Kunnanhallitus, kokous 22.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 13 Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä työvoimapalveluiden uudelleen järjestämiseen liittyvien lakien, valmiuslain ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta

HOLDno-2023-953

Valmistelija

  • Anne Tapaila, työllisyyspäällikkö, anne.tapaila@hollola.fi

Perustelut

 Johdanto

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt 13.12.2023 lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle työvoimapalveluiden uudelleen järjestämiseen liittyvien lakien, valmiuslain ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi (asianumero VN/23400/2023). Lausunto pyydetään toimittamaan Lausuntopalvelu.fi järjestelmään 2.2.2024 mennessä.

Esityksessä ehdotetaan tehtäväksi työvoimapalveluiden uudelleen järjestämistä koskevaan lainsäädäntöön vähäisiä muutoksia, joilla edistetään työvoimapalveluiden järjestämisvastuun sujuvaa siirtoa.
Lisäksi esityksellä toteutettaisiin pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelmaan sisältyvää asiantuntijan harkintavallan lisäämistä työnhakijan palveluprosessissa. Valmiuslakiin tehtäisiin työvoimaviranomaisten muuttumisesta johtuvat välttämättömät muutokset. Esitys liittyy valtion vuoden 2024 ensimmäiseen lisätalousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voiman pääosin 1.1.2025. Työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 13 §:ään ehdotettu muutos tulisi kuitenkin voimaan mahdollisimman pian. Voimaanpanolakiin ehdotetut muutokset tulisivat voimaan 1.8.2024 ja osa työttömyysturvalakiin ehdotetuista muutoksista ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettuun lakiin ehdotetut muutokset 1.9.2024.

Tausta

Järjestämisvastuun siirtoon liittyvät muutokset

Eduskunta hyväksyi keväällä 2023 julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden uudelleen järjestämistä koskevan lainsäädäntökokonaisuuden. Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille vuoden 2025 alusta lukien. Kunnille siirtyy pääosa TE-toimistojen tehtävistä. Samassa yhteydessä myös valtiolle jääviä tehtäviä järjestellään uudelleen. 

Järjestämisvastuun siirtoa koskevan lainsäädännön hyväksymisen jälkeen toimeenpanoon valmistautumisen yhteydessä lainsäädännössä on havaittu eräitä korjaus- ja täydennystarpeita.

Työnhakijan palveluprosessia koskevat muutokset

Voimassa oleva työnhakijan palveluprosessia koskeva sääntely muutettiin toukokuussa 2022 vastaamaan niin sanottua pohjoismaista työvoimapalvelumallia. Vastaava sääntely sisältyy vuoden 2025 alusta voimaan tulevaan työvoimapalveluiden järjestämisestä annettuun lakiin (380/2023). 

Pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan työvoimapalveluiden lakisääteistä palveluprosessia kevennetään, jotta rajallista resurssia voidaan käyttää tarkoituksenmukaisemmin ja asiakaslähtöisemmin. Alkukartoitukseen ja henkilökohtaiseen kohtaamiseen panostetaan. Virkailijalle annetaan enemmän harkintavaltaa ja velvoitetaan yksilölliseen työllistymisen edistämiseen. 

Tavoitteet

Ehdotettujen muutosten tavoitteena on edistää työvoimapalveluiden sujuvaa siirtoa kuntiin.

Lisäksi esityksen tavoitteena on pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaisesti lisätä asiantuntijan harkintavaltaa työnhakijan palveluprosessissa. Palveluprosessia ja työnhakuvelvollisuutta koskevilla muutoksilla pyritään kohdentamaan resurssia niihin työnhakijoihin, jotka tarvitsevat enemmän henkilökohtaista palvelua vähentämättä merkittävästi palveluprosessia ja työnhakuvelvollisuutta koskevalle uudistukselle uudistuksen yhteydessä arvioituja työllisyysvaikutuksia.

Koko lausuntopyyntömateriaali kysymyksineen löytyy osoitteesta: www.lausuntopalvelu.fi 

Lausuntopalvelu.fi /vastauspohjan kysymykset:

T1.    Järjestämisvastuun siirtoon liittyvät muutokset:

a)    Näkemyksenne asiakastietojen käsittelyä, käyttöoikeuksia, tiedonsaantioikeuksia sekä työvoimaviranomaisen hankkimia lisäosia koskevan sääntelyn täsmentämisestä
b)    Näkemyksenne siirtyvistä sopimuksista sekä tuki- ja korvauspäätöksistä
 

Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta annetun lain muuttamisesta ​​​​​​
c)    Näkemyksenne valtiolta kuntaan siirtynyttä henkilöstöä koskevaan muutosehdotukseen
d)    Näkemyksenne muista järjestämisvastuun siirtoon liittyvistä ehdotuksista:

2.    Työnhakijan palveluprosessiin ehdotettavat muutokset

 3.    Muut ehdotettavat muutokset

a)    Näkemyksenne työttömyysturvalakiin sisältyvistä muutoksista:

 b)    Muut mahdolliset näkemyksenne esitysluonnoksesta:

