Kunnanhallitus, kokous 23.6.2025

§ 187 Hallintosääntö - Liite 3 Ympäristöterveyshuolto 1.7.2025 alkaen

HOLDno-2024-387

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Katja Kneckt, hallintolakimies

Perustelut

Jokaisessa kunnassa on oltava hallintosääntö, jonka sisällön määrittelee kuntalain 90 §. Hallintosäännössä annetaan lain mukaan tarpeelliset määräykset ainakin kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä ja valtuuston toiminnasta. Hallintosääntö on kunnan hallinnon ja toiminnan keskeisin ohjausväline. Valtuusto päättää hallintosäännön sisällöstä ja muutoksista. Kunnan hallinnossa on noudatettava hallintosäännön määräyksiä. Valtuusto voi hallintosäännössä siirtää toimivaltaansa kunnan muille toimielimille sekä luottamushenkilöille ja viranhaltijoille. Toimivaltaa ei kuitenkaan saa siirtää asioissa, joista valtuuston on tässä tai muussa laissa olevan säännöksen mukaan päätettävä.

Nykyinen hallintosääntö on kokenut useita muutoksia ja päivityksiä olemassaolonsa aikana. Hallintosäännön sisäinen rakenne ei vastaa nykyisiä, eikä tulevia tarpeita. Hallintosäännön nykyrakenteessa toimivallan määrittelyssä on päällekkäisyyksiä ja aukkoja, joita korjataan uudella rakenteella. Nykyinen hallintosääntö vastaa kysymykseen mitä toimivaltaa päätöksentekijällä on, uusi hallintosääntö pyrkii vastaamaan: kenellä toimivalta on käsiteltävässä asiassa.

Uusi malli pohjautuu Kuntaliiton pohjamalliin. Lisäksi toimivaltamallia on tarkasteltu useiden kuntien toimivaltamallien pohjalta. Asiakohtainen toimivalta on koottu taulukkoon, josta käy ilmi ratkaisuvaltarajat toimielinten ja viranhaltijoiden kesken. 

Kunnanhallitus käsittelee hallintosääntöä 20.5.2024  ja 3.6.2024. Valtuuston käsittely on suunniteltu kokoukseen 10.6.2024.

Ehdotus

Esittelijä

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta hyväksyy osaltaan hallintosääntöluonnoksen liitteen mukaan ja lähettää sen edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta hyväksyi osaltaan hallintosääntöluonnoksen liitteen mukaan ja lähettää sen edelleen kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi.

Merk. Asiantuntijana kuultavana oli hallinto- ja talousjohtaja
 

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kunnassa on oltava hallintosääntö, jonka sisällön määrittelee kuntalain 90 §. Hallintosäännössä annetaan lain mukaan tarpeelliset määräykset ainakin kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä ja valtuuston toiminnasta. Hallintosääntö on kunnan hallinnon ja toiminnan keskeisin ohjausväline. Valtuusto päättää hallintosäännön sisällöstä ja muutoksista. Kunnan hallinnossa on noudatettava hallintosäännön määräyksiä. Valtuusto voi hallintosäännössä siirtää toimivaltaansa kunnan muille toimielimille sekä luottamushenkilöille ja viranhaltijoille. Toimivaltaa ei kuitenkaan saa siirtää asioissa, joista valtuuston on tässä tai muussa laissa olevan säännöksen mukaan päätettävä.

Nykyinen hallintosääntö on kokenut useita muutoksia ja päivityksiä olemassaolonsa aikana. Hallintosäännön sisäinen rakenne ei vastaa nykyisiä, eikä tulevia tarpeita. Hallintosäännön nykyrakenteessa toimivallan määrittelyssä on päällekkäisyyksiä ja aukkoja, joita korjataan uudella rakenteella. Nykyinen hallintosääntö vastaa kysymykseen mitä toimivaltaa päätöksentekijällä on, uusi hallintosääntö pyrkii vastaamaan: kenellä toimivalta on käsiteltävässä asiassa.

Uusi malli pohjautuu Kuntaliiton pohjamalliin. Lisäksi toimivaltamallia on tarkasteltu useiden kuntien toimivaltamallien pohjalta. Asiakohtainen toimivalta on koottu taulukkoon, josta käy ilmi ratkaisuvaltarajat toimielinten ja viranhaltijoiden kesken.

Tarkastuslautakunta kunnan hallinnon arvioijana on keskeinen toimielin hallintosääntöä uudistettaessa, sekä yleisen hallinnon osalta, sekä erityisesti tarkastulautakuntaa koskevien kirjausten valmistelijana.  

Kunnanhallitus käsittelee hallintosääntöä 20.5.2024  ja 3.6.2024. Valtuuston käsittely on suunniteltu kokoukseen 10.6.2024.

Kokouksessa asiaa esittelee hallinto- ja talousjohtaja Turkka Rantanen.

Ehdotus

Esittelijä

Erkki Arvila, tarkastuslautakunnan puheenjohtaja, Erkki.Arvila@lh.hollola.fi

Tarkastuslautakunta osaltaan hyväksyy hallintosääntöluonnoksen liitteen mukaan ja lähettää sen edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Tarkastuslautakunta hyväksyi osaltaan hallintosääntöluonnoksen liitteen mukaan ja lähettää sen edelleen kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Jokaisessa kunnassa on oltava hallintosääntö, jonka sisällön määrittelee kuntalain 90 §. Hallintosäännössä annetaan lain mukaan tarpeelliset määräykset ainakin kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä ja valtuuston toiminnasta. Hallintosääntö on kunnan hallinnon ja toiminnan keskeisin ohjausväline. Valtuusto päättää hallintosäännön sisällöstä ja muutoksista. Kunnan hallinnossa on noudatettava hallintosäännön määräyksiä. Valtuusto voi hallintosäännössä siirtää toimivaltaansa kunnan muille toimielimille sekä luottamushenkilöille ja viranhaltijoille. Toimivaltaa ei kuitenkaan saa siirtää asioissa, joista valtuuston on tässä tai muussa laissa olevan säännöksen mukaan päätettävä.

Nykyinen hallintosääntö on kokenut useita muutoksia ja päivityksiä olemassaolonsa aikana. Hallintosäännön sisäinen rakenne ei vastaa nykyisiä, eikä tulevia tarpeita. Hallintosäännön nykyrakenteessa toimivallan määrittelyssä on päällekkäisyyksiä ja aukkoja, joita korjataan uudella rakenteella. Nykyinen hallintosääntö vastaa kysymykseen mitä toimivaltaa päätöksentekijällä on, uusi hallintosääntö pyrkii vastaamaan: kenellä toimivalta on käsiteltävässä asiassa.

Uusi malli pohjautuu Kuntaliiton pohjamalliin. Lisäksi toimivaltamallia on tarkasteltu useiden kuntien toimivaltamallien pohjalta. Asiakohtainen toimivalta on koottu taulukkoon, josta käy ilmi ratkaisuvaltarajat toimielinten ja viranhaltijoiden kesken. 

Kunnanhallitus käsittelee hallintosääntöä 20.5.2024  ja 3.6.2024. Valtuuston käsittely on suunniteltu kokoukseen 10.6.2024.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta hyväksyy osaltaan hallintosääntöluonnoksen liitteen mukaan ja lähettää sen edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Merk. asiantuntijana kuultavana kunnan hallinto- ja talousjohtaja.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Jokaisessa kunnassa on oltava hallintosääntö, jonka sisällön määrittelee kuntalain 90 §. Hallintosäännössä annetaan lain mukaan tarpeelliset määräykset ainakin kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä ja valtuuston toiminnasta. Hallintosääntö on kunnan hallinnon ja toiminnan keskeisin ohjausväline. Valtuusto päättää hallintosäännön sisällöstä ja muutoksista. Kunnan hallinnossa on noudatettava hallintosäännön määräyksiä. Valtuusto voi hallintosäännössä siirtää toimivaltaansa kunnan muille toimielimille sekä luottamushenkilöille ja viranhaltijoille. Toimivaltaa ei kuitenkaan saa siirtää asioissa, joista valtuuston on tässä tai muussa laissa olevan säännöksen mukaan päätettävä.

Nykyinen hallintosääntö on kokenut useita muutoksia ja päivityksiä olemassaolonsa aikana. Hallintosäännön sisäinen rakenne ei vastaa nykyisiä, eikä tulevia tarpeita. Hallintosäännön nykyrakenteessa toimivallan määrittelyssä on päällekkäisyyksiä ja aukkoja, joita korjataan uudella rakenteella. Nykyinen hallintosääntö vastaa kysymykseen mitä toimivaltaa päätöksentekijällä on, uusi hallintosääntö pyrkii vastaamaan: kenellä toimivalta on käsiteltävässä asiassa.

