Elinvoimavaliokunnan valvontajaosto, kokous 8.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 6 Ympäristönsuojelun valvontaohjelma vuodelle 2023

HOLDno-2021-741

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markit Likolammi, ympäristötarkastaja, markit.likolammi@hollola.fi

Perustelut

Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen tulee laatia alueelleen ympäristönsuojelulain (YSL, 527/2014) ja jätelain (646/2011) mukaista säännöllistä valvontaa varten valvontasuunnitelma. Hollolan kunnan ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma vuosille 2022 - 2025 on ehdotuksen liitteenä.

Suunnitelmaan kuuluu oleellisena osana kuvaus valvonnan voimavaroista. Edellisellä valvontasuunnitelmakaudella (2017 – 2021) tuli voimaan runsaasti suunnitelmallista valvontaa koskevia säännösmuutoksia. Valvontatyön lisääntymisen ohella kaudelle oli ominaista myös edistämistehtäviin käytettävän työajan kasvun paine. Käytettävissä olevat resurssit eivät kuitenkaan ole lisääntyneet samassa suhteessa. Suunnitelmallisen valvonnan toteuma onkin Hollolassa heikentynyt vuosi vuodelta.

Ympäristönsuojelun yleissuunnittelua ja toimia ympäristönsuojelun huomioon ottamiseksi kunnan toiminnassa johtaa kunnanhallitus (laki kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta (64/1986), 4 §.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Kirsi Järvinen, ympäristösihteeri

Valvontajaosto hyväksyy liitteen mukaisen Hollolan kunnan ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman vuosille 2022 - 2025, ja lähettää suunnitelman tiedoksi kunnanhallitukselle ympäristövalvonnan voimavarojen tarkastelua varten.

Päätös

Merk. asiantuntijana kuultiin ympäristösihteeri Kirsi Järvistä.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Markit Likolammi, ympäristötarkastaja, markit.likolammi@hollola.fi

Perustelut

Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen tulee laatia alueelleen ympäristönsuojelulain (YSL, 527/2014) ja jätelain (646/2011) mukaista säännöllistä valvontaa varten valvontasuunnitelma. Hollolan kunnan ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma vuosille 2022 - 2025 on ehdotuksen liitteenä.

Suunnitelmaan kuuluu oleellisena osana kuvaus valvonnan voimavaroista. Edellisellä valvontasuunnitelmakaudella (2017 – 2021) tuli voimaan runsaasti suunnitelmallista valvontaa koskevia säännösmuutoksia. Valvontatyön lisääntymisen ohella kaudelle oli ominaista myös edistämistehtäviin käytettävän työajan kasvun paine. Käytettävissä olevat resurssit eivät kuitenkaan ole lisääntyneet samassa suhteessa. Suunnitelmallisen valvonnan toteuma onkin Hollolassa heikentynyt vuosi vuodelta.

Ympäristönsuojelun yleissuunnittelua ja toimia ympäristönsuojelun huomioon ottamiseksi kunnan toiminnassa johtaa kunnanhallitus (laki kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta (64/1986), 4 §.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus merkitsee Hollolan kunnan ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman vuosille 2022 - 2025 tietoonsa saatetuksi.

Päätös

Kunnanhallitus merkitsi tiedoksi ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman vuosille 2022 - 2025

sekä

lähetti ympäristönsuojelun johtamisjärjestelmää ja henkilöstön riittävyyttä koskevan selvitystyön elinvoiman palvelualueen suoritettavaksi.

Valmistelija

Markit Likolammi, ympäristötarkastaja, markit.likolammi@hollola.fi

Perustelut

Ympäristönsuojeluviranomaisen on valvottava ympäristöluvanvaraisia, ilmoituksenvaraisia ja rekisteröitäviä toimintoja säännöllisesti. Tarkastuskohteet ja -tiheys määritellään ympäristöriskien arvioinnin perusteella. Määräaikaistarkastuksista ja kohteiden muusta säännöllisestä valvonnasta on laadittava valvontaohjelma, jonka valvontajaosto hyväksyy vuosittain. Ohjelma perustuu valvontasuunnitelmaan. Hollolan kunnan ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma vuosille 2022-2025 on hyväksytty valvontajaostossa 21.12.2021 § 85.

Maa-aineslain ja jätelain mukainen valvonta on sisällytetty valvontaohjelmaan kokonaisuuden hahmottamiseksi.

Liitteenä on Ympäristönsuojelun valvontaohjelma vuodelle 2022. Ohjelmassa on kuvattu vuoden 2021 valvontaohjelman toteutuminen sekä esitetty suunnitelma vuoden 2022 valvonnasta. Säännöllisestä valvonnasta laskutetaan laitosta kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan ja/tai maa-ainestaksan mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

Sameli Männistö, Ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Valvontajaosto hyväksyy liitteenä olevan Ympäristönsuojelun valvontaohjelman vuodelle 2022. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Mari Pihlaja-Kuhna, ympäristötarkastaja, mari.pihlaja-kuhna@hollola.fi

Perustelut

Ympäristönsuojeluviranomaisen on valvottava ympäristöluvanvaraisia, ilmoituksenvaraisia ja rekisteröitäviä toimintoja säännöllisesti. Tarkastuskohteet ja -tiheys määritellään ympäristöriskien arvioinnin perusteella. Määräaikaistarkastuksista ja kohteiden muusta säännöllisestä valvonnasta on laadittava valvontaohjelma, jonka valvontajaosto hyväksyy vuosittain. Ohjelma perustuu valvontasuunnitelmaan. Hollolan kunnan ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma vuosille 2022-2025 on hyväksytty valvontajaostossa 21.12.2021 § 85.

Maa-aineslain ja jätelain mukainen valvonta on sisällytetty valvontaohjelmaan kokonaisuuden hahmottamiseksi.

Säännöllisestä valvonnasta laskutetaan laitosta kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan ja/tai maa-ainestaksan mukaisesti. Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa on päivitetty 2022 ja uusi taksa on tullut voimaan 1.1.2023. Päivityksessä on korotettu hieman joitan valvontamaksuja.

Suunnitelmalliseen valvontaan liittyen vuonna 2023 on jo tehty valtionhallinnon YLVA-rekisterin päivittämistä kunnan valvontakohteiden tiedon osalta. Tätä työtä jatketaan vuoden 2023 aikana.

Liitteenä on ympäristönsuojelun valvontaohjelma vuodelle 2023. Ohjelmassa on kuvattu vuoden 2022 valvontaohjelman toteutuminen sekä esitetty suunnitelma vuoden 2023 valvonnasta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Sameli Männistö, Ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Valvontajaosto hyväksyy liitteenä olevan ympäristönsuojelun valvontaohjelman vuodelle 2023. 

Päätös

Merk. Asiantuntijana kuultiin ympäristötarkastaja Mari Pihlaja-Kuhnaa.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tiedoksi: ympäristövalvonta

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.