Valtuusto, kokous 11.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 72 Talousarviomuutokset 2023 - 12/2023

HOLDno-2023-287

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Pia Salo (Ps) on toimittanut 12.12.2022 valtuustoaloitteen Hollolan kuntaan ja valtuustoaloitteella on yhteensä 37 allekirjoittajaa.
Valtuustoaloitteessa esitetään:
"...Hollolan kunta lisää hyvinvontivaliokunnan yhdistysten avustuksiin vuodelle 2023 ylimääräisen 50 000 euron yhteisöavustuksen yhdistysten omistamien ja/tai hallinnoimien yleishyödyllisessä käytössä olevien tilojen nousseiden todellisten lämmityskustannusten kattamiseksi. Hakemuksessaan yhdistysten on tuotava esiin myös, minkälaisiin toimiin yhdistys on jo ryhtynyt kustannusten kattamiseksi. Lisäys tehdään talousarvion muutoksen hyvinvoinnin palvelualueelle. 
Kunta ei voi edellyttää, mutta toivoo, että tuen saanut yhdistys järjestäisi toukokuun 2024 loppuun mennessä omaan toimialaansa liittyvän maksuttoman tapahtuman kuntalaisille. Tapahtuman kohderyhmän tulee olla ensisijaisesti lapset, nuoret, perheet, vanhukset tai työttömät"

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta on asiaan liittyen esittänyt kustannusten kattamiseen lisätalousarviomuutostarpeen 50.000 euroa, siten että avustus tultaisiin jakamaan yhteisöavustuksena Vapaa-aikatoimen alueelta. Kunnanhallitus on kokouksessaan 27.3.2023 lähettänyt talousarviomuutoksen päätösesitykset valmisteltavaksi Konsernipalveluiden palvelualueelle.

Lisämäärärahan kautta kunnan talousarvion mukainen vuosikate heikkenee 15 508 300 eurosta 15 458 300 euroon ja tulos muutosten jälkeen on 5 733 900 euroa ylijäämäinen.

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnahallitus ehdottaa valtuustolle, että:

Valtuusto päättää talousarviomuutoksista seuraavasti: 

Käyttötalous:

Sivistys- ja Hyvinvoinnin palvelualue, nettositovaa määrärahaa lisätään 50 000 euroa. 

Edellä kuvatun muutoksen kautta, kunnan talousarvion vuosikate heikkenee 50.000 euroa.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Perustelut

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta on asiaan liittyen esittänyt kustannusten kattamiseen lisätalousarviomuutostarpeen 50.000 euroa, siten että avustus tultaisiin jakamaan yhteisöavustuksena Vapaa-aikatoimen alueelta. Kunnanhallitus on kokouksessaan 27.3.2023 lähettänyt talousarviomuutoksen päätösesitykset valmisteltavaksi Konsernipalveluiden palvelualueelle.

Lisämäärärahan kautta kunnan talousarvion mukainen vuosikate heikkenee 15 508 300 eurosta 15 458 300 euroon ja tulos muutosten jälkeen on 5 733 900 euroa ylijäämäinen. Kunnanhallitus on päättänyt 17.4.2023 § 87 ehdottaa talousarviomuutosta valtuustolle.

Ehdotus

Valtuusto päättää talousarviomuutoksista seuraavasti: 

Käyttötalous:

Sivistys- ja Hyvinvoinnin palvelualue, nettositovaa määrärahaa lisätään 50 000 euroa. 

Edellä kuvatun muutoksen kautta, kunnan talousarvion vuosikate heikkenee 50.000 euroa.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti

Merk.

Keskustelun kuluessa Miikka Lönnqvist esitti Pasi Jalonen ensin kannattamana, että asia palautetaan jatkovalmisteluun

Koska asiasta oli tehty kannatettu esitys jatkovalmisteluun lähettämisestä, puheenjohtaja rajasi keskustelun jatkovalmisteluun lähettämistä koskevaksi.

Jatkovalmistelua koskevan keskustelun päätteeksi puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kannatettu ehdotus jatkovalmistellun lähettämisestä, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.

Ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät ”JAA”.

