Valtuusto, kokous 2.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 6 Muutoksia investointiohjelman sisältöön, MAL-sopimus/KUHA-hankkeet

HOLDno-2019-349

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Lahden kaupunkiseudulle on valmisteltu maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus vuosille 2021 - 2031. Neuvottelutulos valmisteluun osallistuneiden osapuolten kesken saavutettiin 22.4.2021 ja päätettiin lähettää sopimuksen osapuolille hyväksyttäväksi.

Sopimuksella edistetään Sanna Marinin hallitusohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden, valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja kansallisten ilmasto- ja energiatavoitteiden toteutumista Lahden kaupunkiseudulla. 

Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus (MAL-sopimus) perustuu Lahden kaupunkiseudun seitsemän kunnan, Päijät-Hämeen liiton ja valtion yhteiseen tahtotilaan seudun maankäytön, asumisen, liikenteen, palvelujen ja elinkeinojen kehittämisestä. Sopimuksen tarkoituksena on vahvistaa kuntien keskinäistä sekä seudun ja valtion yhteistä sitoutumista seudun kehittämistä koskeviin osapuolten yhteisiin tavoitteisiin ja niiden edellyttämiin toimenpiteisiin. 

Sopimuksen toimenpiteillä luodaan edellytyksiä seudullisesti tarvetta vastaavalle monipuoliselle asuntotuotannolle ja liikennejärjestelmän ja maankäytön yhteensovittamiselle ja kehittämiselle. Tavoitteena on edistää vähähiilistä ja kestävää yhdyskuntarakennetta ja sitä tukevaa liikennejärjestelmää, parantaa elinympäristön viihtyisyyttä ja sosiaalista kestävyyttä sekä mahdollistaa sujuva arki, työmarkkinoiden toimivuus ja elinkeinoelämän elinvoimaisuus. Tavoitteena on torjua segregaatiota ja asunnottomuutta sekä edistää asuinalueiden monimuotoisuutta ja alueiden asuntokannan monipuolisuutta. Tavoitteena on kasvattaa kestävien liikkumismuotojen osuutta liikennesuoritteesta, parantaa liikenneturvallisuutta ja liikennejärjestelmän taloudellisuutta sekä lisätä työpaikkojen ja palveluiden saavutettavuutta.  

Lahden kaupunkiseudun tavoitteena on toimia kansallisesti ja kansainvälisesti kunnianhimoisena edelläkävijänä hiilineutraalin yhteiskunnan rakentamisessa. Lahden kaupungin tavoitteena on hiilineutraalius jo vuonna 2025. Päijät-Hämeen maakunnan tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030

Sopimuksessa määritellään tavoitetila ja seuraavien 11 vuoden kehityspolku sekä keskeisimmät konkreettiset ja vaikuttavimmat ja kuntien keskinäistä ja/tai kuntien ja valtion yhteistyötä edellyttävät maankäyttöä, asumista ja liikennejärjestelmän kehittämistä koskevat konkreettiset toimenpiteet vuosille 2021–2023. Sopimus tarkistetaan rullaavasti eduskuntavaalikausittain.  

Varsinaisia toimenpiteitä sopimus sisältää yhteensä 47 kappaletta jaoteltuna seuraaviin kolmeen teemaan:
- Kestävä ja vähähiilinen yhdyskuntarakenne ja liikennejärjestelmä,
- Asuminen ja elinympäristön laatu,
- Elinvoimainen Lahden kaupunkiseutu.

Sopimuksessa on seuraavia taloudellisesti keskeisiä Hollolaa koskevia toimenpiteitä:

Lahden seudun kuntien haettavaksi on osoitettu vähintään yksi (1) miljoonaa euroa valtionavustusta kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantamiseen kunnan katuverkolla valtakunnallisen kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustushaun yhteydessä vuonna 2021. Kunnat osallistuvat rahoitettavien hankkeiden kustannuksiin 50 prosentilla. Traficom toteuttaa investointiohjelman hankehaun ja myöntää rahoituksen. 

