Elinvoimavaliokunta, kokous 7.5.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 40 Uimahallin peruskorjauksen urakoitsijoiden valinta

HOLDno-2024-379

Valmistelija

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Hollolan Tilapalvelu Oy on kilpailuttanut Hollolan uimahalli-monitoimitalohankkeen eri urakoitsijat. Kilpailutus tehtiin julkisena hankintana Hilma-järjestelmässä rakennusurakan ja vedeneristys- ja laatoitusurakan osalta 12.3.2024 ja talotekniikka ja vedenkäsittelyurakoiden osalta 19.3.2024. Tarjoukset pyydettiin kaikkien urakoiden osalta 24.4.2024 klo 13.00 mennessä.

Hanke toteutetaan jaettuna urakkana, jossa pääurakoitsijana toimii rakennusteknisten töiden urakoitsija. Muut urakat suoritetaan pääurakoitsijalle alistettuina sivu-urakoina.
Tarjousten vertailuperusteena oli halvin vertailuhinta.

Määräaikaan mennessä saatiin rakennusurakkaan tarjoukset seuraavilta urakoitsijoilta (6) kpl:
-    Rakennusliike V. Mättölä Oy
-    Rakennustoimisto Valve Oy
-    Lahden Rakennusurakointi Oy
-    LKN Rakennus Oy
-    Consti Korjausrakentaminen Oy
-    Rakennus Oy Antti J.Ahola

Halvimman tarjouksen antoi Rakennusliike V. Mättölä Oy 4 759 000 € (alv. 0 %)

Määräaikaan mennessä saatiin vedeneristys- ja laatoitusurakkaan tarjoukset seuraavilta urakoitsijoilta (2) kpl:
-    Tiilikaari Oy
-    Mestarilaatoitus Oy

Halvimman tarjouksen antoi Tiilikaari Oy 1 825 000 € (alv. 0 %)

Määräaikaan mennessä saatiin putkiurakkaan tarjoukset seuraavilta urakoitsijoilta (3) kpl:
-    Lahden LVI-Talo Oy
-    ESP Suomi Oy
-    PUTKI-VALTTI Oy

Halvimman tarjouksen antoi Lahden LVI-talo Oy 837 300 € (alv. 0 %)

Määräaikaan mennessä saatiin ilmanvaihtourakkaan tarjoukset seuraavilta urakoitsijoilta (4) kpl:
-    IR-LVIS Oy
-    Lahden LVI-Talo Oy
-    Tec-air Oy
-    ESP Lahti Oy

Halvimman tarjouksen antoi IR-LVIS Oy 368 000 € (alv. 0 %)

Määräaikaan mennessä saatiin sähköurakkaan tarjoukset seuraavilta urakoitsijoilta (3) kpl:
-    ESP Lahti Oy
-    Mäkelän Sähkö Oy
-    Kuusitunturi Oy

Halvimman tarjouksen antoi ESP Lahti Oy 1 036 068 € (alv. 0 %)

Määräaikaan mennessä saatiin vedenkäsittelyurakkaan tarjous (1) kpl:
-    POOL4YOU Oy

Halvimman tarjouksen antoi POOL4YOU Oy 699 750 € (alv. 0 %)

Tarjousten vertailutaulukot ovat liitteenä (julkinen sopimuksien allekirjoitusten jälkeen). Tarjousasiakirjat ovat julkisia asianosaisille eli tarjoajille heti tämän päätöksen jälkeen ja kokonaan julkisia, kun urakoita koskevat sopimukset on allekirjoitettu.

Hankkeen toteutuksen kokonaiskustannusarvio em. urakoiden, suunnittelun, rakennuttamisen, julkisivu-urakan, hankevarausten ja tilaajan hankintojen kanssa on 12 625 043 €.

Julkisivu-urakka on hankittu aiemmin suorahankintana 2.2.2024 julkaistulla suorahankintailmoituksella Stofix Oy:ltä tilaajan asettamien vaatimuksien ja aikataulun perusteella. Hankintapäätös on tehty Hollolan Tilapalvelu Oy:n hallituksessa 28.2.2024. Suunnitteluhankinta on päätetty elinvoimavaliokunnassa 31.5.2023 § 63.