Ne, jotka kannattavat Lönnqvistin ehdotusta jatkovalmisteluun lähettämisestä, äänestävät ”EI”.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Äänestyksessä annettiin 28 JAA-ääntä (Toini Louekoski-Huttunen, Vesa Aholainen, Jarkko Niemi, Harri Vinnamo, Sanni-Maria Tiihonen, Teemu Laine, Pia Salo, Kari Aaltonen, Sakari Marttila, Jari Ronkainen, Ville Mikkola, Petri Palo, Kristian Saarnio, Satu Segersven, Minna Halme, Erkki Arvila, Aki Markkola, Tatu Söyrilä, Hannu Siljander, Matti Laurila, Mika Lampola, Teemu Kinnari, Helena Maattola, Minna Nieminen, Kati Pölönen, Sofia Rossi, Kristiina Vanhala-Selin, Mikko Niipala) ja 15 EI-ääntä (Juha Rehula, Pasi Pälsi, Hannu Heikkilä, Miikka Lönnqvist, Pasi Koistinen, Pasi Jalonen, Markku Pulkkanen, Kari Hyytiä, Pasi Pasanen, Pentti Lampi, Heidi Hakanen, Paavo Takala, Minna Kauhanen, Lasse Peltonen, Tapani Ihalainen). Puheenjohtaja totesi, että valtuusto päätti jatkaa asian käsittelyä ja avasin keskustelun uudelleen.

 

Keskustelun kuluessa Pasi Pälsi esitti Markku Pulkkasen ensin kannattamana, että valtuusto hylkää kunnanhallituksen esityksen.

Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kunnanhallituksen ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.

Ne, jotka kannattavat kunnanhallituksen ehdotusta, äänestävät ”JAA”.

Ne, jotka kannattavat Pälsin ehdotusta, äänestävät ”EI”.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 38 JAA-ääntä (Pasi Pasanen, Sofia Rossi, Miikka Lönnqvist, Hannu Heikkilä, Toini Louekoski-Huttunen, Pasi Jalonen, Minna Halme, Harri Vinnamo, Pia Salo, Juha Rehula, Jarkko Niemi, Ville Mikkola, Teemu Kinnari, Sanni-Maria Tiihonen, Vesa Aholainen, Mika Lampola, Erkki Arvila, Sakari Marttila, Teemu Laine, Hannu Siljander, Aki Markkola, Jari Ronkainen, Kristian Saarnio, Matti Laurila, Pentti Lampi, Tatu Söyrilä, Heidi Hakanen, Petri Palo, Kari Aaltonen, Minna Nieminen, Kari Hyytiä, Mikko Niipala, Satu Segersven, Lasse Peltonen, Minna Kauhanen, Kristiina Vanhala-Selin, Kati Pölönen, Helena Maattola) ja 5 EI-ääntä (Markku Pulkkanen, Pasi Pälsi, Pasi Koistinen, Paavo Takala, Tapani Ihalainen).

Puheenjohtaja totesi, että valtuusto oli hyväksynyt kunnanhallituksen ehdotuksen.

Äänestystulokset

  • Kyllä 28 kpl 65%

    Toini Louekoski-Huttunen, Vesa Aholainen, Jarkko Niemi, Harri Vinnamo, Sanni-Maria Tiihonen, Teemu Laine, Pia Salo, Kari Aaltonen, Sakari Marttila, Jari Ronkainen, Ville Mikkola, Petri Palo, Kristian Saarnio, Satu Segersven, Minna Halme, Erkki Arvila, Aki Markkola, Tatu Söyrilä, Hannu Siljander, Matti Laurila, Mika Lampola, Teemu Kinnari, Helena Maattola, Minna Nieminen, Kati Pölönen, Sofia Rossi, Kristiina Vanhala-Selin, Mikko Niipala

  • Ei 15 kpl 35%

    Juha Rehula, Pasi Pälsi, Hannu Heikkilä, Miikka Lönnqvist, Pasi Koistinen, Pasi Jalonen, Markku Pulkkanen, Kari Hyytiä, Pasi Pasanen, Pentti Lampi, Heidi Hakanen, Paavo Takala, Minna Kauhanen, Lasse Peltonen, Tapani Ihalainen

  • Kyllä 38 kpl 88%

    Pasi Pasanen, Sofia Rossi, Miikka Lönnqvist, Hannu Heikkilä, Toini Louekoski-Huttunen, Pasi Jalonen, Minna Halme, Harri Vinnamo, Pia Salo, Juha Rehula, Jarkko Niemi, Ville Mikkola, Teemu Kinnari, Sanni-Maria Tiihonen, Vesa Aholainen, Mika Lampola, Erkki Arvila, Sakari Marttila, Teemu Laine, Hannu Siljander, Aki Markkola, Jari Ronkainen, Kristian Saarnio, Matti Laurila, Pentti Lampi, Tatu Söyrilä, Heidi Hakanen, Petri Palo, Kari Aaltonen, Minna Nieminen, Kari Hyytiä, Mikko Niipala, Satu Segersven, Lasse Peltonen, Minna Kauhanen, Kristiina Vanhala-Selin, Kati Pölönen, Helena Maattola