Valtio osoittaa Lahden kaupunkiseudun tärkeisiin liikennejärjestelmän toimivuutta, kestävyyttä ja turvallisuutta edistäviin kustannustehokkaisiin liikenneverkon parantamishankkeisiin (suunnitteluun ja toteutukseen) vuosina 2022-23 yhteensä 3,3 miljoonaa euroa Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti. Rahoitusta kohdennetaan ja toimenpiteet priorisoidaan jatkuvassa liikennejärjestelmätyössä sovittavalla tavalla kuntien, Väyläviraston ja ELY-keskuksen yhteistyönä. Valtion rahoituksen edellytyksenä on, että kunnat käyttävät näiden toimenpiteiden rahoittamiseen vastaavan summan. 

Sopimuksella valtio sitoutuu avustamaan Lahden seudun julkisen henkilöliikenteen palveluita 4,365 miljoonalla eurolla sopimuskaudella 2021-2023. Valtionavustuksen edellytyksenä on, että kaupunkiseutu toteuttaa MAL-sopimuksessa esitettyjä joukkoliikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteitä. Lisäksi valtio osoittaa ilmastoperusteista joukkoliikenteen avustusta Lahden seudun haettavaksi miljoona euroa vuodessa eli yhteensä 3 miljoonaa euroa vuosina 2021-2023. Seudut voivat hakea avustuksia myös valtakunnallisen haun yhteydessä. Valtionavustus kohdistetaan puhtaan käyttövoiman joukkoliikennepalvelujen kehittämiseen ja ostoon siten, että Lahden tieliikenteen toimivaltaisen viranomaisen uusissa sopimuksissa kaikki hankittava liikenne ajaa puhtaan käyttövoiman ajoneuvoilla. Tuen saajan tulee raportoida avustuksella saavutettu päästövähennys Traficomin antaman ohjeistuksen mukaan.  

Valtio avustaa keskisuurten kaupunkiseutujen lippu- ja maksujärjestelmien kehittämistä yhteensä 1,4 miljoonalla eurolla vuosina 2022-2023. Avustukset ovat hakuperusteisia.  

Joukkoliikenteeseen kohdistuvan valtion rahoituksen edellytyksenä on, että kunnat käyttävät julkisen henkilöliikenteen palveluihin vastaavan summan.  

Hollolan kunta suunnittelee Nostavan alueelle henkilöliikenneaseman mahdollistavan tiiviin asumisen uudisalueen sovittaen yhteen logistiikka-alueen tarpeiden kanssa. Valtio arvioi Nostavan alueen valtion väyläverkon suunnittelutarpeet ja –aikataulun osana Liikenne12 –suunnitelman mukaisen suunnitteluohjelman valmistelua.

Valtio osoittaa seudun kunnille kunnallistekniikka-avustuksia. Painopiste kunnallistekniikka-avustusten kohdentamisessa on keskusta-alueiden ja joukkoliikenteeseen tukeutuvien alueiden täydennysrakentamisessa.

Valtio, Päijät-Hämeen liitto ja kunnat sitoutuvat tällä sopimuksella toteuttamaan ja edistämään näitä toimenpiteitä. Sopimus tulee voimaan, kun se on kaikkien osapuolten osalta hyväksytty ja allekirjoitettu.
 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Esitys valtuustolle:

Hyväksytään liitteen mukainen valtion ja Lahden kaupunkiseudun välinen Lahden kaupunkiseudun MAL-sopimus 2021–2031.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Merk. Asiasta kuultavana oli elinvoimajohtaja Heli Randell.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Lahden kaupunkiseudulle on valmisteltu maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus vuosille 2021 - 2031. Neuvottelutulos valmisteluun osallistuneiden osapuolten kesken saavutettiin 22.4.2021 ja päätettiin lähettää sopimuksen osapuolille hyväksyttäväksi.

Sopimuksella edistetään Sanna Marinin hallitusohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden, valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja kansallisten ilmasto- ja energiatavoitteiden toteutumista Lahden kaupunkiseudulla.

Ehdotus

Hyväksytään liitteen mukainen valtion ja Lahden kaupunkiseudun välinen Lahden kaupunkiseudun MAL- sopimus 2021–2031.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Lahden seudun MAL-sopimuskunnat ovat käyneet Uudenmaan ELY-keskuksen ja Väyläviraston kanssa neuvotteluja kustannustehokkaiden liikennehankkeiden (KUHA-hankkeiden) toteuttamisesta vuosille 2022-2023.

