Kunnanhallitus, kokous 28.4.2025

§ 109 Valtionavustus kunnan peruspalvelut ja verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen vahvistaminen 2025 - muutoksenhaku

HOLDno-2025-2

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kuntalain (410/2015) 38 §:n mukaan kunnanhallitus johtaa kunnan taloutta ja 39 §:n mukaan vastaa sen taloudenhoidosta ja myös huolehtii sen sisäisestä valvonnasta ja valvoo kunnan etua. Julkishallinnon hyvä tilintarkastustapa (Suomen tilintarkastajat ry:n suositus 3/2020) kohdan 4.2 mukaan kunnanhallitus myös, yhdessä muiden tilivelvollisten kanssa, vastaa valtionosuuksien perusteista annettujen tietojen oikeellisuudesta.

Kunnanhallitukselle tuodaan osana sisäistä valvontaa ja kunnan edunvalvontaa käsittelyyn valtionvarainministeriön päätökset kunnalle myönnetyistä valtionosuuksista sekä valtiovarainministeriön päätökset verotulojen menetysten korvauksesta sekä kotikuntakorvausten perusosasta ja selvitetään edellä mainittujen vaikutukset kunnan talouteen.

Hollolan kunnan rahoitusjärjestelmästä tärkeimpiä ovat verotulot ja valtionosuudet. Näistä valtionosuudet muodostuvat

·       valtiovarainministeriön hallinnoimasta peruspalvelujen valtionosuudesta ja verotulojen menetysten korvauksista ja

·       opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoimasta opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuudesta.

Valtionvarainministeriö (VM) on päättänyt 19.12.2024 vuodelle 2025 myönnettävästä peruspalvelujen valtionosuudesta ja verotulojen menetysten korvauksesta (VN/33429/2024). Päätöksessään ministeriö on pidättäytynyt kannassaan, jonka johdosta Hollolan kunnan valtionosuutta vähentävinä tekijöinä on huomioitu Päijät-Hämeen Hyvinvointikuntainyhtymän tilinpäätökseen sisällyttämä varaus tulevian palkkaharminsoistisopimuksen mahdolisten kustannusten kattamiseen. Kunta on toistuvasti huomauttanut, että kyseinen varaus ei perustu liikkeenluovutusta koskevaan lainsäädäntöön. Asiasta on myös pyydetty kaksi asiantuntijalausuntoa, jotka ovat tämän oikaisuvaatimuksen liitteenä. Asetusperusteisen tulkinnan kautta tehty ministeriön päätös on selkeästi ristiriidassa liikkeenluovutusta koskevan lainsäädännön kanssa ja siten perustuslain vastainen. Lisäksi ministeriö on päätöksessään pitänyt voimassa tulkintansa eläkeperusteiden maksujen kohdistamisesta kunnilta hyvinvointialueille siirtyviin kustannuksiin. Eläkeperusteinen maksu muuttui vuoden 2023 alusta tasausmaksulla ja sen jako kuntien ja hyvinvointialueiden kesken tehtiin laskettujen palkkasummien suhteessa. Koska eläkeperusteisten eläkekustannusten vastuut on järjestetty nyt esillä olevan hyvinvointialueiden rahoitusmallin ulkopuolella, niitä ei tulisi huomioida hyvinvointialueluille siirtyviksi kustannuksiksi. Todellisuudessa vastuu on pitkälti edelleen kunnilla.

Kunnan esittämät perustelut ovat yhteneviä vuoden 2024 valtionosuuspäätöstä koskevan muutoksenhaun kanssa. Kunta edellyttää molempien päätösten samansisältöistä muutosta. Kunta muistuttaa Perustuslain §107 velvoitteesta:

Lakia alemmanasteisten säädösten soveltamisrajoitus
Jos asetuksen tai muun lakia alemmanasteisen säädöksen säännös on ristiriidassa perustuslain tai muun lain kanssa, sitä ei saa soveltaa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa.

Hollolan kunta hakee oikaisua valtiovarainministeriön 19.12.2024 päätökseen (VN/33429/2024) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2025 siltä osin kuin peruspalvelujen valtionosuuslaskelmissa on huomioitu Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alijäämän kattamisvelvollisuus, joka aiheutuu yhtymän tekemästä omavaltaisesta ja lain kanssa ristiriitaisesta tilinpäätösvarauksesta. Oikaisua haetaan myös siltä osin, kuin laskelmassa on huomioitu eläkeperusteisia historiallisia kustannuksia, joiden vastuut eivät sote-uudistuksesta annetun lainsäädännön kautta siirtyneet kunnalta hyvinvointialueelle.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Hollolan kunta katsoo esittelytekstin mukaisin perustein, että valtiovarainministeriön 19.12.2024 valtionosuuspäätös (VN/33429/2024) on syntynyt virheelisesti ja lainsäädännön vastaisiin tulkintoihin perustuen. Perusteet on esitetty myös vuoden 2024 valtionosuuspäätöksen muutoksenhaun yhteydessä.

