Kunnanhallitus, kokous 8.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 173 Ensihoidon jäsenkuntalaskutus, oikaisu vuosilta, 2017 ja 2019

HOLDno-2019-640

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän hallitus on lähettänyt jäsenkunnille lausuntopyynnön koskien ensihoidon jäsenkuntalaskutuksen oikaisua vuosilta 2013-2017. Lausuntoa pyydetään 30.8.2019 mennessä.

Ensihoidon jäsenkuntalaskutuksessa on ollut vuodesta 2013 (jolloin uusi lainsäädäntö astui voimaan) virheellisyyksiä ja puutteellisuuksia vuoteen 2018 saakka. Virheellisyyksien ja puutteiden syyt ovat vaihdelleet eri vuosina. Asian ovat nostaneet esille Hartolan ja Sysmän kunnat, mutta oikaisut koskevat kaikkia hyvinvointikuntayhtymän jäsenkuntia.

Vuosina 2013-2014 virheet kohdistuvat siihen, ettei autojen sijaintipaikkaan ja valmiuteen perustuvia prosenttiosuuksia ole päivitetty vuosittain autojen todellisen sijainnin  mukaan sekä Sysmä-Hartola toiminnan ollessa yksityisen toteuttamaa, Kela-tuloja ei ole kohdennettu ao. kunnille, koska tieto on jäänyt yksityiselle toimijalle. Näiden vuosien osalta on laskelmat simuloitu uudelleen korjatuin tiedoin. Yhtymän esitys on, että:

  • Maksuosuudet lasketaan uudelleen siten että
    • kuntakohtaiset autojen sijaintiin perustuvat %-osuudet lasketaan uudelleen todelliseen autojen sijaintii perustuen
    • siirtokuljetusyksiköt käsitellään yhteisenä kustannuksena ja resurssina
    • bruttokustannusten laskennassa huomioidaan Hartola-Sysmä sairaankuljetus Oy:n ilmoittamat Kela-tulot ikään kuin ne olisivat olleet yhtymän tuloa ja yhtymän kirjanpidossa. On kuitenkin huomattava, että nämä perustuvat yhtiön ilmoitukseen, eivätkä ole todennettavissa yhtymän kirjanpidosta tai muista tietojärjestelmistä

=> Hollolalle syntyisi oikaisusta lisäkulua 55 729 euroa.

Vuosina 2015-2016 virheet kohdistuvat siihen, ettei autojen sijaintipaikkaan ja valmiuteen perustuvia prosenttiosuuksia ole päivitetty vuosittain autojen todellisen sijainnin mukaan, valtuuston päätöksessä 20.4.2015 § 43 mainittuja muutosblokkeja ei ole huomioitu Iitin ja Heinolan osalta maksuosuuslaksennassa valtuuston päätöksen mukaisina eikä valtuuston vuoden 2015 kirjausta siitä, että kuntakohtaisesta Kela-tulojen kohdistuksesta luovutaan, ole toteutettu. Yhtymän esitys on, että:

  • kuntakohtaiset autojen sijaintiin perustuvat %-osuudet lasketaan uudelleen todelliseen autojen sijaintiin perustuen
  • siirtokuljetusyksiköt käsitellään yhteisenä resurssina perustuen valtuuston 20.4.2015 § 43 päätökseen
  • Kela-tulojen kohdistaminen kunnittain puretaan valtuuston 20.4.2015 § 43 päätöksen mukaisesti

=> Hollolalle syntyisi oikaisusta hyvitystä -243 685 euroa

Vuoden 2017 osalta laskentapohjassa virhe liittyy siihen, että Kela-tulojen kohdistus on tehty kunnittain vastoin valtuuston 20.4.2015 § 43 päätöstä. Ko vuoden lopullisten maksuosuuksien laskennan yhteydessä autojen sijaintiin ja valmiuteen perustuvat painokertoimet sen sijaan on päivitetty. 

Virheet kohdistuvat siihen, ettei autojen sijaintipaikkaan ja valmiuteen perustuvia prosenttiosuuksia ole päivitetty vuosittain autojen todellisen sijainnin mukaan, valtuuston päätöksessä 20.4.2015 § 43 mainittuja muutosblokkeja ei ole huomioitu Iitin ja Heinolan osalta maksuosuuslaskennassa valtuuston päätöksen mukaisina eikä valtuuston vuoden 2015 kirjausta siitä, että kuntakohtaisesta Kela-tulojen kohdistuksesta luovutaan, ole toteutettu. Yhtymän esitys on, että:

  • maksuosuudet lasketaan uudelleen siten, että Kela-tulojen kuntakohtainen kohdistus puretaan ja noudatetaan siten valtuuston päätöstä 20.4.2015 § 43. 