MAL-sopimuksessa tarkoitukseen on varattu 3,3 miljoonaa euroa valtion rahoitusta. Valtion rahoituksen edellytyksenä on, että kunnat käyttävät toimenpiteisiin vastaavan summan. Hankkeiden valintaperiaatteet on esitetty liitteessä. Hankkeiden tulee ensi sijassa parantaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteita ja niiden pitää parantaa seudullista liikennejärjestelmää. Hankkeiden valinnassa on huomioitu suunnittelu- ja toteuttamisvalmius.

Hankelistaa on käsitelty MAL-seurantaryhmässä 11.2.2022. MAL-seurantaryhmä hyväksyi liitteen mukaiset hankkeet toteutettavaksi MAL-sopimuksen mukaisella KUHA-rahoituksella. Lisäksi todettiin, että mikäli jonkun kunnan hanke edellyttää vielä kuntakohtaista päätöksentekoa, pyydetään tästä toimittamaan tieto Olli Alholle ja maakuntaliittoon.

Hollolan osalta hankelistalla ovat (kustannusjakoprosentti ja kustannukset suluissa)

  • mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-Messilä jalankulku- ja pyörätie, suunnittelu (v50/k50, 150 000/150000)
  • vt 24 Kalliolan liittymä (vt 24, Paimelantie mt 4119 ja Ilmotuntie mt 14122, suunnittelu (v75/k25, 150 000/50 000)
  • Oivantie jalankulku- ja pyörätie, suunnittelu (v50/k50, 50000/50000)
  • vt 24 välillä maantie 140-pitkänsillantie, jalankulku- ja pyörätie päällystys (v100, 150 000)

Valtion kommentit kohteiden osalta

Mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-Messilä jalankulku- ja pyörätie

Päijät-Hämeen pääpyöräilyreitti -selvitys vahvistaa reitin sisältymisen pääpyöräilyreitteihin. Kunnalta edellytetään osallistumista suunnittelukustannuksiin samalla periaatteella kuin toteutuksen kustannusjako. Toteutusvalmiuden saavuttaminen riippuu tiesuunnitelmaprosessin kestosta. Suunnitteluun sisältyy kevyen esiselvitystyyppisen tarkastelun alkuvaiheenaan sisältävä tiesuunnitelma sekä rakennussuunnitelma.

Vt 24 Kalliolan liittymä (vt 24, Paimelantie mt 4119 ja Ilmotuntie mt 14122 ja Oivantie jalankulku- ja pyörätie

Kunta on osoittamassa Kalliolan-Paimelan osayleiskaavassa uusia asuin-, työpaikka- ja palvelualueita vt 24 Kalliolan liittymän yhteyteen. Liittymän parantaminen (kuten porrastus ja jkp-alikulku) mahdollistaa maankäytön kehittämisen, joten kunnan osallistuminen toimenpiteen kustannuksiin on selviö.

ELY -keskuksen kautta ei ole jaettavana muuta kuin KUHA/KÄPY -rahaa. Hankkeita voi muuten edistää Väyläviraston kautta tai ns. eduskunnan joululahjarahoilla.

Kuluvalla MAL-kaudella 2022-2024 Hollolan kohteet ovat suunnittelukohteita, joilla nostetaan valmiusastetta seuraavia MAL-kausia varten.

Kunta ei ole varannut kustannusjako-osuuksia voimassa olevaan talousarvioon. Suunnitteluun tarvittavat noin 250 000 euroa pyritään kuitenkin ensisijaisesti kattamaan palvelualueelle varattujen määrärahojen sisältä. Mikäli myöhemmin todetaan, että lisäystä ei pystytä kattamaan palvelualueen nykyisten määrärahojen sisältä tai laajemmin koko kunnan talousarvion sisältä, tullaan valtuustolle esittämään määrärahan lisäystä myöhemmin. Hankkeiden toteutusten osalta tarvittavat määrärahat tullaan ottamaan huomioon tulevien vuosien talousarvioiden valmistelun yhteydessä.