Kunnanhallitus päättää hakea muutosta valtiovarainministeriön 19.12.2024 valtionosuuspäätökseen (VN/33429/2024) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2025. :

1. siltä osin kuin valtionosuuslaskelmissa on huomioitu Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alijäämän kattamisvelvollisuus, joka aiheutuu yhtymän tekemästä tilinpäätösvarauksesta liittyen mahdolliseen palkkaharmonisaatioratkaisuun, ja joka vaikuttaa Hollolan kunnan valtionosuuksiin ja verotulomenetysten korvauksiin,

sekä,

2. siltä osin, kuin laskelmassa on huomioitu Hollolan kunnan eläkeperusteisia eläkevastuiden historiallisia kustannuksia, joiden vastuut eivät siirtyneet hyvinvointialueille. Hollolan kunta katsoo, että siirtolaskelmassa siirtyviksi kustannuksiksi ei voida sisällyttää eriä, jotka eivät todistettavasti ole siirtyneet kunnalta hyvinvointialueen vastuulle, kustannuksen suuruudesta huolimatta.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 10.2.2025 hakea muutosta valtiovarainministeriön 19.12.2024 valtionosuuspäätökseen (VN/33429/2024) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2025. Kunnan muutoksenhakuun on saatu ministeriön kielteinen päätös, kunnan kirjaamoon 15.4.2025.

Päätöksellään valtionvarainministeriö hylkää Hollolan kunnan oikaisuvaatimuksen, koska päätös on ministeriön tulkinnan mukaan kunnan peruspalvelujen valtinosuudesta annetun lain (618/2021) ja sen nojalla annetun valtioneuvoston asetuksen (1393/2022) mukainen. Päätös perustuu siihen, että valtiovarainministeriö tehdessään valtionosuuspäätöstä noudattaa lain ja asetuksen mukaisia kirjauksia siirtolaskelmissa huomioon otettavista eristä. Kun Päijät-Hämeen hyvinvointialue on hyväksynyt  hyvinvointikuntayhtymän tilinpäätöksen 2022 ja siihen sisältyvän tilintarkastajan hyväksymän varauksen, kunnille on syntynyt katettavaa alijäämää yhtymän osalta, mikä asetuksen mukaisesti laskelmissa voidaan ottaa huomioon kuntien valtionosuutta vähentävänä.

Eläkemenoperusteinen maksu on korvautunut vuoden 2023 alusta tasausmaksulla, jota maksavat sekä hyvinvointialueet että kunnat. Päätöksessä valtiovarainministeriö toteaa, että maksun rakenteen ja määräystavan muutoksen takia se voi kohdistua kuntien maksettavaksi eri tavalla.

Hollolan kunnan näkökulmasta kysymys on merkittävästä taloudellisesta vaikutuksesta kunnan valtionosuuden määrään. Asia on vuoden 2024 valtionosuuden osalta saatettu hallinto-oikeuden ratkaistavaksi ja kunnan edun mukaista on saattaa myös vuotta 2025 koskeva päätös hallinto-oikeuden ratkaistavaksi. Hollolan kunta toivoo nyt jätettävän valituksen käsittelemistä yhtenä kokonaisuutena Hallinto-oikeudelle aiemmin jätetyn vuotta 2024 koskevan valituksen kanssa  (Diaarinumero 2641/03.04.04.04.01/2024). Hollolan kunta viittaa vuotta 2024 koskevassa valituksessa esille tuotuihin perusteisiin, mitkä ovat yhtenevät samaan asiakokonaisuuteen liittyvien asioiden käsittelyssä vuoden 2025 osalta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus päättää, että Hollolan kunta valittaa Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen valtiovarainministeriön 15.4.2025 tekemästä hylkäävästä päätöksestä koskien Hollolan kunnan vuoden 2025 valtionosuuspäätöstä. Valitusperusteet vastaavat valtiovarainministeriön 19.12.2024 päätöksen (VN/33429/2024) oikaisuvaatimuksessa ilmaistuja perusteita. Kunnanjohtajalle sekä hallinto- ja talousjohtajalle annetaan oikeus valituskirjelmän laatimiseen.

Tiedoksi

Erillisen ohjeen mukaisesti.