Kunnanhallitus, kokous 26.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 158 Lausuntopyyntö: Hallituksen esitys eduskunnalle työttömyysturvalain 2 a luvun 9 ja 10 §:n muuttamisesta

HOLDno-2025-466

Valmistelija

  • Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Perustelut

Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö on saanut työttömyysturvan toimeenpanijoilta (muun muassa työvoimaviranomaisilta) eri yhteyksissä palautetta siitä, että nykyiset työttömyysturvalain (1290/2002) 2 a luvun 9 ja 10 §:ssä säädetyt työttömyysturvaseuraamukset eivät tue parhaalla mahdollisella tavalla työnhakijan palveluprosessia ja työnhakuvelvollisuuden toteutumista. Tilastot ja ministeriön työnantajille tekemä kysely tukevat toimeenpanijoiden näkemystä.  
 
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa korostetaan työttömyysetuutta saavan velvoitteita. Tämän johdosta työllisyyden edistämisen ministeriryhmä linjasi 20.3.2025 työttömyysturvaseuraamusten muuttamiseen tähtäävän valmistelun aloittamisesta.  

Tausta 

Nykyisin työnhakuun ja työvoimapalveluihin liittyvästä työvoimapoliittisesti arvioituna moitittavana pidettävästä menettelystä asetetaan korvauksettomia määräaikoja ja työssäolovelvoite porrastettuna. Ensimmäinen moitittava menettely vuoden tarkastelujakson kuluessa ei aiheuta seuraamusta. Jos moitittavia menettelyjä on kaksi, työnhakija menettää oikeutensa työttömyysetuuteen seitsemältä kalenteripäivältä. Kolmannesta moitittavasta menettelystä työttömyysetuuden menettää 14 kalenteripäivältä. Jos työnhakija menettelee vielä neljännen kerran moitittavasti, hänelle asetetaan 12 kalenteriviikon työssäolovelvoite.  
 
​Porrastettua seuraamuskokonaisuutta muutettaisiin siten, että työnhakija menettäisi oikeutensa työttömyysetuuteen jo ensimmäisestä työnhakuun ja työvoimapalveluihin liittyvästä laiminlyönnistä. Korvaukseton määräaika olisi näissä tilanteissa kestoltaan seitsemän kalenteripäivää. Muutos korostaisi työnhakijan omaa vastuuta hakea aktiivisesti työtä ja osallistua hänelle tarjolla olevaan palveluprosessiin ja palveluihin.  
 
​Seuraamuskokonaisuus olisi neljän sijasta kaksiportainen. Jos työnhakija jatkaisi menettelyään, toisesta työnhakuun ja työvoimapalveluihin liittyvästä laiminlyönnistä asetettaisiin kuuden kalenteriviikon työssäolovelvoite. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että jatkaessaan työvoimapoliittisesti moitittavaa menettelyään työnhakija menettäisi oikeutensa työttömyysetuuteen nykyistä nopeammin. Samalla etuusoikeutensa menettäneellä työnhakijalla olisi kuitenkin mahdollisuus palauttaa etuusoikeus nykyistä helpommin, koska työssäolovelvoitteen kestoa lyhennettäisiin puoleen nykyisestä.  
 
Tämä luonnos hallituksen esitykseksi valmistellaan aikataulusyistä erillisenä hallituksen esityksenä. Ennen esityksen antamista eduskunnalle syysistuntokaudella 2025 perustelut ja säädösehdotus on tarkoitus sisällyttää valmisteilla olevaan hallituksen esitykseen työnhakijan palveluprosessin ja työnvälityspalveluiden kehittämistä koskevaksi lainsäädännöksi (niin sanottu TYKE-esitys). Tällä pyritään selkeyttämään samanaikaisesti eduskunnan käsiteltävänä olevien, toisiinsa liittyvien esitysten muodostamaa kokonaisuutta. 
 
Tässä esitysluonnoksessa esitetyt työttömyysturvaseuraamukset tulisivat sovellettavaksi myös uudessa yleistuessa. Yleistukea koskeva esitys annettaneen eduskunnalle samanaikaisesti tässä esityksessä esitettyjen muutosten kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tämän esityksen mukaiset työttömyysturvalain säännökset koskisivat jatkossa ansiopäivärahaa ja uudessa yleistuesta annettavassa laissa säädettävän viittaussäännöksen perusteella myös yleistukea. 

