Elinvoimavaliokunta, kokous 12.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 141 Metsäasiantuntijan rekrytointi elinvoiman palvelualueelle

HOLDno-2023-347

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Elinvoiman palvelualueen tehtäviin kuuluu kunnan metsäomaisuuden hoitaminen. Kunnan metsäomaisuus on yhteensä noin 1500 hehtaaria. Talous- että taajamametsien metsäsuunnitelmat on laadittu vuosien 2021-2022 aikana ostopalveluna. Metsäsuunnitelmien hoito- ja hakkuutoimet on aloitettu syksyn 2022 aikana. 

Metsäsuunnitelmien laadinnan ja hoito- ja hakkuutöiden hankinnan ja valvonnan yhteydessä on arvioitu metsätöihin liittyviä prosesseja ja niiden sujuvuutta. Suunnittelu- ja hankintapalvelut on teetetty ostopalveluna, päätöksentekoa on tehty omana työnä ostopalvelun asiantuntijuutta hyödyntäen. Kahden vuoden aikana ostopalvelumalli on osoittanut, että metsäasioiden tarkoituksenmukainen ja sujuva hoitaminen ml. asiakaspalvelu (asukkaat) ja erityisasiantuntemusta vaativien asioiden selvittely onnistuu parhaiten organisaation omana työnä. Metsäasioiden ja muihin luontoon ja maankäyttöön liittyvien asioiden hoito edellyttää suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Tämä onnistuu tehokkaimmin, kun koordinointi ja prosessien hallinta hoidetaan omana työnä.

Lisäksi kuluvana vuonna luontoon ja metsiin liittyvät paineet EU:n ja kansallisen lainsäädännön taholta ovat kasvaneet. EU:ssa on valmistelussa muun muassa niin sanottu ennallistamisasetus, josta tulee velvoitteita mm. kunnan viherpinta-alaan liittyen. Uusi luonnonsuojelulaki tulee voimaan 1.6.2023 ja sen 11 §:n mukaan kunnan tulee edistää luonnon monimuotoisuuden suojelua sekä maisemansuojelua alueellaan. Myös kuntalaisten odotukset kunnan metsien ja puistojen hoidossa ovat muutoksessa. Ilmastotyöhön liittyen kunnan metsien hiilensidontaan liittyviä tekijöitä tulisi myös tarkastella uuden lakisääteisen ilmastosuunnitelman valmistelussa. Kunnan etu on, että edellä mainittujen seikkojen arviointia ja edistämistä hoidetaan omana työnä, jotta kunnan linjaukset ja tavoitteet pystytään huomioimaan ja kokonaisuus pitämään omassa hallinnassa. 

Metsäasiantuntijan virka on uusi. Kyseessä on virka, koska tehtävässä käytetään julkista valtaa mm. hankinnat. Asiantuntijan rekrytointi toteutettaisiin mahdollisimman pian, jotta työntekijä voisi aloittaa kesälomakauden jälkeen. 

Virkaan tarvittavaa määrärahaa ei ole varattu vuoden 2023 budjetissa. Kuluvan vuoden budjetissa on tulossa myyntituloja siten, että loppuvuoden (elo-joulukuu) kulut saadaan katettua. Henkilöstökulut budjetoidaan tulevien vuosien budjettiin ja osittain pyritään kattamaan metsänmyyntituloilla. Metsäasiantuntijan tehtäväkohtainen palkka on 3754,03 €/kk (TS taso 6). 

Asiaa on käsitelty tehtävänkuvan ja TS-pisteytyksen osalta TS-työryhmässä 18.4.2023 ja rekrytointiluvan osalta kunnan johtoryhmässä 24.4.2023.  

 

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta esittää kunnanhallitukselle, että elinvoiman palvelualueen hallintoon perustetaan uusi vakituinen metsäasiantuntijan virka. 

Päätös

Keskustelun kuluessa Paavo Takala esitti ja Minna Kauhanen, Tatu Söyrilä, Seija Aakala, Kari Aaltonen kannattivat, että Hollolan kuntaan ei tule perustaa metsäasiantuntijan virkaa.
Perustelut:
Kallis ratkaisu kunnalle suhteutettuna metsäpinta-alaan (1500 ha). Metsiin liittyvät palvelut saa kaikki ostopalveluina (esm MHY). Sopivan/pätevän henkilön saaminen virkaan on haasteellista.
Keskustelun kuluessa niin ikään Pasi Jalonen ehdotti ja Kristiina Vanhala-Selin kannatti ettei perusteta vakinaista, vaan määräaikainen virka, esim. kolmeksi vuodeksi. Perusteena tiettyjen tehtävien määräaikaisuus.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty 2 pohjaehdotuksesta poikkeavaa kannatettua esitystä, joten asiasta on äänestettävä. Koska keskustelun aikana tehtiin enemmän kuin 1 pohjaehdotuksesta poikkeavaa kannatettua esitystä, tulee muutosehdotukset äänestyttää ensin vastakkain.  

Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat Paavo Takalan tekemää esitystä, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Pasi Jalosen tekemää esitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.

Puheenjohtaja totesi Paavo Takalan esityksen voittaneen äänin JAA 6 kpl, EI 4  kpl. Seuraavaksi äänestetään Paavo Takalan esityksen ja pohjaehdotuksen välillä. 
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Paavo Takalan tekemää esitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.
Puheenjohtaja totesi Paavo Takalan esityksen voittaneen äänin JAA 3 kpl, EI 7 kpl.

Puheenjohtaja totesi Paavo Takalan muutosehdotuksen tulleen valiokunnan päätökseksi. Puheenjohtaja Miikka Lönnqvist ja elinvoimajohtaja, esittelijä Heli Randell jättivät eriävän mielipiteen.

Kokoustauko klo 18.55 - 19.01.

Eriävä mielipide

Heli Randell, esittelijä

Miikka Lönnqvist, puheenjohtaja.

Äänestystulokset

  • Kyllä 6 kpl 60%

    Kari Aaltonen, Sakari Marttila, Paavo Takala, Seija Aakala, Minna Kauhanen, Tatu Söyrilä

  • Ei 4 kpl 40%

    Mari Kurisjärvi, Kristiina Vanhala-Selin, Miikka Lönnqvist, Pasi Jalonen

  • Kyllä 3 kpl 30%

    Mari Kurisjärvi, Miikka Lönnqvist, Kristiina Vanhala-Selin

  • Ei 7 kpl 70%

    Paavo Takala, Pasi Jalonen, Seija Aakala, Kari Aaltonen, Minna Kauhanen, Tatu Söyrilä, Sakari Marttila

Valmistelija

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Elinvoimavaliokunta käsitteli metsäasiantuntijan rekrytointia kokouksessaan 2.5.2023 § 46. Valiokunta päätti äänestyksen jälkeen, että metsäasiantuntijaa ei rekrytoida. Perusteluina valiokunta kirjasi, että rekrytointi on kallis ratkaisu kunnalle suhteutettuna metsäpinta-alaan (1500 ha). Metsiin liittyvät palvelut saa kaikki ostopalveluina (esim. MHY). Sopivan/pätevän henkilön saaminen virkaan on haasteellista. Aikaisempi aineisto löytyy 2.5 kokousaineiston historiatiedoista. 

Elinvoiman palvelualue on jatkanut metsäasioiden hoitoa ostopalvelun ja oman työn yhdistelmänä. Toukokuun kokouksen jälkeen omana työnä suoritettuja tehtäviä on listattu liitteessä 1. Niiden hoitaminen ostopalveluna on vaikeaa, vähintäänkin tarvittaisiin kunnan työntekijä koordinoimaan asioita ja viemään niitä päätöksentekoon.   

EU-direktiivit ovat tuoneet ja tulevaisuudessa lisäävät metsänhoidon tehtäviä, jotka kunta on velvoitettu hoitamaan (luonnonsuojelulaki tuli voimaan 1.6.2023 ja sen 11 §:n mukaan kunnan tulee edistää luonnon monimuotoisuuden suojelua sekä maisemansuojelua alueellaan, ennallistamisasetus on valmistelussa). 

Kunnan omaa työpanosta on käytetty metsätehtäviin liittyen vuosina 2021-2023 noin 0,5…0,6 henkilötyövuotta. Tämä osoittaa kunnan työntekijöiden sitoutumisen ja panostuksen metsäomaisuuden kestävään hoitoon ja hyödyntämiseen, vaikka se nykyisillä resursseilla tarkoittaa vääjäämättä sitä, että työ tehdään muiden töiden ohessa ja kustannuksella, työajan ulkopuolella sekä riittämättömällä asiantuntemuksella.  

