Valmistelija
Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi
Minna Säkkinen-Salminen, hallintopäällikkö, minna.sakkinen-salminen@hollola.fi
Sanja Pokki, varhaiskasvatuspäällikkö, sanja.pokki@hollola.fi
Perustelut
Keskustan valtuustoryhmä on jättänyt 14.11.2022 valtuustoaloitteen otsikolla Lapsimyönteinen Hollola. Aloite sisältää eri palvelualueiden vastuulle kuuluvaan toimintaan kohdistuvia asioita, joten aloite käsitellään sekä elinvoimavaliokunnassa, että sivistys- ja hyvinvointivaliokunnassa. Elinvoimavaliokunta vastaa aloitteen kohtiin 1. tonttikauppa ja 4. markkinointikampanja ja sivistys- ja hyvinvointivaliokunta kohtiin 2. kuntalisä ja kohtaa 3. syntymäpäiväraha. Elinvoimavaliokunta on käsitellyt aloitetta 2.5.2023 kokouksessaan.
Aloitteessa esitetään, että Hollolan kunta alkaa maksamaan kotihoidon tukea saaville perheille kuntalisää. Kotihoidon kuntalisä olisi kunnan maksama harkinnanvarainen tuki, jota maksetaan Kelan lakisääteisen kotihoidontuen korotuksena. Kuntalisä on veronalaista tuloa. Tällä halutaan houkutella lisää lapsiperheitä Hollolan kuntaan.
Kun vanhemman vanhempainrahakausi päättyy, perhe voi valita lapselleen kunnallisen tai yksityisen varhaiskasvatuksen tai lasta voidaan hoitaa kotona. Kelan maksamia lakisääteisiä lastenhoidon tukia ovat kotihoidon tuki, yksityisen hoidontuki sekä joustava ja osittainen hoitoraha. Lisäksi kunnat voivat maksaa kuntalisää kotihoidon ja yksityisen hoidon tukeen. Hollolan kunta ei ole maksanut kuntalisää kotihoidon tukeen, mutta kunta maksaa kuntalisää yksityisen hoidon tukeen. Lasten hoidon tuet ovat kokonaisuudessaan kunnan kustantamaa tukea perheille, vaikka tuen maksatus tapahtuu Kelan toimesta. Kela laskuttaa kuntaa kuukausittain maksetuista etuuksista. Lasten hoidon tuet kuuluvat varhaiskasvatuksen tulosalueelle.
Kotihoidon tuen kuntalisällä voidaan ohjata perheitä valitsemaan erityisesti pienten lasten osalta lapsen hoitaminen kotona varhaiskasvatukseen osallistumisen sijaan. Suoraa vaikuttavuutta palvelujen kysyntään on vaikea arvioida. Valtakunnallisena tavoitteena on varhaiskasvatukseen osallistumisen lisääminen, jota puoltavat maksuttoman varhaiskasvatuksen ja kaksivuotisen esiopetuksen kokeilut.
Vanhemmat saavat itse päättää, haluavatko he Kelan maksaman vanhempainrahakauden jälkeen hoitaa lastaan kotona kotihoidon tuella vai laittavatko he lapsensa kunnan tukemaan varhaiskasvatukseen. Kotihoidon tukea tarkastellaan sen hyvin sukupuolittuneen käytön vuoksi, sillä yli 90 prosenttia sen käyttäjistä on äitejä. Suomessa kotihoidon tuen ongelmista puhuttaessa siihen on liitetty erityisesti äitien vaikutukset työuran kehitykseen, köyhyysriskin kasvu. On myös tutkittu ja arvioitu negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen ja oppimiseen, kun he eivät ole varhaiskasvatuksen. Tutkimukset puoltavat lapsen osallistumista varhaiskasvatukseen.
Kotihoidon tuen kuntalisän vaikutuksia on tutkittu vähemmän kuin kotihoidon tukea yleensä, mutta esimerkiksi Kosonen ja Huttunen (2018) toteavat raportissaan, että kotihoidon tuen kuntalisän määrä on yhteydessä siihen, miten pitkään äidit hoitavat lapsia kotona. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kannalta kuntalisä on ongelmallinen muun muassa siksi, että sen seurauksena vanhempien mahdollisuudet valita lapsensa hoitomuoto eivät ole välttämättä lainkaan yhtäläiset. Kotihoidontuen kuntalisä tulee ymmärtää taloudellisena lisätukena niille lapsiperheille, jotka muutoinkin hoitaisivat lapsensa kotona. Varhaiskasvatuspaikkojen tarpeeseen se ei tutkimusten ja selvitysten perusteella vaikuta.
Hollolan kunnassa oli huhtikuussa 2023 lasten kotihoidontuen saajia 149 ja lapsia kotihoidon tuen piirissä 194. Kuntalisän arvioidut kustannukset (kuntalisän määrä 165 e/kk/lapsi ja kaikki perheen alle kouluikäiset lapset hoidetaan toisen vanhemman toimesta kotona) ovat kuukaudessa 32 010 euroa. Kustannukset on laskettu seuraavasti: 194 lasta x 165 e/kk/lapsi = 32 010 e/kk, 384 120 e/vuosi.