  • Ei 5 kpl 12%

    Markku Pulkkanen, Pasi Pälsi, Pasi Koistinen, Paavo Takala, Tapani Ihalainen

Valmistelija

Aslög Rask, taloussuunnittelija
Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Perustelut

Kunnan toiminnassa ja taloudessa on noudatettava valtuuston hyväksymää talousarviota. Valtuusto on 14.11.2022 § 50 hyväksynyt talousarvion vuodelle 2023 ja hyvinvointivaliokunta on hyväksynyt palvelualueen käyttösuunnitelman 20.12.2022 § 140.

Hyvinvoinnin palvelualueen vuoden 2023 talousarvion muutospaineista on raportoitu talousarvion seurantaraportin 30.4.2023 yhteydessä.

Varhaiskasvatuksen osavuosikatsauksessa on tullut esille tarvetta tehdä talousarviomuutos vuodelle 2023. Tämän hetkisen arvion perusteella lisämäärärahan tarve on 1,3 miljoona euroa. Kustannuksia on tullut uuden päiväkodin perustamisesta, joka ei ole sisältynyt vuoden 2023 talousarvioon. Hyvinvointivaliokunta teki asiasta päätöksen 22.12.2022 § 149. Vaikutus vuositasolla on 400 000 euroa. Hoitopäivämaksujen tuotoista tulee arvion mukaan tulovähennystä 230 000 euroa.  Palvelusetelikulujen nousu on arviolta 90 000 euroa. Varhaiskasvatuksen käyttöasteen, sijaistarpeen ja kolmiportaisen tuen lakimuutoksen johdosta kulujen nousua on 600 000 euroa. Ryhmiä on jouduttu perustamaan, koska ikäluokista yhä useampi on hakenut hoitopaikkaa. 

Varhaiskasvatuspalvelujen kuluarviota esitetään täten nostettavaksi 1 000 000 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta hyväksyy edellä mainitut muutosesitykset ja esittää kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että hyvinvoinnin palvelualueen kuluarviota nostetaan edellä mainittujen muutosten johdosta yhteensä 1 000 000 euroa. Muutosesityksessä palvelualueen sitovaksi toimintakatteeksi esitetään -52 242 700 euroa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Merk: Asiantuntijana kuultavana olivat

  • Talouspäällikkö Maarit Kuivala-Ruiz
  • Taloussuunnittelija Aslög Rask
     

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi
Maarit Kuivala-Ruiz, talouspäällikkö, maarit.kuivala-ruiz@hollola.fi

Perustelut

Perustelut

Kuntalain mukaan valtuusto päättää muutoksista talousarvioon. Talousarvioon tehtävät muutokset on esitettävä valtuustolle talousarviovuoden aikana.

Valtuusto on 14.11.2022 § 50 hyväksynyt talousarvion vuodelle 2023. Talousarvion muutospaineista on raportoitu osavuosikatsauksen yhteydessä ja muutospaineita on käsitelty valiokunnissa. Muutospaineet on koottu yhteen talousarvion muutosesitykseksi.


Käyttötalouden osalta on tunnistettu seuraavat muutospaineet:

Hyvinvoinnin palvelualueella varhaiskasvatuspalveluiden kulut arvioidaan kasvavan kuluvana vuonna yhteensä 1 000 000 euroa. Kustannuksia on aiheutunut uuden päiväkodin perustamisesta, joka ei ole sisältynyt vuoden 2023 talousarvioon, vaikutus vuositasolla on 400 000 euroa. Varhaiskasvatuksen käyttöasteen, sijaistarpeen ja kolmiportaisen tuen lakimuutoksen johdosta kulujen nousua on 600 000 euroa. Ryhmiä on jouduttu perustamaan, koska ikäluokista yhä useampi on hakenut hoitopaikkaa. 

Varhaiskasvatuspalvelujen kuluarviota esitetään täten lisättäväksi 1 000 000 euroa.

 

Tuloslaskelmaosan osalta tunnistettu seuraavat muutospaineet:

Kuntaliiton viimeisimmän ennustekehikon mukaan kunnan verotulot tulevat vahvistumaan merkittävästi alkuperäisestä talousarviosta. 