Kokonaisuutena kunnan metsäomaisuus muodostaa merkittävän osan kunnan taloudellista arvoketjua. On tärkeää jatkaa aktiivista metsänhoitoa ja suunnitelmallista resurssien käyttöä metsäomaisuuden arvon säilyttämiseksi ja mahdollisen lisäarvon tuottamiseksi kunnalle. Metsäomaisuuden arvoksi on arvioitu 15,5 miljoonaa euroa, josta maapohjan arvo on noin 5 %. Lisäksi tällä hetkellä on vielä suunnittelemattomia metsämaita noin 150 ha.  

Metsäasiantuntijan työt voidaan hoitaa ostopalveluna tai rekrytoimalla. Vuosian 2021-2023 ostopalvelun arvo on ollut noin 20-40 t€. Omaa työtä metsäasioiden hoitoon on panostettu noin 0,5...0,6 henkilötyövuotta. Edellä mainittujen lukujen perusteella voidaan arvioida, että Hollolan kunnan metsäasioiden hoitoon käytetään yksi henkilötyövuosi. 

Kunnan on kilpailutettava hankintansa. Kunnan metsätöitä ovat mm. metsäsuunnitelmien toteutus, leimikon suunnittelu, kilpailutukset, puunmyynti, työnjohto, asiantuntijatyöt, yksittäiset puunkaadot, erilaiset selvitykset, asiakaspalvelu, metsätiet jne. Hankinnan jälkeen kunnan on huolehdittava siitä, että työ toteutetaan sopimuksen mukaan. Sopimuksen valvonta on yksi kunnan strategisista osaamisista kunnan johtoryhmän priorisoinnissa. Näin ollen metsäasiantuntijasopimukseen liittyvien töiden valvonta edellyttää osaamista ja resurssia.  

Ostopalveluhankinnan sisältöä on suunniteltu siten, että mahdollisimman paljon metsänhoitotöistä teetettäisiin ostopalveluna. Ostopalveluhankinnassa on aina tilaajatehtäviä. Nykyisten resurssien puitteissa tilaajatehtävien ja sopimuksen valvonnan resurssia ei ole. Todennäköistä on, että yksi palveluntuottaja ei pysty toteuttamaan kaikkia kunnan tarpeita. 

Rekrytointi on suunniteltu toteutettavaksi tehtävien uudelleen järjestelyllä. Valittavan henkilön osaamisprofiili määrittelee sen, mitä voidaan toteuttaa omana työnä ja mitä hankitaan ostopalveluna. Rekrytoitava henkilö sijoittuisi elinvoiman hallintotiimiin. 

Oman resurssin käyttö metsäasioiden kokonaiskoordinoinnissa tarjoaa useita merkittäviä etuja, jotka vaikuttavat positiivisesti kunnan toimintaan metsäasioiden äärellä. Yhteistyö oman resurssin kanssa helpottaa työskentelyä ja tehostaa asioiden koordinointia. Kun metsäasioiden kokonaishallinta on kunnossa, ohjaus on toimivampaa ja prosessit sujuvat sulavammin. 

Oman resurssin käyttö mahdollistaa metsäsuunnitelmien paremman hyödyntämisen myös muissa projekteissa ja asiakaspalvelussa. Tämä johtaa entistä tehokkaampaan resurssien käyttöön ja monipuolisempaan toimintaan, kun oman työntekijän panoksen kohdentaminen laajasti kunnan muuhun luontotyöhön on mahdollista. Metsäasioiden kokonaisvaltainen hallinta ei rajoitu vain metsään, vaan tarjoaa mahdollisuuden optimoida resursseja laajemmin luontotyöhön Monta Luontoa –ohjelman hengessä.  

Metsiin liittyvät asiat herättävät runsaasti palautetta ja kuntalaisaloitteita, jolloin on tarkoituksenmukaista käyttää resursseja ja asiantuntemusta niiden käsittelyyn. Oman resurssin avulla voidaan tehokkaasti vastata näihin haasteisiin ja varmistaa, että kuntalainen kokee tulevansa kuulluksi. 

Metsäasioiden hoidossa on tunnistettu useita haasteita ja riskejä. Elinvoiman palvelualueella on arvioitu, että näiden hoitamiseen pystytään parhaiten vastaamaan omalla työllä. Alla tunnistettuja haasteita ja riskejä:  

  • asiantuntijahankinnan osaaminen (kriteerit, sopimuksen sisältö?) 