Uusi malli pohjautuu Kuntaliiton pohjamalliin. Lisäksi toimivaltamallia on tarkasteltu useiden kuntien toimivaltamallien pohjalta. Asiakohtainen toimivalta on koottu taulukkoon, josta käy ilmi ratkaisuvaltarajat toimielinten ja viranhaltijoiden kesken. 

Kunnanhallitus käsittelee hallintosääntöä 20.5.2024  ja 3.6.2024. Valtuuston käsittely on suunniteltu kokoukseen 10.6.2024.

Kokouksessa asiaa esittelee hallinto- ja talousjohtaja.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta hyväksyy osaltaan hallintosääntöluonnoksen liitteen mukaan ja lähettää sen edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.

Lisäksi lautakunta päättää, että uuden hallintosäännön tullessa voimaan Maankayttö- ja rakennuslain (133/1999) mukaiset kaava-lausunnot antaa ympäristöterveysjohtaja ja rakennuslupalausunnot johtava terveydensuojeluinsinööri, lukuun ottamatta eläinsuojien rakennusluvista annettavia lausuntoja, jotka antaa eläinlääkintähuollon päällikkö.

Päätös

Merk. asiantuntijana kuultavana kunnan hallinto- ja talousjohtaja.

Asian keskustelun aikana puheenjohtaja Segerswen poistui klo 17.30, kokouksen puheenjohtajana jatkoi varapuheenjohtaja Kasurinen.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kunnassa on oltava hallintosääntö, jonka sisällön määrittelee kuntalain 90 §. Hallintosäännössä annetaan lain mukaan tarpeelliset määräykset ainakin kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä ja valtuuston toiminnasta. Hallintosääntö on kunnan hallinnon ja toiminnan keskeisin ohjausväline. Valtuusto päättää hallintosäännön sisällöstä ja muutoksista. Kunnan hallinnossa on noudatettava hallintosäännön määräyksiä. Valtuusto voi hallintosäännössä siirtää toimivaltaansa kunnan muille toimielimille sekä luottamushenkilöille ja viranhaltijoille. Toimivaltaa ei kuitenkaan saa siirtää asioissa, joista valtuuston on tässä tai muussa laissa olevan säännöksen mukaan päätettävä.

Nykyinen hallintosääntö on kokenut useita muutoksia ja päivityksiä olemassaolonsa aikana. Hallintosäännön sisäinen rakenne ei vastaa nykyisiä, eikä tulevia tarpeita. Hallintosäännön nykyrakenteessa toimivallan määrittelyssä on päällekkäisyyksiä ja aukkoja, joita korjataan uudella rakenteella. Nykyinen hallintosääntö vastaa kysymykseen mitä toimivaltaa päätöksentekijällä on, uusi hallintosääntö pyrkii vastaamaan: kenellä toimivalta on käsiteltävässä asiassa.

Uusi malli pohjautuu Kuntaliiton pohjamalliin. Lisäksi toimivaltamallia on tarkasteltu useiden kuntien toimivaltamallien pohjalta. Asiakohtainen toimivalta on koottu taulukkoon, josta käy ilmi ratkaisuvaltarajat toimielinten ja viranhaltijoiden kesken.

Kunnanhallitus käsittelee hallintosääntöä kokouksessaan 3.6.2024. Valtuuston käsittely on suunniteltu 10.6.2024 kokoukseen.

Kokouksessa asiaa esittelee hallinto- ja talousjohtaja Turkka Rantanen.

Hallintosäännön ja sen liitteen valmistelun odotetaan valmistuvan tiistaina 4.5.2024, jonka jälkeen se liitetään tälle asialle.Nykyinen hallintosääntöluonno on ns työkappale ja llite se versio joka oli ELVAN listan valmistumishetkellä. Uudet liitteet siis tiistaina.

Ehdotus

Esittelijä

Armi Marttila, henkilöstöpäällikkö, armi.marttila@hollola.fi

Yhteistyötoimikunta hyväksyy osaltaan hallintosääntöluonnoksen, sekä sen liitteen ja lähettää päätöksen tiedoksi kunnanhallitukselle.

Päätös

Yhteistyötoimikunta hyväksyi osaltaan hallintosääntöluonnoksen, sekä sen liitteen ja lähettää päätöksen tiedoksi kunnanhallitukselle. 

Valmistelija

Katja Kneckt, hallintolakimies
Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kunnassa on lakisääteinen hallintosääntö, jonka sisällön määrittelee kuntalain 90 §. Hallintosäännössä annetaan lain mukaan tarpeelliset määräykset ainakin kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä ja valtuuston toiminnasta. Hallintosääntö on kunnan hallinnon ja toiminnan keskeisin ohjausväline. Valtuusto päättää hallintosäännön sisällöstä ja muutoksista. Kunnan hallinnossa on noudatettava hallintosäännön määräyksiä. Valtuusto voi hallintosäännössä siirtää toimivaltaansa kunnan muille toimielimille sekä luottamushenkilöille ja viranhaltijoille. Toimivaltaa ei kuitenkaan saa siirtää asioissa, joista valtuuston on tässä tai muussa laissa olevan säännöksen mukaan päätettävä. Kuntalain 90 §:n lisätty 3 momentti edellyttää, että hallintosäännössä annetaan tarpeelliset määräykset hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä sekä valtuuston toiminnasta poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa.

Nykyinen hallintosääntö on kokenut useita muutoksia ja päivityksiä olemassaolonsa aikana. Hallintosäännön sisäinen rakenne ei vastaa nykyisiä, eikä tulevia tarpeita. Hallintosäännön nykyrakenteessa toimivallan määrittelyssä on päällekkäisyyksiä ja aukkoja, joita korjataan uudella rakenteella. Nykyinen hallintosääntö vastaa kysymykseen mitä toimivaltaa päätöksentekijällä on, uusi hallintosääntö pyrkii vastaamaan: kenellä toimivalta on käsiteltävässä asiassa.

Uusi malli pohjautuu Kuntaliiton pohjamalliin. Lisäksi toimivaltamallia on tarkasteltu useiden kuntien toimivaltamallien pohjalta. Asiakohtainen toimivalta on koottu taulukkoon, josta käy ilmi ratkaisuvaltarajat toimielinten ja viranhaltijoiden kesken. 

Uutena toimielimenä hallintosääntöön on kirjattu yhdeksän kunnan yhteinen toimielin, työllisyyslautakunta, joka perustetaan vastuukunnan toimielinorganisaatioon. Työllisyyslautakunnan toiminta käynnistyy yhteistoimintasopimuksen pohjalta 1.9.2024 ja sitä koskevat kirjaukset on näin kirjattava osaksi hallintosääntöä.

Pohjaesitykset ovat olleet toimielinten tarkasteltavina ja kuntien yhteislautakuntien osalta jäsenkunnilla on ollut sopimuksen mukainen lasuntaoikeus asiassa. Esityslistan julkaisuhetkellä, kaikkien kuntien päätösotteet eivät olleet saapuneet Hollolan kunnan kirjaamoon. Yhteistyötoimikunta käsitteli pohjaesitystä kokouksessaan 30.5.2024  ja siinä esille nousseet havainnot on huomioitu Hallintosäännössä ja sen liitteessä.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Esitys valtuustolle: 

Valtuusto päättää hyväksyä hallintosäännön ja sen toimivaltaa täsmentävän liitteen, kunnan uudeksi hallintosäännöksi. Hallintosääntö astuu voimaan 1.8.2024.

 

Kunnanhallitus antaa hallinto- ja talousjohtajalle oikeuden tehdä teknisiä muutoksiä hallintosäännön ja sen liitteen osalta.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Perustelut

Kunnassa on lakisääteinen hallintosääntö, jonka sisällön määrittelee kuntalain 90 §. Hallintosäännössä annetaan lain mukaan tarpeelliset määräykset ainakin kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä ja valtuuston toiminnasta. Hallintosääntö on kunnan hallinnon ja toiminnan keskeisin ohjausväline. Valtuusto päättää hallintosäännön sisällöstä ja muutoksista. Kunnan hallinnossa on noudatettava hallintosäännön määräyksiä. Valtuusto voi hallintosäännössä siirtää toimivaltaansa kunnan muille toimielimille sekä luottamushenkilöille ja viranhaltijoille. Toimivaltaa ei kuitenkaan saa siirtää asioissa, joista valtuuston on tässä tai muussa laissa olevan säännöksen mukaan päätettävä. Kuntalain 90 §:n lisätty 3 momentti edellyttää, että hallintosäännössä annetaan tarpeelliset määräykset hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä sekä valtuuston toiminnasta poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa.

