Valmistelija
Piia Paasiranta, talouspäällikkö, piia.paasiranta@hollola.fi
Perustelut
Kuntalain 110 § mukaan ”Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.”
Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.
Kuntalaissa on säädetty myös alijäämän käsittelystä. Jos kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää, tulee talousarviossa ja –suunnitelmassa tai niiden hyväksymisen yhteydessä päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla taseen osoittama alijäämä katetaan enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Talousarvion käyttötalousosassa on palvelualueittain esitetty valtuuston päätettäväksi määrärahat ja tuloarviot sekä toiminnalliset tavoitteet. Talousarvio sisältää myös tuloslaskelmaosan, investointiosan ja rahoitusosan. Lisäksi on esitetty konserniyhteisöjen tavoitteet sekä vesihuoltolaitos -taseyksikön erillislaskelmat sekä kunnan strtegisten riskien arviointi. Erillisenä liitteenä on investointiohjelma vuosille 2023-2033.
Talousarvioesityksen mukainen tulos vuodelle 2023 on 5 783 900 euroa ylijäämäinen.
Soteuudistuksen myötä kunnan verotuloista leikkaantu pois yli puolet. Vuoden 2023 kunnallisveron tuotoksi on arvioitu 43,0 milj. euroa. Vuonna 2022 tuloveroprosentti on ollut 21 prosenttia. Vuodelle 2023 ja taloussuunnitelmavuosille kunnallisvero on laskettu 8,36 tuloveroprosentin mukaan. Vuoden 2023 kunnallisverokertymää nostaa etenkin tammikuussa maksettavat joulukuun 2022 leikkaamattomat verotilitykset. Tämän ns. rytmihäiriön johdosta verotulot tulevatkin laskemaan vuonna 2024. Hollolan kunnan yhteisöveron tuotoksi vuonna 2023 on arvioitu 3,2 milj. euroa ja kiinteistöveron tuottoarvioksi 5,8 milj. euroa. Verotulojen arvioinnissa on käytetty kuntaliiton veroennustekehikkoa
Sote-uuudistuksen yhteydessä uudistuu myös valtionosuusrahoitus. Kuntien valtionosuusjärjestelmään jää eriä, jotka eivät perustu tulevaisuuden kunnan tehtäviin, vaan menneisyyden kunnan sote-kustannuksiin (sote-muutosrajoitin ja siirtymätasaus). Kunnan kannalta yksi olennainen muutos koskee valtionosuuksien määräytymisten perustetta. Ikärakenteen perusteella määräytyy edelleen suurin osa valtionosuuksista, mutta painopiste kunnan näkökulmasta muuttuu. Valtionosuuksien määränä on käytetty valtiovarainministeriön ja kuntaliiton ennakkolaskelmia vuoden 2023 valtionosuuksista. Hollolan kunnan vuoden 2023 valtionosuuksiksi on arvioitu 21,0 milj. euroa. Lopulliset laskelmat ja päätökset saadaan vasta vuoden 2023 lopussa. Tulevien vuosien valtionosuuksiin vaikuttaa vahvasti ikärakenteessa tapahtuvat muutokset sekä valtionosuus ja sote-uudistukseen liittyvät muutosrajoitin ja siirtymätasaus. Vuoteen 2027 mennessä on arvioitu kunnan valtionosuuksien vähenevän peräti 4,2 milj. euroa.
Hollolan kunnan toimintamenot vuonna 2023 ovat yhteensä 91,6 milj. euroa. Toimintamenot vähenevät sote-uudistuksen johdosta merkittävästi eivätkä vuodet edellisiin ole siten vertailukelpoisia. Ympäristöterveydenhuollon siirtyminen Hollolan järjestämisvastuulle seudullisesti vastaavasti kasvattaa menoja. Henkilöstömenot kasvavat n. 8,7 % eli n. 3,1 milj. euroa. Ympäristöterveydenhuollon siirtyvän henkilöstön osalta menot ovat n. 2,1 milj. euroa. Psykologi ja kuraattoripalveluiden siirtyminen hyvinvointialueelle vastaavasti vähentää henkilöstömenoja vuonna 2023. Palkankorotuksiin on varattu 3,1 %:ia.
Toimintatulojen arvioidaan olevan n. 35,2 milj. euroa (+13,7 %, 4,2 milj. euroa). Tuottojen kasvusta 3,1 milj. euroa aiheutuu ympäristöterveydenhuollon siirtymisestä, jolloin reaalikasvuksi jää 3,8%:ia. Vuokratuottojen arvioidaan kasvavan 5,3 %, mikä selittyy sisäisten vuokratuottojen kasvulla korkotason nousun vuoksi. Maksutuottojen arvioidaan kasvavan 12,4%:ia, mikä aiheutuu ympäristöterveydenhuollon siirtymisestä.
Toimintakatteen muutos on sote-uudistuksen johdosta 57,8%:ia.
Talousarviovuoden bruttoinvestoinnit ovat yhteensä 14,0 milj. euroa, josta vesihuoltolaitoksen investointien osuus on 3,0 milj. euroa, kiinteistöinvestointien osuus 2,9 milj. euroa ja kuntatekniikan investointien osuus 5,1 milj. euroa. Maa-alueiden hankintaan varaudutaan 2,0 milj. .euron määrärahalla. Irtaimen omaisuuden investointeihin on lisäksi varattu 1,0 milj. euroa.
Vuoden 2023 talousarvion vuosikate kattaa suunnitelman mukaisista poistoista 155 %:ia. Nettoinvestoinneista vuosikate kattaa n. 111 %:ia.
Vuonna 2023 verotulojen rytmihäiriö tukee taloutta ja tulorahoituksella arvioidaan pystyvän kattamaan investoinnit. Investointien rahoituksen osalta joudutaan turvautumaan vieraaseen pääomaan viimeistään vuonna 2025, riippuen hieman siitä, miten paljon käyttöpääomaa arvioidaan kunnassa jatkossa tarvittavan. Vuonna 2023 lainoja lyhennetään 5,7 milj. euroa.
Liitteenä talousarvio vuodelle 2023 ja taloussuunnitelma vuosille 2024-2026 sekä talousarvion liiteaineisto (riskienarviointi ja investointiohjelma).
Ehdotus
Esittelijä
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Kunnanhallitus aloittaa vuoden 2023 talousarvion ja vuosien 2024-2026 taloussuunnitelman käsittelyn valmistellun esityksen pohjalta. Talousarviokäsittelyä jatketaan kokouksessa 7.11.2022.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.
Merk. Asiantuntijoina kuultavana olivat Heli Randell ja Kim Strömmer.