Valmistelija
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Perustelut
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän hallitus on lähettänyt jäsenkunnille lausuntopyynnön koskien ensihoidon jäsenkuntalaskutuksen oikaisua vuosilta 2013-2017. Lausuntoa pyydetään 30.8.2019 mennessä.
Ensihoidon jäsenkuntalaskutuksessa on ollut vuodesta 2013 (jolloin uusi lainsäädäntö astui voimaan) virheellisyyksiä ja puutteellisuuksia vuoteen 2018 saakka. Virheellisyyksien ja puutteiden syyt ovat vaihdelleet eri vuosina. Asian ovat nostaneet esille Hartolan ja Sysmän kunnat, mutta oikaisut koskevat kaikkia hyvinvointikuntayhtymän jäsenkuntia.
Vuosina 2013-2014 virheet kohdistuvat siihen, ettei autojen sijaintipaikkaan ja valmiuteen perustuvia prosenttiosuuksia ole päivitetty vuosittain autojen todellisen sijainnin mukaan sekä Sysmä-Hartola toiminnan ollessa yksityisen toteuttamaa, Kela-tuloja ei ole kohdennettu ao. kunnille, koska tieto on jäänyt yksityiselle toimijalle. Näiden vuosien osalta on laskelmat simuloitu uudelleen korjatuin tiedoin. Yhtymän esitys on, että:
- Maksuosuudet lasketaan uudelleen siten että
- kuntakohtaiset autojen sijaintiin perustuvat %-osuudet lasketaan uudelleen todelliseen autojen sijaintii perustuen
- siirtokuljetusyksiköt käsitellään yhteisenä kustannuksena ja resurssina
- bruttokustannusten laskennassa huomioidaan Hartola-Sysmä sairaankuljetus Oy:n ilmoittamat Kela-tulot ikään kuin ne olisivat olleet yhtymän tuloa ja yhtymän kirjanpidossa. On kuitenkin huomattava, että nämä perustuvat yhtiön ilmoitukseen, eivätkä ole todennettavissa yhtymän kirjanpidosta tai muista tietojärjestelmistä
=> Hollolalle syntyisi oikaisusta lisäkulua 55 729 euroa.
Vuosina 2015-2016 virheet kohdistuvat siihen, ettei autojen sijaintipaikkaan ja valmiuteen perustuvia prosenttiosuuksia ole päivitetty vuosittain autojen todellisen sijainnin mukaan, valtuuston päätöksessä 20.4.2015 § 43 mainittuja muutosblokkeja ei ole huomioitu Iitin ja Heinolan osalta maksuosuuslaksennassa valtuuston päätöksen mukaisina eikä valtuuston vuoden 2015 kirjausta siitä, että kuntakohtaisesta Kela-tulojen kohdistuksesta luovutaan, ole toteutettu. Yhtymän esitys on, että:
- kuntakohtaiset autojen sijaintiin perustuvat %-osuudet lasketaan uudelleen todelliseen autojen sijaintiin perustuen
- siirtokuljetusyksiköt käsitellään yhteisenä resurssina perustuen valtuuston 20.4.2015 § 43 päätökseen
- Kela-tulojen kohdistaminen kunnittain puretaan valtuuston 20.4.2015 § 43 päätöksen mukaisesti
=> Hollolalle syntyisi oikaisusta hyvitystä -243 685 euroa
Vuoden 2017 osalta laskentapohjassa virhe liittyy siihen, että Kela-tulojen kohdistus on tehty kunnittain vastoin valtuuston 20.4.2015 § 43 päätöstä. Ko vuoden lopullisten maksuosuuksien laskennan yhteydessä autojen sijaintiin ja valmiuteen perustuvat painokertoimet sen sijaan on päivitetty.
Virheet kohdistuvat siihen, ettei autojen sijaintipaikkaan ja valmiuteen perustuvia prosenttiosuuksia ole päivitetty vuosittain autojen todellisen sijainnin mukaan, valtuuston päätöksessä 20.4.2015 § 43 mainittuja muutosblokkeja ei ole huomioitu Iitin ja Heinolan osalta maksuosuuslaskennassa valtuuston päätöksen mukaisina eikä valtuuston vuoden 2015 kirjausta siitä, että kuntakohtaisesta Kela-tulojen kohdistuksesta luovutaan, ole toteutettu. Yhtymän esitys on, että:
- maksuosuudet lasketaan uudelleen siten, että Kela-tulojen kuntakohtainen kohdistus puretaan ja noudatetaan siten valtuuston päätöstä 20.4.2015 § 43.
=> Hollolalle syntyisi oikaisusta lisäkulua 42 444 euroa
Kokonaisvaikutukset vuosien 2013-2017 ensihoidon maksuosuuksien oikaisusta yhtymähallituksen esityksen mukaisina Hollolan osalta oisivat -145 512 euroa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Hyvinvointikuntayhtymän perustamisvaiheessa lähtökohtana oli aiheuttamisperusteinen kustannustenjako. Puhtaasti suoritepohjainen ensihoidon kustannustenjako ei yhtymän mukaan ole käytössä missään sairaanhoitopiirissä; muutama kuntayhtymä käyttää suorite-käsitettä, mutta sen sisältö vaihtelee. Ensihoidon palvelusta suuri osa on valmiuden ylläpitoa, jonka huomioon ottaminen puhtaasti suoritepohjaisessa kustannusten kohdistuksessa on hankalaa. Myös laskutuksen määrittely on alkujaan jäänyt puutteelliseksi.
Keskeinen jännitte liittyy siihen, tarkastellaanko Kela-tuottoja kuntakohtaisesti vai aluekohtaisesti; kuntakohtaisesti määrittelyllä on vaikutusta rahoitukseen. Yhtymävaltuuston päätös on perustunut siihen, että toiminta-alue on koko maakunta (jäsenkunnat) eikä Kela-tuottoja tämän vuoksi pidä kohdentaa kunnittain. Myös siirtokuljetusten laskentatapa on aiheuttanut ristiriitaa.
Uuden perussopimuksen 2019 mukaista laskutusperiaatetta valmistellaan parhaillaan. Eri toiminta-alueilla toteutetaan erilaisia laskutusmalleja ja ristiriitatilanteet laskutusten oikeudenmukaisesta kohdentamisesta ovat aika ajoin esillä kaikissa yhtymissä.
Ehdotus
Esittelijä
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Hollolan kunnanhallitus toteaa lausuntonaan, että kuntien välisessä laskutuksessa tulee noudatettaa perussopimusta ja yhtymävaltuuston päätöksiä ja ensihoidon laskutus vuosilta 2013-2019 oikaista yhtymähallituksen esityksen mukaisesti.