Perustelut
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta on kokouksessaan 11.12.2024 käsitellyt § 147 Tiilikankaan koulun oppilaiden uuden lähikoulun määräytymistä vuoden 2025 palveluverkkomuutoksessa. Päätökseen liittyen kuntaan tuli lukuisia oikaisuvaatimuksia. Kuntalain 92 §:ään ja hallintosäännön 32 §:n nojalla, kunnanhallituksen puheenjohtaja on 16.12.2024 päättänyt ottaa sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan päättämän asian kunnanhallitukseen käsiteltäväksi. Otto-oikeuden käyttäminen merkitsi, että asia siirtyi kokonaan kunnanhallituksen käsiteltäväksi. Kunnanhallituksella on asiaa käsitellessään sama toimivalta kuin alemmalla viranomaisella on ollut.
Kunnanhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 13.1.2025 ja päätti (§5) säilyttää Heinsuon koulun 5-9 luokkien kouluna valtuuston päätöksen/tahtotilan mukaisesti. Tiilikankaan koulun oppilaat siirretään Valtuuston päätöksen/tahtotilan mukaisesti Salpakankaan koululle ja Salpakankaan koululta siirretään viranhaltija päätöksellä tarvittava määrä Heinsuon koulua lähinnä asuvia oppilaita Heinsuon kouluun, pyrkien säilyttämään opetusryhmät, jotta asianmukaiset ja turvalliset tilat pystytään kaikille oppilaille ja henkilökunnalle takaamaan.
Kunnanhallituksen päätökseen on muutoksenhakuaikana tullut kaksi oikaisuvaatimusta. Oikaisuvaatimukset ovat esityslistan verkkojulkisena liitteenä.
Oikaisuvaatimuksen käsittelyssä sovelletaan kuntalakia ja lisäksi hallintolain säännöksiä toissijaisina ja täydentävinä. Oikaisuvaatimusta käsittelevä viranomainen on sidottu niihin vaatimuksiin, joita oikaisuvaatimuksessa esitetään, eikä se voi käsitellä asiaa laajemmin. Oikaisuvaatimuksen väitteet laillisuusvirheistä tutkitaan. Jos oikaisuvaatimuksessa on tarkoituksenmukaisuusperusteita, harkitaan oikaisuvaatimuksen hyväksymistä esitetyillä tarkoituksenmukaisuusperusteilla. Oikaisuvaatimukseen annetussa päätöksessä on annettava perusteltu ratkaisu oikaisuvaatimuksessa esitettyihin vaatimuksiin. Oikaisuvaatimus voidaan hylätä, jos päätöksessä ei todeta laillisuusvirheitä. Jos oikaisuvaatimus hyväksytään laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella, alkuperäinen päätös joko kumotaan tai sen tilalle tehdään uusi päätös.
Kuntaan 23.1.2025 saapunut oikaisuvaatimus sisältää useita viittauksia mahdolliseen laillisuusvirheeseen. Oikaisuvaatimuksessa esitetään päätöstä muutettavan seuraavasti: Tiilikankaan koululaisten (0-4lk) uudeksi lähikouluksi määrätään 1.8.2025 alkaen Heinsuon koulu ja Heinsuon koulu muutetaan 0–9 luokkien kouluksi. Oikaisuvaatimuksissa esille nostetuista asioista annetaan seuraavat selvitykset:
1. Pohjoispuolen palvelualueelle ei tämän päätöksen mukaan tule kaikille yhtenäistä koulupolkua eikä hallintolain 6 § toteudu.
Selvitys: Oppilaan koulupolkuun voi tulla perusopetuksen aikana muutoksia. Kunta voi perustellusta opetuksen järjestämiseen liittyvästä syystä vaihtaa opetuksen järjestämispaikkaa. Kyseessä on valtuuston tekemän päätöksen toimeenpano, jossa Perusopetuslain 6 §:n mukaan kunnan tulee osoittaa oppivelvolliselle lähikoulu.
2. Salpakankaan nykyiset oppilaat ovat saaneet lähikoulu- tai oppilaaksiottopäätöksen perusopetuslain 6 § Oppilaan koulupaikan määräytymisen mukaan ja heillä on saman lain 28 § mukaan oikeus käydä 6 §:n 2 momentissa tarkoitettua koulua. Perusteluksi ei riitä, että Tiilikankaan koulun oppilaat tulevat Salpakankaan kouluun.