Kunnallisveroja arvioidaan kertyvän 2 000 000 euroa arvioitua enemmän ja yhteisöveroa  300 000 euroa enemmän.

 

Edellämainittujen muutosten myötä talousarvion vuosikate vahvistuu 1,3 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 1,3 miljoonaa euroa ja kääntyy siten 7,0 miljoonaa euroa ylijäämäseksi. 

 

Investointiosan osalta on tunnistettu seuraavat muutospaineet:

Hollolan kunta myi pelastusaseman Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle tammikuussa 2023. Pelastusaseman myyntiä ei ole huomioitu vuoden 2023 talousarviossa, tämän osalta pysyvien vastaavien investointituloja esitetään lisättäväksi 5,4 miljoonaa euroa.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus ehdottaa valtuustolle, että:

Valtuusto päättää talousarviomuutoksista seuraavasti:

Käyttötalousosa:

  • Varhaiskasvatuspalvelujen kuluarviota lisätään 1 000 000 euroa

Tuloslaskelmaosa:

  • Kunnallisveron tuottoarviota lisätään 2 000 000 euroa
  • Yhteisöveron tuottoarviota lisätään 300 000 euroa

Investointiosa:

  • pysyvien vastaavien investointituloja lisätään 5 400 000 euroa

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Perustelut

Kuntalain mukaan valtuusto päättää muutoksista talousarvioon. Talousarvioon tehtävät muutokset on esitettävä valtuustolle talousarviovuoden aikana.

Valtuusto on 14.11.2022 § 50 hyväksynyt talousarvion vuodelle 2023 ja kokouksessaan  24.4.2023 § 13 yhteisöavustukseen liittyvän 50.000 euron talousarviomuutoksen . Talousarvion muutospaineista on raportoitu osavuosikatsauksen yhteydessä ja muutospaineita on käsitelty valiokunnissa, sekä kunnanhallituksessa. Muutospaineet on koottu yhteen talousarvion muutosesitykseksi.

Käyttötalouden osalta on tunnistettu seuraavat muutospaineet:

Hyvinvoinnin palvelualueella varhaiskasvatuspalveluiden kulut arvioidaan kasvavan kuluvana vuonna yhteensä 1 000 000 euroa. Kustannuksia on aiheutunut uuden päiväkodin perustamisesta, joka ei ole sisältynyt vuoden 2023 talousarvioon, vaikutus vuositasolla on 400 000 euroa. Varhaiskasvatuksen käyttöasteen, sijaistarpeen ja kolmiportaisen tuen lakimuutoksen johdosta kulujen nousua on 600 000 euroa. Ryhmiä on jouduttu perustamaan, koska ikäluokista yhä useampi on hakenut hoitopaikkaa. 

Varhaiskasvatuspalvelujen kuluarviota esitetään täten lisättäväksi 1 000 000 euroa.

Tuloslaskelmaosan osalta tunnistettu seuraavat muutospaineet:

Kuntaliiton viimeisimmän ennustekehikon mukaan kunnan verotulot tulevat vahvistumaan merkittävästi alkuperäisestä talousarviosta. 

Kunnallisveroja arvioidaan kertyvän 2 000 000 euroa arvioitua enemmän ja yhteisöveroa  300 000 euroa enemmän.

 

Edellämainittujen muutosten myötä talousarvion vuosikate vahvistuu 1,3 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 1,3 miljoonaa euroa, päätyen 7,0 miljoonaa euroa ylijäämäseksi. 

 

Investointiosan osalta on tunnistettu seuraavat muutospaineet:

Hollolan kunta myi pelastusaseman Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle tammikuussa 2023. Pelastusaseman myyntiä ei ole huomioitu vuoden 2023 talousarviossa, tämän osalta pysyvien vastaavien investointituloja esitetään lisättäväksi 5,4 miljoonaa euroa.

Ehdotus

Esitys valtuustolle, että:

Valtuusto päättää talousarviomuutoksista seuraavasti:

Käyttötalousosa:

  • Varhaiskasvatuspalvelujen kuluarviota lisätään 1 000 000 euroa

Tuloslaskelmaosa:

  • Kunnallisveron tuottoarviota lisätään 2 000 000 euroa
  • Yhteisöveron tuottoarviota lisätään 300 000 euroa

Investointiosa:

  • pysyvien vastaavien investointituloja lisätään 5 400 000 euroa

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunta haki ja sai Asuntorahasto ARA:lta kokonaisvapautuksen KOy Harmaalepän Ara-rajoitteista 26.3.2020. KOy Harmaalepän omaisuus myytiin yleisellä tarjousmenettelyllä ja omistajien yhteisellä päätöksellä. Yhtiökokous, missä loppuselvitys on hyväksytty, on pidetty 29.4.2022. Jakokirjan mukainen Hollolan kunnan osuus on 1 487 772,94 euroa.

