Kunnanhallitus, kokous 7.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 256 Kunnanhallituksen lausunto kiinteistönhaltijan järjestämän jätteenkuljetuksen lainmukaisuudesta

HOLDno-2021-750

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markit Likolammi, vs. ympäristötarkastaja, markit.likolammi@hollola.fi

Perustelut

Viite: Jätehuoltoviranomaisen asianumero 8614/11.05.00.00/2021

Lahden seudun jätehuoltoviranomainen aloittaa toimialueellaan kiinteän jätteen kuljetusjärjestelmätarkastelun ja pyytää ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa jätelain mukaisten edellytysten täyttymisestä Hollolan kunnan alueella. Lausunto pyydetään lähettämään viitteellä 8614/11.05.00.00/2021 osoitteeseen kirjaamo@lahti.fi 4.2.2022 mennessä.

Hollolan kunnan alueella on jätelautakunnan päätösten 2014 ja 2017 mukaisesti voimassa kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus. Jätelautakunnan viimeisin päätös palautui hallinto-oikeudesta uudelleen käsiteltäväksi 27.9.2019.

Kesällä 2021 päivitetyn jätelain nojalla biojätteen kuljetus siirtyy kunnan järjestämäksi 19.7.2023 - 1.7.2024. Lasin, metallin, kartongin ja muovin kuljetus siirtyy kunnan järjestämäksi 1.7.2023. Nyt meneillään oleva kuljetusjärjestelmätarkastelu koskee vain sekalaista yhdyskuntajätettä eli seka- ja energiajätettä. Näiden osalta kunta voi edelleen päättää, että kuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa siten, että kiinteistön haltija sopii siitä jätteen kuljettajan kanssa, jos jätelain 37 § edellytykset täyttyvät.

Jätelaki 37 §
1) näin järjestetty jätteenkuljetus täyttää 35 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset;
Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus on järjestämistavasta riippumatta järjestettävä niin, että tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin (35 § 2 mom)

2) jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;

3) päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan

Ehdotus

Esittelijä

Sameli Männistö, vs. ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Valvontajaosto Hollolan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toteaa lausuntonaan jätelain 37 § edellytysten täyttymisestä seuraavaa:

1) Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus on järjestämistavasta riippumatta järjestettävä niin, että tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin (35 § 2 mom)

Pääsääntöisesti Hollolan kunnan alueella on kattavasti tarjolla jätteen kuljetuspalveluja, poikkeuksena entinen Hämeenkosken alue, jossa valvontajaoston käsityksen mukaan palvelua tarjoaisi vain yksi toiminnanharjoittaja. Jätteen kuljetuspalveluja koskevien ehtojen kohtuullisuus ja tasapuolisuus voidaan varmistaa vain, mikäli kilpailutus ja hinnoittelu on avointa. Avoimuus toteutuu tällä hetkellä ainoastaan kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen osalta (mm. Lahden seudun jätehuoltoviranomaisen alueen jätetaksa 1.6.2021). Hollolan kunnan alueella voidaan täten vain osin varmistua kohdan 1 mukaisten edellytysten täyttymisestä.

2) Jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle

Kohdan 2 mukaisia näkökulmia on mahdollista edistää pitkäjänteisesti kilpailutuksen keinoin. Kotitalouksilla on tähän keskimäärin hyvin heikot valmiudet. Lisäksi kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus on vääjäämättä aiheuttanut tehottomuutta logistisiin järjestelyihin, ja sitä kautta lisännyt kuljetusten päästöjä (eri kuljetusyhtiöiden päällekkäiset ajot asuinalueilla). Kohdan 2 mukaisten edellytysten ei täten voida katsoa täyttyvän Hollolan kunnan alueella.

3) Päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan

Kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus on saattanut kotitaloudet eriarvoiseen asemaan (mm. eriasteiset kilpailutusvalmiudet). Uusien kuljetusyritysten on puolestaan vaikea päästä markkinoille, eikä tilanne välttämättä motivoi nykyisiä yrityksiä kehittämään toimintaansa ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Lisäksi kuljetuskentän hajanaisuus luo haasteita ja aiheuttaa tehottomuutta viranomaisten valvontatyölle. Kohdan 3 mukaiset edellytykset eivät täten Hollolan kunnan alueella täyty.

”Kokonaisuutena myönteiseksi” ei myöskään voi luonnehtia tilannetta, jossa kiinteistön jätehuolto olisi osin kunnan ja osin kiinteistönhaltijan järjestämä (taloyhtiöt ja yli 10 000 asukkaan taajamat 2023/2024 lähtien).