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus antaa alla oleviin ehdotuksen kohtiin lausunnot koskien hallituksen esitystä eduskunnalle työvoimapalveluiden uudelleen järjestämiseen liittyvien lakien, valmiuslain ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi::

1.    Järjestämisvastuun siirtoon liittyvät muutokset:

a)    Näkemyksenne asiakastietojen käsittelyä, käyttöoikeuksia, tiedonsaantioikeuksia sekä työvoimaviranomaisen hankkimia lisäosia koskevan sääntelyn täsmentämisestä

Hollolan kunnan lausunto: Hollolan kunta näkee pykälän125 § Käyttöoikeuden myöntäminen valtakunnalliseen asiakastietojärjestelmäkokonaisuuteen osalta hyvänä, että työvoimaviranomaisella on mahdollisuus antaa laajemmin käyttöoikeuksia kuntien työntekijöille heidän tehdessään työvoimaviranomaista tukevaa toimintaa. Käyttöoikeuksien myöntäjän ollessa työvoimaviranomainen, tukee se myös paikallisuutta ja paikallisen ekosysteemin hyödyntämistä. Myös vuonna 2024 valmistelun osalta on hyvä, että käyttöoikeuksien myöntämistä laajennetaan (Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta annetun lain muuttamisesta: 14 § ).

Hollolan kunta näkee myös erittäin hyvänä tulorekisterin ja sieltä saatavien tietojen käytön (Laki tulotietojärjestelmästä annetun lain 6 ja 13 §:n muuttamisesta), joka mahdollistaa tiedolla johtamisen ja mahdollistaa työvoimapalveluiden toimivuutta sekä tuloksellisuutta ja vaikutuksia koskevan tiedon tuottamista, arviointia ja seurantaa koskevan tehtävän hoitamista.

b)    Näkemyksenne siirtyvistä sopimuksista sekä tuki- ja korvauspäätöksistä
(Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta annetun lain muuttamisesta 10 ja 11 §):

Hollolan kunnan lausunto:  Hollolan kunta näkee että 10 ja 11§ selventävät niin valtion kuin työvoimaviranomaisen vastuita viranomaisvastuun siirtovaiheessa.
 

c)    Näkemyksenne valtiolta kuntaan siirtynyttä henkilöstöä koskevaan muutosehdotukseen
(Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta annetun lain muuttamisesta 6 §):

Hollolan kunnan lausunto:  Hollolan kunta toteaa, että mahdollisuus siirtää työntekijä vuoden 2025 aikana työvoimaviranomaisen kunnalta toiselle, katsotaan liikkeenluovutuksen aikana tapahtuvaksi, tuo joustoa työvoimapalveluiden järjestämiseen alueella.

 

2.    Työnhakijan palveluprosessiin ehdotettavat muutokset

Näkemyksenne työnhakijan palveluprosessiin ehdotettavista muutoksista 
(Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta 32 §, 33 §, 44 - 47§ ja vastaavat muutokset laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta 2 luvun 6 §, 3 luvun 3 - 6 §): 

Hollolan kunnan lausunto:  Hollolan kunta näkee, että työnhakuvelvollisuuden muutokset ovat osin riittämättömiä. Erityisesti tarvittaessa työhön kutsuttavien/nollatunti-sopimuksellisten henkilöiden kohdalta työnhakuvelvollisuutta tulee lisätä, jos töitä ei nykyisellä työnantajalla ole. Kolmen kuukauden aikana vain yhden työpaikan hakeminen ei vastaa näkemystä työntekijän aktiivisista toimenpiteistä.  

Hollolan kunta toteaa, että lain tavoite työvoimaviranomaisen mahdollisuudesta järjestää työnhakijan palvelutarve olosuhteet huomioon ottaen tarkoituksenmukaisimmalla tavalla, ei toteudu näillä muutosehdotuksilla koskien työnhakukeskusteluja, koska lakiin kirjatut, joustamattomat aikarajoitteet eivät ota huomioon tilannekohtaisia tarpeita ja mm. työkykyarviointiin kuluvaa aikaa. Hyvänä muutoksena nähdään kuitenkin työnhakukeskustelujen ja täydentävien työhakukeskustelujen keventäminen niiden työnhakijoiden osalta, joiden työttömyys on päättymässä kolmen kuukauden kuluessa tai jotka ovat aloittamassa kolmen kuukauden kuluessa varusmies- tai siviilipalveluksen tai perhevapaan.  

3.  Muut ehdotettavat muutokset

 b)    Muut mahdolliset näkemyksenne esitysluonnoksesta:

Hollolan kunnan lausunto: Hollolan kunta pyytää ottamaan huomioon, että hyvinvointialueella muodostuu useita työvoimaviranomaisia, jolloin on käytännöllistä, eriytyisesti silloin kuin työllisyysalueet ovat luonteeltaan erilaisia, että muodostetaan jokaiselle työllisyysalueelle oma johtoryhmä.  (Luku 6.3. Laki työllisyyden monialaisesta edistämisestä § 9.)

 

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Asianosainen: Työ- ja elinkeinoministeriö, lausuntopalvelu.fi Tiedoksi: työllisyyspäällikkö

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.