Kunnanhallitus, kokous 8.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 110 Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusmenettely (MAL)/ohjausryhmä kausi 2024-2027

HOLDno-2019-349

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Katariina Tuloisela, kaavoittaja

Perustelut

Kansallisen kaupunkipolitiikan yksi muoto on MALsopimusmenettely, joissa Suomen suurimpien kaupunkiseutujen ja valtion kesken sovitetaan yhteen kaupunkiseutujen tärkeimpiä maankäyttöön, asumiseen ja liikenteen järjestämiseen liittyviä kysymyksiä. Sopimuksissa voi lisäksi olla palveluihin ja elinvoiman edistämiseen liittyviä tavoitteita ja toimenpiteitä.

MALsopimusmenettelyn tarkoituksena on vahvistaa kaupunkiseudun kuntien välistä yhteistyötä ja toisaalta syventää kaupunkiseudun ja valtion kumppanuutta. Tyypillisesti sopimukset sisältävät tavoitetoimia, jotka liittyvät joukkoliikenteeseen, maankäyttöön ja asuntotuotantoon, asemanseutujen ja ratapihojen kehittämiseen, lentoliikenteen kehittämiseen, valtion maanteiden ja ratayhteyksien kehittämiseen, digitaalisien sovellusten hyödyntämiseen, ilmastokysymyksiin yms.

MAL-sopimusmenettelyyn mukaan pääseminen on yksi Lahden kaupungin edunvalvontasuunnitelman kärki. MAL-sopimukset koskevat tällä hetkellä pääkaupunkiseudun lisäksi Turun, Tampereen ja Oulun kaupunkiseutuja. Nykyiset MAL-sopimukset päättyvät vuoden 2019 lopussa. Sopimusmenettelyn jatko ja mahdollinen laajentaminen linjataan seuraavan hallituksen hallitusohjelmassa. 

Lahden, Hollolan, Orimattilan, Heinolan, Asikkalan, Kärkölän, Iitin ja Päijät-Hämeen liiton yhteistyönä on valmistelu liitteenä oleva sopimus, joka ilmaisee Lahden kaupunkiseudun kuntien ja Päijät-
Hämeen liiton yhteisen tahtotilan ja valmiuden MALsopimusmenettelyyn liittymisestä, mikäli valtio päättää laajentaa menettelyä Lahden seudulle.

Hyväksymisen jälkeen sopimus toimitetaan hallitusneuvottelujen osapuolille. Samalla käynnistetään maankäyttöä, asumista ja liikennejärjestelyjä koskevien sisältökysymysten kartoitus kuntien yhteistyönä. Työn lopputuloksena on tarkoitus laatia yhteistyössä ministeriöiden kanssa Lahden kaupunkiseudun MAL-aiesopimus.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Hollolan kunnanhallitus hyväksyy liitteenä olevan sopimuksen, mikä on samalla tahdonilmaisu Lahden kaupunkiseudun MAL-aiesopimuksen toteuttamisesta ministeriöiden kanssa. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Edustajien valitseminen Lahden seudun MAL-sopimusvalmistelun ohjausryhmään

Lahti, Asikkala, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Orimattila ja Päijät-Hämeen liitto ovat 7.5.2019 allekirjoittamassaan aiesopimuksessa sitoutuneet yhdessä laatimaan valtiolle ehdotuksen Lahden seudun MAL-sopimukseksi vuosille 2020-2031. MAL-sopimuksessa sopimuskumppanit sitoutuvat yhdessä valtion kanssa toteuttamaan kansallisia ilmastotavoitteita, vahvistamaan sosiaalista kestävyyttä ja osallisuutta sekä parantamaan kaupunkiseudun saavutettavuutta, sisäistä liikennettä ja kestävän aluerakenteen muodostumista yhdessä seudun muiden toimijoiden kanssa.

Seudun kunnat ja Päijät-Hämeen liitto ovat valmistelleet sopimusluonnosta virkamiestasolla Lahden kaupungin vetämänä. Mukana keskusteluissa ovat olleet myös Hämeen ja Uudenmaan ELY-keskukset. Sopimuksen kärkiteemoja ovat hiilineutraali kiertotalousyhteiskunta ja raideliikenteeseen tukeutuvat taajamat. Sopimukseen ehdotetut toimenpiteet toteuttavat eheyttävän kasvun, monimuotoisen asumisen ja viisaan liikkumisen tavoitteita.