Selvitys: Perusopetuslain mukaan koulupaikan määräytyminen ei tarkoita sitä, että oppilaan koulu ei voisi vaihtua. Kunta määrittelee muutoksessa oppilaalle uuden lähikoulun.
Kunta voi perustellusta opetuksen järjestämiseen liittyvästä syystä opetuskieltä muuttamatta vaihtaa opetuksen järjestämispaikkaa. (13.7.2018/542) Perusopetuslaki §6
Perusopetuslain 28 §:n mukaan oppivelvollinen voi pyrkiä oppilaaksi myös muuhun kouluun kuin kunnan määräämään lähikouluun. Oppilas voidaan ottaa hakemaansa kouluun, jos siellä on tilaa ja muut mahdolliset valintaperusteiden edellytykset täyttyvät. Hakijoihin on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Ensisijainen oikeus päästä kyseiseen kouluun on oppilailla, joille se on osoitettu lähikouluksi. Oppilaan hakeutuessa muuhun kuin lähikouluunsa voidaan oppilaaksi ottamisen edellytykseksi asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta aiheutuvista kustannuksista. Tällöin kyseessä on toissijainen oppilaaksiotto. Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta on 23.6.2021 § 70 päättänyt toissijaisen oppilaaksioton periaatteista.
3. Lakiin perustuva tasapuolinen kohtelu oppilaille hallintolain mukaan sekä huomioidaan perusopetusta järjestäessä lapsen etu (Perusopetuslaki 3a §), ettei tule koulupaikka muutoksia tulevina kouluvuosina.
Selvitys: Voimassa olevan koulutuslainsäädännön mukaan kunta on vastuussa koulutuksen järjestämisestä ja kehittämisestä. Oppilasmäärien muutokset, kaavoituspolitiikka ja kunnan yleinen taloustilanne vaikuttavat kunnan kouluverkkoon. Kunnassa voi tulla tilanne, jolloin oppilaspaikkoja on vähennettävä kouluja yhdistämällä tai lakkauttamalla. Kouluverkkoa koskevat päätökset, kuten koulun lakkauttaminen ovat kunnan päätösvaltaan kuuluvia asioita.
4. Rehtorien muuttaessa oppilaaksiottopäätöstä kesken kouluvuosien, lisää kustannuksia ja epätasapuolista kohtelua suhteessa samalla alueella asuviin saman koulun saman luokka-asteen oppilaisiin tiettyjen oppilaiden vaihtaessa lähikoulua, joka voi johtaa välilliseen syrjintään, joka perustuslaissa kielletään.
Selvitys: Rehtorit tekevät oppilaaksiottopäätökset voimassa olevien päätösten mukaisesti yhdenmukaisin perustein. Pohjalla on Sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan päätös oppilaaksiottoalueista 9.10.2024 § 119.
Syrjintää on se, että ihmistä kohdellaan huonommin kuin toisia jonkin henkilökohtaisen ominaisuuden perusteella. Oppilaaksiottopäätöksissä ei syrjitä ketään oppilasta hänen henkilökohtaisten ominaisuuksiensa perusteella.
5. Perusopetuslaki 2 § Opetuksen tavoitteet, 3 § Opetuksen järjestämisen perusteet ja 3a § Lapsen edun ensisijaisuus. Kaikkiin oppilaaksiottopäätösten muutoksiin tarvitaan oppilaan vanhempia mukaan ja heitä tulee kuulla Hallintolain mukaisesti pykälät 6, 34, 36, 37, 42.
Selvitys: Kunta osoittaa oppivelvolliselle ja muulle tässä laissa tarkoitettua opetusta saavalle 1 momentin mukaisen lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa tämän lain 4 §:n 1 ja 2 momentin mukaisesti annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään. Hollolan kunnan hallintosäännön mukaan oppilaaksiotosta päättää perusopetuksen rehtori, erityisopetuksen rehtori ja rehtori.
Oppilaaksiottopäätöksestä voi valittaa aluehallintovirastoon. Oppilaaksiottopäätös ei edellytä huoltajan kuulemista vaan kunta osoittaa oppilaalle lähikoulun.
Lasta ei ilman huoltajan suostumusta saa osoittaa opetukseen, jossa 31 §:n 3 momentin nojalla peritään oppilaalta maksuja, eikä opetukseen, jossa kunnan päätöksen tai opetuksen järjestämisluvan perusteella noudatetaan erityistä maailmankatsomuksellista tai kasvatusopillista järjestelmää. Tässä tilanteessa perusopetuslain kuulemisperustetta ei ole tämän päätöksen yhteydessä.