Päätös

Merk. asiantuntijana kuultiin vs. ympäristötarkastaja Markit Likolammia.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Valmistelija

Markit Likolammi, vs. ympäristötarkastaja, markit.likolammi@hollola.fi

Perustelut

Lahden seudun jätelautakunta pyytää ympäristönsuojeluviranomaiselta lausuntoa siitä, täyttääkö kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus jätelain 37 § mukaiset ehdot. Liitteenä on jätehuoltoviranomaisen tekemä Seka- ja energiajätteen kuljetusjärjestelmäselvitys (valmistunut 12.9.2022). Hollolassa (ja valtaosassa toimialuetta) on käytössä kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus. Päätös ei ole lainvoimainen (palautui 27.5.2019 korkeimmasta hallinto-oikeudesta uudelleen valmisteltavaksi).

Lahden seudun jätehuoltoviranomainen aloitti toimialueellaan loppuvuodesta 2021 sekalaisen yhdyskuntajätteen eli seka- ja energiajätteen kuljetusjärjestelmätarkastelun. Näiden osalta kunta voi edelleen päättää, että kuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa kiinteistön haltijan järjestämänä, jos jätelain 37 § edellytykset täyttyvät. Muiden jätelajien (biojäte, pakkausjätteet, metalli) kuljetus tulee nykyisen jätelain mukaan toteuttaa kunnan järjestämänä.

Hollolan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen antoi 26.1.2022 lausunnon jätelain (37 §) mukaisten edellytysten täyttymisestä Hollolan kunnan alueella. Lausunnossa todettiin yleisluontoisen tarkastelun pohjalta, etteivät edellytykset kaikilta osin täyty.

Kaikkien jätelain 37 § ehtojen tulee täyttyä, jotta jätteenkuljetus voidaan järjestää kiinteistönhaltijan järjestämänä:

  1. Alueella on tarjolla yksityisiä jätteenkuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin.
  2. Kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle.
  3. Kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetusjärjestelmän vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.

Kuljetusjärjestelmäselvityksen mukaan jätelain ehdot eivät täyty, joten seka- ja energiajätteen kuljetuksessa tulee siirtyä kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Lautakunta päättää kuljetusjärjestelmästä 15.12.2022. Kunnat ovat sopineet Salpakierto Oy:n osakassopimuksessa, että Salpakierto Oy kilpailuttaa kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen. Kuljetukset voivat alkaa aikaisintaan 3 vuoden päästä päätöksenteosta.

Selvityksen tulos perustui pääpiirteissään seuraaviin näkökohtiin:

  • Hinnoittelun osalta asukkaat eivät ole yhdenvertaisessa asemassa kunnan sisällä. Jäteastioiden tyhjennysmaksut vaihtelevat asiakkaan kilpailutusvoiman ja alueen kilpailutilanteen mukaan.
  • Kokonaisuudessaan kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa on edullisemmat hinnat kuin nykyisessä kuljetusjärjestelmässä.
  • Jätteenkuljetukseen liittymisaste on kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa (71 %) heikompi kuin kunnan järjestämässä kuljetuksessa (80 %). Liittymättömyyden lieveilmiöinä ovat roskaantuminen ja jätteiden polttaminen.
  • Kunnan järjestämä jätteenkuljetus tarjoaa viranomaisvalvonnalle paremmat edellytykset kuin nykyinen järjestelmä.
  • Jätteenkuljetuksen järjestäminen ei kaikilla kiinteistöillä ole mahdollista kiinteistökohtaisilla jäteastioilla (haja-asutusalueella tieyhteyden puuttuminen tai teiden kantavuus). Vain kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa voidaan tarjota aluekeräyspistepalvelua.
  • Nykyisessä järjestelmässä ei voida taata jätteenkuljetuksen toimivuutta poikkeustilanteissa.
  • Keräysjärjestelmien kehittäminen ja lajitteluun kannustava hintaohjaus puoltavat kunnan järjestämää jätteenkuljetusta.
  • Nykyinen jätteenkuljetusjärjestelmä ei luo tarpeeksi vakaata ympäristöä kuljetusyritysten investoinneille ja kehittämiselle.
  • Kunnan järjestämän kuljetuksen keskitetty kilpailutus ja optimoitu reititys alentaa CO2-päästöjä.
  • Kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa neuvonta tehostuu ja asukkaiden asiointi helpottuu, kun kaikki palvelut voi tilata samasta paikasta.

​​​​​

Ehdotus

Esittelijä

Sameli Männistö, vs. ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Valvontajaosto Hollolan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toteaa lausuntonaan jätelain 37 § mukaisten ehtojen täyttymisestä kiinteistönhaltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa seuraavaa:

Kuljetusjärjestelmäselvitys on kattava ja perustuu monelta osin mitattavissa olevaan tietoon. Vertailua on pystytty toteuttamaan toimialueen sisällä, sillä osassa kunnista on jo käytössä Salpakierto Oy:n kilpailuttama jätteenkuljetus. Näin ollen valvontajaoston lausunto vastaa selvityksen tulosta: kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus ei täytä jätelain 37 § mukaisia ehtoja.