Ympäristöministeriön asettama selvityshenkilö Matti Vatilo luovutti raporttinsa ympäristöministerille 17.1.2020. Raportissaan hän ehdottaa MAL-sopimusmenettelyn laajentamista Lahden, Jyväskylän ja Kuopion seuduille. Linkki selvitysmiehen loppuraporttiin: https://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Tiedotteet/Selvityshenkilo_suosittaa_MALsopimusmene(54129)

Valtioneuvosto päättänee selvitysraportin ehdotusten pohjalta helmi-maaliskuun aikana neuvottelujen aloittamisesta Lahden sekä Jyväskylän ja Kuopion kaupunkiseutujen kanssa.

Lahden seudun MAL-sopimuskuntien kaupungin/kunnanhallitusten edustajat, Päijät-Hämeen liiton edustajat sekä virkamiesvalmistelijat pitivät MAL-sopimuksen tavoitteista ja sisällöstä työpajan 7.2.2020. Siinä yhteydessä sovittiin, että kukin kunta ja Päijät-Hämeen liitto nimeävät kaksi edustajaa MAL-sopimusvalmistelun poliittiseen ohjausryhmään. Työpajamateriaali liitteenä.

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Päätösesitys:

Kunnanhallitus valitsee kaksi edustajaa Lahden seudun MAL-sopimusvalmistelun ohjausryhmään.

Päätös

Edustajiksi nimettiin Jarkko Niemi ja Eero Virta.

Valmistelija

Ilkka Korhonen, Kehitys- ja kaavoituspäällikkö, ilkka.korhonen@hollola.fi

Perustelut

Lahti, Asikkala, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Orimattila ja Päijät-Hämeen liitto ovat 7.5.2019 allekirjoittamassaan aiesopimuksessa sitoutuneet yhdessä laatimaan valtiolle ehdotuksen Lahden seudun MAL-sopimukseksi vuosille 2020-2031. MAL-sopimuksessa sopimuskumppanit sitoutuvat yhdessä valtion kanssa toteuttamaan kansallisia ilmastotavoitteita, vahvistamaan sosiaalista kestävyyttä ja osallisuutta sekä parantamaan kaupunkiseudun saavutettavuutta, sisäistä liikennettä ja kestävän aluerakenteen muodostumista yhdessä seudun muiden toimijoiden kanssa.

Ympäristöministeriö on vahvistanut, että neuvottelut maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusten (MAL-sopimus) solmimiseksi Lahden seudun kuntien ja valtion välillä käynnistetään keväällä 2020.

Lahden seudun kuntien ja Päijät-Hämeen liiton viranhaltijat ja poliittisen ohjausryhmän jäsenet ovat valmistelleet sopimusluonnosta ja sopimuskausien aikana toteutettavia toimenpiteitä Lahden kaupungin vetämänä. Mukana keskusteluissa ovat olleet myös Hämeen ja Uudenmaan ELY-keskukset. Lisäksi 7.2. pidettiin kaupungin/kunnanhallituksen ja –valtuuston puheenjohtajiston edustajien kanssa työpaja missä jatkojalostettiin MAL-sopimusluonnosta ja sopimusteemoja sekä toimenpiteitä sopimusneuvotteluja varten.

Sopimuksen kärkiteemoja ovat hiilineutraali kiertotalousyhteiskunta ja raideliikenteeseen tukeutuvat taajamat. Sopimukseen ehdotetut toimenpiteet toteuttavat eheyttävän kasvun, monimuotoisen asumisen ja viisaan liikkumisen tavoitteita. Sopimusluonnoksen lisäksi liitteenä on sopimusalueen valmistelutyöryhmän kokoama taulukko toteutettavista toimenpiteistä.

Sopimuksen ja toimenpiteiden luonnoksesta on pyydetty lausunnot seudun kuntien ja kaupunkien hallituksilta ja Päijä-Hämeen maakuntahallitukselta 22.5.2020 mennessä.

Liitteenä 

  1. Sopimusluonnos
  2. Toimenpidetaulukkoluonnos

Elinvoimavaliokunta on kokouksessaan 28.4.2020 esittänyt lisätoivepontena MAL-sopimuksen kehittämiskohteeksi Hollola-Tuulos-Hämeenlinna maantieyhteyden parantamista ohituskaistateiksi (VT12 Hollola-Tuulos ja VT10 Tuulos Hämeenlinna).

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Hollolan kunnanhallitus esittää kunnan lausuntona seuraavaa:

Valmisteltu MAL-sopimus liitteen mukaisine toimenpiteineen noudattaa Hollolan kunnan strategisia kehittämistavoitteita. Sopimus on tehty yhteistyössä Lahden seudun kuntien kanssa kokonaisvaltaisena seutukehittämistyönä.