6. Kunnan pohjoispuolen alueet laitetaan 13.1.2025 kunnanhallituksen pöytäkirjan § 5 Tiilikankaan oppilaiden uuden lähikoulun määräytyminen vuoden 2025 palveluverkkomuutoksessa tehdyn päätöksen mukaan epäedulliseen asemaan eteläisenpuolen asukkaisiin nähden, koska pohjoispuolelle ei tulisi 0–9 luokkien koulua.
Selvitys: Päätös ei muuta nykyistä tilannetta 0-9 luokkien koulun sijoittumiseen, koska vuodesta 2014 lähtien Salpakankaan koulu on ollut kunnan ainoa 0-9 luokkien koulu.
7. Tulevaisuudenkin kannalta on parempi, että Hollolassa on jatkossakin kaksi koulua kuntakeskuksessa, joissa on vuosiluokat 0–9.
Selvitys: Oikaisuvaatimuksen tekijän kannanotto ja toteamus.
8. Tiilikankaan koulun oppilaiden siirtyminen Heinsuon kouluun ja Heinsuon koulun muuttaminen 0–9 luokkien kouluksi mahdollistaa jatkossa Hollolan kunnan oppilaiden vapauden hakeutua kumpaan kouluun tahansa joko Heinsuon kouluun tai Salpakankaan kouluun.
Selvitys: Kunta osoittaa oppivelvolliselle ja muulle tässä laissa tarkoitettua opetusta saavalle 1 momentin mukaisen lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa tämän lain 4 §:n 1 ja 2 momentin mukaisesti annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään. Hollolan kunnan hallintosäännön mukaan oppilaaksiotosta päättää perusopetuksen rehtori, erityisopetuksen rehtori ja rehtori.
Toissijaisessa oppilaaksiotossa Perusopetuslain 28 §:n mukaan oppivelvollinen voi pyrkiä oppilaaksi myös muuhun kouluun kuin kunnan määräämään lähikouluun. Oppilas voidaan ottaa hakemaansa kouluun, jos siellä on tilaa ja muut mahdolliset valintaperusteiden edellytykset täyttyvät. Hakijoihin on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Ensisijainen oikeus päästä kyseiseen kouluun on oppilailla, joille se on osoitettu lähikouluksi. Oppilaan hakeutuessa muuhun kuin lähikouluunsa voidaan oppilaaksi ottamisen edellytykseksi asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta aiheutuvista kustannuksista. Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta on 23.6.2021 § 70 päättänyt toissijaisen oppilaaksioton periaatteista.
9. Tiilikankaan koulun toiminnan lopettamista ei voi kunnan tekemän selvityksen mukaan lykätä.
Selvitys: Tässä ei esitetä konkreettista muutosta nykyiseen päätökseen, vaan kohta on luonteeltaan toteamus.
10. Annetaan mahdollisuus Tiilikankaan koulun entisille Hälvälän koulun oppilaille hakeutua joko Heinsuon kouluun tai Salpakankaan kouluun, jos heidän vanhempansa katsovat sen paremmaksi vaihtoehdoksi.
Selvitys: Sivistys- ja hyvinvointivaliokunnalla on hallintosäännön mukainen päätösvalta perusopetuspalvelujen järjestämisestä ja laajuudesta, asioissa, joihin kunnanhallitus on käyttänyt otto-oikeutta, kunnnanhallituksella. Tällä hetkellä Heinsuon koulussa annetaan opetusta 5-9 luokkalaisille eikä kunnanhallitus ole katsonut perustelluksi laajentaa opetusta Heinsuon koululla.
Tiilikankaan koulun D-osa suljettiin sisäilmaongelman takia ja koulukiinteistön sisällä opetusryhmät tiivistettiin koulun muihin osiin. Silloinen Hälvälän alue ja Tiilikankaan alue muodostivat yhteisen Keski-Hollolan oppilaaksiottoalueen, jossa on tasattu molempien koulujen oppilasmääriä koulujen kesken tarpeen mukaan lukuvuosittain, koska koulujen välinen etäisyys oli noin kolmen kilometriä. Lukuvuoden 2019 - 2020 Tiilikankaan koulun korjaustoimenpiteiden takia tilanahtautta helpottamaan osoitettiin noin yhden opetusryhmän suuruiselle oppilasmäärälle Tiilikankaan oppilaita uusi lähikoulu Hälvälän kouluun perustellusta syystä ja samalla tasattiin Keski-Hollolan oppilaaksiottoalueen opetusryhmien kokoa. Asian valmistelusta ja perusteista tiedotettiin huoltajia 19.3.2019 Wilma-viestillä.