=> Hollolalle syntyisi oikaisusta lisäkulua 42 444 euroa

Kokonaisvaikutukset vuosien 2013-2017 ensihoidon maksuosuuksien oikaisusta yhtymähallituksen esityksen mukaisina Hollolan osalta oisivat -145 512 euroa.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Hyvinvointikuntayhtymän perustamisvaiheessa lähtökohtana oli aiheuttamisperusteinen kustannustenjako. Puhtaasti suoritepohjainen ensihoidon kustannustenjako ei yhtymän mukaan ole käytössä missään sairaanhoitopiirissä; muutama kuntayhtymä käyttää suorite-käsitettä, mutta sen sisältö vaihtelee. Ensihoidon palvelusta suuri osa on valmiuden ylläpitoa, jonka huomioon ottaminen puhtaasti suoritepohjaisessa kustannusten kohdistuksessa on hankalaa. Myös laskutuksen määrittely on alkujaan jäänyt puutteelliseksi.

Keskeinen jännitte liittyy siihen, tarkastellaanko Kela-tuottoja kuntakohtaisesti vai aluekohtaisesti; kuntakohtaisesti määrittelyllä on vaikutusta rahoitukseen. Yhtymävaltuuston päätös on perustunut siihen, että toiminta-alue on koko maakunta (jäsenkunnat) eikä Kela-tuottoja tämän vuoksi pidä kohdentaa kunnittain. Myös siirtokuljetusten laskentatapa on aiheuttanut ristiriitaa.

Uuden perussopimuksen 2019 mukaista laskutusperiaatetta valmistellaan parhaillaan. Eri toiminta-alueilla toteutetaan erilaisia laskutusmalleja ja ristiriitatilanteet laskutusten oikeudenmukaisesta kohdentamisesta ovat aika ajoin esillä kaikissa yhtymissä.

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Hollolan kunnanhallitus toteaa lausuntonaan, että kuntien välisessä laskutuksessa tulee noudatettaa perussopimusta ja yhtymävaltuuston päätöksiä ja ensihoidon laskutus vuosilta 2013-2019 oikaista yhtymähallituksen esityksen mukaisesti.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymällä on lakisääteinen ensihoidon järjestämisvastuu koko toimialueellaan, johon kuuluu 12 kuntaa. 

Sysmän kunta, Orimattilan kaupunki ja Heinolan kaupunki ovat vaatineet Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymää itseoikaisemaan kuntayhtymän päätöksiä ensihoidon maksuosuuksista vuosien 2017 ja 2019 osalta. Sysmän kunnan vaatimuksen ovat yhtyneet Iitin kunta, Padasjoen kunta, Hartolan kunta. Päätöksien oikaisua ovat vaatineet Pukkilan kunta, Asikkalan kunta ja Myrskylän kunta.

Ensihoidon maksuosuuksista vuosilta 2017 ja 2019 on olemassa yhtymäkokouksen lainvoimaiset päätökset. Hallintolain 50 §:n mukainen itseoikaisu vaatisi muun muassa suostumuksen niiltä asianosaisilta, joiden vahingoksi päätöstä korjattaisiin (hallintolaki 50 § 2 mom). Asian asianosaisia ovat yhtymän omistajakunnat. Tästä syystä on perusteltua päättää asian sopimisesta omistajakuntien kesken.

Omistajakuntien välillä asiasta on neuvoteltu itseoikaisuvaatimusten vireille tulon jälkeen työvaliokunnassa 30.3.2022 ja 12.5.2022 sekä kuntayhtymän kokoon kutsumassa neuvottelussa 24.5.2022. Hyvinvointiyhtymän hallitusta on informoitu asian etenemisestä hallituksen kokouksissa 29.3.2022, 11.4.2022 ja 7.6.2022.
Omistajakuntien edustajien välisessä neuvottelussa 24.5.2022 käytiin läpi erilaisia vaihtoehtoja asian ratkaisemiseksi:

Vaihtoehto 1: Omistajakunnat yhdessä päättävät yksimielisesti, että maksuosuuksia ei muuteta. Omistajakunnat peruuttavat vaatimuksensa itseoikaisusta.
Vaihtoehto 2: Omistajakunnat yhdessä päättävät yksimielisesti, että maksuosuuksia muutetaan PHHYKY:n talousosaston laskelmien mukaisesti. Laskelmat on laadittu samoin
periaattein kuin vuoden 2018 oikaisulaskelma, joka hyväksyttiin 26.4.2022 yhtymäkokouksessa. Omistajakunnat peruuttavat vaatimuksensa itseoikaisusta.
Vaihtoehto 3: Omistajakunnat yhdessä päättävät yksimielisesti sopia asiasta muun sisältöisesti. Omistajakunnat peruuttavat vaatimuksensa itseoikaisusta.
Vaihtoehto 4: Omistajakunnat eivät pääse yksimieliseen sopuun maksuosuuksista. Tässä tapauksessa. Omistajakuntien vaatimukset itseoikaisusta viedään asian selvittämisen ja
valmistelun jälkeen päätöksentekoon, ensin yhtymän hallitukseen ja sieltä yhtymäkokoukselle.
Vaihtoehto 5: Ne omistajakunnat, jotka niin haluavat, hakevat ylimääräistä muutoksenhakua korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Omistajakunnat peruuttavat vaatimuksensa itseoikaisusta