Keskeisimpänä Hollolan osalta huomioituja osatekijöitä on mm. Nostavan ja Herralan raideliikenteen ja asemapaikkojen, kunnan taajamarakenteen, -asumisen - sekä liikenteen ja kestävän liikkumisen toteuttamista ja kehittämistä edistävät toimenpiteet.

Kuntatalouden poikkeuksellisen haastava tilanne edellyttänee entistä selkeämpää hankkeiden priorisointia ja keskittymistä seudullisesti vaikuttavimpiin hankkeisiin, joista tärkeimpiä ovat saavutettavuuden edelleen kehittäminen; raideliikenteen parempaan hyödyntämiseen tähtäävät hankkeet sekä keskeisten maantieliikenteen yhteysvälien parantaminen (vt 12, vt 24 ja kantatie 54).

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Lahden kaupunkiseudulle on valmisteltu maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus vuosille 2021 - 2031. Neuvottelutulos valmisteluun osallistuneiden osapuolten kesken saavutettiin 22.4.2021 ja päätettiin lähettää sopimuksen osapuolille hyväksyttäväksi.

Sopimuksella edistetään Sanna Marinin hallitusohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden, valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja kansallisten ilmasto- ja energiatavoitteiden toteutumista Lahden kaupunkiseudulla. 

Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus (MAL-sopimus) perustuu Lahden kaupunkiseudun seitsemän kunnan, Päijät-Hämeen liiton ja valtion yhteiseen tahtotilaan seudun maankäytön, asumisen, liikenteen, palvelujen ja elinkeinojen kehittämisestä. Sopimuksen tarkoituksena on vahvistaa kuntien keskinäistä sekä seudun ja valtion yhteistä sitoutumista seudun kehittämistä koskeviin osapuolten yhteisiin tavoitteisiin ja niiden edellyttämiin toimenpiteisiin. 

Sopimuksen toimenpiteillä luodaan edellytyksiä seudullisesti tarvetta vastaavalle monipuoliselle asuntotuotannolle ja liikennejärjestelmän ja maankäytön yhteensovittamiselle ja kehittämiselle. Tavoitteena on edistää vähähiilistä ja kestävää yhdyskuntarakennetta ja sitä tukevaa liikennejärjestelmää, parantaa elinympäristön viihtyisyyttä ja sosiaalista kestävyyttä sekä mahdollistaa sujuva arki, työmarkkinoiden toimivuus ja elinkeinoelämän elinvoimaisuus. Tavoitteena on torjua segregaatiota ja asunnottomuutta sekä edistää asuinalueiden monimuotoisuutta ja alueiden asuntokannan monipuolisuutta. Tavoitteena on kasvattaa kestävien liikkumismuotojen osuutta liikennesuoritteesta, parantaa liikenneturvallisuutta ja liikennejärjestelmän taloudellisuutta sekä lisätä työpaikkojen ja palveluiden saavutettavuutta.  

Lahden kaupunkiseudun tavoitteena on toimia kansallisesti ja kansainvälisesti kunnianhimoisena edelläkävijänä hiilineutraalin yhteiskunnan rakentamisessa. Lahden kaupungin tavoitteena on hiilineutraalius jo vuonna 2025. Päijät-Hämeen maakunnan tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030

Sopimuksessa määritellään tavoitetila ja seuraavien 11 vuoden kehityspolku sekä keskeisimmät konkreettiset ja vaikuttavimmat ja kuntien keskinäistä ja/tai kuntien ja valtion yhteistyötä edellyttävät maankäyttöä, asumista ja liikennejärjestelmän kehittämistä koskevat konkreettiset toimenpiteet vuosille 2021–2023. Sopimus tarkistetaan rullaavasti eduskuntavaalikausittain.  

Varsinaisia toimenpiteitä sopimus sisältää yhteensä 47 kappaletta jaoteltuna seuraaviin kolmeen teemaan:
- Kestävä ja vähähiilinen yhdyskuntarakenne ja liikennejärjestelmä,
- Asuminen ja elinympäristön laatu,
- Elinvoimainen Lahden kaupunkiseutu.