Nykyinen hallintosääntö on kokenut useita muutoksia ja päivityksiä olemassaolonsa aikana. Hallintosäännön sisäinen rakenne ei vastaa nykyisiä, eikä tulevia tarpeita. Hallintosäännön nykyrakenteessa toimivallan määrittelyssä on päällekkäisyyksiä ja aukkoja, joita korjataan uudella rakenteella. Nykyinen hallintosääntö vastaa kysymykseen mitä toimivaltaa päätöksentekijällä on, uusi hallintosääntö pyrkii vastaamaan: kenellä toimivalta on käsiteltävässä asiassa.

Uusi malli pohjautuu Kuntaliiton pohjamalliin. Lisäksi toimivaltamallia on tarkasteltu useiden kuntien toimivaltamallien pohjalta. Asiakohtainen toimivalta on koottu taulukkoon, josta käy ilmi ratkaisuvaltarajat toimielinten ja viranhaltijoiden kesken. 

Uutena toimielimenä hallintosääntöön on kirjattu yhdeksän kunnan yhteinen toimielin, työllisyyslautakunta, joka perustetaan vastuukunnan toimielinorganisaatioon. Työllisyyslautakunnan toiminta käynnistyy yhteistoimintasopimuksen pohjalta 1.9.2024 ja sitä koskevat kirjaukset on näin kirjattava osaksi hallintosääntöä.

Pohjaesitykset ovat olleet toimielinten tarkasteltavina ja kuntien yhteislautakuntien osalta jäsenkunnilla on ollut sopimuksen mukainen lasuntaoikeus asiassa. 

 

 

Ehdotus

Valtuusto päättää hyväksyä hallintosäännön ja sen toimivaltaa täsmentävän liitteen, kunnan uudeksi hallintosäännöksi. Hallintosääntö astuu voimaan 1.8.2024.

Päätös

Hyväksyttiin valtuuston yksimielisellä päätöksellä päätösehdotuksen mukaisesti, siten että pykälän 35 tekstiosan loppuosasta poistetaan suluissa ole kohta (tai lautakunnan) ja pykälästä 163 poistetaan kohta "enintään kahdeksalta tunnilta vuorokaudessa".

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto on kokouksessaan 10.6.2024 §24 päättänyt Hollolan kunnan hallintosäännöstä, erityisesti uuden Työllisyysalueen muodostamisen takia. Päätösehdotusta esitettäessä, esille nostettiin tarve päivittää hallintosääntöä syksyn valtuustokokouksissa. Päivityksillä pyritään poistamaan mahdolliset vinoumat ja puutteet, sekä vastaamaan toiminnallisiin ja lainsäädännöllisiin muutoksiin.

Hallintosääntöön tehtyjä korjauksia/muutoksia:

  • 11 §, "työllisyyslautakunta (1.9.2024 alkaen)", poistettu päivämäärä tarpeettomana
  • 16 §, Kunnanjohtaja, lisätty viittaus §18 toimivaltaan
  • 76 §, Lautakunnan ja johtokunnan. sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tehtävät, korjattu muotoon: Valiokuntien sekä lautakuntien sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tehtävät 
  • 134 §, Korjattu virkanimike, valvontajaoston esittelijä: - asioissa, jotka kuuluvat molempien viranhaltijoiden toimivaltaan esittelijänä toimii kehityspäällikkö
  • 159 §, Kokouksen peruuntuminen. Tekstistä korjattu kaksoisverbi "saapuneille tulleille", muotoon "saapuneille"
  • 161 §, Korjattu virheellinen pykäläviittaus

 

Hallintosääntöön esitetään lisäksi pieniä teknisiä korjauksia, kuten nimikkeiden ulkoasua ja kappalenumerointia.

Hallintosäännön liitteeseen 1 on lisätty seuraavat toimivallan täsmennykset:

  • kohta 1.9.11 Kuntaa koskevista laki- ja asetusmuutoksista annettavat lausunnot ja havainnot antaa kunnanjohtaja
  • kohta 3.4.7 Vesihuoltolain ulkopuolinen vesihuoltoon liittyvä toiminta: Vesihuoltolain piiriin kuulumattomaan toimintaan liittyvistä sopimuksista päättää kunnanhallitus.
  • kohta 5.3.1 Asemakaavaprosessin keskeyttäminen: Kunnanhallitus

Hallintosääntöä tullaan päivittämään syksyn kuluessa esim. työllisyysalueuudistukseen sekä Maankäyttö- ja rakennuslakiuudistukseen liittyen.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto päättää hyväksyä hallintosäännön ja sen toimivaltaa täsmentävän liitteen, kunnan uudeksi hallintosäännöksi. Hallintosääntö astuu voimaan 1.11.2024.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto on kokouksessaan 10.6.2024 §24 päättänyt Hollolan kunnan hallintosäännöstä, erityisesti uuden Työllisyysalueen muodostamisen takia. Päätösehdotusta esitettäessä, esille nostettiin tarve päivittää hallintosääntöä syksyn valtuustokokouksissa. Päivityksillä pyritään poistamaan mahdolliset vinoumat ja puutteet, sekä vastaamaan toiminnallisiin ja lainsäädännöllisiin muutoksiin. Hallintosääntöön tehtyjä korjauksia/muutoksia:

  • 11 §, "työllisyyslautakunta (1.9.2024 alkaen)", poistettu päivämäärä tarpeettomana
  • 16 §, Kunnanjohtaja, lisätty viittaus §18 toimivaltaan
  • 76 §, Lautakunnan ja johtokunnan. sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tehtävät, korjattu muotoon: Valiokuntien sekä lautakuntien sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tehtävät 
  • 134 §, Korjattu virkanimike, valvontajaoston esittelijä: - asioissa, jotka kuuluvat molempien viranhaltijoiden toimivaltaan esittelijänä toimii kehityspäällikkö
  • 159 §, Kokouksen peruuntuminen. Tekstistä korjattu kaksoisverbi "saapuneille tulleille", muotoon "saapuneille"
  • 161 §, Korjattu virheellinen pykäläviittaus

Hallintosääntöön esitetään lisäksi pieniä teknisiä korjauksia, kuten nimikkeiden ulkoasua ja kappalenumerointia. Hallintosäännön liitteeseen 1 on lisätty seuraavat toimivallan täsmennykset:

  • kohta 1.9.11 Kuntaa koskevista laki- ja asetusmuutoksista annettavat lausunnot ja havainnot antaa kunnanjohtaja
  • kohta 3.4.7 Vesihuoltolain ulkopuolinen vesihuoltoon liittyvä toiminta: Vesihuoltolain piiriin kuulumattomaan toimintaan liittyvistä sopimuksista päättää kunnanhallitus.
  • kohta 5.3.1 Asemakaavaprosessin keskeyttäminen: Kunnanhallitus

Hallintosääntöä tullaan päivittämään syksyn kuluessa esim. työllisyysalueuudistukseen sekä Maankäyttö- ja rakennuslakiuudistukseen liittyen.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto päättää hyväksyä hallintosäännön ja sen toimivaltaa täsmentävän liitteen, kunnan uudeksi hallintosäännöksi. Hallintosääntö astuu voimaan 1.11.2024.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Merk.

Keskustelun kuluessa Kristian Saarnio esitti Harri Vinnamon ensin kannattamana, että asia palautetaan jatkovalmisteluun, siten että päätösehdotuksen todelliset taustat avataan riittävässä laajuudessa valtuustolle.

Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty jatkovalmisteluun lähettämisestä kannatettu ehdotus, keskustelu tulee rajoittaa vain jatkovalmisteluun lähettämistä koskevaksi.

Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty jatkovalmisteluun lähettämisestä kannatettu ehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.

Ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät ”JAA”.

Ne, jotka kannattavat Saarnion ehdotusta jatkovalmisteluun lähettämisestä, äänestävät ”EI”.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 30 jaa-ääntä (Pasi Pälsi, Pasi Jalonen, Kari Hyytiä, Mari Kurisjärvi, Anne Suomäki, Pasi Pasanen, Teemu Laine, Toini Louekoski-Huttunen, Juha Rehula, Pia Salo, Kari Aaltonen, Petri Palo, Hannu Heikkilä, Mika Lampola, Aki Markkola, Heidi Hakanen, Jarkko Niemi, Minna Halme, , Hannu Siljander, Minna Nieminen, Jari Ronkainen, Mikko Niipala, Vesa Aholainen, Pentti Lampi, Helena Maattola, Sakari Marttila, Teemu Kinnari, Kati Pölönen, Satu Segersven, Marko Mikkola) ja 13 ei-ääntä (Kristiina Vanhala-Selin, Tatu Söyrilä, Minna Kauhanen, Pasi Koistinen, Harri Vinnamo, Erkki Arvila, Kristiina Joensuu, Sofia Rossi, Sirpa Alatalo, Tapani Ihalainen, Matti Laurila, Kristian Saarnio, Riku Korpela). Puheenjohtaja totesi, että valtuusto päätti hyväksyä asian käsittelyn jatkamisen.

