Elinvoimavaliokunta, kokous 7.5.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 41 Jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt, välillä Pyhäniementie – Messilä, mt 2956, tiesuunnitelma lausunto

HOLDno-2022-211

Valmistelija

  • Ari Rinkinen, projektipäällikkö, ari.rinkinen@hollola.fi

Perustelut

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on laatinut liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMTL, 503/2005) mukaisen tiesuunnitelman maantielle 2956 (Rantatie) Pyhäniementien ja Messilän välille toteutettavista jalankulun ja pyöräilyn järjestelyistä. Väylän kokonaispituus on noin 3,9 km. Hankkeen rakennuskustannukset on arvioitu olevan noin 2,44 M€. Tiesuunnitelman on laatinut Finnmap Infra Oy.

ELY-keskus pyytää, että Hollolan kunta antaa lausunnon tiesuunnitelmasta ja perustellut vastineet saatuihin muistutuksiin. ELY-keskus pyytää kuntaa ilmoittamaan tai ottamaan kantaa lausunnossaan lausuntopyynnössään mainittuihin asioihin.

Hollolan kunnan lausunto tiesuunnitelmasta ”Maantien 2956 jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt välillä Pyhäniementie-Messilä, Hollola”

Jalankulun ja pyöräilyn väylän rakentamista kunta pitää erittäin tärkeänä. Suunnitelmassa esitetyt ratkaisut parantavat merkittävästi kevyen liikenteen turvallisuutta Rantatiellä ja hanke tukee osaltaan kestävän liikkumisen edistämistä. Väylä on tärkeä yhteys Pyhäniemen koulun ja Messilän välillä ja lisäksi väylä tulee palvelemaan niin nykyisen paikallisen asutuksen kuin myös laajemman alueen virkistystarpeita. Osuudella on paljon kuntopyöräilijöitä myös alueen ulkopuolelta. Väyläosuus on myös osa Päijät-Hämeen pääpyörätieverkon aluereittiä.

Hankkeesta pidettiin yleisötilaisuus 3.11.2022 Pyhäniemen koululla. Tiesuunnitelma on ollut yleisesti nähtävillä 2.2.-4.3.2024. Nähtävillä olosta on ilmoitettu Hollolan Sanomissa.
 
Tiesuunnitelma ei ole ristiriidassa olemassa olevien kaavojen kanssa. Kaavaotteet alueelle hyväksytyistä oikeusvaikutteisista kaavoista toimitetaan ELY-keskukselle lausuntopyynnön mukaisesti.

Kunta sallii laskuojien 10, 11 ja 12 toteuttamisen asemakaavan osalta. Alue ei ole Hollolan kunnan omistuksessa.

Kunnalla ei ole huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin asemakaava-alueen ulkopuolisiin maantien rakentamisen ajaksi varattavien yksityisten teiden tekemiseen ja/tai käyttöön.

Kunta on varautunut investointiohjelmassaan osallistumaan suunnitelman kustannusarviossa esitettyihin tiesuunnitelman mukaisiin rakennuskustannuksiin 50 prosentin osuudella. Hankkeen kokonaiskustannukset on arvioitu olevan 2 441 860 euroa, josta Hollolan kunnan osuus on 1 158 079 euroa, alv 0 %. Kunta luovuttaa väylän tekemiseen tarvittavan, omistamansa maa-alueen korvauksetta tietarkoituksiin ja ottaa vastattavakseen valaistuksen kunnossapidosta ja käyttökustannuksista sen jälkeen, kun maantie 2956 jalankulku- ja pyöräteineen on rakentamistyön valmistuttua luovutettu yleiseen liikenteeseen.

Tiesuunnitelmaa vastaan jätettiin neljä muistutusta:

Muistutus 1: 
Muistutuksessa pyydetään suunnittelussa ja toteutuksessa huomioimaan nykyiset salaojarakenteet ja varmistamaan laskuojan toiminta sekä yksityistien liittymän rakentamisen salliminen lupapäätöksen mukaisesti. Muistuttaja odottaa, että tarvittavista korjaus- ja kunnossapitokus-annuksista vastataan viranomaisen toimesta.

Vastine: 
Tarvittavat muutokset nykyisiin salaojiin sekä laskuojan toimivuuden varmistaminen tulee huomioida väylän jatkosuunnittelussa (em. kustannukset sisältyvät hankkeen rakennuskustannuksiin). Kiinteistön omistaja on saanut ko. yksityistieliittymälle luvan ELY-keskukselta ja liittymän varaus on esitetty tiesuunnitelmassa.

Muistutus 2:
Muistutuksessa kysytään, miten korvataan väylän tarvitsema maa-alue ja istutukset.

Vastine:
Korvausasiat käsitellään tietoimituksessa.

Muistutus 3:
Muistutuksen mukaan suunnitelmassa tulee huomioida, että tien leveys liikenteenjakajan kohdalla tulee olla maatalouskoneille riittävä ja salaojarakenteiden muutostarpeet tulee myös selvittää ja huomioida salaojien toimivuuden varmistamiseksi.

Vastine:
Ajokaistan riittävä leveys liikenteen jakajan kohdalla sekä tarvittavat muutokset salaojarakenteisiin tulee vielä varmistaa jatkosuunnittelussa.

Muistutus 4
Suunnittelussa tulee varmistaa, että tien leveys liikenteenjakajan kohdalla on maatalouskoneille riittävä, suunnitelmassa esitetty laskuoja 9 perataan, tehdään kiinteistölle johtavalle tieoikeudelle metsätieliittymä ja jatketaan nykyistä maantien alittavaa tierumpua pyörätien alitse.

Vastine:
Ajokaistan riittävän leveyden varmistaminen liikenteen jakajan kohdalla sekä tierummun jatkaminen ja metsäliittymän toteuttamismahdollisuus tulee selvittää jatkosuunnittelussa. Laskuojan 9 kunnostus on esitetty jo tiesuunnitelmassa.


Uudenmaan ELY-keskus on jatkanut lausuntoaikaa ja kuntaa pyydetään toimittamaan lausunto, vastineet muistutuksiin ja muu lausuntoon liitettävä aineisto ensisijaisesti sähköisesti ja mahdollisuuksien mukaan PDF-A -formaatissa, Uudenmaan ELY-keskukselle 31.5.2024 mennessä, kirjaamo.uusimaa@ely-keskus.fi. Lausunnon viitteeksi lausuntopyynnössä ilmoitettu asianumero (UUDELY/4729/2022). 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta hyväksyy ”Maantien 2956 jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt välillä Pyhäniementie-Messilä” tiesuunnitelmasta Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle laaditun lausunnon sekä vastineet suunnitelmasta saatuihin muistutuksiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Uudenmaan ELY-keskus, kuntatekniikan päällikkö, projektipäällikkö

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.