Valtuustoaloitteessa esitetään, että Hollola nostaa lapsimyönteistä imagoaan sekä veto- ja pitovoimaansa tarjoamalla Hollolan kuntaan syntyneelle lapsen perheelle syntymän yhteydessä 1000 euron syntymäpäivälahjan. Vauvarahaa tai syntymäpäivärahaa vuonna 2022 maksoi Suomessa 58 kuntaa. Vuonna 2019 vastaava luku oli 27. Vauvarahan määrä vaihteli 50 eurosta 10 000 euroon. Keskimäärin kunnat maksoivat vauvarahaa 500 euroa, kun taas vuonna 2019 keskimääräinen summa oli 350 euroa. Vauvarahaa maksaneet kunnat olivat useimmiten n. 2000–2500 asukkaan kuntia. Asukasmäärältään pienimmässä vauvarahaa maksavassa kunnassa asui 700 asukasta, kun suurin niistä oli 20 000 asukkaan kunta. Tarkastelussa tulee ottaa huomioon se, että 58 vauvarahaa tai syntymäpäivärahaa maksavasta kunnasta 56 kuntaa oli alle 10 000 asukkaan kuntia.
Valtuustoaloitteen taloudellinen vaikutus syntymäpäivärahan osalta vuosittain olisi vuoden 2022 syntyneiden perusteella noin 200000 euroa. Sivistys- ja hyvinvointipalveluiden budjetissa vuodelle 2023 ei ole varattu kyseistä määrärahaa eikä myöskään henkilöstöresurssia hakemuksia käsittelemään, neuvontaan ja maksatukseen. Monissa kunnissa kuten myös Hollolassa on mietitty keinoja syntyvyyden ja muuttoliikkeen suunnan muuttamiseksi. Vauva- ja muuttoraha on yksi vaihtoehto keinovalikoimassa. Tilastojen valossa tällainen kannustin ei kuitenkaan näyttäisi olevan pitkällä tähtäimellä riittävä houkutin uusien kuntalaisten saamiseksi.
Hyvinvointivaliokunta on aikaisemmin päättänyt vauva- ja muuttorahasta 13.4.2022 §46. Vauva- ja muuttoraha toteutetaan nimenomaan kunnan palveluiden muodossa eikä rahakorvauksella. Hyvinvointivaliokunta 15.6.2022 §77 hyväksyi valtuustoaloitteen talousarvion 2023 - 2024 puitteissa siten, että jokaista kuntaan 2023-2024 syntyvää vauvaa ja kuntaan muuttavaa alaikäistä kohden huoltaja voi valita palvelukorttivalikoimasta yhden perheelle parhaiten sopivan etuuden. Valmistelun yhteydessä on jo huomattu, että kaikkien etuisuuksien ja maksujen järjestämiseen pitää päätöksen yhteydessä varata myös lisähenkilöstöresurssia.
Kotihoidon lisä ja syntymäpäiväraha edellyttäisivät yhteensä vähintään 584 000 euron lisäystä hyvinvointipalveluiden budjettiin tuleviksi vuosiksi ja lisäksi henkilöstöresurssi, joka tarvittaisiin kuntalisän maksatukseen. Rahan lisääminen voisi vaikuttaa jo olemassa oleviin palveluihin, jos lähivuosina joudumme selviämään pienimmillä euromäärillä.
Ehdotus
Esittelijä
Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta antaa kunnanhallitukselle aloitteen käsittelyä varten osaltaan vastauksen valtuustoaloitteen kohtiin syntymäpäiväraha ja kuntalisä. Kuntalisä ja syntymäpäiväraha varmastikin tukevat Hollolaa lapsiystävällisenä kuntana, mutta kuinka moni muuttajaperhe todellisuudessa tekee valinnan näiden perusteella. Rahallinen panostus tulevina vuosina tulisi olla pikemmin hyvät varhaiskasvatustilat, laadukas varhaiskasvatus sekä eri palvelumuodot. Valiokunnan päätöksellä 15.6.2022 §77 jo huomiodaan syntyneitä ja muuttajia kunnan palveluiden muodossa ja samalla kerätään tietoa mitkä asiat ovat vaikuttaneet muuttopäätökseen Hollolaan.
Päätös
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta antaa kunnanhallitukselle aloitteen käsittelyä varten osaltaan vastauksen valtuustoaloitteen kohtiin syntymäpäiväraha ja kuntalisä.
Lisäksi sivistys- ja hyvinvointivaliokunta merkitsee tiedoksi elinvoimavaliokunnan lausunnon aloitteen kohtiin 1. ja 4.
Merk.
Keskustelun kuluessa Sanni-Maria Tiihonen ehdotti Riku Korpelan kannattamana, että päätösehdotus muutetaan muotoon:
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta antaa kunnanhallitukselle aloitteen käsittelyä varten osaltaan vastauksen valtuustoaloitteen kohtiin syntymäpäiväraha ja kuntalisä.
Ne, jotka kannattavat sivistys- ja hyvinvointijohtajan pohjaehdotusta, äänestävät "jaa". Ne, jotka kannattavat Sanni-Maria Tiihosen ehdotusta, äänestävät "ei".
Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 11 ääntä: 1 jaa-ääntä ja 10 ei-ääntä.
Puheenjohtaja totesi, että sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti hyväksyä Sanni-Marian muutosehdotuksen.
Valiokunta hyväksyi yksimielisesti Pia Salon lisäyksen päätösehdotukseen:
Lisäksi sivistys- ja hyvinvointivaliokunta merkitsee tiedoksi elinvoimavaliokunnan lausunnon aloitteen kohtiin 1. ja 4.
Markku Pulkkanen poistui päätöksen teon jälkeen klo 19.01.