Nyt sitoudutaan suunnittelun kustannuksiin. MAL-sopimuskauden 2025-2029 neuvotteluissa sovittaneen rakentamisen ajoituksista em kohteiden osalta. Karkeat kokonaiskustannusarviot rakentamisen osalta ovat Rantatien kevytväylän osalta noin 2,5 M€, vt 24 Kalliolan liittymä noin 2 M€ ja Oivantie noin 200 000 euroa.

Vuosina 2020-2021 toteutettu mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-kirkonkylä jalankulku- ja pyörätien toteutuksen osalta kunta on osallistunut sekä suunnittelu- että rakentamiskustannuksiin 50 %:n osuudella.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle tiedoksi, että kunta osallistuu liitetaulukon kohteiden mukaisesti suunnittelukustannuksiin MAL-kaudella 2022-2024

  • mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-Messilä jalankulku- ja pyörätie rakentaminen on pitkään ollut kunnan tavoitteissa.
  • vt 24 Kalliolan liittymä (vt 24, Paimelantie mt 4119 ja Ilmotuntie mt 14122) ja Oivantie jalankulku- ja pyörätie -kohteet
    • kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevan vt 24 hankkeen suunnittelun ja edelleen toteuttamisen rahoittamiseen perustuu kunnalle koituvaan maankäyttöhyötyyn. Maankäyttöhyödyn toteutuminen edellyttää, että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin

Hankkeiden toteutusten osalta tarvittavat määrärahat tullaan ottamaan huomioon tulevien vuosien talousarvioiden valmistelun yhteydessä.

 

Päätös

Keskustelun kuluessa Tatu Söyrilä esitti ja Paavo Takala sekä Minna Kauhanen kannattivat, että korvataan seuraava päätösehdotuksen teksti - Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevan vt 24 hankkeen suunnittelun ja edelleen toteuttamisen rahoittamiseen perustuu kunnalle koituvaan maankäyttöhyötyyn. Maankäyttöhyödyn toteutuminen edellyttää, että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytössä olevien maapoliittisin keinoin.

Korvaava teksti päätösehdotukseen kuuluu:- Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevan vt 24 hankkeen suunnitteluun ja edelleen toteuttamisen rahoittamiseen perustuu erittäin vaarallisen liittymän turvallisuuden parantamiseen.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Tatu Söyrilän tekemää esitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 4 JAA-ääntä ja 7 EI-ääntä. Puheenjohtaja totesi Tatu Söyrilän muutosehdotuksen voittaneen.

Esittelijä jätti eriävän mielipiteen.

 

 

Valmistelija

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Kunnan hallintosäännön 20 § mukaan asian ottamisesta kunnanhallituksen käsiteltäväksi voi päättää kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja ja kunnanjohtaja.

Elinvoimavaliokunnan 8.3.2022 §  22 on käsitelty MAL-sopimukseen liittyviä hankkeita. Kunnanjohtaja on päätöksellään 10.3.2022 käyttänyt otto-oikeutta asiaan seuraavin perustein:

 Elinvoimavaliokunnan päätöksellä on käytetty valtuustolle kuuluvaa budjettivaltaa laajemmin, kuin mikä kuuluu valiokunnan toimivaltaan. Sitoutuminen hankkeen suunnittelurahoitukseen tarkoittaa tosiasiallista sitoutumista myös hankkeen toteutukseen. Näin ollen kysymys ei ole pelkästään 0,25 milj. euron suunnittelurahoituksesta vaan karkean ja alustavan kustannusarvion pohjalta vähintään n. 5 milj. euron hankkeiden osalta kunnan vähintään n. 2 milj. euron rahoitusvastuuseen sitoutumisesta. MAL-hankkeet tulisi näin ollen päättää joko taloussuunnitelman yhteydessä valtuustossa tai valtuuston erillispäätöksellä, koska kysymys on priorisoinnista. Näihin hankkeisiin suunnattava rahoitus voi tosiasiallisesti vaikuttaa muiden kunnan investointihankkeiden rahoitusmahdollisuuksiin.

