Valmistelija
Anne Tapaila, työllisyyspäällikkö, anne.tapaila@hollola.fi
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Perustelut
Lahden kaupunginhallitus on kokouksessaan 22.5.2023 ottanut kantaa TE24 uudistukseen (ote saapunut 30.5.2023) ja todennut seuraavaa:
Päijät-Hämeen kuntien kirjaamoja pyydetään huomioimaan tehty päätös:
"Kaupunginhallitus päättää, että Lahden kaupunki jatkaa TE2024 -valmistelun edistämistä elinvoima- ja työllisyysjaoston 21.11.2022 päätöksen mukaisesti. Tässä mallissa maakunnallinen työllisyyden hoito järjestetään kahden toimijan toimesta, Lahden kaupunki järjestäisi palvelut itse ja Päijät-Hämeen muut kunnat muodostaisivat oman työllisyysalueen. Erikseen määritellyissä rajapinnoissa työllisyysalueet tekevät sopimuksiin pohjautuvaa yhteistyötä.
Osana valmisteluaan Lahden kaupunki laatii myös vaihtoehtoisen yhden järjestäjän mallin. Tällöin Lahti toimisi vastuukuntana koko maakunnan lakisääteisille TE-palveluille. Lahti vastuukuntana- mallissa muodostettava maakunnallinen työllisyysalue perustuu reunaehtoihin, jotka mahdollistavat Lahden ja koko Päijät-Hämeen elinvoiman ja työllisyyden positiivisen kehittymisen sekä riittävät resurssit. Muiden Päijät-Hämeen kuntien toivotaan osoittavan kiinnostuksensa yhden alueen järjestäjän malliin 15.6.2023 mennessä.
Osana kokonaisvalmistelua Lahden kaupunginhallitus merkitsee tiedokseen mahdollisuuden siitä, että valtioneuvosto voi päättää käyttää vahvistettuun lakiin 380/2023 (16 §) liittyvää ns. perälautapykälää kevään 2024 aikana. Toteutuessaan tämä saattaisi tarkoittaa sitä, että valtioneuvoston päätöksen perusteella Päijät-Hämeessä olisi vuonna 2025 joka tapauksessa vain yksi työllisyysalue, jonka vastuukuntana Lahti keskuskaupunkina todennäköisesti toimisi"
- Lahden kaupunginhallituksen 22.5.2023 lausunto liitteenä
Puheenjohtajafoorumissa 26.5.2023 esiteltiin kunnille litteen mukainen materiaali:
- Työllisyysalueen valmisteluvaihtoehdot
- Vaihtoehtoiset järjestämistavat TE24
- Kuntien lausuntokooste työllisyysalueita koskeneeseen kyselyyn
Lyhyen yhteenvedon pohjalta voi todeta seuraavaa:
- Molempiin malleihin (yhden/kahden työllisyysalueen malli) liittyy erilaisia haasteita ja mahdollisuuksia
- Valtioneuvoston päätösvallan käyttö kuntien itsehallinnollisen päätöksenteon yli aiheuttaa epävarmuutta valmistelulle
- 6 kuntaa (Asikkala, Hartola, Kärkölä, Orimattila, Padasjoki, Sysmä) kannatti kahta työllisyysaluetta, ensisijaisena yhden työllisyysalueen mallia piti Heinola ja Iitti, mahdollisena yhtä työllisyysaluetta pitivät Lahti ja Hollola.
- Kaikki kunnat nimesivät organisointimalliksi vastuukunta-mallin, toiseksi vastuukunnaksi kahden työllisyysalueen osalta nimettiin Hollola viiden kunnan taholta (Asikkala, Kärkölä, Orimattila, Padasjoki, Sysmä), Hartola piti mahdollisena Heinolaa tai Hollolaa
- Reunaehtoja valmistelulle asetti neljä kuntaa (Asikkala, Hollola, Kärkölä, Orimattila)
- Valmistelun resurssointi on puutteellista alueella, kun otetaan huomioon sovittavien asioiden määrä ja aikataulu
Hollolan työllisyyspalvelut päätti lähteä mukaan Lahden seudun kuntakokeiluun vaikuttaakseen kunnan työllisyystilanteeseen ja työttömien työnhakijoiden epäselvään tilanteeseen. Kunta resurssoi omavalmentajien määrään merkittävästi mahdollistaen sopivan kokoiset asiakassalkut/ omavalmentaja, n 80 asiakasta/ omavalmentaja. Tällä on ollut merkittävä vaikutus työttömien asiakkaiden etenemiseen joko työllistymiseen, opintoihin, terveydentilan selvittelyihin tai jopa työkyvyttömyyseläkkeelle.
Työ- ja toimintakyvyn arviointia varten on vakinaistettu Kunnon tiimin toiminta, jossa kartoitetaan myös ammatillisen osaamisen puutteita. Kunta on tarjonnut oppisopimuksella työsuhteita, joissa on suoritettu ammatillisia tutkintoja. Kokonaisvaltainen asiakkaiden tilanteen selvittäminen on johtanut hyvään työllisyyden tulokseen, jota tilastot tukevat.