PJuheenjohtaja avasi keskustelun uudelleen.

Äänestystulokset

  • Kyllä 31 kpl 70%

    Pasi Pälsi, Pasi Jalonen, Kari Hyytiä, Mari Kurisjärvi, Anne Suomäki, Pasi Pasanen, Teemu Laine, Toini Louekoski-Huttunen, Juha Rehula, Pia Salo, Kari Aaltonen, Petri Palo, Hannu Heikkilä, Mika Lampola, Aki Markkola, Heidi Hakanen, Jarkko Niemi, Minna Halme, , Hannu Siljander, Minna Nieminen, Jari Ronkainen, Mikko Niipala, Vesa Aholainen, Pentti Lampi, Helena Maattola, Sakari Marttila, Teemu Kinnari, Kati Pölönen, Satu Segersven, Marko Mikkola

  • Ei 13 kpl 30%

    Kristiina Vanhala-Selin, Tatu Söyrilä, Minna Kauhanen, Pasi Koistinen, Harri Vinnamo, Erkki Arvila, Kristiina Joensuu, Sofia Rossi, Sirpa Alatalo, Tapani Ihalainen, Matti Laurila, Kristian Saarnio, Riku Korpela

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto on kokouksessaan 23.9.2024 hyväksynyt Hollolan kunnan hallintosäännön ja sen toimivaltaliitteen päivityksen. Samassa yhteydessä tiedostettiin syksyn aikana tehtävät päivitykset TE24-uudistukseen ja Maankäyttö- ja rakennuslain uudistukseen liittyen.

TE24-uudistuksessa valtion tehtävänä olevat työllisyyspalveluiden virkatehtävät siirtyvät kuntien vastuulle 1.1.2025 alkaen. Päijät-Hämeen osalta Hollolan kunta toimii vastuukuntana, jossa mukana Päijät-Hämeen kunnan pois lukien Lahden kaupunki. Työllisyysalueen toimintaa ohjaa kuntien hyväksymä yhteistyösopimus. Yhteistyösopimuksen mukaisesti yhteistoiminta-alueen hallinnosta vastaa vastuukunta. Yhteistoiminta-alueen palvelujen järjestämisestä vastaavana, kuntalain (2015/410) 51 §:n mukaisena yhteisenä toimielimenä ja työllisyysalueen työvoimaviranomaisena toimii vastuukunnan työllisyyslautakunta. 

Osana siirron valmistelua, organisaatiota on vahvistettu valmistelusta vastaavalla henkilöstöllä ja syksyn aikana kuntaan palkataan palvelutoiminnan aloituksen kannalta keskeinen virkahenkilöstö, joka muodostaa vuoden alusta työllisyysalueen organisaation ytimen.

Kunnassa on valmisteltavana palkattavan virkahenkilöstön toimivaltaa täsmentävä hallintosäännön päivitys. Jotta toimivaltaa koskeva valtuuston päätös on lainvoimainen työllisyysalueen aloittaessa, valtuuston tulee päättää hallintosäännön muutoksesta marraskuun kokouksessaan.

Hallintosäännön liitteen 1 toimivaltataulukossa työllisyysalueen osalta (liite), toimivaltaa kohdennetaan palvelupäälliköille ja heidän alaisilleen yksiköille. Työllisyysalueen organisaatiossa ovat seuraavat palvelupäälliköt vastuualueineen:

  1. Palvelupäällikkö, vastuualue henkilöasiakaspalvelut, aikuiset
  2. Palvelupäällikkö, vastuualue henkilöasiakaspalvelut, nuoret ja vieraskieliset
  3. Palvelupäällikkö, vastuualue henkilöasiakaspalvelut, alkupalvelut ja työkyky 
  4. Palvelupäällikkö, vastuualue yhteiset palvelut, osaamisen kehittäminen ja työnantajapalvelut

Kokouksessa asiantuntijakuultavana kunnan hallinto- ja talousjohtaja.

 

Ehdotus

Esittelijä

Armi Marttila, henkilöstöpäällikkö, armi.marttila@hollola.fi

Yhteistyötoimikunta hyväksyy osaltaan liitteen mukaiset täsmennykset Hollolan kunnan hallintosääntöön.

Päätös

Yhteistyötoimikunta hyväksyi osaltaan liitteen mukaiset täsmennykset Hollolan kunnan hallintosääntöön.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kuntaan on perustettu Työllisyyslautakunta, joka toimii TE24 uudistuksen mukaisena virnaomaisena työllisyyden hoidossa jäsenkuntien alueella. Työllisyyslautakunnan alaisuuteen ollaan valmistelemassa toimintaan liittyvien virkojen perustamista.

Nykyinen hallintosääntö sisältää lautakuntaa, sekä johtavan työllisyysaluejohtajan toimivaltaa koskevat toimivaltakirjaukset. Valmistelun edetessä, on tarpeellista määrittää toiminnalliseen organisaatioon liittyvään lainsäädäntöön kohdistuva toimivalta. Toimivaltaa kohdennetaan hallintosäännön liitteessä 1 olevassa taulukossa. Esityslistan liitteenä on laadittu ehdotus työllisyysalueen lakisääteistä toimintaa koskevat toimivaltakirjaukset. Virkojen perustamisen kautta, hallintosäännön yleiskirjaukset sekä hallintosäännön liitteen 1 mukainen toimivalta kohdentuu virkoihin määrättäville viranhaltijoille.

Hollolan kunnan yhteistyötoimikunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 3.10.02024.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto päättää täsmentää Hallintosäännön Liitteen 1 mukaista toimivallan kohdennus-asiakirjaa, kokousliitteen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

Pauliina Polvinen, työllisyyspäällikkö, .
Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto on kokouksessaan 23.9.2024 hyväksynyt Hollolan kunnan hallintosäännön ja sen toimivaltaliitteen päivityksen. Samassa yhteydessä tiedostettiin syksyn aikana tehtävät päivitykset TE24- ja KOTO24-uudistukseen sekä Maankäyttö- ja rakennuslain uudistukseen liittyen.

Uusi rakentamislaki tulee voimaan 1.1.2025 alkaen. Nykyinen maankäyttö- ja rakennuslaki jakautuu jatkossa erillisiin rakentamislakiin sekä alueidenkäyttölakiin. Hallintosääntöön on päivitetty em. lakimuutoksista aiheutuvat muutostarpeet. Kaavoitukseen ja maankäyttöön liittyvissä tehtävissä sisältö on säilynyt ennallaan, mutta hallintosääntöön kirjattuihin lakiviittauksiin on päivitetty alueidenkäyttölain nimi. Rakennusvalvonnan tehtävissä sisältö ja lakiviittaukset on päivitetty uuden rakentamislain mukaisiksi. Osa toimivallasta vastaa sisällöltään aiempaa MRL:n mukaista tilannetta, mutta osassa asiatyyppien nimet ja sisällöt muuttuvat. Toimivallan jakoa ei toimielinten tai viranhaltijoiden osalta ole näissä asioissa muutettu, vaan uuden lain mukaiset asiatkin on sovitettu hallintosäännössä aiemmin säädetyn toimivallan mukaisesti. Päätöksentekotaulukossa kaikki rakennusvalvontaan liittyvät kohdat on merkitty muuttuneiksi, koska kohtien järjestystä taulukossa on muutettu uuden rakentamislain pykälänumeroinnin mukaiseen järjestykseen.

TE-palvelut siirtyvät kuntien vastuulle ja rahoitusmalli työllisyyden hoidossa muuttuu vuoden 2025 alusta alkaen. Samaan aikaan kotoutumislain muutokset astuvat voimaan. Kotoutumislain muutoksessa myös kotoutumispalveluiden rahoitus muuttuu ja kunnan vastuu kotoutumisesta lisääntyy. Muutoksien myötä kuntaan muodostuu työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö, jossa kunnan maahanmuuttopalveluiden sekä omien työllisyyspalveluiden toiminta ja toiminnan painopisteet muuttuvat 1.1.2025 alkaen.
1.1.2025 aloittava työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö vastaa kotoutumisesta ja ei-lakisääteisten, työllisyyttä edistävien palveluiden toteuttamisesta.
Hallintosääntöön on päivitetty kunnan ei-lakisääteisten työllisyyspalveluiden sekä kotoutumislain mukaisten palveluiden lakimuutosten osalta aiheutuvat muutostarpeet.
Työllisyyspalveluista myönnetään edelleen tukia ja avustuksia työllisyyttä edistäviin toimintoihin sekä tuotetaan palveluja työllisyysalueelle, mutta työvoimaviranomaisen vastuu siirtyy työllisyysalueelle. Kotoutumispalveluiden osalta vastataan koto-lain mukaisten palveluiden järjestämisestä ja toteuttamisesta.