Päätös

Päätöehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Lahden seudun jätelautakunta pyytää kunnilta lausunnot siitä, täyttääkö kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus jätelain 37 § mukaiset ehdot. Lausunto pyydetään 11.11.2022 mennessä. Liitteenä on jätehuoltoviranomaisen tekemä Seka- ja energiajätteen kuljetusjärjestelmäselvitys (valmistunut 12.9.2022). Vastaava lausunto on pyydetty kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilta.

Hollolassa (ja valtaosassa toimialuetta) on käytössä kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus. Päätös ei ole lainvoimainen (palautui 27.5.2019 korkeimmasta hallinto-oikeudesta uudelleen valmisteltavaksi).

Lahden seudun jätehuoltoviranomainen aloitti toimialueellaan loppuvuodesta 2021 sekalaisen yhdyskuntajätteen eli seka- ja energiajätteen kuljetusjärjestelmätarkastelun. Näiden osalta kunta voi edelleen päättää, että kuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa kiinteistön haltijan järjestämänä, jos jätelain 37 § edellytykset täyttyvät. Muiden jätelajien (biojäte, pakkausjätteet, metalli) kuljetus tulee nykyisen jätelain mukaan toteuttaa kunnan järjestämänä.

Kaikkien jätelain 37 § ehtojen tulee täyttyä, jotta jätteenkuljetus voidaan järjestää kiinteistönhaltijan järjestämänä:

  1. Alueella on tarjolla yksityisiä jätteenkuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin.
  2. Kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle.
  3. Kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetusjärjestelmän vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.

Hollolan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen antoi 26.1.2022 lausunnon jätelain (37 §) mukaisten edellytysten täyttymisestä Hollolan kunnan alueella. Lausunnossa todettiin yleisluontoisen tarkastelun pohjalta, etteivät edellytykset kaikilta osin täyty.

Lautakunta päättää kuljetusjärjestelmästä 15.12.2022. Kunnat ovat sopineet Salpakierto Oy:n osakassopimuksessa, että Salpakierto Oy kilpailuttaa kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen, mikäli siirrytään kuntien järjestämään jätteenkuljetukseen. Kuljetukset voivat alkaa aikaisintaan 3 vuoden päästä päätöksenteosta.

Selvityksen tulos perustui pääpiirteissään seuraaviin näkökohtiin:

  • Hinnoittelun osalta asukkaat eivät ole yhdenvertaisessa asemassa kunnan sisällä. Jäteastioiden tyhjennysmaksut vaihtelevat asiakkaan kilpailutusvoiman ja alueen kilpailutilanteen mukaan.
  • Kokonaisuudessaan kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa on edullisemmat hinnat kuin nykyisessä kuljetusjärjestelmässä.
  • Jätteenkuljetukseen liittymisaste on kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa (71 %) heikompi kuin kunnan järjestämässä kuljetuksessa (80 %). Liittymättömyyden lieveilmiöinä ovat roskaantuminen ja jätteiden polttaminen.
  • Kunnan järjestämä jätteenkuljetus tarjoaa viranomaisvalvonnalle paremmat edellytykset kuin nykyinen järjestelmä.
  • Jätteenkuljetuksen järjestäminen ei kaikilla kiinteistöillä ole mahdollista kiinteistökohtaisilla jäteastioilla (haja-asutusalueella tieyhteyden puuttuminen tai teiden kantavuus). Vain kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa voidaan tarjota aluekeräyspistepalvelua.
  • Nykyisessä järjestelmässä ei voida taata jätteenkuljetuksen toimivuutta poikkeustilanteissa.
  • Keräysjärjestelmien kehittäminen ja lajitteluun kannustava hintaohjaus puoltavat kunnan järjestämää jätteenkuljetusta.
  • Nykyinen jätteenkuljetusjärjestelmä ei luo tarpeeksi vakaata ympäristöä kuljetusyritysten investoinneille ja kehittämiselle.
  • Kunnan järjestämän kuljetuksen keskitetty kilpailutus ja optimoitu reititys alentaa CO2-päästöjä.
  • Kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa neuvonta tehostuu ja asukkaiden asiointi helpottuu, kun kaikki palvelut voi tilata samasta paikasta.