Hankkeen kustannusarvio oli 15 085 000 € ilman kellarikerroksen kokoustiloja ja niiden kanssa 15 474 000 €. Talousarvion investointiosassa hankkeelle on varattu rahoitusta vuosina 2023 – 2024 yhteensä 15,1 M€.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää valita uimahalli-monitoimitalohankkeen urakoitsijoiksi seuraavat urakoitsijat, valintaperusteen ollessa halvin vertailuhinta

Rakennusurakkaan valitaan Rakennusliike V. Mättölä Oy 4 759 000 € (alv. 0 %)

Vedeneristys- ja laatoitusurakkaan valitaan Tiilikaari Oy 1 825 000 € (alv. 0 %)

Putkiurakkaan Lahden LVI-talo Oy 837 300 € (alv. 0 %)

Ilmanvaihtourakkaan valitaan IR-LVIS Oy 368 000 € (alv. 0 %)

Sähköurakkaan valitaan ESP Lahti Oy 1 036 068 € (alv. 0 %)

Vedenkäsittelyurakkaan valitaan POOL4YOU Oy 699 750 € (alv. 0 %)

Hanke toteutetaan jaettuna urakkana, jossa pääurakoitsijana toimii rakennusteknisten töiden urakoitsija Rakennusliike V. Mättölä Oy. Muut urakat suoritetaan pääurakoitsijalle alistettuina sivu-urakoina.

Uimahalli-monitoimihallihankkeen toteutuksen kokonaiskustannusarvio em. urakoiden, suunnittelun, rakennuttamisen, julkisivu-urakan, hankevarausten ja tilaajan hankintojen kanssa on 12 625 043 €. Hankkeen rahoitus sisältyy vuosien 2024-2026 investointiohjelmaan.

Elinvoimavaliokunta oikeuttaa Hollolan Tilapalvelu Oy:n tilaamaan uimahalli-monitoimihankkeen urakat edellä esitetyiltä urakoitsijoilta. Sopimus voidaan allekirjoittaa, kun tämä päätön on lainvoimainen. 

 

Päätös

Merk. asiantuntijana kuultiin Hollolan Tilapalvelun toimitusjohtajaa.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Tiedoksi

tarjoajat, tiedoksi toimitusjohtaja/Hollolan Tilapalvelu Oy, talouspalvelut

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus / Hankintapäätös, hankintalain EU-, kansallisen, liitteen E tai käyttöoikeussopimuksen kynnysarvon ylittävä hankinta

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus

Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. 

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen 

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Hollolan kunnan hankintayksikkö.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Hollolan kunta / kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Faksinumero: 03 880 3474
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aiemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00.

2 VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai se, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. 

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös); 
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksella ei kuitenkaan voida hankintalain 146 §:n mukaisesti saada käsiteltäväksi hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  • yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  • sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin hankintalain 75 §:n nojalla; tai
  • sitä, että hankintalain 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on hankintalain 146 §:n perusteella esitettävä, minkä vuoksi markkinaoikeuden tulisi myöntää käsittelylupa asiassa.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Markkinaoikeus
Osoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Sähköposti: markkinaoikeus(at)oikeus.fi 
Faksinumero: 029 564 3314
Puhelinnumero: 029 564 3300
Aukioloajat: maanantai-perjantai klo 8.00 - 16.15.

Oikeusministeriön turvaposti (https://turvaposti.om.fi) on markkinaoikeuden asiakkaille suositeltu tapa toimittaa markkinaoikeudelle salassa pidettävät ja arkaluontoiset asiakirjat. Palvelun käyttäminen on ilmaista.

Kun turvapostia lähetetään viraston virastopostiin, viestin otsikkoon, sisältöön sekä liitteisiin tulee laittaa tarvittavat tunnistetiedot (nimi, mihin asiaan posti liittyy jne.) siten, että viraston henkilöstö osaa välittää viestin asiaa käsittelevälle henkilölle, tietää mihin asiaan sähköposti liittyy sekä keneltä se on.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Hollolan kunta / kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Hankintayksikön kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus voi periä valituksen käsittelystä oikeudenkäyntimaksun. Maksusta säädetään tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) sekä sen nojalla annetuissa asetuksissa. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00