Omistajakuntien edustajien yksimielinen näkemys oli, että asiassa pyritään sopimukseen ja että kuntayhtymän vs. toimitusjohtaja laatii sopimusesityksen neuvottelussa käytyjen keskustelujen pohjalta.

Kuntayhtymän sopimusesitys esiteltiin kuntajohtajakokouksessa 22.6.2022. Kuntayhtymän omistajakunnat päättivät kokouksessa yksimielisesti sopia keskenään, että:

1. ensihoidon maksuosuuksia omistajakuntien kesken oikaistaan vuosien 2017 ja 2019 osalta takautuvasti hyvinvointiyhtymän talousosaston laatiman laskelman mukaisesti (liite 1., tämän esityslistan liitteenä),
2. oikaistuille maksuosuuksille ei suoriteta viivästyskorkoa tai muuta korvausta,
3. ne omistajakunnat, jotka ovat vaatineet itseoikaisua tai muuta oikaisua hyvinvointiyhtymältä, peruuttavat vaatimuksensa kokonaisuudessaan kirjallisesti kuukauden kuluessa tämän sopimuksen allekirjoittamisesta,
4. omistajakunnat tekevät päätökset sopimuksesta viimeistään 31.8.2022 mennessä,
5. omistajakunnat sitoutuvat siihen, etteivät ne tule tämän sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen esittämään minkäänlaisia vaatimuksia ensihoidon laskentaperusteisiin liittyen vuosilta 2017 – 2022,
6. sopimuksen voimaantulo edellyttää, että kaikki kunnat ovat hyväksyneet sopimuksen.

Tavoitteena on saada asia ratkaistua sopimuksella vuonna 2022.

Hollolan kunnalle ratkaisu aiheuttaa seuraavat lisäkustannukset: vuodelta 2017: 69 994 euroa ja 1.1-31.7.2019: 260 088 euroa, yhteensä 330 082 euroa.

Neuvoteltu lopputulos perustuu hallinto-oikeuden tekemään ratkaisuun vuodelta 2018 jonka pohjalta olisi mahdollisen valituksen kautta oletettavissa vastaava päätös vuoden 2017 ja 1.1-31.7.2019 osalta, jolloin yhtymän perussopimus on ollut saman sisältöinen. Asian käsittelyn loppuun saattaminen on sekä kuntayhteistyön että hyvinvointialueuudistuksen vuoksi perusteltua.

Hallintosäännön 6§ mukaisesti, sovintosopimuksesta tässä asiakokonaisuudessa päättää kunnnahallitus.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitusallitus päättää hyväksyä kuntajohtajakokouksessa 22.6.2022 saavutetun seuraavan sisältöisen neuvottelutuloksen:

  1.  ensihoidon maksuosuuksia omistajakuntien kesken oikaistaan omistajakuntien välisellä sopimuksella vuosien 2017 ja 2019 osalta takautuvasti hyvinvointiyhtymän talousosaston laatiman laskelman mukaisesti (liite 1.),
  2. oikaistuille maksuosuuksille ei suoriteta viivästyskorkoa tai muuta korvausta,
  3. ne omistajakunnat, jotka ovat vaatineet itseoikaisua tai muuta oikaisua hyvinvointiyhtymältä, peruuttavat vaatimuksensa kokonaisuudessaan kirjallisesti kuukauden kuluessa tämän sopimuksen allekirjoittamisesta,
  4. omistajakunnat tekevät päätökset sopimuksesta viimeistään 31.8.2022 mennessä.
  5. omistajakunnat sitoutuvat siihen, etteivät ne tule tämän sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen esittämään minkäänlaisia vaatimuksia ensihoidon laskentaperusteisiin liittyen vuosilta 2017 – 2022,
  6. Sopimuksen voimaantulo edellyttää, että kaikki kunnat ovat hyväksyneet sopimuksen.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

PHHYKY, jäsenkunnat

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Hollolan kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Hollolan kunta.

Hollolan kunta / Kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Virastotie 3, 15870 Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Faksinumero: 03 880 3474
Puhelinnumero: 044 780 1427

Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon vaaditaan oikaisua
  • miten päätöstä vaaditaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja muut asian hoitamiseksi tarvittavat yhteystiedot. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.