Yllä esitetyn mukaan elinvoiman palvelualueen hallintosääntömuutokset liittyvät vahvasti TE24- ja KOTO24-uudistukseen sekä Maankäyttö- ja rakennuslain uudistukseen liittyen. Näiden lisäksi hallintosääntöön on tehty kaksi muutosta: torin käytön luovuttamisesta päättää jatkossa vapaa-aikapäällikkö ja metsästysvuokrasopimuksista päättää metsäasiantuntija.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta hyväksyy osaltaan hallintosäännön ja päätöksentekotaulukon muutokset liitteiden mukaisena ja lähettää ne edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi, ja saatettavaksi voimaan 1.1.2025 alkaen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kuntaan on perustettu Työllisyyslautakunta, joka toimii TE24 uudistuksen mukaisena virnaomaisena työllisyyden hoidossa jäsenkuntien alueella. Työllisyyslautakunnan alaisuuteen ollaan valmistelemassa toimintaan liittyvien virkojen perustamista.

Nykyinen hallintosääntö sisältää lautakuntaa, sekä johtavan työllisyysaluejohtajan toimivaltaa koskevat toimivaltakirjaukset. Valmistelun edetessä, on tarpeellista määrittää toiminnalliseen organisaatioon liittyvään lainsäädäntöön kohdistuva toimivalta. Toimivaltaa kohdennetaan hallintosäännön liitteessä 1 olevassa taulukossa. Esityslistan liitteenä on laadittu ehdotus työllisyysalueen lakisääteistä toimintaa koskevat toimivaltakirjaukset. Virkojen perustamisen kautta, hallintosäännön yleiskirjaukset sekä hallintosäännön liitteen 1 mukainen toimivalta kohdentuu virkoihin määrättäville viranhaltijoille.

Hollolan kunnan yhteistyötoimikunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 3.10.02024.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto päättää täsmentää Hallintosäännön Liitteen 1 mukaista toimivallan kohdennus-asiakirjaa, kokousliitteen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto on kokouksessaan 23.9.2024 ja 11.11.2024 hyväksynyt Hollolan kunnan hallintosäännön ja sen toimivaltaliitteen päivityksen. Samassa yhteydessä tiedostettiin joulukuuna aikana tehtävät päivitykset TE24- ja KOTO24-uudistukseen sekä Maankäyttö- ja rakennuslain uudistukseen liittyen.

Valmistelun yhteydessä on tullut esille Kuntaliiton tulkinta viranomaisena toimivien toimielinten päätösvallan delegoinnista. Tulkinnan mukaisesti lautakunta, joka toimii lain määrittämänä viiranomaisena, vastaa lain mukaisen toiminnan delegoinnista alaisilleen viranhaltijoille. Viranomaisen toimivia toimielimiä Hollolassa ovat Valvontajaosto, Ympäristöterveyslautakunta ja Työllisyyslautakunta. Linjauksen perusteella Hallintosäännön §1 kirjaukseen on sisällytetty em. toimielinten delegointioikeus alaisessaan toiminnassa. Muutoksen johdosta, Hallintosäännön toimivaltaa koskeva liite on jaettu neljään erilliseen liitteeseen.

1.      Liite 1: Yleinen toimivallan siirto, Valtuuston päätösvaltaa

2.      Liite 2: Valvontajaosto

3.      Liite 3. Ympäristöterveyslautakunta

4.      Liite 4: Työllisyyslautakunta

Toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivalan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa Valtuuston tiedoksi.

Uusi rakentamislaki tulee voimaan 1.1.2025 alkaen. Nykyinen maankäyttö- ja rakennuslaki jakautuu jatkossa erillisiin rakentamislakiin sekä alueidenkäyttölakiin. Hallintosääntöön on päivitetty em. lakimuutoksista aiheutuvat muutostarpeet. Kaavoitukseen ja maankäyttöön liittyvissä tehtävissä sisältö on säilynyt ennallaan, mutta hallintosääntöön kirjattuihin lakiviittauksiin on päivitetty alueidenkäyttölain nimi. Rakennusvalvonnan tehtävissä sisältö ja lakiviittaukset on päivitetty uuden rakentamislain mukaisiksi. Osa toimivallasta vastaa sisällöltään aiempaa MRL:n mukaista tilannetta, mutta osassa asiatyyppien nimet ja sisällöt muuttuvat. Toimivallan jakoa ei toimielinten tai viranhaltijoiden osalta ole näissä asioissa muutettu, vaan uuden lain mukaiset asiatkin on sovitettu hallintosäännössä aiemmin säädetyn toimivallan mukaisesti. Päätöksentekotaulukossa kaikki rakennusvalvontaan liittyvät kohdat on merkitty muuttuneiksi, koska kohtien järjestystä taulukossa on muutettu uuden rakentamislain pykälänumeroinnin mukaiseen järjestykseen.

TE-palvelut siirtyvät kuntien vastuulle ja rahoitusmalli työllisyyden hoidossa muuttuu vuoden 2025 alusta alkaen. Samaan aikaan kotoutumislain muutokset astuvat voimaan. Kotoutumislain muutoksessa myös kotoutumispalveluiden rahoitus muuttuu ja kunnan vastuu kotoutumisesta lisääntyy. Muutoksien myötä kuntaan muodostuu työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö, jossa kunnan maahanmuuttopalveluiden sekä omien työllisyyspalveluiden toiminta ja toiminnan painopisteet muuttuvat 1.1.2025 alkaen.

1.1.2025 aloittava työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö vastaa kotoutumisesta ja ei-lakisääteisten, työllisyyttä edistävien palveluiden toteuttamisesta. Hallintosääntöön on  tältä osin päivitetty kunnan ei-lakisääteisten työllisyyspalveluiden sekä kotoutumislain mukaisten palveluiden lakimuutosten osalta aiheutuvat muutostarpeet.​​​​​​

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto hyväksyy esityksen mukaisen hallintosäännön ja sen toimivaltaa täsmentävät liitteet. Uudistettu hallintosääntö astuu voimaan 1.2.2025 alkaen.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto on kokouksessaan 23.9.2024 ja 11.11.2024 hyväksynyt Hollolan kunnan hallintosäännön ja sen toimivaltaliitteen päivityksen. Samassa yhteydessä tiedostettiin joulukuuna aikana tehtävät päivitykset TE24- ja KOTO24-uudistukseen sekä Maankäyttö- ja rakennuslain uudistukseen liittyen.

Valmistelun yhteydessä on tullut esille Kuntaliiton tulkinta viranomaisena toimivien toimielinten päätösvallan delegoinnista. Tulkinnan mukaisesti lautakunta, joka toimii lain määrittämänä viiranomaisena, vastaa lain mukaisen toiminnan delegoinnista alaisilleen viranhaltijoille. Viranomaisen toimivia toimielimiä Hollolassa ovat Valvontajaosto, Ympäristöterveyslautakunta ja Työllisyyslautakunta. Linjauksen perusteella Hallintosäännön §1 kirjaukseen on sisällytetty em. toimielinten delegointioikeus alaisessaan toiminnassa. Muutoksen johdosta, Hallintosäännön toimivaltaa koskeva liite on jaettu neljään erilliseen liitteeseen.

1.      Liite 1: Yleinen toimivallan siirto, Valtuuston päätösvaltaa

2.      Liite 2: Valvontajaosto

3.      Liite 3. Ympäristöterveyslautakunta

4.      Liite 4: Työllisyyslautakunta

Toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivalan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa Valtuuston tiedoksi.

Uusi rakentamislaki tulee voimaan 1.1.2025 alkaen. Nykyinen maankäyttö- ja rakennuslaki jakautuu jatkossa erillisiin rakentamislakiin sekä alueidenkäyttölakiin. Hallintosääntöön on päivitetty em. lakimuutoksista aiheutuvat muutostarpeet. Kaavoitukseen ja maankäyttöön liittyvissä tehtävissä sisältö on säilynyt ennallaan, mutta hallintosääntöön kirjattuihin lakiviittauksiin on päivitetty alueidenkäyttölain nimi. Rakennusvalvonnan tehtävissä sisältö ja lakiviittaukset on päivitetty uuden rakentamislain mukaisiksi. Osa toimivallasta vastaa sisällöltään aiempaa MRL:n mukaista tilannetta, mutta osassa asiatyyppien nimet ja sisällöt muuttuvat. Toimivallan jakoa ei toimielinten tai viranhaltijoiden osalta ole näissä asioissa muutettu, vaan uuden lain mukaiset asiatkin on sovitettu hallintosäännössä aiemmin säädetyn toimivallan mukaisesti. Päätöksentekotaulukossa kaikki rakennusvalvontaan liittyvät kohdat on merkitty muuttuneiksi, koska kohtien järjestystä taulukossa on muutettu uuden rakentamislain pykälänumeroinnin mukaiseen järjestykseen.

