Valmistelija
Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Perustelut
KOy Harmaaleppä on 1970-luvun alussa rakennettu kolmen vuokratalon muodostama kokonaisuus, joissa yhteensä on 111 vuokra-asuntoa (6700 k-m2). Yhtiössä on yhteensä 114 osaketta ja omistajina ovat:
Hollolan kunta, 70 osaketta (61,4 %)
Paakkisen automaalaamo Oy, 9 osaketta
Pulla-Pojat Oy, 9 osaketta
Elecster Oy, 9 osaketta
Naisten pukutehdas Oy, 6 osaketta
HT-Collection Oy, 5 osaketta
Lasimies Oy, 3 osaketta
Anttila, Katariina, 3 osaketta
Harmaalepän hallitus on kokouksessaan 12.3.2019 tehnyt esityksen teettää asiantuntijalla selvitystyö aravarajoitteiden vapauttamisesta ja uuden yhtiöjärjestyksen tekemisestä. Esitys perustui vähemmistöosakkaiden esittämään haluun luopua yhtiön omistuksesta, koska työntekijöillä ei enää ole tarvetta asunnoille. Yhtiön lähivuosien korjaustarvearvio on n. 3,8 milj. euroa (LVIS, rakennustekniikka). Asunnot on aikanaan rakennettu kunnan ja yrittäjien välisenä yhteistyönä yritysten työntekijöiden asumistarpeita täyttämään. Kunnan vuokra-asumisesta vastaavaa Hollolan Asuntotalo Oy:tä ei ko. ajankohtana oltu perustettu.
Konsernijaosto arvioi kokouksissaan 4.8.2019 ja 19.8.2019 vaihtoehtoja etenemisen osalta:
Vaihtoehto |
Vaikutukset |
1. Osakkaiden yhteinen hakemus ARA-rajoitusten poistosta ja yhtiön myynti |
Koko yhtiön myyminen ARA-rajoitusten poistuttua, kustannusten, hyödyt ja riskit jaettuja |
2. Kunta myy osuutensa muille osakkaille |
Kunta siirtää kustannukset, hyödyt ja riskit muille osakkaille |
3. Kaikki osakkaat myyvät osuutensa ARA-kelpoiselle toimijalle |
Koko yhtiön myyminen ARA-rajoitusten mukaiselle toimijalle, kustannukset, hyödyt ja riskit jaettuja |
4. Kunta ostaa muiden osakkaiden osuudet |
Koko yhtiön myyminen ARA-rajoitusten poistuttua, kustannukset, hyödyt ja riskit kunnalle |
Kiinteistö Oy Harmaaleppä on kiinteistö-osakeyhtiö, mihin sovelletaan Osakeyhtiölakia (ei Asunto-osakeyhtiölakia). Osakeomistus yhtiössä ei yhtiöjärjestyksen mukaan oikeuta tiettyjen asuntojen hallintaan. Koy Harmaaleppä ei käytännössä voi myydä yhtä taloa erikseen, koska suurin osa tekniikasta ja liittymistä on kaikkia taloja palvelevia.
Tonttia tai vuokrasoikeutta ei käytännössä voi jakaa osiin. KOy Harmaalepän osakkeiden myynti oli mahdollista vain ARA-kelpoisille ostajille, koska yhtiöön kohdistui ARA-rajoituksen mukaiset luovutusrajoitukset vuoteen 2040 saakka.
Hollolan Asuntotalot Oy (HAT) on Hollolan kunnan 100 % omistama tytäryhtiö. Yhtiö omistaa Hollolassa n. 500 asuntoa, pääosin ARA-rahoitettuja. Valtuuston 17.6.2019 päätöksellä (talouden tasapainotus) kunta keskittyy strategiseen omistukseen ja vaikuttavaan yhteistoimintaan, analysoi omistustaan (laajasti) ja arvioi HAT:n roolin. Tähän perustuen kohdan 4 (laajempi vastuunotto ei-strategisesta yhtiöstä) katsottiin olevan ristiriidassa valtuuston linjausten kanssa. Kohtien 2 ja 3 osalta osakkeiden myyntiä ARA-hinnalla ei pidetty houkuttelevana kunnan tai yksityisten omistajien taholta. Tarkastelun pohjaksi jäi vaihtoehto 1.
Konsernijaosto päätyi hyväksymään yhtiön hallituksen esitykseen ja esittämään yhtiökokoukselle hakemusta ARA-rajoitusten poistamisesta. Yhtiökokous hyväksyi esityksen 14.10.2019. Yhtiön toimeksiannosta laadittiin vapautushakemus ARA:lle, johon Hollolan kunnanhallitus antoi myönteisen lausunnon kokouksessaan 10.2.2020. Lausunnossaan kunnanhallitus sitoutui mm. siihen, että asukkaiden asema turvataan jatkossa tarjoamalla vastaavanlaista asuntoa kunnan muista kohteista ja että Hollolan kunta sitoutuu käyttämään Kiinteistö Oy Harmaalepän osakkeiden rajoituksista vapauttamisesta mahdollisesti vapautuvan pääoman uuteen valtion korkotukemaan asuntotuotantoon tai olemassa olevan valtion tukeman asuntokannan peruskorjaamiseen.
ARA myönsi KOy Harmaalepälle vapautuksen ARA-rajoitteista 24.3.2020.
Konsernijaoston kokouksessa 20.4.2020 KOy Harmaalepän hallitukselle annettiin kunnan osalta valtuudet ryhtyä valmistelemaan KOY Harmaalepän osakkeiden myyntiä sopimalla osakkaiden kesken keskeisistä ja aikataulutetuista toimenpiteistä. Ennen tarjouspyyntömenettelyä suositeltiin toteutettavaksi markkinavuoropuhelu mm. myynnin ajoittamisen määrittelemiseksi. Myynnin osalta edellytettiin tarkistettavaksi ainakin ostajien taustat (lainmukaisuus, vastuullisuus), investointikyky (rahoitus) ja tavoitteet yhtiön kehittämisen osalta (pitkäjänteisyys).