Sopimuksessa on seuraavia taloudellisesti keskeisiä Hollolaa koskevia toimenpiteitä:

Lahden seudun kuntien haettavaksi on osoitettu vähintään yksi (1) miljoonaa euroa valtionavustusta kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantamiseen kunnan katuverkolla valtakunnallisen kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustushaun yhteydessä vuonna 2021. Kunnat osallistuvat rahoitettavien hankkeiden kustannuksiin 50 prosentilla. Traficom toteuttaa investointiohjelman hankehaun ja myöntää rahoituksen. 

Valtio osoittaa Lahden kaupunkiseudun tärkeisiin liikennejärjestelmän toimivuutta, kestävyyttä ja turvallisuutta edistäviin kustannustehokkaisiin liikenneverkon parantamishankkeisiin (suunnitteluun ja toteutukseen) vuosina 2022-23 yhteensä 3,3 miljoonaa euroa Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti. Rahoitusta kohdennetaan ja toimenpiteet priorisoidaan jatkuvassa liikennejärjestelmätyössä sovittavalla tavalla kuntien, Väyläviraston ja ELY-keskuksen yhteistyönä. Valtion rahoituksen edellytyksenä on, että kunnat käyttävät näiden toimenpiteiden rahoittamiseen vastaavan summan. 

Sopimuksella valtio sitoutuu avustamaan Lahden seudun julkisen henkilöliikenteen palveluita 4,365 miljoonalla eurolla sopimuskaudella 2021-2023. Valtionavustuksen edellytyksenä on, että kaupunkiseutu toteuttaa MAL-sopimuksessa esitettyjä joukkoliikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteitä. Lisäksi valtio osoittaa ilmastoperusteista joukkoliikenteen avustusta Lahden seudun haettavaksi miljoona euroa vuodessa eli yhteensä 3 miljoonaa euroa vuosina 2021-2023. Seudut voivat hakea avustuksia myös valtakunnallisen haun yhteydessä. Valtionavustus kohdistetaan puhtaan käyttövoiman joukkoliikennepalvelujen kehittämiseen ja ostoon siten, että Lahden tieliikenteen toimivaltaisen viranomaisen uusissa sopimuksissa kaikki hankittava liikenne ajaa puhtaan käyttövoiman ajoneuvoilla. Tuen saajan tulee raportoida avustuksella saavutettu päästövähennys Traficomin antaman ohjeistuksen mukaan.  

Valtio avustaa keskisuurten kaupunkiseutujen lippu- ja maksujärjestelmien kehittämistä yhteensä 1,4 miljoonalla eurolla vuosina 2022-2023. Avustukset ovat hakuperusteisia.  

Joukkoliikenteeseen kohdistuvan valtion rahoituksen edellytyksenä on, että kunnat käyttävät julkisen henkilöliikenteen palveluihin vastaavan summan.  

Hollolan kunta suunnittelee Nostavan alueelle henkilöliikenneaseman mahdollistavan tiiviin asumisen uudisalueen sovittaen yhteen logistiikka-alueen tarpeiden kanssa. Valtio arvioi Nostavan alueen valtion väyläverkon suunnittelutarpeet ja –aikataulun osana Liikenne12 –suunnitelman mukaisen suunnitteluohjelman valmistelua.

Valtio osoittaa seudun kunnille kunnallistekniikka-avustuksia. Painopiste kunnallistekniikka-avustusten kohdentamisessa on keskusta-alueiden ja joukkoliikenteeseen tukeutuvien alueiden täydennysrakentamisessa.

Valtio, Päijät-Hämeen liitto ja kunnat sitoutuvat tällä sopimuksella toteuttamaan ja edistämään näitä toimenpiteitä. Sopimus tulee voimaan, kun se on kaikkien osapuolten osalta hyväksytty ja allekirjoitettu.
 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Esitys valtuustolle:

Hyväksytään liitteen mukainen valtion ja Lahden kaupunkiseudun välinen Lahden kaupunkiseudun MAL-sopimus 2021–2031.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Merk. Asiasta kuultavana oli elinvoimajohtaja Heli Randell.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Lahden kaupunkiseudulle on valmisteltu maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus vuosille 2021 - 2031. Neuvottelutulos valmisteluun osallistuneiden osapuolten kesken saavutettiin 22.4.2021 ja päätettiin lähettää sopimuksen osapuolille hyväksyttäväksi.

Sopimuksella edistetään Sanna Marinin hallitusohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden, valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja kansallisten ilmasto- ja energiatavoitteiden toteutumista Lahden kaupunkiseudulla.