Jos työllisyysalue muodostuu hyvin erilailla resurssoitujen kuntien toimintamalleista riskinä on, että Hollolan hyvä ja toimiva työllisyydenhoidon malli menetetään palvelujen etääntyessä ja/tai henkilöresurssien siirtymän kautta vähäisempinä palveluna, mikä johtaa suoraan korkeampiin sakkomaksuihin.
Hollolan kunnanhallitus käsitellessään 22.5.2023 asiaa piti mahdollisena myös yhden työllisyysalueen mallia, mikä keskeisistä reunaehdoista kyetään sopimaan ennen kesäkuun loppua. Nämä reunaehdot käsittelivät päätöksentekoa, rahoitusmallia, lähipalveluja ja henkilöstöä.
Lahden kaupungin esityksestä ei ole luettavissa vastauksia suoraan esitettyihin kysymyksiin:
- Lahti toimii järjestäjänä koko maakunnan lakisääteisille TE-palveluille ja johtaa maakunnallisia TE-palveluja vastuukuntana ns. ”Lahden mallilla”. Kuntayhtymä ei ole Lahdelle vaihtoehto.
- Työllisyysalueelle rakennetaan mahdollisimman yksinkertainen johtamis- ja hallintomalli, niin että palveluiden tuottamiseen liittyvä henkilöstö toimii saman työnjohdon alaisuudessa. Kaikki lakisääteisiä palveluita tuottavat TE-palvelujen työntekijät ovat Lahden kaupungin työntekijöitä 1.1.2025 alkaen, eli työnjohto on työllisyysalueella ja operatiivisen tason asioista sovitaan arjen työnyrkeissä.
- Työllisyysalueen päättävänä elimenä toimii yhteisesti sovittu päättävä elin (esimerkiksi Lahden kaupungin elinvoima- ja työllisyysjaosto). Jaoston kokouksissa käsitellään työllisyysaluetta ja muuta alueellista elinvoimaa käsittelevät asiat omassa osiossaan, johon muiden kuntien edustajien osallistumistavasta sovitaan.
- Maakunnallista poliittista ohjausta toteutetaan kuntien kesken erikseen sovittavalla mallilla, joka perustuu kuntien asukasmääriin.
- Tarvittaessa perustetaan erillisiä neuvottelukuntia ratkomaan mm. äkillisten muutosten aiheuttamia tarpeita järjestämiseen, resursseihin ja palvelumalliin liittyen.
- Sidosryhmien kanssa tehtävään yhteistyöhön perustetaan erillinen tai erilliset yhteistyöfoorumit (mm. monialainen yhteistyö, oppilaitosyhteistyö, elinkeinoyhteistyö).
- Yksi maakunnallinen työllisyysalue tuottaa lähtökohtaisesti vain lakisääteiset TE-palvelut. Lisäksi kaikilla kunnilla on mahdollisuus tuottaa TE2024-valtionosuusrahoituksen ulkopuolisilla lisäresursseilla muita kuin työllisyysalueen vastuulla olevia lakisääteisiä työllistymistä ja kotouttamista edistäviä palveluita. Eli kunnat voivat toimia ns. palveluntuottajina työllisyysalueelle nähdessään tämän tarpeelliseksi.
- Työllisyysalueen operatiivinen järjestäytyminen toteutetaan aluemallilla, jossa palveluiden suunnittelua ja toteutusta toteutetaan aluepohjaisesti. Jokaiseen alueeseen kuuluu kuntakokeiluun osallistunut kunta sekä yksi väkiluvultaan isompi kunta.
- Maakunnallisen työllisyysalueen kustannukset ovat koko maakunnan vastuulla.
- Työllisyysalueen rahoitus perustuu lakisääteisten tehtävien järjestämiseen sekä toteutuneisiin kustannuksiin. Tavoite on, että kustannuksissa päästään aiheuttamisperusteisiin jakoon. Maakunnallista yhtä työllisyysaluetta edistettäessä on vähintään:
- sovittava valmistelusta aiheutuvien kustannuksen korvaamisesta,
- sovittava järjestämisestä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta,
- sovittava palvelujen tuottamisesta aiheutuvien kustannusten korvaamisesta,
- sovittava rakennemuutostilanteiden aiheuttamien kustannusten korvaamisesta,
- sovittava tuki- ja kehittämisresurssista järjestämisvastuulliselle kunnalle (mm. viestintä, tiedolla johtaminen, ICT, tilat, HR, tietosuoja) sekä
- sovittava muiden esiin tulevien kustannusten täysimääräisestä korvaamisesta. •
- Muista kuin lakisääteisistä työllisyysalueelle kuuluvista palveluista, tehtävistä ja yhteistyöstä sekä niistä aiheutuvista kustannuksista sovitaan erillisillä sopimuksilla.
- Työttömyysturvan rahoitusvastuut (etuusmenot l. ns. sakkomaksut) kuntakohtaisesti tulee kattaa jokaisessa kunnassa. Nämä kustannukset eivät ole työllisyysalueen vastuulla.