ARA-rajoitusten vapautuspäätöksessä rajoituksista vapautuminen on edellyttänyt, että:

  1. Valtion asuntolaina tai aravalaina erääntyvine lyhennyksineen ja korkoineen maksetaan kokonaan takaisin vapautettavan asunnon tai talon osalta.
  2. Valtio vapautetaan asuntotuotantolain 13 a §:n mukaisesta vastuusta.
  3. Vuokralaisten asema turvataan jatkossa tarjoamalla vastaavanlaista asuntoa kunnan muista kohteista.
  4. Hollolan kunta sitoutuu käyttämään Kiinteistö Oy Harmaalepän osakkeiden rajoituksista vapauttamisesta mahdollisesti vapautuvan pääoman uuteen valtion korkotukemaan asuntotuotantoon tai olemassa olevan valtion tukeman asuntokannan peruskorjaamiseen.

Ehdot ovat täyttyneet lukuun ottamatta kohtaa 4, jonka edellyttää täytäntöönpanon jatkamista.

Yhtiön kanssa tehdyn valmistelun pohjalta yhtiö on laatinut ARA-kohteiden peruskorjaussuunnitelman ja pyytää edellä esitettyjä varoja tämän ohjelman toteuttamiseen. Pääoman siirtoa yhtiön käyttöön on tarkasteltu myös vaihtoehtoisten järjestelyjen näkökulmasta. Esillä olleet vaihtoehdot olivat laina, osakepääoman korotus ja sidotun vapaan oman pääoman (SVOP) rahasto. Lainassa keskeisenä kustannuksia nostavana tekijänä nähtiin suorat korkokustannukset, sekä Kuntalain edellyttämän vakuusjärjestelyn kustannukset. Oman pääoman korotus nähtiin varsin pitkäaikaisena sijoituksena, jota ei voida joustavasti muuttaa yhtiön kehityksen mukaan. Sidottu vapaan pääoman rahasto vahvistaa yhtiön rahoituksellista rakennetta osakepääoman kaltaisesti. Vahvempi tase mahdollistaa myös yhtiön markkinarahoituksen kilpailukykyisin ehdoin.

Sijoitettavan rahaston säännöistä päättää valtuusto erillisellä päätöksellä. Kunnanhallitus päättää yli vuoden kestävistä sijoituksista, talousarvion asettamissa rajoissa. Hollolan kunnan talousarviossa 2023 ja taloussuunnitelmassa 2023-2026 ei ole varauduttu kyseiseen sijoitukseen. Sijoituksen tekeminen vaatii talousarviomuutoksen investointiosaan. Kuntalain mukaan valtuusto päättää talousarviosta.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto päättää hyväksyä investointiosaan kunnanhallitukselle 1 500 000 euron menonlisäyksen Arvopaperit ja osuudet-osioon.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Perustelut

Hollolan kunta haki ja sai Asuntorahasto ARA:lta kokonaisvapautuksen KOy Harmaalepän Ara-rajoitteista 26.3.2020. KOy Harmaalepän omaisuus myytiin yleisellä tarjousmenettelyllä ja omistajien yhteisellä päätöksellä. Yhtiökokous, missä loppuselvitys on hyväksytty, on pidetty 29.4.2022. Jakokirjan mukainen Hollolan kunnan osuus on 1 487 772,94 euroa.

ARA-rajoitusten vapautuspäätöksessä rajoituksista vapautuminen on edellyttänyt, että:

  1. Valtion asuntolaina tai aravalaina erääntyvine lyhennyksineen ja korkoineen maksetaan kokonaan takaisin vapautettavan asunnon tai talon osalta.
  2. Valtio vapautetaan asuntotuotantolain 13 a §:n mukaisesta vastuusta.
  3. Vuokralaisten asema turvataan jatkossa tarjoamalla vastaavanlaista asuntoa kunnan muista kohteista.
  4. Hollolan kunta sitoutuu käyttämään Kiinteistö Oy Harmaalepän osakkeiden rajoituksista vapauttamisesta mahdollisesti vapautuvan pääoman uuteen valtion korkotukemaan asuntotuotantoon tai olemassa olevan valtion tukeman asuntokannan peruskorjaamiseen.

