Elinvoimavaliokunta, kokous 12.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 133 Kiertotalousalueen valmistelun valtionrahoitusosuus

HOLDno-2023-916

Valmistelija

  • Pentti Klemetti, kaavoitusarkkitehti, pentti.klemetti@hollola.fi

Perustelut

Kiertotalousalueen valmistelun valtionrahoitusosuuden anominen

Ympäristöministeriön kautta on 12.1.2024 mennessä haettavana valtionavustusta vihreän siirtymän hankkeiden valmisteluun ja toteutukseen. Hakemuksen saa jättää kunta, maakunnan liitto tai yhteistoimintakonsortio. Kaavoitustyö, lupamenettelyt ja niihin tarvittavat asiantuntijaselvitykset hyväksytään rahoituskohteiksi.

Vihreän siirtymän investointihankkeilla tarkoitetaan investointeja, joilla edistetään suoraan tai välillisesti päästövähennyksiä, kiertotaloutta tai luonnonvarojen käytön vähentämistä ’ei merkittävää haittaa’ (DNSH)–periaatteen mukaisesti. Rahoitettavassa kaavoitustehtävässä suoritetaan Suomen Ympäristökeskuksen ohjeistama DNSH-arviointi, millä varmistetaan, että rahoitettava hanke toteuttaa seuraavia periaatteita:

·         ilmastonmuutoksen hillintä

·         ilmastonmuutokseen sopeutuminen

·         vesivarojen ja merten luonnonvarojen kestävä käyttö ja suojelu

·         siirtyminen kiertotalouteen

·         ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen ja vähentäminen

·         biologisen monimuotoisuuden ja ekosysteemien suojelu ja ennallistaminen

Alustavien keskustelujen perusteella vuonna 2024 käynnistyvä seudullisen kierrätysalueen osayleiskaavahanke soveltuisi vihreän siirtymän kiertotaloushankkeen rahoituskohteeksi. Kierrätysalueen osayleiskaava tulee vaatimaan laajoja selvityksiä hankkeen ympäristövaikutuksista haittojen ehkäisemiseksi.

Myös välittömästi kierrätysalueen naapurissa v 2024 käynnistyvä Tikkakallion-Koivusillankallion osayleiskaava tarvitsee laajoja asiantuntijaselvityksiä. Tällä osayleiskaavalla tutkitaan Nostavan radanvarsialueen kehittämisedellytykset asumis- ja logistiikkaterminaalitarpeisiin. Koska Tikkakallion-Koivusillankallion osayleiskaavan sisältö ei sovi vihreän siirtymän valtionrahoitusehtoihin, sen kustannuksiin ei ole perusteita hakea ympäristöministeriön rahoitusta.

Kaavaselvitysten tarvetta on kartoitettu asiantuntijatyönä selvitysohjelman valmistelulla kesällä 2023. Ohjelmavalmistelussa kartoitettiin molempien osayleiskaavojen selvitysten tarvetta, ja arvioitiin, mitkä olisi perusteltua toteuttaa samalla kertaa molemmista osayleiskaavoista. Alla oleva taulukko esittelee lyhyesti tarvittavat selvitykset, konsultin määrittelemät työkustannusarviot sekä vihreän siirtymän avustusehtojen piiriin sopivan osan selvityskokonaisuudesta.  Avustusanomukseen laitettava osuus yhteisestä selvityksestä on määritetty osayleiskaava-alueiden pinta-alojen suhteessa. Kiertotalouskaava-alueen pinta-ala 181 ha on 29% osayleiskaavojen yhteisestä pinta-alasta 618 ha.

VALMISTELUN KUSTANNUSARVIO  JA  RAHOITUSKELPOISET  OSUUDET

Kahdessa vierekkäisessä osayleiskaavatyössä tarvittava asiantuntijatyön osuus

tehtävän hinta-arvio

eur alv 0%
Avustuskelpoinen osuus hinta-arviosta

Rekka-raide -multimodaaliterminaalin yleissuunnitelma raideluonnossuunnitelmineen, konsulttityö

100 000 0
radanvarsitaajaman yleissuunnitelma vaikutusarviointeineen, konsulttityö 100 000

0

Kiertotalousalueen yleissuunnitelma, toiminnan ympäristövaikutusten arviointi, mm vesistöselvitykset Porvoonjoen vesistössä, konsulttityö

90 000

 