TE-palvelut siirtyvät kuntien vastuulle ja rahoitusmalli työllisyyden hoidossa muuttuu vuoden 2025 alusta alkaen. Samaan aikaan kotoutumislain muutokset astuvat voimaan. Kotoutumislain muutoksessa myös kotoutumispalveluiden rahoitus muuttuu ja kunnan vastuu kotoutumisesta lisääntyy. Muutoksien myötä kuntaan muodostuu työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö, jossa kunnan maahanmuuttopalveluiden sekä omien työllisyyspalveluiden toiminta ja toiminnan painopisteet muuttuvat 1.1.2025 alkaen.

1.1.2025 aloittava työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö vastaa kotoutumisesta ja ei-lakisääteisten, työllisyyttä edistävien palveluiden toteuttamisesta. Hallintosääntöön on  tältä osin päivitetty kunnan ei-lakisääteisten työllisyyspalveluiden sekä kotoutumislain mukaisten palveluiden lakimuutosten osalta aiheutuvat muutostarpeet.​​​​​​

Ehdotus

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto hyväksyy esityksen mukaisen hallintosäännön ja sen toimivaltaa täsmentävät liitteet. Uudistettu hallintosääntö astuu voimaan 1.2.2025 alkaen.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Perustelut

Kunnanvaltuusto on päätöksellään 9.12.2024, § 76 päättänyt uudistetun hallintosäännön ja sen liitteiden hyväksymisestä. Valmistelun yhteydessä on tullut esille Kuntaliiton tulkinta viranomaisena toimivien toimielinten päätösvallan delegoinnista. Tulkinnan mukaisesti toimielin, joka toimii lain määrittämänä viranomaisena, vastaa lain mukaisen toimivallan delegoinnista alaisilleen viranhaltijoille. Linjauksen perusteella Hallintosäännön § 1 kirjaukseen on sisällytetty em. toimielinten delegointioikeus alaisessaan toiminnassa. Muutoksen johdosta hallintosäännön päätöksentekotaulukko on jaettu neljään erilliseen liitteeseen:

  1. Liite 1: Yleinen toimivallan siirto, Valtuuston päätösvaltaa
  2. Liite 2: Valvontajaosto
  3. Liite 3. Ympäristöterveyslautakunta
  4. Liite 4: Työllisyyslautakunta

Toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivalan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa Valtuuston tiedoksi.

Hallintosäännön 29 § mukaisesti valvontajaosto toimii lainsäädännössä tarkoitettuna kunnan rakennusvalvontaviranomaisena sekä kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena, joten sen tulee itse päättää näiden viranomaistehtävien osalta mahdolliset toimivaltansa siirrot viranhaltijoille.

Päätöksentekotaulukossa esitettyjen tehtävien lisäksi lainsäädännössä esiintyy muitakin kunnan rakennusvalvontaviranomaisen ja ympäristönsuojeluviranomaisen tehtäviä. Niiden osalta toimivaltaa ei ole esitetty siirrettäväksi viranhaltijoille, joten laissa mainittu viranomaisen toimivalta on kyseisissä asioissa viranomaistoimielimenä valvontajaostolla.

Rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun tehtäviä koskevassa lainsäädännössä on myös kunnalle tai suoraan kunnan viranhaltijalle osoitettua toimivaltaa. Näiden osalta kyse ei ole tietylle viranomaistoimielimelle osoitetusta toimivallasta, vaan toimivallasta, jonka siirtämisestä ja määrittämisestä päättää kunnanvaltuusto. Tältä osin asiat sisältyvät valtuuston hyväksymään hallintosäännön liitteeseen 1: päätöksentekotaulukko valtuusto.

Uudistamisen yhteydessä rakennusvalvonnan tai ympäristönsuojelun tehtävissä ei ole muutettu periaatteiltaan toimielimen ja viranhaltijoiden välistä toimivallan jakoa. Hallintosääntöön on päivitetty maankäyttö- ja rakennuslain kumoutumisesta ja uusien korvaavien lakien voimaantulosta aiheutuvat muutostarpeet. Pääosa toimivallasta vastaa aiempaa MRL:n mukaista tilannetta, mutta asiatyyppien nimet, sisällöt ja lakiviittaukset on päivitetty. Joiltain osin lainsäädännössäkin on tapahtunut muutoksia, miten toimivaltaa on eri asioissa osoitettu kunnalle, kunnan viranomaiselle tai suoraan viranhaltijalle.

Ehdotus

Esittelijä

Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Valvontajaosto merkitsee tiedoksi valtuuston päätöksellä 9.12.2024, § 76 hyväksytyn uudistetun, 1.2.2025 voimaan tulevan hallintosäännön.

Sen perusteella valvontajaosto päättää kunnan rakennusvalvontaviranomaisena ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toimivaltansa siirtämisestä 1.2.2025 alkaen viranhaltijoille hallintosäännön liitteen 2 mukaisesti: Päätöksentekotaulukko Valvontajaosto

Valvontajaosto lähettää valtuustolle tiedoksi tämän päätöksen toimivaltansa siirtämisestä.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnan hallintosäännön valmistelun yhteydessä on käynyt ilmi Kuntaliiton tulkinta viranomaisena toimivien toimielinten päätösvallan delegoinnista. Tulkinnan mukaisesti lautakunta, joka toimii lain määrittämänä viiranomaisena, vastaa lain mukaisen toiminnan delegoinnista alaisilleen viranhaltijoille. Linjauksen perusteella Hollolan kunnanvaltuusto on kokouksessaan 9.12.2024, § 76 hyväksynyt hallintosäännön sisältörakenteen muutoksen, jossa ympäristöterveyslautakunnan viranomaistoimivallan delegointi on hallintosäännön liitteellä 3. Lisäksi hallintosäännön 1 §:n kirjaukseen on sisällytetty toimielimille oikeus päätösvallan delegoimisen alaiselleen viranhaltijalle.

Hallintosäännön 31 § mukaisesti ympäristöterveyslautakunta toimii lainsäädännössä tarkoitettuna terveydensuojelulain, elintarvikelain, lääkelain, tupakkalain, eläinlääkintähuoltolain ja eläintautilain mukaisena kunnan viranomaisena, joten sen tulee itse päättää näiden viranomaistehtävien osalta mahdolliset toimivaltansa siirrot viranhaltijoille.

Kunnanvaltuuston päätöksen mukaan toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivallan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa valtuuston tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta merkitsee tiedoksi valtuuston päätöksellä 9.12.2024, § 76 hyväksytyn uudistetun, 1.2.2025 voimaan tulevan hallintosäännön.

Sen perusteella ympäristöterveyslautakunta päättää toimivaltansa siirtämisestä 1.2.2025 alkaen viranhaltijoille hallintosäännön liitteen 3 mukaisesti: Toimivallan kohdennus - Ympäristöterveyslautakunta.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto on kokouksessaan 23.9.2024 ja 11.11.2024 hyväksynyt Hollolan kunnan hallintosäännön ja sen toimivaltaliitteen päivityksen. Samassa yhteydessä tiedostettiin joulukuuna aikana tehtävät päivitykset TE24- ja KOTO24-uudistukseen sekä Maankäyttö- ja rakennuslain uudistukseen liittyen.

Valmistelun yhteydessä on tullut esille Kuntaliiton tulkinta viranomaisena toimivien toimielinten päätösvallan delegoinnista. Tulkinnan mukaisesti lautakunta, joka toimii lain määrittämänä viiranomaisena, vastaa lain mukaisen toiminnan delegoinnista alaisilleen viranhaltijoille. Viranomaisen toimivia toimielimiä Hollolassa ovat Valvontajaosto, Ympäristöterveyslautakunta ja Työllisyyslautakunta. Linjauksen perusteella Hallintosäännön §1 kirjaukseen on sisällytetty em. toimielinten delegointioikeus alaisessaan toiminnassa. Muutoksen johdosta, Hallintosäännön toimivaltaa koskeva liite on jaettu neljään erilliseen liitteeseen.

1.      Liite 1: Yleinen toimivallan siirto, Valtuuston päätösvaltaa

2.      Liite 2: Valvontajaosto

3.      Liite 3. Ympäristöterveyslautakunta

4.      Liite 4: Työllisyyslautakunta

Toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivalan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa Valtuuston tiedoksi.