Valtion teiden rahoitusvastuu kuuluu lain mukaan valtiolle. Tämä koskee myös teiden liikenneturvallisuudesta vastaamista. MAL-sopimusten kautta tätä rahoitusvastuuta voidaan siirtää kunnalle. Vastuun siirtomenettelyä perustellaan kunnalle koituvalla maankäyttöön liittyvällä hyödyllä. Tämä hyöty ei toteudu "automaattisesti" vaan edellyttää kaavoituksen kautta toteutettavaa kunnan omistuksessa olevan maan arvonnousun hyödyntämistä. Kunnan tulee siis lisätä  maanomistusta normaaliin tapaan vapaaehtoisin kaupoin, mutta tavoitteen toteuttamiseksi olla valmis käyttämään tarvittaessa myös laajempaa keinovalikoimaa maanhankinnan osalta. Mikäli kunnassa ei lähtökohtaisesti ole valmiutta sitoutua tähän periaatteeseen, ei kunnalla voida katsoa olevan, sen yleiseen toimialaan perustuen, oikeutta vastata valtion vastuulle kuuluvan hankkeen rahoituksesta.

Edellä esitetyn pohjalta asiaan liittyy kaksi keskeistä valtuuston toimivaltaan kuuluvaa asiaa: budjettivallan käyttö ja maanhankinnan keinojen käytön periaatteellisen sitoutumisen näkökulma. Asia tulee näin ollen siirtää valtuustoon päätettäväksi.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Esitys valtuustolle:

Hollolan kunta sitoutuu MAL-sopimusmenettelyn kautta enintään 50 % kustannusvastuulla osallistumaan seuraavien hankkeiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin:

  • mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-Messilä jalankulku- ja pyörätie rakentaminen
  • Oivantie jalankulku- ja pyörätie -kohteet

Hollolan kunta sitoutuu MAL-sopimusmenettelyn kautta enintään 25 % kustannusvastuulla osallistumaan seuraavien hankkeiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin:

  • vt 24 Kalliolan liittymä (vt 24, Paimelantie mt 4119 ja Ilmotuntie mt 14122) ja

Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edellyttää,  että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Perustelut

Lahden seudun MAL-sopimuskunnat ovat käyneet Uudenmaan ELY-keskuksen ja Väyläviraston kanssa neuvotteluja kustannustehokkaiden liikennehankkeiden (KUHA- hankkeiden) toteuttamisesta vuosille 2022-2023.

MAL-sopimuksessa tarkoitukseen on varattu 3,3 miljoonaa euroa valtion rahoitusta. Valtion rahoituksen edellytyksenä on, että kunnat käyttävät toimenpiteisiin vastaavan summan. Hankkeiden valintaperiaatteet on esitetty liitteessä. Hankkeiden tulee ensi sijassa parantaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteita ja niiden pitää parantaa seudullista liikennejärjestelmää. Hankkeiden valinnassa on huomioitu suunnittelu- ja toteuttamisvalmius.

Hankelistaa on käsitelty MAL-seurantaryhmässä 11.2.2022. MAL-seurantaryhmä hyväksyi liitteen mukaiset hankkeet toteutettavaksi MAL-sopimuksen mukaisella KUHA-rahoituksella.

Ehdotus

Valtuusto päättää seuraavaa:

Hollolan kunta sitoutuu MAL-sopimusmenettelyn kautta enintään 50 % kustannusvastuulla osallistumaan seuraavien hankkeiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin:

  • mt 2956 Rantatie Pyhäniemi-Messilä jalankulku- ja pyörätie rakentaminen
  • Oivantie jalankulku- ja pyörätie -kohteet

Hollolan kunta sitoutuu MAL-sopimusmenettelyn kautta enintään 25 % kustannusvastuulla osallistumaan seuraavien hankkeiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin:

  • vt 24 Kalliolan liittymä (vt 24, Paimelantie mt 4119 ja Ilmotuntie mt 14122)

Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edellyttää,  että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Merk:

Keskustelun kuluessa Tatu Söyrilä esitti Minna Kauhasen ensin kannattamana, että kohta: Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edellyttää, että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin.

Ehdotan että tämä korvataan lauseella: Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edistää alueen maankäytön ratkaisuja ja parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta.