  • miten ja kuka ostopalvelusopimusta valvoo (strateginen osaaminen)  

  • päätöksentekoprosessien laatu – ja selvityspuutteet 

  • riittävän aineiston toimitus ulkoiselle asiantuntijalle 

  • metsäsuunnitelman tietojen käytettävyys sisäisesti 

  • ei ole ohjelmaa, josta tietoja voisi helposti tarkastella 

  • metsäasioiden yhteistyö maakunnassa tiivistyy – miten hoidetaan 

  • ostopalveluasiantuntijan tiedot ja taidot 

  • miten voi ja osaa katsoa kunnan etua; kokonaiskuva kunnan tavoitteista, luonnon monimuotoisuus, taloudellinen metsänhoito, maankäytön kokonaiskuva, metsäomaisuuden hallinta, kohtaavatko arvomaailmat metsäasioissa 

  • kunnasta tarvitaan erilaisia linjauksia – yksittäisten puiden kaadot (voiko ulkoistaa, miten varmistetaan, että pysytään kunnan maalla), korjuulupia pyydetään, METSO-kohteet 

  • metsäasioiden valmistelu sisäisesti päätöksentekoon (esim. oikaisuvaatimukset, valitukset, kuntalaisaloitteet) tarvitsee resurssia ja osaamista, ostettu asiantuntija ei ole virkahenkilö 

  • metsäteiden hoidossa haasteita (ristiriidat muiden maanomistajien kanssa) 

 

Yhteenveto 

Metsien hoito ja puun myynti vaativat sellaista erityisasiantuntijuutta, mitä kunnalla ei tällä hetkellä ole – puoliosaaminen sitoo valtavasti resursseja ja aiheuttaa ylimääräistä selvitettävää ja lisätyötä. 

Kokonaisvaltaista (pitkäaikainen, suunnitelmallinen, paikallistietämyksen hallinta) palvelua ei voida pysyvästi ostaa yhdeltä – myös osto ja valvonta edellyttävät erityisasiantuntijuutta kunnan puolelta. 

Metsiin liittyvät asiat ovat lähellä kuntalaisia, asiat ovat riitaherkkiä, jolloin metsien hoidon ja puunmyynnin asiantuntijan tulisi myös osata selittää ja perustella asioita, jotta kunta voisi hallita maineriskejä. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta esittää kunnanhallitukselle, että elinvoiman palvelualueen hallintoon perustetaan uusi vakituinen metsäasiantuntijan virka. 

Päätös

Puheenjohtaja totesi, että on tehty kaksi toisistaan poikkeavaa esitystä. Paavo Takala esitti ja Minna Kauhanen kannatti, että hankitaan tarvittava osaaminen ostopalveluna.Keskustelun kuluessa Pasi Jalonen esitti ja Seija Aakala kannatti, että metsäasiantuntija palkataan kahden vuoden määräaikaisena.

Kahdesta toisesta poikkeavasta ehdotuksesta äänestetään keskenään seuraavasti, seuraavalla äänestysmenettelyllä:  Paavo Takalan ehdotus EI ja Pasi Jalosen ehdotus JAA.

Äänestyksen tuloksena 7 JAA-ääntä ja 4 EI-ääntä. Puheenjohtaja totesi Pasi Jalosen ehdotuksen voittaneen.

Seuraavaksi äänestetään siten, että esittelijän tekemä pohjaehdotus JAA ja Pasi Jalosen tekemä esitys EI.

Äänetyksen tuloksena 5 JAA-ääntä, 4 EI-ääntä ja tyhjiä 2. Puheenjohtaja totesi esittelijän ehdotuksen voittaneen.

Äänestystulokset

  • Kyllä 7 kpl 64%

    Kristiina Vanhala-Selin, Mari Kurisjärvi, Tatu Söyrilä, Pasi Jalonen, Miikka Lönnqvist, Sakari Marttila, Seija Aakala

  • Ei 4 kpl 36%

    Kari Aaltonen, Christa Asikainen, Minna Kauhanen, Paavo Takala

  • Kyllä 5 kpl 45%

    Miikka Lönnqvist, Kristiina Vanhala-Selin, Mari Kurisjärvi, Christa Asikainen, Sakari Marttila

  • Ei 4 kpl 36%

    Pasi Jalonen, Tatu Söyrilä, Kari Aaltonen, Seija Aakala

  • Tyhjä 2 kpl 18%

    Paavo Takala, Minna Kauhanen

Tiedoksi

-

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.