11. Tässä ei esitetä konkreettista muutosta nykyiseen päätökseen, vaan kohta on luonteeltaan oikaisuvaatimuksen perustelujen yhteenveto.
- -
Kuntaan 27.1.2025 saapunut oikaisuvaatimus, ei sisällä väitettä laillisuusvirheestä. Oikaisuvaatimuksena päätöstä esitetään muutettavaksi siten, että
1. Tiilikankaan koululle annetaan 2 vuoden jatkoaika, jolloin koulun lopetus olisi ajettu alas hallitusti. Tässä ajassa oppilaiden siirrot pystyttäisiin suunnittelemaan paremmin sekä turhat ja massiiviset remontit Heinsuon ja Salpakankaan kouluilla vältettäisiin.
2. Heinsuon koulu muutetaan virallisesti 0-9 luokkien kouluksi, jolloin oppilasvirrat tulisivat jatkossa jakautumaan tasaisemmin, yhtenäinen koulupolku toteutuisi eikä muutos vaikuttaisi niin suuren oppilasmäärän koulunkäyntiin. Tiilikankaan oppilaat ohjattaisiin Heinsuon kouluun, jonne oli jo tehty suunnitelmat oppilaiden siirtymisestä, toisin kuin esityslistan ulkopuolisesta muutosehdotuksesta.
Selvitys:
Kohdan 1 osalta päätös koulun lopettamisesta on valtuuston toimivaltaa. Valtuusto on kokouksessaan 17.02.2020, päättänyt (§ 6) että koulun toiminta päättyy 1.8.2025 alkaen. Päätöksentekohetkellä, hallintosäännön mukainen toimivalta koulu toiminnan lopettamisesta oli valtuustolla. Päätöksentekohetkellä toimivalta ”perusopetuspalvelujen järjestämisestä ja laajuudesta”, sekä ”oppilaan opetuksen järjestämispaikan osoittaminen tai sen vaihtaminen: päättää oppilaaksiottoalueesta” oli Hyvinvointivaliokunnalla. Valtuusto on kokouksessaan 11.11.2024 hylännyt esityksen koulun toiminnan jatkamisesta ja näin pitänyt voimassa 17.2.2020 tehdyn päätöksen. Nyt päätettävässä asiassa päätöksen kohteena on oppilaiden sijoittumispäätöksen tekeminen, eikä kunnanhallituksella ole toimivaltaa päättää koulun toiminnan jatkamisesta.
Tämänhetkisten ennusteiden mukaan Salpakankaan koulun oppilasmäärä ei tule olennaisesti laskemaan lukuvuoden 2027-2028 alkuun mennessä. Tämän vuoksi Salpakankaan koulun osalta tarvittaisiin muutosremontteja aina oppilasmäärän noustessa oppilassiirtojen myötä, jotta oppilaille saadaan pedagogisesti tarkoituksenmukainen oppimisympäristö.
Kohdan 2. osalta kunnanhallitus toteaa, että hallintosäännön mukainen toimivalta palvelujen järjestämisestä opetustoimen osalta on Sivistys- ja hyvinvointivaliokunnalla ja nyt käsiteltävän päätöksen osalta otto-oikeuteen perustuen kunnanhallituksella. Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta ei oppilaaksiotto-oikeudesta päättäessään ole linjannut opetuksen järjestämistä Heinsuon koululla rajatusti ja mahdollinen rajaus voidaan muuttaa uudella toimielimen uudella päätöksellä.
Kuntaan 27.1.2025 saapuneen oikaisuvaatimuksen yhteydessä on esitetty, että alkuperäisestä vaihtoehdosta poikkeava päätös olisi puutteellisesti valmisteltu. Oikaisuvaatimuksen perusteluosion osalta on arvioitu seuraavaa: lapsen etu, turvallisuus, kunnan elinvoiman pitäminen ja lisääminen, taloudelliset perusteet ja päätöksen vastuullisuus.
Selvitys:
Ratkaisuvalta valmistelun riittävyyteen on toimivaltaisella toimielimellä. Kunnanhallitus on tehnyt asiassa päätöksen, muutosesityksen mukaisesti ja päätöstä tehdessään ei ole nähnyt tarvetta asian jatkovalmistelulle.