90 000

 

kahden osayleiskaava-alueen massatasapainoselvitys, konsulttityö 50 000 14 500
kahden osayleiskaava-alueen rakennettavuusselvitys ja pohjatutkimukset, konsulttityö 215 000

62 400

kahden osayleiskaava-alueen liikenneselvitykset, konsulttityö

23 000

6 700

kahden osayleiskaava-alueen melu- ja tärinäselvitykset, konsulttityö 28 000 8 100
kahden osayleiskaava-alueen hulevesi- ja vesihuoltoselvitykset, konsulttityö 85 000 24 700
kahden osayleiskaava-alueen maisemaselvitykset   3D-mallintamalla, konsulttityö 40 000 11 600

kahden samanaikaisen osayleiskaavahankkeen hoitamisen palkkakustannukset kunnan omana työnä

n 1,5 vuoden ajan, n 1,2 työntekijän panos, sivukulut + 30%.

Työt jakautuvat oyk-hankkeiden kesken suhteessa 50% - 50% 

142 000 71 000
AVUSTUSKELPOISTEN   ASIANTUNTIJATEHTÄVIEN     HINTA   YHTEENSÄ:   289 000

 

Koska sopimusta seudullisen kiertotaloustoiminnan harjoittamisesta kohdealueella ei toistaiseksi ole, kaikki kustannusarvion kustannukset ovat hakemuksen jättämisen hetkellä tulevia Hollolan kunnan kustannuksia. Rahoitussuunnitelmana on Hollolan kunnan rahoitus. Koska Ympäristöministeriö ei ole rajoittanut avustussumman suuruutta, voidaan esittää rahoitusavustuksen määräksi  kustannusarviotaulukon loppusummaa 289 000 eur alv 0%.

Avustusanomuksen kohteeksi voidaan määritellä seudullisen kierrätysalueen osayleiskaavan ja siihen tarvittavien kaavaselvitysten laatiminen. Koska osayleiskaavahankkeiden aikatauluennuste on kaksi kalenterivuotta ilman valitusaikoja, voidaan avustusanomuksen työaikatauluksi määritellä 2024 – 2026. Hakemuksen kohdealueeksi voidaan määritellä Päijät-Hämeen seudullisen kierrätysalueen osayleiskaavahanke hyväksytyssä Hollolan 2024 kaavoitusohjelmassa (ks liite). Kaavaselvitysten kohdealueet voivat selvityksestä riippuen olla tätä laajempiakin, esimerkkinä kiertotalousalueen ympäristövaikutusten selvitys Porvoonjoen vesistössä.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää, että

  1. Hollolan kunta päättää jättää Ympäristöministeriölle anomuksen valtionavusta Päijät-Hämeen seudullisen kiertotalousalueen osayleiskaavatyöhön ja kaavaselvityksiin valiokuntakäsittelyn mukaisella tehtävämäärittelyllä, aluerajauksella, aikataululla, työn kustannusarviolla ja anottavalla avustussummalla 289 000 eur alv 0%.
  2. Elinvoimajohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan hakemus ja hoitamaan operatiiviset avustushakuun liittyvät tehtävät.

 

Päätös

Keskustelun kuluessa Minna Kauhanen esitti ja Paavo Takala kannatti, että kohtana 3) jätekäsittelyalueen suunnittelussa on otettava huomioon valtuuston päätös 1 kilometrin suoja-alueesta lähimpään asutukseen ja kohtana 4) suunnittelukustannuksista tulee neuvotella tulevien käyttäjäkuntien kanssa.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Minna Kauhasen tekemää muutosesitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 6 jaa-ääntä ja 5 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi pohjaesityksen voittaneen.

Minna Kauhanen ja Paavo Takala jättivät eriävän mielipiteen.

Kokouksessa neuvottelutauko klo 17:54 - 18:04.

Eriävä mielipide

  • Minna Kauhanen

    Paavo Takala

Äänestystulokset

Tiedoksi

elinvoimajohtaja, kaavoitus- ja maankäyttöpäällikkö, kaavoitusarkkitehti, teknisen hallinnon projektiasiantuntija

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kirjeen saapumispäivänä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen 

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.                                  

Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 HÄMEENLINNA
Käyntiosoite: Arvi Kariston katu 5, Hämeenlinna
Sähköposti: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Kirjaamon aukioloaika: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu 

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjanotteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00