Perustelut
Kiertotalousalueen valmistelun valtionrahoitusosuuden anominen
Ympäristöministeriön kautta on 12.1.2024 mennessä haettavana valtionavustusta vihreän siirtymän hankkeiden valmisteluun ja toteutukseen. Hakemuksen saa jättää kunta, maakunnan liitto tai yhteistoimintakonsortio. Kaavoitustyö, lupamenettelyt ja niihin tarvittavat asiantuntijaselvitykset hyväksytään rahoituskohteiksi.
Vihreän siirtymän investointihankkeilla tarkoitetaan investointeja, joilla edistetään suoraan tai välillisesti päästövähennyksiä, kiertotaloutta tai luonnonvarojen käytön vähentämistä ’ei merkittävää haittaa’ (DNSH)–periaatteen mukaisesti. Rahoitettavassa kaavoitustehtävässä suoritetaan Suomen Ympäristökeskuksen ohjeistama DNSH-arviointi, millä varmistetaan, että rahoitettava hanke toteuttaa seuraavia periaatteita:
· ilmastonmuutoksen hillintä
· ilmastonmuutokseen sopeutuminen
· vesivarojen ja merten luonnonvarojen kestävä käyttö ja suojelu
· siirtyminen kiertotalouteen
· ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen ja vähentäminen
· biologisen monimuotoisuuden ja ekosysteemien suojelu ja ennallistaminen
Alustavien keskustelujen perusteella vuonna 2024 käynnistyvä seudullisen kierrätysalueen osayleiskaavahanke soveltuisi vihreän siirtymän kiertotaloushankkeen rahoituskohteeksi. Kierrätysalueen osayleiskaava tulee vaatimaan laajoja selvityksiä hankkeen ympäristövaikutuksista haittojen ehkäisemiseksi.
Myös välittömästi kierrätysalueen naapurissa v 2024 käynnistyvä Tikkakallion-Koivusillankallion osayleiskaava tarvitsee laajoja asiantuntijaselvityksiä. Tällä osayleiskaavalla tutkitaan Nostavan radanvarsialueen kehittämisedellytykset asumis- ja logistiikkaterminaalitarpeisiin. Koska Tikkakallion-Koivusillankallion osayleiskaavan sisältö ei sovi vihreän siirtymän valtionrahoitusehtoihin, sen kustannuksiin ei ole perusteita hakea ympäristöministeriön rahoitusta.
Kaavaselvitysten tarvetta on kartoitettu asiantuntijatyönä selvitysohjelman valmistelulla kesällä 2023. Ohjelmavalmistelussa kartoitettiin molempien osayleiskaavojen selvitysten tarvetta, ja arvioitiin, mitkä olisi perusteltua toteuttaa samalla kertaa molemmista osayleiskaavoista. Alla oleva taulukko esittelee lyhyesti tarvittavat selvitykset, konsultin määrittelemät työkustannusarviot sekä vihreän siirtymän avustusehtojen piiriin sopivan osan selvityskokonaisuudesta. Avustusanomukseen laitettava osuus yhteisestä selvityksestä on määritetty osayleiskaava-alueiden pinta-alojen suhteessa. Kiertotalouskaava-alueen pinta-ala 181 ha on 29% osayleiskaavojen yhteisestä pinta-alasta 618 ha.
