 37 § mukaiset ehdot. Lausunto pyydetään 11.11.2022 mennessä. Liitteenä on jätehuoltoviranomaisen tekemä Seka- ja energiajätteen kuljetusjärjestelmäselvitys (valmistunut 12.9.2022). Vastaava lausunto on pyydetty kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilta.
Hollolassa (ja valtaosassa toimialuetta) on käytössä kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus. Päätös ei ole lainvoimainen (palautui 27.5.2019 korkeimmasta hallinto-oikeudesta uudelleen valmisteltavaksi).
Lahden seudun jätehuoltoviranomainen aloitti toimialueellaan loppuvuodesta 2021 sekalaisen yhdyskuntajätteen eli seka- ja energiajätteen kuljetusjärjestelmätarkastelun. Näiden osalta kunta voi edelleen päättää, että kuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa kiinteistön haltijan järjestämänä, jos jätelain 37 § edellytykset täyttyvät. Muiden jätelajien (biojäte, pakkausjätteet, metalli) kuljetus tulee nykyisen jätelain mukaan toteuttaa kunnan järjestämänä.
Kaikkien jätelain 37 § ehtojen tulee täyttyä, jotta jätteenkuljetus voidaan järjestää kiinteistönhaltijan järjestämänä:
- Alueella on tarjolla yksityisiä jätteenkuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin.
- Kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle.
- Kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetusjärjestelmän vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.
Hollolan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen antoi 26.1.2022 lausunnon jätelain (37 §) mukaisten edellytysten täyttymisestä Hollolan kunnan alueella. Lausunnossa todettiin yleisluontoisen tarkastelun pohjalta, etteivät edellytykset kaikilta osin täyty.
Lautakunta päättää kuljetusjärjestelmästä 15.12.2022. Kunnat ovat sopineet Salpakierto Oy:n osakassopimuksessa, että Salpakierto Oy kilpailuttaa kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen, mikäli siirrytään kuntien järjestämään jätteenkuljetukseen. Kuljetukset voivat alkaa aikaisintaan 3 vuoden päästä päätöksenteosta.
Selvityksen tulos perustui pääpiirteissään seuraaviin näkökohtiin:
- Hinnoittelun osalta asukkaat eivät ole yhdenvertaisessa asemassa kunnan sisällä. Jäteastioiden tyhjennysmaksut vaihtelevat asiakkaan kilpailutusvoiman ja alueen kilpailutilanteen mukaan.
- Kokonaisuudessaan kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa on edullisemmat hinnat kuin nykyisessä kuljetusjärjestelmässä.
- Jätteenkuljetukseen liittymisaste on kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa (71 %) heikompi kuin kunnan järjestämässä kuljetuksessa (80 %). Liittymättömyyden lieveilmiöinä ovat roskaantuminen ja jätteiden polttaminen.
- Kunnan järjestämä jätteenkuljetus tarjoaa viranomaisvalvonnalle paremmat edellytykset kuin nykyinen järjestelmä.
- Jätteenkuljetuksen järjestäminen ei kaikilla kiinteistöillä ole mahdollista kiinteistökohtaisilla jäteastioilla (haja-asutusalueella tieyhteyden puuttuminen tai teiden kantavuus). Vain kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa voidaan tarjota aluekeräyspistepalvelua.
- Nykyisessä järjestelmässä ei voida taata jätteenkuljetuksen toimivuutta poikkeustilanteissa.
- Keräysjärjestelmien kehittäminen ja lajitteluun kannustava hintaohjaus puoltavat kunnan järjestämää jätteenkuljetusta.
- Nykyinen jätteenkuljetusjärjestelmä ei luo tarpeeksi vakaata ympäristöä kuljetusyritysten investoinneille ja kehittämiselle.
- Kunnan järjestämän kuljetuksen keskitetty kilpailutus ja optimoitu reititys alentaa CO2-päästöjä.
- Kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa neuvonta tehostuu ja asukkaiden asiointi helpottuu, kun kaikki palvelut voi tilata samasta paikasta.