Hollolan kunnan ympäristöjaosto on ympäristönsuojeluviranomaisena käsitellyt asiaa kokouksessaan 18.10.2022 ja todennut seuraavaa:

Valvontajaosto Hollolan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toteaa lausuntonaan jätelain 37 § mukaisten ehtojen täyttymisestä kiinteistönhaltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa seuraavaa:

Kuljetusjärjestelmäselvitys on kattava ja perustuu monelta osin mitattavissa olevaan tietoon. Vertailua on pystytty toteuttamaan toimialueen sisällä, sillä osassa kunnista on jo käytössä Salpakierto Oy:n kilpailuttama jätteenkuljetus. Näin ollen valvontajaoston lausunto vastaa selvityksen tulosta: kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus ei täytä jätelain 37 § mukaisia ehtoja.

Lahden seudun jätelautakunta on päätösesityksistä poiketen päättänyt kaksi kertaa (16.1.2014 ja 16.2.2017), että kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus täyttää jätelain edellytykset. Hallinto-oikeus palautti ensimmäisen päätöksen lainvastaisena uudelleen valmisteltavaksi. Korkein hallinto-oikeus palautti toisen päätöksen jätelain vastaisena uudelleen valmisteltavaksi.  Viranomaistyönä tehty selvitys ei ollut riittävä lautakunnan tekemään päätökseen, joka oli esityksen vastaisesti kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus. Viranomaistyönä tehty selvitys on kuitenkin riittävä tarkastelu selvittämään, ettei jätelain 37 § ehdot täyty ja lain mukaan tulee tällöin siirtyä kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. HAO:n (HAO 11.5.2018 nro 18/0173/2) ja KHO:n(KHO 27.5.2019 2730/1/18)  tekemien aiempien päätösten perusteella virkamiestyönä lautakunnalle tehdyllä päätösesityksellä on hyvin suuri painoarvo. Lahden seudun jätelautakunnan alueella ei siis ole lainvoimaista päätöstä jätteenkuljettamisesta. Päätös olisi jätelain mukaan tullut tehdä 1.5.2013 mennessä. 

Julkisen toimijan uskottavuuden ja yrittäjien pitkäjänteisen toiminnan jatkuvuuden sekä ennustettavuuden näkökulmasta jätteenkuljetusjärjestelmästä tulisi kyetä päättämään myös Päijät-Hämeessä kestävällä tavalla.​​

Asiantuntijoina kokouksessa kuultavina jätehuoltopäällikkö Tiia Yrjölä ja Salpakierto Oy:n toimitusjohtaja Johanna Rusanen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus toteaa lausuntonaan jätelain 37 § mukaisten ehtojen täyttymisestä kiinteistönhaltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa seuraavaa:

Kuljetusjärjestelmäselvitys on kattava ja perustuu monelta osin mitattavissa olevaan tietoon. Vertailua on pystytty toteuttamaan toimialueen sisällä, sillä osassa kunnista on jo käytössä Salpakierto Oy:n kilpailuttama jätteenkuljetus. Selvityksen perusteella on todettavissa, että kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus ei täytä jätelain 37 § mukaisia ehtoja.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Merk. 

Asiantuntijoina kuultavana olivat Tiia Yrjölä, jätehuoltopäällikkö Lahden kaupunki ja Johannna Rusanen, toimitusjohtaja Salpakierto Oy.

Keskustelun kuluessa Satu Segersven esitti Hannu Siljanderin ensin kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun ja alueellisen jätteenkuljetusjärjestelmän mahdollisuudet ja vaihtoehdot selvitetään uudelleen puolueettomalla ja ulkopuolisella taholla. Lisäksi päätöksentekomateriaaliin lisätään Rambollin selvitys 12.10.22, SKAL:n ympäristöyritysten lausunto 20.10.22 päätöksenteon avoimuuden lisäämiseksi.

Puheenjohtaja totesi, että asiasta on tehty kannatettu esitys jatkovalmisteluun lähettämisestä ja rajasi keskustelun koskemaan jatkovalmisteluun lähettämistä. Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty esitys jatkovalmisteluun lähettämisestä, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.

Ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät ”JAA”.

Ne, jotka kannattavat Segersvenin ehdotusta jatkovalmisteluun lähettämisestä, äänestävät ”EI”.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Äänestyksessä annettiin 11 ääntä, 8 JAA (Toini Louekoski-Huttunen, Kristian Saarnio, Kati Pölönen, Minna Halme, Helena Maattola, Jarkko Niemi, Mika Lampola, Teemu Laine) ja 3 EI (Hannu Siljander, Aki Markkola, Satu Segersven).

Puheenjohtaja totesi hallituksen päättäneen jatkaa asian käsittelyä.

Äänestystulokset

  • Kyllä 8 kpl 73%

    Toini Louekoski-Huttunen, Kristian Saarnio, Kati Pölönen, Minna Halme, Helena Maattola, Jarkko Niemi, Mika Lampola, Teemu Laine

  • Ei 3 kpl 27%

    Hannu Siljander, Aki Markkola, Satu Segersven

Tiedoksi

Lahden seudun jätelautakunta.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.