VALMISTELUN KUSTANNUSARVIO JA RAHOITUSKELPOISET OSUUDET
Kahdessa vierekkäisessä osayleiskaavatyössä tarvittava asiantuntijatyön osuus |
tehtävän hinta-arvio
eur alv 0% |
Avustuskelpoinen osuus hinta-arviosta |
Rekka-raide -multimodaaliterminaalin yleissuunnitelma raideluonnossuunnitelmineen, konsulttityö
|
|
100 000 |
0 |
radanvarsitaajaman yleissuunnitelma vaikutusarviointeineen, konsulttityö |
100 000 |
0
|
Kiertotalousalueen yleissuunnitelma, toiminnan ympäristövaikutusten arviointi, mm vesistöselvitykset Porvoonjoen vesistössä, konsulttityö
|
|
90 000 |
90 000
|
kahden osayleiskaava-alueen massatasapainoselvitys, konsulttityö |
50 000 |
14 500 |
kahden osayleiskaava-alueen rakennettavuusselvitys ja pohjatutkimukset, konsulttityö |
215 000 |
62 400
|
kahden osayleiskaava-alueen liikenneselvitykset, konsulttityö
|
|
23 000 |
6 700
|
kahden osayleiskaava-alueen melu- ja tärinäselvitykset, konsulttityö |
28 000 |
8 100 |
kahden osayleiskaava-alueen hulevesi- ja vesihuoltoselvitykset, konsulttityö |
85 000 |
24 700 |
kahden osayleiskaava-alueen maisemaselvitykset 3D-mallintamalla, konsulttityö |
40 000 |
11 600 |
kahden samanaikaisen osayleiskaavahankkeen hoitamisen palkkakustannukset kunnan omana työnä
n 1,5 vuoden ajan, n 1,2 työntekijän panos, sivukulut + 30%.
Työt jakautuvat oyk-hankkeiden kesken suhteessa 50% - 50%
|
142 000 |
71 000 |
AVUSTUSKELPOISTEN ASIANTUNTIJATEHTÄVIEN HINTA YHTEENSÄ: |
|
289 000 |
Koska sopimusta seudullisen kiertotaloustoiminnan harjoittamisesta kohdealueella ei toistaiseksi ole, kaikki kustannusarvion kustannukset ovat hakemuksen jättämisen hetkellä tulevia Hollolan kunnan kustannuksia. Rahoitussuunnitelmana on Hollolan kunnan rahoitus. Koska Ympäristöministeriö ei ole rajoittanut avustussumman suuruutta, voidaan esittää rahoitusavustuksen määräksi kustannusarviotaulukon loppusummaa 289 000 eur alv 0%.
Avustusanomuksen kohteeksi voidaan määritellä seudullisen kierrätysalueen osayleiskaavan ja siihen tarvittavien kaavaselvitysten laatiminen. Koska osayleiskaavahankkeiden aikatauluennuste on kaksi kalenterivuotta ilman valitusaikoja, voidaan avustusanomuksen työaikatauluksi määritellä 2024 – 2026. Hakemuksen kohdealueeksi voidaan määritellä Päijät-Hämeen seudullisen kierrätysalueen osayleiskaavahanke hyväksytyssä Hollolan 2024 kaavoitusohjelmassa (ks liite). Kaavaselvitysten kohdealueet voivat selvityksestä riippuen olla tätä laajempiakin, esimerkkinä kiertotalousalueen ympäristövaikutusten selvitys Porvoonjoen vesistössä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi
Elinvoimavaliokunta päättää, että
- Hollolan kunta päättää jättää Ympäristöministeriölle anomuksen valtionavusta Päijät-Hämeen seudullisen kiertotalousalueen osayleiskaavatyöhön ja kaavaselvityksiin valiokuntakäsittelyn mukaisella tehtävämäärittelyllä, aluerajauksella, aikataululla, työn kustannusarviolla ja anottavalla avustussummalla 289 000 eur alv 0%.
- Elinvoimajohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan hakemus ja hoitamaan operatiiviset avustushakuun liittyvät tehtävät.
Päätös
Keskustelun kuluessa Minna Kauhanen esitti ja Paavo Takala kannatti, että kohtana 3) jätekäsittelyalueen suunnittelussa on otettava huomioon valtuuston päätös 1 kilometrin suoja-alueesta lähimpään asutukseen ja kohtana 4) suunnittelukustannuksista tulee neuvotella tulevien käyttäjäkuntien kanssa.
Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Minna Kauhasen tekemää muutosesitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 6 jaa-ääntä ja 5 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi pohjaesityksen voittaneen.
Minna Kauhanen ja Paavo Takala jättivät eriävän mielipiteen.
Kokouksessa neuvottelutauko klo 17:54 - 18:04.