Ehdotus

Hyväksytään liitteen mukainen valtion ja Lahden kaupunkiseudun välinen Lahden kaupunkiseudun MAL- sopimus 2021–2031.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Lahden seudun MAL-sopimuskunnat ovat käyneet Uudenmaan ELY-keskuksen ja Väyläviraston kanssa neuvotteluja kustannustehokkaiden liikennehankkeiden (KUHA-hankkeiden) toteuttamisesta vuosille 2022-2023.

MAL-sopimuksessa tarkoitukseen on varattu 3,3 miljoonaa euroa valtion rahoitusta. Valtion rahoituksen edellytyksenä on, että kunnat käyttävät toimenpiteisiin vastaavan summan. Hankkeiden valintaperiaatteet on esitetty liitteessä. Hankkeiden tulee ensi sijassa parantaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteita ja niiden pitää parantaa seudullista liikennejärjestelmää. Hankkeiden valinnassa on huomioitu suunnittelu- ja toteuttamisvalmius.

Hankelistaa on käsitelty MAL-seurantaryhmässä 11.2.2022. MAL-seurantaryhmä hyväksyi liitteen mukaiset hankkeet toteutettavaksi MAL-sopimuksen mukaisella KUHA-rahoituksella. Lisäksi todettiin, että mikäli jonkun kunnan hanke edellyttää vielä kuntakohtaista päätöksentekoa, pyydetään tästä toimittamaan tieto Olli Alholle ja maakuntaliittoon.

Hollolan osalta hankelistalla ovat (kustannusjakoprosentti ja kustannukset suluissa)

  • mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-Messilä jalankulku- ja pyörätie, suunnittelu (v50/k50, 150 000/150000)
  • vt 24 Kalliolan liittymä (vt 24, Paimelantie mt 4119 ja Ilmotuntie mt 14122, suunnittelu (v75/k25, 150 000/50 000)
  • Oivantie jalankulku- ja pyörätie, suunnittelu (v50/k50, 50000/50000)
  • vt 24 välillä maantie 140-pitkänsillantie, jalankulku- ja pyörätie päällystys (v100, 150 000)

Valtion kommentit kohteiden osalta

Mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-Messilä jalankulku- ja pyörätie

Päijät-Hämeen pääpyöräilyreitti -selvitys vahvistaa reitin sisältymisen pääpyöräilyreitteihin. Kunnalta edellytetään osallistumista suunnittelukustannuksiin samalla periaatteella kuin toteutuksen kustannusjako. Toteutusvalmiuden saavuttaminen riippuu tiesuunnitelmaprosessin kestosta. Suunnitteluun sisältyy kevyen esiselvitystyyppisen tarkastelun alkuvaiheenaan sisältävä tiesuunnitelma sekä rakennussuunnitelma.

Vt 24 Kalliolan liittymä (vt 24, Paimelantie mt 4119 ja Ilmotuntie mt 14122 ja Oivantie jalankulku- ja pyörätie

Kunta on osoittamassa Kalliolan-Paimelan osayleiskaavassa uusia asuin-, työpaikka- ja palvelualueita vt 24 Kalliolan liittymän yhteyteen. Liittymän parantaminen (kuten porrastus ja jkp-alikulku) mahdollistaa maankäytön kehittämisen, joten kunnan osallistuminen toimenpiteen kustannuksiin on selviö.

ELY -keskuksen kautta ei ole jaettavana muuta kuin KUHA/KÄPY -rahaa. Hankkeita voi muuten edistää Väyläviraston kautta tai ns. eduskunnan joululahjarahoilla.

Kuluvalla MAL-kaudella 2022-2024 Hollolan kohteet ovat suunnittelukohteita, joilla nostetaan valmiusastetta seuraavia MAL-kausia varten.

Kunta ei ole varannut kustannusjako-osuuksia voimassa olevaan talousarvioon. Suunnitteluun tarvittavat noin 250 000 euroa pyritään kuitenkin ensisijaisesti kattamaan palvelualueelle varattujen määrärahojen sisältä. Mikäli myöhemmin todetaan, että lisäystä ei pystytä kattamaan palvelualueen nykyisten määrärahojen sisältä tai laajemmin koko kunnan talousarvion sisältä, tullaan valtuustolle esittämään määrärahan lisäystä myöhemmin. Hankkeiden toteutusten osalta tarvittavat määrärahat tullaan ottamaan huomioon tulevien vuosien talousarvioiden valmistelun yhteydessä.

Nyt sitoudutaan suunnittelun kustannuksiin. MAL-sopimuskauden 2025-2029 neuvotteluissa sovittaneen rakentamisen ajoituksista em kohteiden osalta. Karkeat kokonaiskustannusarviot rakentamisen osalta ovat Rantatien kevytväylän osalta noin 2,5 M€, vt 24 Kalliolan liittymä noin 2 M€ ja Oivantie noin 200 000 euroa.