Tavoitteet 

​Muutosten tavoitteena on selkeyttää ja yksinkertaistaa työttömyysturvaseuraamuksia ja tehostaa ohjaavalla vaikutuksella työnhakijoiden työnhakua, osallistumista heille järjestettävään palveluprosessiin sekä osallistumista työnhakua ja työllistymisen edistämistä tukeviin muihin palveluihin.  
 
​Muutosten arvioidaan vähentävän julkiselle taloudelle aiheutuvia sosiaaliturvamenoja noin 14,9 miljoonalla eurolla vuodessa. Lisäksi muutosten arvioidaan vahvistavan työllisyyttä noin 700 työllisellä. Työllisyysvaikutuksesta aiheutuisi arviolta noin 16,8 miljoonan euron vuotuinen säästövaikutus julkiseen talouteen.  
 
Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2026. 

Linkit 

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Preview?proposalId=c90694e1-9fae-47dc-ac7a-4c2333deced8&isPreviewForParticipant=False - Sosiaali- ja terveysministeriön lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi yleistukea koskevaksi lainsäädännöksi 

https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM040:00/2025 - 

https://tem.fi/sv/projekt?tunnus=TEM040:00/2025 - 

Liitteet: 

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain 2 a luvun 9 ja 10 §n muuttamisesta.pdf – 

Lausuntoa pyydetään 19.6.2025 mennessä.  Kunnanhallitukselle esitetään lausuttavaksi seuraavasti: Hollolan kunta/ Päijät-Hämeen työllisyysalue lausuu vastauksian esitettyihin kysymyksiin:

KYSYMYKSET 

1. Onko teillä lausuttavaa esityksestä yleisesti? 

Työssäolovelvoitteen lyhentäminen on asiakasnäkökulmasta hyvä asia kuten myös muu työttömyysturvalakiin liittyvä yksinkertaistaminen.  

2. Onko teillä lausuttavaa säädösehdotuksesta ja sen perusteluista? 

Kaksivaiheinen järjestelmä voi yksinkertaistaa työttömyysturvan ja mahdollisesti myös työvoimaviranomaisen työtä, mutta se näyttäytyy asiakkaalle osin kohtuuttomana. On hyvä huomata, että työssäolovelvoitteen täyttäminen on erityisesti työkykyhaasteiden kanssa kamppailevalle asiakkaalle vaativaa, vaikka velvoite olisi vain viikon mittainen. 

Esityksen seurauksena työvoimaviranomainen voi kohdata enemmän hakijoita, joilla on työssäolovelvoite, mutta ei tosiasiallisia keinoja purkaa sitä. Nykyisen rahoitusmallin johdosta kuntien määrärahat eivät riitä kattamaan kaikkien asiakkaiden palvelutarvetta. Tämä aiheuttaa sen, että asiakkailla ei ole tosiasiallista keinoa purkaa velvoitetta.  Näin ollen ei myöskään synny uusia työpaikkoja.  

Työssäolovelvoitteen keston lyhentäminen on erittäin kannatettava uudistus.  

3. Onko teillä lausuttavaa esityksen vaikutusarvioista? 

Työllistämisvaikutukset ovat vähäiset verrattuna velvollisuuksien kiristämisen aiheuttamaan prosessikuormaan. Tämän lisäksi mm. työkokeilun taloudelliset vaikutukset kunnille ovat melko vähäiset verrattuna pelkkään työttömyyteen. 

4. Tulisiko työttömyysturvalain 2 a luvun 9 ja 10 §:n soveltamisalaa laajentaa uusiin työnhakijaa etuuden saamisen edellytyksenä velvoittaviin toimiin? Mitä nämä toimet olisivat ja miksi velvoittavuutta tulisi laajentaa niihin? Jos mahdollista, esittäkää myös arvio mahdollisen laajennuksen vaikutuksista. 

Ei lausuttavaa.  

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus päättää antaa esittelyosan mukaisen lausunnon koskien hallituksen esitystä eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain 2 a luvun 9 ja 10 §:n muuttamisesta.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Päijät-Hämeen työllisyysalueen jäsenkuntien kirjaamot, elinvoimajohtaja, työllisyysaluejohtaja, työllisyysalueen hallintokoordinaattori (toimeenpano)

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.