Perustelut
Kuntalain 110 § mukaan ”Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.”
Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.
Kuntalaissa on säädetty myös alijäämän käsittelystä. Jos kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää, tulee talousarviossa ja –suunnitelmassa tai niiden hyväksymisen yhteydessä päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla taseen osoittama alijäämä katetaan enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Talousarvion käyttötalousosassa on palvelualueittain esitetty valtuuston päätettäväksi määrärahat ja tuloarviot sekä toiminnalliset tavoitteet. Talousarvio sisältää myös tuloslaskelmaosan, investointiosan ja rahoitusosan. Lisäksi on esitetty konserniyhteisöjen tavoitteet sekä vesihuoltolaitos -taseyksikön erillislaskelmat sekä kunnan strategisten riskien arviointi. Erillisenä liitteenä on investointiohjelma vuosille 2024–2034.
Talousarvioesityksen mukainen tulos vuodelle 2024 on 159 200 euroa ylijäämäinen.
Soteuudistuksen myötä kunnan verotuloista leikkaantui pois yli puolet. Vuoden 2023 kunnallisveron tuotoksi on arvioitu 55,7 milj. euroa, josta noin 5 milj. euroa oli vuoden 2022 korkeamman kunnallisveron alaista. Vuonna 2023 tuloveroprosentti on ollut 8,36 prosenttia. Vuodelle 2024 ja taloussuunnitelmavuosille kunnallisvero on laskettu 8,30 tuloveroprosentin mukaan. Edellä mainittu ”rytmihäiriö” verotilityksissä on poistunut, mutta vuosien 2023 ja 2024 verotulokertymät eivät ole suoraan vertailukelpoisia. Vuoden 2024 kunnallisveron tuotoksi arvioidaan 42,0 milj. euroa. Hollolan kunnan yhteisöveron tuotoksi vuonna 2024 on arvioitu 3,1 milj. euroa ja kiinteistöveron tuottoarvioksi 6,1 milj. euroa. Verotulojen arvioinnissa on käytetty kuntaliiton veroennustekehikkoa
Hyvinvointialueuudistuksen yhteydessä myös valtionosuusrahoitus on uudistunut. Kuntien valtionosuusjärjestelmään jää eriä, jotka eivät perustu tulevaisuuden kunnan tehtäviin, vaan menneisyyden kunnan sote-kustannuksiin (sote-muutosrajoitin ja siirtymätasaus). Kunnan kannalta yksi olennainen muutos koskee valtionosuuksien määräytymisten perustetta. Ikärakenteen perusteella määräytyy edelleen suurin osa valtionosuuksista, mutta painopiste kunnan näkökulmasta muuttuu. Valtionosuuslaskentaan vaikutta keskeisesti hyvinvointialueuudistuksen aiheuttama jälkikäteistarkastus loppuvuodella 2023, jonka odotetaan leikkaavan valtionosuutta merkittävästi ja suoritettavaan leikkaukseen liittyy suurta epävarmuutta kuntien osalta. Valtionosuuksien määränä on käytetty valtiovarainministeriön ja kuntaliiton ennakkolaskelmia vuoden 2024 valtionosuuksista. Hollolan kunnan vuoden 2024 valtionosuuksiksi on arvioitu 17,4 milj. euroa. Lopulliset laskelmat ja päätökset saadaan vasta vuoden 2023 lopussa. Tulevien vuosien valtionosuuksiin vaikuttaa vahvasti ikärakenteessa tapahtuvat muutokset sekä valtionosuus ja sote-uudistukseen liittyvät muutosrajoitin ja siirtymätasaus.
Hollolan kunnan toimintakulut vuonna 2024 ovat yhteensä 95,1 milj. euroa. Henkilöstömenot kasvavat n. 3,8 % eli n. 1,8 milj. euroa, ensisijaisesti työehtosopimusten palkankorotusten kautta.
Toimintatulojen arvioidaan olevan n. 35,2 milj. euroa (-0,2 milj. euroa), vuonna 2024. Lasku selittyy ensisijaisesti myytyjen kiinteistöjen vuokratuottojen päättymisellä ja lakimuutosten aiheuttamalla maksutuottojen vähentymisellä.
Toimintakatteen muutos on 4,2 %:ia.
Talousarviovuoden bruttoinvestoinnit ovat yhteensä 18,7 milj. euroa, josta vesihuoltolaitoksen investointien osuus on 3,2 milj. euroa, kiinteistöinvestointien osuus 8,3 milj. euroa, josta uimahallin peruskorjaus 6,3 milj. euroa. ja kuntatekniikan investointien osuus 6,0 milj. euroa. Maa-alueiden hankintaan varaudutaan 1,1 milj. euron määrärahalla. Irtaimen omaisuuden investointeihin on lisäksi varattu 1,1 milj. euroa.
Vuoden 2024 talousarvion vuosikate kattaa suunnitelman mukaisista poistoista 99 %:ia. Nettoinvestoinneista vuosikate kattaa n. 45 %:ia.
Kunnan vahva rahoitustilanne tukee poikkeuksellisen korkeaa investointitasoa, mutta investointien rahoituksen osalta jouduttaneen turvautumaan vieraaseen pääomaan viimeistään vuonna 2025. Vuonna 2024 lainoja lyhennetään 4,0 milj. euroa.
Liitteenä talousarvioesitys vuodelle 2024 ja taloussuunnitelma vuosille 2025–2027 sekä investointiohjelma.
Ehdotus
Esittelijä
-
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Kunnanhallitus aloittaa vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman käsittelyn valmistellun esityksen pohjalta. Talousarviokäsittelyä jatketaan kokouksessa 6.11.2023.
Päätös
Kunnanhallitus aloitti vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman käsittelyn valmistellun esityksen pohjalta. Talousarviokäsittelyä jatketaan kokouksessa 6.11.2023.