HAT:n linjauksia käsiteltiin Inspira Oy:n tekemien taloudellisten laskelmien, riskiarvioinnin ja yhtiön oman suunnitelman sekä konsernijaoston käsittelyjen pohjalta valtuustoseminaarissa 5.10.2020. Valtuustoryhmien yhteinen näkemys 5.10.2020 oli, että HAT:n toimintaa jatkokehitetään, mutta muuttunut toimintaympäristö (ylitarjontatilanne, konsernivelka/sote-uudistus, vetovoima) otetaan huomioon. Tämä tarkoitti, että yhtiön heikoimmasta kiinteistökannasta luovutaan (myymällä tai purkamalla), muuta rakennuskantaa korjataan ja ylläpidetään sekä vetovoimaa lisätään ja uusien vuokra-asuntojen rakentamista harkitaan. Yhtiö ei lähtökohtaisesti vaadi lisärahoitusta/lisätakauksia toimintaansa. Yhtiön rahoitustarpeita tuetaan vapautetun ARA-asuntokannan myymisellä ja yksittäisten asunto-osakkeiden myynnillä sekä mm. KOy Harmaalepän myyntituloilla. Linjaukset käsiteltiin konsernijaostossa 19.10.2020.
KOy Harmaalepän hallitus on teettänyt asuntojen kuntotutkimuksen, määritellyt omaisuuden markkina-arvon (Realia Management Oy), valtuuttanut prosessin hoidon asiantuntijalle (VT Timo Salonen) sekä järjestänyt avoimen, julkisen tarjouskilpailun. Yhtiön hallitus on 9.3.2021 kokouksessaan esittänyt, että kiinteistöosakeyhtiö myy rakennukset ja tontin vuokraoikeuden sekä siirtää vuokrasopimukset korkeimman tarjouksen tehneelle Osuusasunnot Oy:lle hintaan 3,6 milj. euroa. Myyntihinta vastaa markkina-arvomääritystä. Kiinteistöosakeyhtiö jakaa kiinteistön varat ja yhtiö purkautuu selvitystilan kautta. Hollolan kunnan osuus kauppahinnasta on n. 1,56 milj. euroa. Yhtiön omaisuuden myynnistä päätetään ylimääräisessä yhtiökokouksessa.
KOy Harmaalepän asukkaille on jaettu 19.2.2021 ennakoiva tiedote myyntitilanteesta. Tähän liittyen kuntaan on saapunut 12.3.2021 liitteen mukainen kansalaisaloite, missä esitetään, että "kunnanhallitus/kunnanvaltuusto ei hyväksy Kiinteistö OY Harmaalepän myyntiä millekkään
yksityiselle taholle ja että kunta lunastaa jäljellä olevat yksityisten omistamat asunnot omistukseensa sekä
tämän päätöksen jälkeen siirtää po. Yhtiön kiinteistömassan kunnan omistamaan Hollolan
Asuintalot Oy hallintaan.". Kansalaisaloite liitteenä.
Mikäli kunta päätyisi ratkaisuun, että HAT ostaisi KOy Harmaalepän osakkeet, tarkoittaisi se muiden osakkaiden osuuksien ostoa, yhtiöön tehtävien laajojen saneerausten rahoitusta sekä HAT:n korjausinvestointeihin osoitettavaa erillisrahoitusta eli yhteensä Hollolan kunnan konsernivelan kasvua n. 9-10 milj. eurolla ja vastaavaa kunnan omavelkaista takausta HAT:lle, mitkä eivät ole synkronissa valtuuston 17.6.2019 linjauspäätösten ja valtuustoseminaarin 19.10.2020 linjausten kanssa. Ratkaisulla ei myöskään vältyttäisi vuokrien nousulta, mikä perustuu yhtiön laajaan LVIS-saneeraustarpeeseen.
KOy Harmaaleppä on saanut ARA-vapautuksen mm. sillä ehdolla, että Hollolan kunta sitoutuu käyttämään Kiinteistö Oy Harmaalepän osakkeiden rajoituksista vapauttamisesta mahdollisesti vapautuvan pääoman uuteen valtion korkotukemaan asuntotuotantoon tai olemassa olevan valtion tukeman asuntokannan peruskorjaamiseen. HAT on laatinut 10 vuoden suunnitelman yhtiön vuokra-asuntotalojen korjausvelan hoitamisesta. Yhtiön lisärahoitustarve on n. 4 milj. euroa.
Hallintosäännön 3 § kohdan 24 mukaan kunnanvaltuusto päättää: "kunnan omaisuuden luovuttamisesta tai myynnistä, milloin luovutettavan omaisuuden arvo tai kauppahinta ylittää 1 milj. euroa."
Ehdotus
Esittelijä
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Ehdotus valtuustolle:
Kunnanvaltuusto antaa KOy Harmaalepän yhtiökokousedustajalle ohjeeksi hyväksyä tehty korkein tarjous KOy Harmaalepän omaisuudesta.
Lisäksi valtuusto toteaa, että kaupan kautta kunnalle vapautuvat varat osoitetaan Hollolan Asuntotalot Oy:lle uuteen valtion korkotukemaan asuntotuotantoon tai olemassa olevan valtion tukeman asuntokannan peruskorjaamiseen.
Valtuusto merkitsee tiedokseen kansalaisaloitteen ja katsoo sen loppuun käsitellyksi.