Ehdot ovat täyttyneet lukuun ottamatta kohtaa 4, jonka edellyttää täytäntöönpanon jatkamista.

Yhtiön kanssa tehdyn valmistelun pohjalta yhtiö on laatinut ARA-kohteiden peruskorjaussuunnitelman ja pyytää edellä esitettyjä varoja tämän ohjelman toteuttamiseen. Pääoman siirtoa yhtiön käyttöön on tarkasteltu myös vaihtoehtoisten järjestelyjen näkökulmasta. Esillä olleet vaihtoehdot olivat laina, osakepääoman korotus ja sidotun vapaan oman pääoman (SVOP) rahasto. Lainassa keskeisenä kustannuksia nostavana tekijänä nähtiin suorat korkokustannukset, sekä Kuntalain edellyttämän vakuusjärjestelyn kustannukset. Oman pääoman korotus nähtiin varsin pitkäaikaisena sijoituksena, jota ei voida joustavasti muuttaa yhtiön kehityksen mukaan. Sidottu vapaan pääoman rahasto vahvistaa yhtiön rahoituksellista rakennetta osakepääoman kaltaisesti. Vahvempi tase mahdollistaa myös yhtiön markkinarahoituksen kilpailukykyisin ehdoin.

Sijoitettavan rahaston säännöistä päättää valtuusto erillisellä päätöksellä. Kunnanhallitus päättää yli vuoden kestävistä sijoituksista, talousarvion asettamissa rajoissa. Hollolan kunnan talousarviossa 2023 ja taloussuunnitelmassa 2023-2026 ei ole varauduttu kyseiseen sijoitukseen. Sijoituksen tekeminen vaatii talousarviomuutoksen investointiosaan. Kuntalain mukaan valtuusto päättää talousarviosta.

Ehdotus

Valtuusto päättää hyväksyä investointiosaan kunnanhallitukselle 1 500 000 euron menonlisäyksen Arvopaperit ja osuudet-osioon.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Leila Tupasela, taloussuunnittelija, leila.tupasela@hollola.fi
Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Kunnan toiminnassa ja taloudessa on noudatettava valtuuston hyväksymää talousarviota. Valtuusto on 14.11.2022 § 50 hyväksynyt talousarvion vuodelle 2023 ja elinvoimavaliokunta on hyväksynyt palvelualueen käyttösuunnitelman 20.12.2022 § 106.

Elinvoiman palvelualueen vuoden 2023 talousarvion muutospaineista on raportoitu talousarvion seurantaraportin 31.8.2023 yhteydessä. Määrärahojen osalta on tarpeen tehdä seuraavat talousarviomuutokset investointeihin.

Kuntatekniikan investoinneista siirtyy seuraaville vuosille kuluja mm. Hopeakallion alueen ja Paassilta II:n itäpuoli alueen esirakentaminen sekä Sorvasen alueen hulevedet.  Määrärahan vähennys 1 600 000 € (P-1800-100000-00001). 

Korvaus- ja uusinvestointeihin on budjetoitu 1,1 M€. Investointeja tulee toteutumaan n. 400 t€.  Kunnan arkisto rakennetaan väistötilaan kunnan varikolle uudisrakennuksen sijaan.
Korvaus- ja uusinvestointien määrärahan vähennys 700.000 € (T-1800-100001-00002).

Vesihuollon talousarvioon kirjatuista investoinneista jää toteutumatta Paassillan yritysalueen laajennus suunnitelmamuutoksista johtuen, Norolantien urakka jouduttiin jakamaan kahdelle vuodelle suunnitelmien viivästymisen vuoksi ja Tiilikankaantien vesihuollon saneerauksesta saatiin ennakoitua edullisempi tarjous. Vesihuoltolaitoksen määrärahan vähennys 700 000 € (P-1803-000001-00001)

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta hyväksyy määrärahamuutokset esitetyn mukaisesti ja esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle elinvoiman palvelualueelle voimassa olevaan talousarvioon vuodelle 2023 investointimäärärahoihin

vähennystä 1 600 000 € P-1800-100000-00001
vähennystä    700 000 € T-1800-100001-00002
vähennystä    700 000 € P-1803-000001-00001
 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi
Maarit Kuivala-Ruiz, talouspäällikkö, maarit.kuivala-ruiz@hollola.fi

Perustelut

Perustelut

Kuntalain mukaan valtuusto päättää muutoksista talousarvioon. Talousarvioon tehtävät muutokset on esitettävä valtuustolle talousarviovuoden aikana.