Vuosina 2020-2021 toteutettu mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-kirkonkylä jalankulku- ja pyörätien toteutuksen osalta kunta on osallistunut sekä suunnittelu- että rakentamiskustannuksiin 50 %:n osuudella.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle tiedoksi, että kunta osallistuu liitetaulukon kohteiden mukaisesti suunnittelukustannuksiin MAL-kaudella 2022-2024

  • mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-Messilä jalankulku- ja pyörätie rakentaminen on pitkään ollut kunnan tavoitteissa.
  • vt 24 Kalliolan liittymä (vt 24, Paimelantie mt 4119 ja Ilmotuntie mt 14122) ja Oivantie jalankulku- ja pyörätie -kohteet
    • kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevan vt 24 hankkeen suunnittelun ja edelleen toteuttamisen rahoittamiseen perustuu kunnalle koituvaan maankäyttöhyötyyn. Maankäyttöhyödyn toteutuminen edellyttää, että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin

Hankkeiden toteutusten osalta tarvittavat määrärahat tullaan ottamaan huomioon tulevien vuosien talousarvioiden valmistelun yhteydessä.

 

Päätös

Keskustelun kuluessa Tatu Söyrilä esitti ja Paavo Takala sekä Minna Kauhanen kannattivat, että korvataan seuraava päätösehdotuksen teksti - Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevan vt 24 hankkeen suunnittelun ja edelleen toteuttamisen rahoittamiseen perustuu kunnalle koituvaan maankäyttöhyötyyn. Maankäyttöhyödyn toteutuminen edellyttää, että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytössä olevien maapoliittisin keinoin.

Korvaava teksti päätösehdotukseen kuuluu:- Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevan vt 24 hankkeen suunnitteluun ja edelleen toteuttamisen rahoittamiseen perustuu erittäin vaarallisen liittymän turvallisuuden parantamiseen.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Tatu Söyrilän tekemää esitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 4 JAA-ääntä ja 7 EI-ääntä. Puheenjohtaja totesi Tatu Söyrilän muutosehdotuksen voittaneen.

Esittelijä jätti eriävän mielipiteen.

 

 

Valmistelija

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Kunnan hallintosäännön 20 § mukaan asian ottamisesta kunnanhallituksen käsiteltäväksi voi päättää kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja ja kunnanjohtaja.

Elinvoimavaliokunnan 8.3.2022 §  22 on käsitelty MAL-sopimukseen liittyviä hankkeita. Kunnanjohtaja on päätöksellään 10.3.2022 käyttänyt otto-oikeutta asiaan seuraavin perustein:

 Elinvoimavaliokunnan päätöksellä on käytetty valtuustolle kuuluvaa budjettivaltaa laajemmin, kuin mikä kuuluu valiokunnan toimivaltaan. Sitoutuminen hankkeen suunnittelurahoitukseen tarkoittaa tosiasiallista sitoutumista myös hankkeen toteutukseen. Näin ollen kysymys ei ole pelkästään 0,25 milj. euron suunnittelurahoituksesta vaan karkean ja alustavan kustannusarvion pohjalta vähintään n. 5 milj. euron hankkeiden osalta kunnan vähintään n. 2 milj. euron rahoitusvastuuseen sitoutumisesta. MAL-hankkeet tulisi näin ollen päättää joko taloussuunnitelman yhteydessä valtuustossa tai valtuuston erillispäätöksellä, koska kysymys on priorisoinnista. Näihin hankkeisiin suunnattava rahoitus voi tosiasiallisesti vaikuttaa muiden kunnan investointihankkeiden rahoitusmahdollisuuksiin.

Valtion teiden rahoitusvastuu kuuluu lain mukaan valtiolle. Tämä koskee myös teiden liikenneturvallisuudesta vastaamista. MAL-sopimusten kautta tätä rahoitusvastuuta voidaan siirtää kunnalle. Vastuun siirtomenettelyä perustellaan kunnalle koituvalla maankäyttöön liittyvällä hyödyllä. Tämä hyöty ei toteudu "automaattisesti" vaan edellyttää kaavoituksen kautta toteutettavaa kunnan omistuksessa olevan maan arvonnousun hyödyntämistä. Kunnan tulee siis lisätä  maanomistusta normaaliin tapaan vapaaehtoisin kaupoin, mutta tavoitteen toteuttamiseksi olla valmis käyttämään tarvittaessa myös laajempaa keinovalikoimaa maanhankinnan osalta. Mikäli kunnassa ei lähtökohtaisesti ole valmiutta sitoutua tähän periaatteeseen, ei kunnalla voida katsoa olevan, sen yleiseen toimialaan perustuen, oikeutta vastata valtion vastuulle kuuluvan hankkeen rahoituksesta.