 

Keskustelun kuluessa Mikko Niipala esitti Harri Vinnamon ensin kannattamana, että viimeinen kappale saatetaan muotoon: Kunnan osallistuminen valtion vastuulla olevien hankkeiden rahoittamiseen edellyttää,​  että kunnalla on valmius sitoutua edistämään alueen  MAL-sopimusmenettelyä koskevia maankäyttöratkaisuja tarvittaessa kaikin käytettävissä olevin maapoliittisin keinoin.

Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kaksi pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys. Äänestys suoritetaan siten, että ensi vastakkain asetetaan esitetyt kaksi muutosehdotusta ja sitten voittanut ehdotus asetetaan pohjaesitystä vastaan.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Äänestys 1:

Puheenjohtaja esitti:

Ne, jotka kannattavat Tatu Söyrilän, äänestävät ”jaa”.

Ne, jotka kannattavat Mikko Niipalan ehdotusta, äänestävät ”ei”.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 jaa-ääntä ja 35 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että äänestyksessä eniten ääniä saanut Mikko Niipalan esitys asetetaan pohjaesitystä vastaan.

Äänestys 2:

Puheenjohtaja esitti:

Ne, jotka kannattavat pohjaesitystä, äänestävät ”jaa”.

Ne, jotka kannattavat Mikko Niipalan esitystä äänestävät ”ei”.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 31 jaa-ääntä, 10 ei-ääntä ja 2 tyhjää. Puheenjohtaja totesi, että valtuusto oli hyväksynyt pohjaehdotuksen.

 

 

Äänestystulokset

  • Kyllä 8 kpl 19%

    Paavo Takala, Minna Nieminen, Tatu Söyrilä, Pasi Jalonen, Minna Kauhanen, Mika Lampola, Sakari Marttila, Tapani Ihalainen

  • Ei 35 kpl 81%

    Pasi Pasanen, Miikka Lönnqvist, Kristian Saarnio, Kristiina Vanhala-Selin, Pasi Pälsi, Kari Aaltonen, Harri Vinnamo, Pia Salo, Toini Louekoski-Huttunen, Tuija Brax, Mikko Niipala, Teemu Kinnari, Hannu Siljander, Jarkko Niemi, Hannu Heikkilä, Seija Aakala, Juha Rehula, Ville Mikkola, Pentti Lampi, Kati Pölönen, Kari Hyytiä, Matti Laurila, Lasse Peltonen, Teemu Laine, Petri Palo, Satu Segersven, Erkki Arvila, Marko Mikkola, Anne Suomäki, Jari Ronkainen, Kristiina Joensuu, Jarmo Talvitie, Aki Markkola, Helena Maattola, Minna Halme

  • Kyllä 31 kpl 72%

    Kristian Saarnio, Toini Louekoski-Huttunen, Miikka Lönnqvist, Pasi Pälsi, Pia Salo, Juha Rehula, Aki Markkola, Tuija Brax, Hannu Heikkilä, Ville Mikkola, Kari Aaltonen, Hannu Siljander, Teemu Laine, Helena Maattola, Jarkko Niemi, Mika Lampola, Marko Mikkola, Minna Halme, Erkki Arvila, Kati Pölönen, Pasi Jalonen, Teemu Kinnari, Petri Palo, Satu Segersven, Kristiina Joensuu, Minna Nieminen, Tapani Ihalainen, Kristiina Vanhala-Selin, Anne Suomäki, Sakari Marttila, Seija Aakala

  • Ei 10 kpl 23%

    Pasi Pasanen, Harri Vinnamo, Mikko Niipala, Paavo Takala, Jarmo Talvitie, Kari Hyytiä, Matti Laurila, Lasse Peltonen, Pentti Lampi, Jari Ronkainen

  • Tyhjä 2 kpl 5%

    Minna Kauhanen, Tatu Söyrilä

Tiedoksi

kuntatekniikan päällikkö, olli.alho@lahti.fi, jaana.martikainen@paijat-hame.fi, talouspalvelut

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen. Riita-asiat käsitellään käräjäoikeudessa. 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Karistonkatu 5, Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Aukioloaika: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00