Valtuusto on 14.11.2022 § 50 hyväksynyt talousarvion vuodelle 2023. Talousarvion muutospaineista on raportoitu osavuosikatsauksen yhteydessä ja muutospaineita on käsitelty valiokunnissa. Muutospaineet on koottu yhteen talousarvion muutosesitykseksi.

Tuloslaskelmaosan osalta tunnistettu seuraavat muutospaineet:

Kuntaliiton viimeisimmän ennustekehikon mukaan kunnan verotulot tulevat vahvistumaan merkittävästi alkuperäisestä talousarviosta. 

Kunnallisveroja arvioidaan kertyvän 1 100 000 euroa arvioitua enemmän ja yhteisöveroa  300 000 euroa enemmän.

Edellämainittujen muutosten myötä talousarvion vuosikate vahvistuu 1,4 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 1,4 miljoonaa euroa ja kääntyy siten 8,4 miljoonaa euroa ylijäämäseksi. 

Investointiosan osalta on tunnistettu seuraavat muutospaineet:

Kuntatekniikkaan on budjetoitu 4,9 miljoonaa euroa, josta vuonna 2023 tullaan käyttämään noin  3,3 miljoonaa euroa. Määrärahaa arvioidaan jäävän käyttämättä täten 1,6 miljoonaa euroa.

Talonrakennuksen investointeihin on varattu yhteensä 2,9 miljoonaa euroa. Investointeja tulee toteutumaan noin 2,2 miljoonaa euroa. Kiinteistöinvestoinneista jää toteutumatta arkiston uudisrakentaminen noin 0,7 miljoonaa euroa.

Vesihuoltolaitoksen investointeihin on varattu 3 miljoonaa euroa, joista tulee toteutumaan noin 2,3 miljoonaa euroa. Paassillan yritysalueen laajennus jää toteutumatta suunnitelmamuutoksista johtuen, Norolantien urakka on jouduttu jakamaan kahdelle vuodelle  suunnitelmien viivästymisen vuoksi ja Tiilikankaantien vesihuollon saneerauksesta saatu ennakoitus edullisempi tarjous. Vesihuoltolaitoksen investoinneista jää  toteutumatta 0,7 miljoonaa euroa. 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus ehdottaa valtuustolle, että:

Valtuusto päättää talousarviomuutoksista seuraavasti:

Tuloslaskelmaosa:

  • Kunnallisveron tuottoarviota lisätään 1 100 000 euroa
  • Yhteisöveron tuottoarviota lisätään 300 000 euroa

Investointiosa:

  • Julkinen käyttöomaisuus, kadunrakennus, nettomäärärahaa vähennetään 1 600 000 euroa
  • Talonrakennus, uudisrakentaminen, nettomäärärahaa vähennetään 700 000 euroa 
  • Vesihuoltolaitoksen investoinnit, nettomäärärahaa vähennetään 700 000 euroa 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Perustelut

Kuntalain mukaan valtuusto päättää muutoksista talousarvioon. Talousarvioon tehtävät muutokset on esitettävä valtuustolle talousarviovuoden aikana.

Valtuusto on 14.11.2022 § 50 hyväksynyt talousarvion vuodelle 2023. Talousarvion muutospaineista on raportoitu osavuosikatsauksen yhteydessä ja muutospaineita on käsitelty valiokunnissa. Muutospaineet on koottu yhteen talousarvion muutosesitykseksi.

Tuloslaskelmaosan osalta tunnistettu seuraavat muutospaineet:

Kuntaliiton viimeisimmän ennustekehikon mukaan kunnan verotulot tulevat vahvistumaan merkittävästi alkuperäisestä talousarviosta. 

Kunnallisveroja arvioidaan kertyvän 1 100 000 euroa arvioitua enemmän ja yhteisöveroa  300 000 euroa enemmän.

Edellämainittujen muutosten myötä talousarvion vuosikate vahvistuu 1,4 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 1,4 miljoonaa euroa ja kääntyy siten 8,4 miljoonaa euroa ylijäämäseksi. 