- Kaikki kunnat osallistuvat maakunnallisen työllisyysalueen valmisteluun. Lahteen resursoidaan syksystä 2023 alkaen uudistamiskykyinen projektitiimi, joka vastaa maakunnallisen valmistelun edistämisestä yhdessä kaikkien kuntien kanssa.
- Tahtotilana tulee olla maakunnallinen yritysten kehitys- ja elinkeinoyhtiö, joka toimii tulevan työllisyysalueen kanssa tiiviissä yhteistyössä tukien kohtaannon edistämistä sekä koko maakunnan elinvoiman kasvua.
- Yksi maakunnallinen työllisyysalue perustuu aitoon päijät-hämäläiseen yhteistyöhön, joka edistää rohkeasti vastuukunnan ja koko maakunnan työllisyyttä, elinvoimaa, kasvua ja kilpailukykyä. Yhdessä luodaan ratkaisuja, ei ongelmia.
Lahden kaupungin vastauksien pohjalta ei ole luettavissa kaupungin suoria näkemyksiä/kannanottoja järjestämismallin keskeisiin kysymyksiin, mikä vaikeuttaa yhden työllisyysalueen vaikutusten arviointia ja sitä kautta myös kunnan päätöksentekoa ja kannanottoa yhden työllisyysalueen mallista.
- -
Vastauksen Lahden kaupunginhallituksen 22.5.2023 tiedusteluun Hollolan kunnanhallitus on jo antanut kokouksessaan 22.5.2023. Mikäli yhtä yhteistä työllisyysaluetta ryhdytään selvittämään, tulisi kriittisistä kysymyksistä päästä ensin yhteiseen näkemykseen ennen pidemmälle etenevää valmistelua:
- Kuntien kustannusvastuun tulee perustua pääosin aiheuttamisperiaatteeseen ja kannustaa kuntien oman toiminnan kehittämiseen. Laskutusperusteena toteutuneet/maksetut kustannukset ja laskennalliset kustannukset jaetaan laajan työttömyyden mukaan vastaavalla kriteerillä ja tilastoperustein, jonka perusteella kunnat saavat myös valtionosuutta
- Kunnilla pitää olla mahdollisuus hakea oman kuntaorganisaation yhteistoiminnallisia etuja työllisyyden edistämiseksi sekä tarjota asiakkaille kohdennettuja ja paikallisten työmarkkinoiden tarpeisiin sopivia palveluja. Tämä edellyttää lähipalveluja, paikallista työvoimaa, kunnan toimivaltaa ja työnjohtoa eli sopimista siitä, että ainakin kuntakokeilusta vastanneet työntekijät jäävät kunnan työntekijöiksi ja hoitavat virkatehtävää sopimusperusteisesti. Harvoin kysytyt/erityistä osaamista vaativat tehtävät on mahdollista keskittää.
- Kunnilla pitää olla päätösvaltaa ja tosiasiallinen mahdollisuus vaikuttaa työllisyydenhoidon keskeisten linjausten valmisteluun ja päätöksentekoon, koska työllisyydenhoidon onnistuminen/epäonnistuminen vaikuttaa suoraan kunnan tulo/menorahoitukseen.
- Kuntien henkilöresurssointi on saatava lakisääteisen palveluja osalta yhdenmukaiseksi siten, että lain tarkoittama kohdennettu palvelu tosiasiallisesti toteutuu (tavoitteena alle 100 henkilöä/omavalmentaja) ja yhteinen tehokas toimintamallipohja on rakennettavissa
Asiantuntijana paikalla työllisyyspäälikkö Anne Tapaila.
Ehdotus
Esittelijä
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Kunnanhallitus merkitsee tilannekatsauksen tiedoksi.
Kunnanhallitus täsmentää 22.5.2023 antamaansa vastausta (Lahden kaupungille) seuraavasti:
Yhden järjestäjän mallin selvittäminen on mahdollista, mikäli mallin lähtökohtana on kuntien oikeus osallistua työllisyydenhoidon linjausten valmisteluun ja demokraattiseen päätöksentekoon ilman yksittäisen kunnan määräävää asemaa, kunnan henkilöasiakkaiden palvelut voidaan tuottaa nykyisen kuntakokeilun mallin mukaisesti lähipalveluina ja osana kunnan toimintakokonaisuutta ja sen työnjohdon alla, kuntien oma henkilöresurssointi on riittävän yhtenäisellä tasolla työllisyysalueen kunnissa ja rahoitus on aiheuttamisperustepohjainen kuitenkin niin, että yhteiset palvelut laskutetaan laajan työttömyyden kriteerien pohjalta (valtionosuuslaskentapohjaisesti). Näihin kysymyksiin tulisi saada ensin Lahden kaupungin vastaukset, jotta yhden alueen jatkotyöstäminen on tuloksellista.
Mikäli Päijät-Hämeen kuntien kannanottojen pohjalta päädytään kahden työllisyysalueen malliin, Hollolalla on valmius toimia toisen työllisyysalueen vastuukuntana. Kahden työllisyysalueen mallin tulee rakentua tiiviiseen ja saumattomaan yhteistoimintaan ja siihen Hollolan kunnalla on täysi valmius.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.
Merk. Asiantuntijana kuultavana oli työllisyyspäälikkö Anne Tapaila.