Uusi rakentamislaki tulee voimaan 1.1.2025 alkaen. Nykyinen maankäyttö- ja rakennuslaki jakautuu jatkossa erillisiin rakentamislakiin sekä alueidenkäyttölakiin. Hallintosääntöön on päivitetty em. lakimuutoksista aiheutuvat muutostarpeet. Kaavoitukseen ja maankäyttöön liittyvissä tehtävissä sisältö on säilynyt ennallaan, mutta hallintosääntöön kirjattuihin lakiviittauksiin on päivitetty alueidenkäyttölain nimi. Rakennusvalvonnan tehtävissä sisältö ja lakiviittaukset on päivitetty uuden rakentamislain mukaisiksi. Osa toimivallasta vastaa sisällöltään aiempaa MRL:n mukaista tilannetta, mutta osassa asiatyyppien nimet ja sisällöt muuttuvat. Toimivallan jakoa ei toimielinten tai viranhaltijoiden osalta ole näissä asioissa muutettu, vaan uuden lain mukaiset asiatkin on sovitettu hallintosäännössä aiemmin säädetyn toimivallan mukaisesti. Päätöksentekotaulukossa kaikki rakennusvalvontaan liittyvät kohdat on merkitty muuttuneiksi, koska kohtien järjestystä taulukossa on muutettu uuden rakentamislain pykälänumeroinnin mukaiseen järjestykseen.

TE-palvelut siirtyvät kuntien vastuulle ja rahoitusmalli työllisyyden hoidossa muuttuu vuoden 2025 alusta alkaen. Samaan aikaan kotoutumislain muutokset astuvat voimaan. Kotoutumislain muutoksessa myös kotoutumispalveluiden rahoitus muuttuu ja kunnan vastuu kotoutumisesta lisääntyy. Muutoksien myötä kuntaan muodostuu työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö, jossa kunnan maahanmuuttopalveluiden sekä omien työllisyyspalveluiden toiminta ja toiminnan painopisteet muuttuvat 1.1.2025 alkaen.

1.1.2025 aloittava työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö vastaa kotoutumisesta ja ei-lakisääteisten, työllisyyttä edistävien palveluiden toteuttamisesta. Hallintosääntöön on  tältä osin päivitetty kunnan ei-lakisääteisten työllisyyspalveluiden sekä kotoutumislain mukaisten palveluiden lakimuutosten osalta aiheutuvat muutostarpeet.​​​​​​

Valtuusto päätti hyväksyä  9.12.2024 esityksen mukaisen hallintosäännön ja sen toimivaltaa täsmentävät liitteet. Uudistettu hallintosääntö astuu voimaan 1.2.2025 alkaen.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Työllisyysalautakunta merkitsee tiedokseen valtuuston päätöksen 9.12.2024.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnanvaltuusto on kokouksessaan 9.12.2024, § 76 hyväksynyt hallintosäännön sisältörakenteen muutoksen, jossa ympäristöterveyslautakunnan viranomaistoimivallan siirtäminen on hallintosäännön liitteellä 3. Lisäksi hallintosäännön 1 §:n kirjaukseen on sisällytetty toimielimille oikeus päätösvallan delegoimisen alaiselleen viranhaltijalle.

Ympäristöterveyslautakunta on kokouksessaan 15.1.2025 § 8 päättänyt toimivaltansa siirtämisestä viranhaltijoille 1.2.2025 alkaen hallintosäännön liitteen 3 mukaisesti: Toimivallan kohdennus - Ympäristöterveyslautakunta.

Valtuuston päätöksen mukaan toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivallan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa valtuuston tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto merkitsee Ympäristöterveyslautakunnan 15.1.2025 § 8 päätöksen tiedoksi.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallituksen alaisuuteen on perustettu nk. elinvoimanyrkki elokuussa 19.8.2024 § 183

 ”Kunnanhallituksen alaisuuteen perustetaan yritysten sijoittumisen ja yritysympäristön edistämisen työryhmä (”elinvoimanyrkki”), johon nimetään kunnanjohtaja ja elinkeinopäällikkö sekä kunnanvaltuuston puheenjohtaja ja kunnanhallituksen puheenjohtaja. Ryhmän varajäseninä toimivat viranhaltijoiden osalta elinvoimajohtaja ja luottamushenkilöiden osalta varapuheenjohtajat. Työryhmän rooli on valmisteleva. Työryhmällä on mandaatti käydä keskusteluja mahdollisten yrityssijoittujien kanssa sekä hakea ryhmään tarvittavaa asiantuntijuutta.”

Nk. elinvoimanyrkin toimivalta on perustunut hallintosäännön seuraaviin kirjauksiin:

26 § Kunnanhallituksen erityiset tehtävät ja toimivalta  (kohta 13): ”maankäytön, asumisen, liikenteen ja palvelujen pitkän aikavälin toteutuksen ajoituksen sekä investointien koordinoinnin ja strategisesti merkittävien elinkeino- ja työllisyyspolitiikan linjauksien ohjauksesta”.

Hallintosäännön liite 1, kohta 4.2.1: ”kunnanhallitus vastaa maanhankinnasta”.

Elinvoimanyrkin reilun puolen vuoden kokemus on osoittanut, että kunnassa on tarve pysyvämmälle ryhmälle, joka kykenee antamaan myös poliittisia sitoumuksia luottamushenkilökäsittelyä edellyttävien asioiden jatkovalmistelulle ja tätä kautta ns. selkänojaa sellaisille elinkeinopoliittisille toimenpiteille, joiden osalta on muodostettava kannanottoja mm. yritysten sijoittumisratkaisutilanteissa sekä näiden tavoitteiden edistämisessä. Yritysten sijoittumiset ovat pääsääntöisesti pitkiä prosesseja. Kiinnostuksen herättäminen ja avoin vuorovaikutus ovat tärkeitä elementtejä yritystoiminnan edistämisessä. Samalla tuetaan kunnan työllisyydenhoidon edistämistä. 

Edellä esitettyyn perustuen on tarkoituksenmukaista perustaa ainakin seuraavaa valtuustokauden työskentelyä varten nk. elinvoimanyrkin sijaan pysyvämpi ja virallisemman aseman omaava elinkeinopoliittinen jaosto, jolle vastaavat tehtävät delegoidaan suoraan hallintosäännössä. Tämä tarkoittaa, että hallintosäännön 10 § Jaostot - kohtaan lisätään valvontajaoston ja sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan oppilasjaoston lisäksi kolmanneksi: "elinkeinopoliittinen jaosto".

"Jaoston tehtävänä on vastata maanhankinnan ja elinkeinopoliittisten kehittämistoimien poliittisista linjauksista ja ohjauksesta valmistelun osalta. Jaoston tehtävänä on edistää sellaisen yritysten toimintaympäristön luomista, joka mahdollistaa yritysten syntymistä, toimintaa, kasvua, kilpailukykyä ja työllisyyttä.

Jaoston jäseniä on kolme ja heillä on henkilökohtaiset varajäsenet. Jaoston jäsenet ja -varajäsenet valitaan asemavaltuutuksen perustella siten, että  jäseninä ovat valtuuston-, kunnanhallituksen- ja elinvoimavaliokunnan puheenjohtaja ja vastaavien toimielinten varapuheenjohtajat varajäseninä. Läsnäolo- ja puheoikeus on elinkeinopäälliköllä ja kehityspäälliköllä sekä elinvoimajohtajalla. Jaoston toimikausi vastaa kunnanhallituksen toimikautta. Jaoston esittelijänä toimii kunnanjohtaja. Valmistelusta vastaa elinvoiman palvelualue."

Hallintosäännön kirjausta 28 § kohta 21 elinvoimavaliokunnan tehtävistä yritys- ja elinkeinotoiminnan osalta on samalla perusteltua täsmentää:

 ”Yritys- ja elinkeinotoiminnan toimintaedellytysten, kilpailukyvyn ja vetovoiman kehittämistoimenpiteistä ja tätä tehtävää tukevien kumppanuuksien kehittämisestä, elinkeinopoliittisen jaoston linjausten mukaisesti ”

Hallintosäännön §28 kirjauksia Elinvoimavaliokunnan erityistehtävistä on täsmennetty vastaamaan nyt esitettyä lisäystä.

Kunnan yritystontteja ostettiin/vuokrattiin vuoden 2024 aikana 5 kpl ja varattiin 2 kpl.

Joulukuussa 2024 hyväksytyn hallintosäännön mukaisesti Valvontajaosto, Ympäristöterveyslautakunta ja Työllisyyslautakunta vastaavat alaisensa toiminnan toimivallan kohdentamisesta. Toimielimet ovat käsitteleet ja osaltaan vahvistaneet jouluun päätöksen mukaiset toimivaltaliitteet. 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto hyväksyy liitteen mukaiset muutokset kunnan hallintosääntöön. Muutokset astuvat voimaan 1.6.2025. Lisäksi valtuusto merkitsee tiedoksi hallintosäännön liitteitä koskevat käsittelyt Valvontajaostossa 18.12.2024 §104, Ympäristöterveyslautakunnassa 15.1.2025 §8 ja Työllisyyslautakunnassa 21.1.2025 §8.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti, sillä täsmennyksellä että Elinkeinopolitiisen jaoston puheenjohtajana toimii kunnanhallituksen puheenjohtaja.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallituksen alaisuuteen on perustettu nk. elinvoimanyrkki elokuussa 19.8.2024 § 183

 ”Kunnanhallituksen alaisuuteen perustetaan yritysten sijoittumisen ja yritysympäristön edistämisen työryhmä (”elinvoimanyrkki”), johon nimetään kunnanjohtaja ja elinkeinopäällikkö sekä kunnanvaltuuston puheenjohtaja ja kunnanhallituksen puheenjohtaja. Ryhmän varajäseninä toimivat viranhaltijoiden osalta elinvoimajohtaja ja luottamushenkilöiden osalta varapuheenjohtajat. Työryhmän rooli on valmisteleva. Työryhmällä on mandaatti käydä keskusteluja mahdollisten yrityssijoittujien kanssa sekä hakea ryhmään tarvittavaa asiantuntijuutta.”

