Kunnanhallitus, kokous 4.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 193 Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi varainsiirtoverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä elinkeinotulon verottamisesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta.

HOLDno-2023-672

Valmistelija

  • Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi
  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Valtiovarainministeriö on lähettänyt kuntiin ja hyvinvointialueille luonnoksen hallituksen esityksestä laiksi kuntien sote-kiinteistöjen varainsiirtoverovapaudesta.

Esityksen mukaan kunnan tai kuntayhtymän yhtiöittäessä hyvinvointialueelle vuokraamiaan sote- tai pelastustoimen käytössä olleita toimitiloja vuoden 2030 loppuun mennessä vastaanottavan yhtiön ei olisi maksettava siirroista varainsiirtoveroa. Ehdotetussa muodossaan verovapauden ei ole katsottava olevan vastoin EU:n valtiontukisääntöjä.

Sote-uudistuksessa sairaanhoitopiirien ja erityishuoltopiirien varat ja velat siirtyivät hyvinvointialueille. Kuntien itsensä omistamat sote- ja pelastustoimen toimitilat jäivät kuntien omistukseen ja kunnat velvoitettiin vuokraamaan tilat hyvinvointialueille 2025 tai 2026 loppuun. Sama koskee ns. vapaaehtoisia sote- ja pelastustoimen kuntayhtymiä ja niiden omistamia toimitiloja. Kun vuokrausta siirtymäajan päätyttyä harjoitetaan kilpailutilanteessa markkinoilla, kuntalaki edellyttää toiminnan yhtiöittämistä, jolloin toimitilojen siirto on varainsiirtoverollinen. Tämä tarkoittaa, että Hollola sote-keskus on myös yhtiöitettävä vuoden 2026 loppuun mennessä.

Esitysluonnoksen mukaan ”varainsiirtoverolakia ehdotetaan muutettavaksi väliaikaisesti siten, että varainsiirtoveroa ei olisi suoritettava, kun kunta tai niin sanottu vapaaehtoinen sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen kuntayhtymä viimeistään vuoden 2030 loppuun mennessä luovuttaa järjestämänsä sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olleen hyvinvointialueelle vuokraamansa kiinteistön tai toimitilojen hallintaan oikeuttavat osakkeet omistamalleen yhtiölle sen osakkeita vastaan.”

Liiketoimintasiirrossa tapahtuvan kiinteistön tai arvopaperin luovutuksen varainsiirtoverovapautta koskevasta säännöksestä poistettaisiin vaatimus siitä, että luovutuksen tulee tapahtua sellaiselle yhtiölle, joka on perustettu jatkamaan toimintaa. Varainsiirtoverolain arvopaperin määritelmää muutettaisiin siten, että arvopaperilla tarkoitetaan myös arvopaperin luovutuksen yhteydessä luovutettua lainasaamista, kun suoritus lainasaamisesta tulee arvopaperin luovuttajan hyväksi. Lisäksi lakiin otettaisiin säännökset arvopapereina tapahtuvaan voitonjakoon sovellettavasta käännetystä verovelvollisuudesta sekä tarkistettaisiin verovelvollisuutta osakeyhtiölain mukaisessa vähemmistöosakkeiden lunastusmenettelyssä.

Taustalla on eduskunnan sote-lainsäädäntöpaketista antamaan vastaukseen sisältynyt lausuma. Lausumassa edellytettiin varainsiirtoveron vapauttamista koskevan arvioinnin käynnistämistä yhtiöitettävien toimitilojen osalta ja muutosesitysten tuomista eduskunnan hyväksyttäväksi. 

Esitysluonnos lähetettiin lausunnoille 16. elokuuta. Lausuntoaika päättyy 20. syyskuuta. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2024.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus toteaa lausuntonaan seuraavaa:

  • Hollolan kunta katsoo nyt esitettävän varainsiirtoverolain muutoksen tärkeäksi, koska ns. yhtiöittämisvelvoite syntyy valtion lainsäädäntömuutosten kautta.
  • Nyt esitetty vuoden 2030 takaraja antaa kunnille riittävästi aikaa kiinteistöjä koskeviin järjestelyihin.
  • Hollolan kunta toivoon hyvinvointialueuudistuksen kiinteistöjä koskevien muutosten jatkuvaa arviointia valtion taholta ja valtiovallan toimeenpanemista muutoksista kunnille aiheutuvien kustannusten kompensoimista täysimääräisesti.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

lausuntopalvelu.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.