Edellä esitetyn pohjalta asiaan liittyy kaksi keskeistä valtuuston toimivaltaan kuuluvaa asiaa: budjettivallan käyttö ja maanhankinnan keinojen käytön periaatteellisen sitoutumisen näkökulma. Asia tulee näin ollen siirtää valtuustoon päätettäväksi.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Esitys valtuustolle:

Hollolan kunta sitoutuu MAL-sopimusmenettelyn kautta enintään 50 % kustannusvastuulla osallistumaan seuraavien hankkeiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin:

  • mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-Messilä jalankulku- ja pyörätie rakentaminen
  • Oivantie jalankulku- ja pyörätie -kohteet

Hollolan kunta sitoutuu MAL-sopimusmenettelyn kautta enintään 25 % kustannusvastuulla osallistumaan seuraavien hankkeiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin:

  • vt 24 Kalliolan liittymä (vt 24, Paimelantie mt 4119 ja Ilmotuntie mt 14122) ja

Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edellyttää,  että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Perustelut

Lahden seudun MAL-sopimuskunnat ovat käyneet Uudenmaan ELY-keskuksen ja Väyläviraston kanssa neuvotteluja kustannustehokkaiden liikennehankkeiden (KUHA- hankkeiden) toteuttamisesta vuosille 2022-2023.

MAL-sopimuksessa tarkoitukseen on varattu 3,3 miljoonaa euroa valtion rahoitusta. Valtion rahoituksen edellytyksenä on, että kunnat käyttävät toimenpiteisiin vastaavan summan. Hankkeiden valintaperiaatteet on esitetty liitteessä. Hankkeiden tulee ensi sijassa parantaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteita ja niiden pitää parantaa seudullista liikennejärjestelmää. Hankkeiden valinnassa on huomioitu suunnittelu- ja toteuttamisvalmius.

Hankelistaa on käsitelty MAL-seurantaryhmässä 11.2.2022. MAL-seurantaryhmä hyväksyi liitteen mukaiset hankkeet toteutettavaksi MAL-sopimuksen mukaisella KUHA-rahoituksella.

Ehdotus

Valtuusto päättää seuraavaa:

Hollolan kunta sitoutuu MAL-sopimusmenettelyn kautta enintään 50 % kustannusvastuulla osallistumaan seuraavien hankkeiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin:

  • mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-Messilä jalankulku- ja pyörätie rakentaminen
  • Oivantie jalankulku- ja pyörätie -kohteet

Hollolan kunta sitoutuu MAL-sopimusmenettelyn kautta enintään 25 % kustannusvastuulla osallistumaan seuraavien hankkeiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin:

  • vt 24 Kalliolan liittymä (vt 24, Paimelantie mt 4119 ja Ilmotuntie mt 14122)

Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edellyttää,  että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Merk:

Keskustelun kuluessa Tatu Söyrilä esitti Minna Kauhasen ensin kannattamana, että kohta: Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edellyttää, että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin.

Ehdotan että tämä korvataan lauseella: Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edistää alueen maankäytön ratkaisuja ja parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta.

 

Keskustelun kuluessa Mikko Niipala esitti Harri Vinnamon ensin kannattamana, että viimeinen kappale saatetaan muotoon: Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edellyttää,​  että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen  MAL-sopimusmenettelyä koskevia maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin.

Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kaksi pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys. Äänestys suoritetaan siten, että ensi vastakkain asetetaan esitetyt kaksi muutosehdotusta ja sitten voittanut ehdotus asetetaan pohjaesitystä vastaan.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Äänestys 1:

Puheenjohtaja esitti:

Ne, jotka kannattavat Tatu Söyrilän, äänestävät ”jaa”.

Ne, jotka kannattavat Mikko Niipalan ehdotusta, äänestävät ”ei”.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 jaa-ääntä ja 35 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että äänestyksessä eniten ääniä saanut Mikko Niipalan esitys asetetaan pohjaesitystä vastaan.

Äänestys 2:

Puheenjohtaja esitti:

Ne, jotka kannattavat pohjaesitystä, äänestävät ”jaa”.

