Perustelut
Lahden seudun MAL-sopimuskunnat ovat käyneet Uudenmaan ELY-keskuksen ja Väyläviraston kanssa neuvotteluja kustannustehokkaiden liikennehankkeiden (KUHA- hankkeiden) toteuttamisesta vuosille 2022-2023.
MAL-sopimuksessa tarkoitukseen on varattu 3,3 miljoonaa euroa valtion rahoitusta. Valtion rahoituksen edellytyksenä on, että kunnat käyttävät toimenpiteisiin vastaavan summan. Hankkeiden valintaperiaatteet on esitetty liitteessä. Hankkeiden tulee ensi sijassa parantaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteita ja niiden pitää parantaa seudullista liikennejärjestelmää. Hankkeiden valinnassa on huomioitu suunnittelu- ja toteuttamisvalmius.
Hankelistaa on käsitelty MAL-seurantaryhmässä 11.2.2022. MAL-seurantaryhmä hyväksyi liitteen mukaiset hankkeet toteutettavaksi MAL-sopimuksen mukaisella KUHA-rahoituksella.
Ehdotus
Valtuusto päättää seuraavaa:
Hollolan kunta sitoutuu MAL-sopimusmenettelyn kautta enintään 50 % kustannusvastuulla osallistumaan seuraavien hankkeiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin:
- mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-Messilä jalankulku- ja pyörätie rakentaminen
- Oivantie jalankulku- ja pyörätie -kohteet
Hollolan kunta sitoutuu MAL-sopimusmenettelyn kautta enintään 25 % kustannusvastuulla osallistumaan seuraavien hankkeiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin:
- vt 24 Kalliolan liittymä (vt 24, Paimelantie mt 4119 ja Ilmotuntie mt 14122)
Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edellyttää, että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.
Merk:
Keskustelun kuluessa Tatu Söyrilä esitti Minna Kauhasen ensin kannattamana, että kohta: Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edellyttää, että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin.
Ehdotan että tämä korvataan lauseella: Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edistää alueen maankäytön ratkaisuja ja parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta.
Keskustelun kuluessa Mikko Niipala esitti Harri Vinnamon ensin kannattamana, että viimeinen kappale saatetaan muotoon: Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edellyttää, että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen MAL-sopimusmenettelyä koskevia maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin.
Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kaksi pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys. Äänestys suoritetaan siten, että ensi vastakkain asetetaan esitetyt kaksi muutosehdotusta ja sitten voittanut ehdotus asetetaan pohjaesitystä vastaan.
Äänestysesitys hyväksyttiin.
Äänestys 1:
Puheenjohtaja esitti:
Ne, jotka kannattavat Tatu Söyrilän, äänestävät ”jaa”.
Ne, jotka kannattavat Mikko Niipalan ehdotusta, äänestävät ”ei”.
Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 jaa-ääntä ja 35 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että äänestyksessä eniten ääniä saanut Mikko Niipalan esitys asetetaan pohjaesitystä vastaan.
Äänestys 2:
Puheenjohtaja esitti:
Ne, jotka kannattavat pohjaesitystä, äänestävät ”jaa”.
Ne, jotka kannattavat Mikko Niipalan esitystä äänestävät ”ei”.
Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 31 jaa-ääntä, 10 ei-ääntä ja 2 tyhjää. Puheenjohtaja totesi, että valtuusto oli hyväksynyt pohjaehdotuksen.