Nk. elinvoimanyrkin toimivalta on perustunut hallintosäännön seuraaviin kirjauksiin:

26 § Kunnanhallituksen erityiset tehtävät ja toimivalta  (kohta 13): ”maankäytön, asumisen, liikenteen ja palvelujen pitkän aikavälin toteutuksen ajoituksen sekä investointien koordinoinnin ja strategisesti merkittävien elinkeino- ja työllisyyspolitiikan linjauksien ohjauksesta”.

Hallintosäännön liite 1, kohta 4.2.1: ”kunnanhallitus vastaa maanhankinnasta”.

Elinvoimanyrkin reilun puolen vuoden kokemus on osoittanut, että kunnassa on tarve pysyvämmälle ryhmälle, joka kykenee antamaan myös poliittisia sitoumuksia luottamushenkilökäsittelyä edellyttävien asioiden jatkovalmistelulle ja tätä kautta ns. selkänojaa sellaisille elinkeinopoliittisille toimenpiteille, joiden osalta on muodostettava kannanottoja mm. yritysten sijoittumisratkaisutilanteissa sekä näiden tavoitteiden edistämisessä. Yritysten sijoittumiset ovat pääsääntöisesti pitkiä prosesseja. Kiinnostuksen herättäminen ja avoin vuorovaikutus ovat tärkeitä elementtejä yritystoiminnan edistämisessä. Samalla tuetaan kunnan työllisyydenhoidon edistämistä. 

Edellä esitettyyn perustuen on tarkoituksenmukaista perustaa ainakin seuraavaa valtuustokauden työskentelyä varten nk. elinvoimanyrkin sijaan pysyvämpi ja virallisemman aseman omaava elinkeinopoliittinen jaosto, jolle vastaavat tehtävät delegoidaan suoraan hallintosäännössä. Tämä tarkoittaa, että hallintosäännön 10 § Jaostot - kohtaan lisätään valvontajaoston ja sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan oppilasjaoston lisäksi kolmanneksi: "elinkeinopoliittinen jaosto".

"Jaoston tehtävänä on vastata maanhankinnan ja elinkeinopoliittisten kehittämistoimien poliittisista linjauksista ja ohjauksesta valmistelun osalta. Jaoston tehtävänä on edistää sellaisen yritysten toimintaympäristön luomista, joka mahdollistaa yritysten syntymistä, toimintaa, kasvua, kilpailukykyä ja työllisyyttä.

Jaoston jäseniä on kolme ja heillä on henkilökohtaiset varajäsenet. Jaoston jäsenet ja -varajäsenet valitaan asemavaltuutuksen perustella siten, että  jäseninä ovat valtuuston-, kunnanhallituksen- ja elinvoimavaliokunnan puheenjohtaja ja vastaavien toimielinten varapuheenjohtajat varajäseninä. Läsnäolo- ja puheoikeus on elinkeinopäälliköllä ja kehityspäälliköllä sekä elinvoimajohtajalla. Jaoston toimikausi vastaa kunnanhallituksen toimikautta. Jaoston esittelijänä toimii kunnanjohtaja. Valmistelusta vastaa elinvoiman palvelualue."

Hallintosäännön kirjausta 28 § kohta 21 elinvoimavaliokunnan tehtävistä yritys- ja elinkeinotoiminnan osalta on samalla perusteltua täsmentää:

 ”Yritys- ja elinkeinotoiminnan toimintaedellytysten, kilpailukyvyn ja vetovoiman kehittämistoimenpiteistä ja tätä tehtävää tukevien kumppanuuksien kehittämisestä, elinkeinopoliittisen jaoston linjausten mukaisesti ”

Hallintosäännön §28 kirjauksia Elinvoimavaliokunnan erityistehtävistä on täsmennetty vastaamaan nyt esitettyä lisäystä.

Kunnan yritystontteja ostettiin/vuokrattiin vuoden 2024 aikana 5 kpl ja varattiin 2 kpl.

Joulukuussa 2024 hyväksytyn hallintosäännön mukaisesti Valvontajaosto, Ympäristöterveyslautakunta ja Työllisyyslautakunta vastaavat alaisensa toiminnan toimivallan kohdentamisesta. Toimielimet ovat käsitteleet ja osaltaan vahvistaneet jouluun päätöksen mukaiset toimivaltaliitteet. 

Ehdotus

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto hyväksyy liitteen mukaiset muutokset kunnan hallintosääntöön. Muutokset astuvat voimaan 1.6.2025.

Lisäksi valtuusto merkitsee tiedoksi hallintosäännön liitteitä koskevat käsittelyt: Valvontajaostossa 18.12.2024 §104, Ympäristöterveyslautakunnassa 15.1.2025 §8 ja Työllisyyslautakunnassa 21.1.2025 §8.

Päätös

Hyväksyttiin ja merkittiin tiedoksi päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Eduskunta on muuttanut vaaratiedotteesta antamaansa lakia (466/2012) siten, että kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa vaaratiedote. Laki tuli voimaan 2.5.2025. Vaaratiedotelaki määrittelee viranomaiset, jotka voivat antaa vaaratiedotteita.

Sisäministeriön vuonna 2013 julkaiseman vaaratiedoteoppaan mukaan vaaratiedote voidaan antaa, kun kyseessä on välitön terveysvaara, esimerkiksi saastunut talousvesi tai vaarallinen elintarvike. Edellä mainituissa tapauksissa tieto vaarasta sekä toimintaohjeet kuten veden tai elintarvikkeen käyttökielto tulee saattaa nopeasti altistuvan väestön tietoon. Johto- ja tiedottamisvastuu talousvesi- ja elintarvikevälitteisissä epidemiatilanteissa sekä sellaista epäiltäessä on kunnan terveydensuojelu- ja elintarvikeviranomaisella. Päijät-Hämeen ympäristöterveyden yhteistoiminta-alueella terveydensuojelu- ja elintarvikeviranomaisen tehtävistä vastaa Hollolan kunnan ympäristöterveyslautakunta.

Jotta väestön terveyden suojaamiseksi välttämättömät ja kiireelliset varoitukset ja toimintaohjeet voidaan antaa viivytyksettä, on oikeus vaaratiedotteen antamisesta tarpeen siirtää johto- ja tiedottamisvastuussa oleville ympäristöterveydenhuollon viranhaltijoille.

Kunnanvaltuuston päätöksen mukaan toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivallan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa valtuuston tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta päättää täydentää 15.1.2025 § 8 antamaansa delegointipäätöstä liitteen mukaisesti. Oikeus vaaratiedotteen antamiseen tilanteen niin vaatiessa on ympäristöterveysjohtajalla, eläinlääkintähuollon päälliköllä ja johtavalla terveydensuojeluinsinöörillä.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnanvaltuusto on kokouksessaan 9.12.2024, § 76 hyväksynyt hallintosäännön sisältörakenteen muutoksen, jossa ympäristöterveyslautakunnan viranomaistoimivallan siirtäminen on hallintosäännön liitteellä 3. Lisäksi hallintosäännön 1 §:n kirjaukseen on sisällytetty toimielimille oikeus päätösvallan delegoimisen alaiselleen viranhaltijalle.

Ympäristöterveyslautakunta on kokouksessaan 27.5.2025 § 30 päättänyt täydentää 15.1.2025 § 8 antamaansa delegointipäätöstä liitteen 3 mukaisesti: Toimivallan kohdennus - Ympäristöterveyslautakunta. Oikeus vaaratiedotteen antamiseen tilanteen niin vaatiessa on ympäristöterveysjohtajalla, eläinlääkintähuollon päälliköllä ja johtavalla terveydensuojeluinsinöörillä.

Valtuuston päätöksen mukaan toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivallan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa valtuuston tiedoksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto merkitsee Ympäristöterveyslautakunnan 27.5.2025 § 30 päätöksen tiedoksi.

Tiedoksi

Ympäristöterveysjohtaja, viestinnän asiantuntija