Ne, jotka kannattavat Mikko Niipalan esitystä äänestävät ”ei”.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 31 jaa-ääntä, 10 ei-ääntä ja 2 tyhjää. Puheenjohtaja totesi, että valtuusto oli hyväksynyt pohjaehdotuksen.

 

 

Äänestystulokset

  • Kyllä 8 kpl 19%

    Paavo Takala, Minna Nieminen, Tatu Söyrilä, Pasi Jalonen, Minna Kauhanen, Mika Lampola, Sakari Marttila, Tapani Ihalainen

  • Ei 35 kpl 81%

    Pasi Pasanen, Miikka Lönnqvist, Kristian Saarnio, Kristiina Vanhala-Selin, Pasi Pälsi, Kari Aaltonen, Harri Vinnamo, Pia Salo, Toini Louekoski-Huttunen, Tuija Brax, Mikko Niipala, Teemu Kinnari, Hannu Siljander, Jarkko Niemi, Hannu Heikkilä, Seija Aakala, Juha Rehula, Ville Mikkola, Pentti Lampi, Kati Pölönen, Kari Hyytiä, Matti Laurila, Lasse Peltonen, Teemu Laine, Petri Palo, Satu Segersven, Erkki Arvila, Marko Mikkola, Anne Suomäki, Jari Ronkainen, Kristiina Joensuu, Jarmo Talvitie, Aki Markkola, Helena Maattola, Minna Halme

  • Kyllä 31 kpl 72%

    Kristian Saarnio, Toini Louekoski-Huttunen, Miikka Lönnqvist, Pasi Pälsi, Pia Salo, Juha Rehula, Aki Markkola, Tuija Brax, Hannu Heikkilä, Ville Mikkola, Kari Aaltonen, Hannu Siljander, Teemu Laine, Helena Maattola, Jarkko Niemi, Mika Lampola, Marko Mikkola, Minna Halme, Erkki Arvila, Kati Pölönen, Pasi Jalonen, Teemu Kinnari, Petri Palo, Satu Segersven, Kristiina Joensuu, Minna Nieminen, Tapani Ihalainen, Kristiina Vanhala-Selin, Anne Suomäki, Sakari Marttila, Seija Aakala

  • Ei 10 kpl 23%

    Pasi Pasanen, Harri Vinnamo, Mikko Niipala, Paavo Takala, Jarmo Talvitie, Kari Hyytiä, Matti Laurila, Lasse Peltonen, Pentti Lampi, Jari Ronkainen

  • Tyhjä 2 kpl 5%

    Minna Kauhanen, Tatu Söyrilä

Valmistelija

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Lahden kaupunkiseudulle on tehty maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus vuosille 2021-2031. Valtion ja kuntien välisessä sopimuksessa määritetään kaupunkiseudun tavoiteet lähivuosien maankäytön ja liikenneverkon kehittämiselle sekä asuntotuotannolle. Lahden kaupunkiseudun MAL-sopimuksessa ovat mukana Lahti, Asikkala, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä ja Orimattila sekä Päijät-Hämeen liitto.

Sopimukset tarkemmat toimenpiteet laadittiin aluksi vuosille 2021-2023. Sopimuksen toimeenpanon seurantaan on nimetty poliittinen seurantaryhmä, joka koostuu kunkin kunnan ja Päijät-Hämeen liiton nimeämistä edustajista. Hollolan kunnan edustajat ohjausryhmässä ovat Teemu Kinnari ja Aki Markkola. Uuden toimenpidekauden valmistelu vuosille 2024-2027 käynnistetään keväällä 2023. Neuvottelut valtion kanssa uudesta sopimuskaudesta on tarkoitus käynistää syksyllä 2023.

Kokouksessa elinvoimajohtaja Heli Randell esittelee Lahden seudun MAL-valmistelua kaudelle 2024-2035 ja alustavia Hollolan pääkohteita. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus valitsee kaksi edustajaa Lahden seudun MAL-sopimuksen poliittiseen seurantaryhmään vuosiksi 2024-2027.

 

Päätös

Kunnanhallitus valitsi Mika Lampolan ja Aki Markkolan edustajiksi Lahden seudun MAL-sopimuksen poliittiseen seurantaryhmään vuosiksi 2024-2027.

Merk. Asiantuntijana kuultavana olivat elinvoimajohtaja Heli Randell ja kehitys- ja kaavoituspäällikkö Ilkka Korhonen

Tiedoksi

Lahden kaupunki/olli.alho@lahti.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.