Hollolan kunnan ympäristöjaosto on ympäristönsuojeluviranomaisena käsitellyt asiaa kokouksessaan 18.10.2022 ja todennut seuraavaa:
Valvontajaosto Hollolan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toteaa lausuntonaan jätelain 37 § mukaisten ehtojen täyttymisestä kiinteistönhaltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa seuraavaa:
Kuljetusjärjestelmäselvitys on kattava ja perustuu monelta osin mitattavissa olevaan tietoon. Vertailua on pystytty toteuttamaan toimialueen sisällä, sillä osassa kunnista on jo käytössä Salpakierto Oy:n kilpailuttama jätteenkuljetus. Näin ollen valvontajaoston lausunto vastaa selvityksen tulosta: kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus ei täytä jätelain 37 § mukaisia ehtoja.
Lahden seudun jätelautakunta on päätösesityksistä poiketen päättänyt kaksi kertaa (16.1.2014 ja 16.2.2017), että kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus täyttää jätelain edellytykset. Hallinto-oikeus palautti ensimmäisen päätöksen lainvastaisena uudelleen valmisteltavaksi. Korkein hallinto-oikeus palautti toisen päätöksen jätelain vastaisena uudelleen valmisteltavaksi. Viranomaistyönä tehty selvitys ei ollut riittävä lautakunnan tekemään päätökseen, joka oli esityksen vastaisesti kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus. Viranomaistyönä tehty selvitys on kuitenkin riittävä tarkastelu selvittämään, ettei jätelain 37 § ehdot täyty ja lain mukaan tulee tällöin siirtyä kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. HAO:n (HAO 11.5.2018 nro 18/0173/2) ja KHO:n(KHO 27.5.2019 2730/1/18) tekemien aiempien päätösten perusteella virkamiestyönä lautakunnalle tehdyllä päätösesityksellä on hyvin suuri painoarvo. Lahden seudun jätelautakunnan alueella ei siis ole lainvoimaista päätöstä jätteenkuljettamisesta. Päätös olisi jätelain mukaan tullut tehdä 1.5.2013 mennessä.
Julkisen toimijan uskottavuuden ja yrittäjien pitkäjänteisen toiminnan jatkuvuuden sekä ennustettavuuden näkökulmasta jätteenkuljetusjärjestelmästä tulisi kyetä päättämään myös Päijät-Hämeessä kestävällä tavalla.
Asiantuntijoina kokouksessa kuultavina jätehuoltopäällikkö Tiia Yrjölä ja Salpakierto Oy:n toimitusjohtaja Johanna Rusanen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Kunnanhallitus toteaa lausuntonaan jätelain 37 § mukaisten ehtojen täyttymisestä kiinteistönhaltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa seuraavaa:
Kuljetusjärjestelmäselvitys on kattava ja perustuu monelta osin mitattavissa olevaan tietoon. Vertailua on pystytty toteuttamaan toimialueen sisällä, sillä osassa kunnista on jo käytössä Salpakierto Oy:n kilpailuttama jätteenkuljetus. Selvityksen perusteella on todettavissa, että kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus ei täytä jätelain 37 § mukaisia ehtoja.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.
Merk.
Asiantuntijoina kuultavana olivat Tiia Yrjölä, jätehuoltopäällikkö Lahden kaupunki ja Johannna Rusanen, toimitusjohtaja Salpakierto Oy.
Keskustelun kuluessa Satu Segersven esitti Hannu Siljanderin ensin kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun ja alueellisen jätteenkuljetusjärjestelmän mahdollisuudet ja vaihtoehdot selvitetään uudelleen puolueettomalla ja ulkopuolisella taholla. Lisäksi päätöksentekomateriaaliin lisätään Rambollin selvitys 12.10.22, SKAL:n ympäristöyritysten lausunto 20.10.22 päätöksenteon avoimuuden lisäämiseksi.
Puheenjohtaja totesi, että asiasta on tehty kannatettu esitys jatkovalmisteluun lähettämisestä ja rajasi keskustelun koskemaan jatkovalmisteluun lähettämistä. Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty esitys jatkovalmisteluun lähettämisestä, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.
Ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät ”JAA”.
Ne, jotka kannattavat Segersvenin ehdotusta jatkovalmisteluun lähettämisestä, äänestävät ”EI”.
Äänestysesitys hyväksyttiin.
Äänestyksessä annettiin 11 ääntä, 8 JAA (Toini Louekoski-Huttunen, Kristian Saarnio, Kati Pölönen, Minna Halme, Helena Maattola, Jarkko Niemi, Mika Lampola, Teemu Laine) ja 3 EI (Hannu Siljander, Aki Markkola, Satu Segersven).
Puheenjohtaja totesi hallituksen päättäneen jatkaa asian käsittelyä.