Investointiosan osalta on tunnistettu seuraavat muutospaineet:

Kuntatekniikkaan on budjetoitu 4,9 miljoonaa euroa, josta vuonna 2023 tullaan käyttämään noin  3,3 miljoonaa euroa. Määrärahaa arvioidaan jäävän käyttämättä täten 1,6 miljoonaa euroa.

Talonrakennuksen investointeihin on varattu yhteensä 2,9 miljoonaa euroa. Investointeja tulee toteutumaan noin 2,2 miljoonaa euroa. Kiinteistöinvestoinneista jää toteutumatta arkiston uudisrakentaminen noin 0,7 miljoonaa euroa.

Vesihuoltolaitoksen investointeihin on varattu 3 miljoonaa euroa, joista tulee toteutumaan noin 2,3 miljoonaa euroa. Paassillan yritysalueen laajennus jää toteutumatta suunnitelmamuutoksista johtuen, Norolantien urakka on jouduttu jakamaan kahdelle vuodelle  suunnitelmien viivästymisen vuoksi ja Tiilikankaantien vesihuollon saneerauksesta saatu ennakoitus edullisempi tarjous. Vesihuoltolaitoksen investoinneista jää  toteutumatta 0,7 miljoonaa euroa. 

Ehdotus

Ehdotus valtuustolle:

Valtuusto päättää talousarviomuutoksista seuraavasti:

Tuloslaskelmaosa:

  • Kunnallisveron tuottoarviota lisätään 1 100 000 euroa
  • Yhteisöveron tuottoarviota lisätään 300 000 euroa

Investointiosa:

  • Julkinen käyttöomaisuus, kadunrakennus, nettomäärärahaa vähennetään 1 600 000 euroa
  • Talonrakennus, uudisrakentaminen, nettomäärärahaa vähennetään 700 000 euroa 
  • Vesihuoltolaitoksen investoinnit, nettomäärärahaa vähennetään 700 000 euroa 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Hollolan valtuusto päätti kokouksessaan 25.9.2023 § 37, että

-​ keskuskortteleiden kehittämisessä siirrytään korttelin A eli Hollola-​talon osalta talonsuunnitteluvaiheeseen. Tähän liittyy myös Hollolan Asuntotalot Oy:n hankkeessa oleva rooli ja vastuut.

-​ Hollolan Asuntotalot Oy:n talonsuunnittelukustannukset jäävät kunnan vastuulle,​ jos hankkeessa ei edetä toteutusvaiheeseen.

-​ korttelin A talonsuunnitteluvaiheen aloittaminen edellyttää toisen toimijan kanssa allekirjoitettua aiesopimusta. Suunnittelutyö voidaan käynnistää korttelin A eli Hollola-​talon osalta,​ kun kehittäjäkumppani on solminut aiesopimuksen muun toimijan kanssa joko kortteliin B tai C,​ ja aiesopimus on esitetty kunnalle.

Ennen talonsuunnitteluvaiheen aloittamista työstä tehdään sopimus. 

Toteutusvaiheeseen siirtymisestä päätetään erikseen.

Päätöksen mukainen talonsuunnitteluvaiheeseen siirtyminen on tapahtumassa ja tähän liittyen valtuuston tulee osoittaa suunnitteluvaiheen rahoitukseen varattava määräraha. Määrärahan käyttö kirjataan investointimenoksi. Suunnitteluvaiheen jälkeen tehdään erillinen päätös toteutusvaiheeseen siirtymisestä ja tässä vaiheessa tavoite on, että hankkeen toteuttaja lunastaa kohteen suunnitelmat toteutusvaiheen pohjaksi. Näin toimien, kunnalle ei odoteta suunnittelukustannusvaiheesta suoraa kustannusta kunnan tuloslaskelmaan.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle:

Valtuusto päättää talousarviomuutoksesta seuraavasti:

  •  Investointiosa:
    • Talonrakennus, uudisrakentaminen 1.200.000 euroa.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Hollolan valtuusto päätti kokouksessaan 25.9.2023 § 37, että

-​ keskuskortteleiden kehittämisessä siirrytään korttelin A eli Hollola-​talon osalta talonsuunnitteluvaiheeseen. Tähän liittyy myös Hollolan Asuntotalot Oy:n hankkeessa oleva rooli ja vastuut.

-​ Hollolan Asuntotalot Oy:n talonsuunnittelukustannukset jäävät kunnan vastuulle,​ jos hankkeessa ei edetä toteutusvaiheeseen.

-​ korttelin A talonsuunnitteluvaiheen aloittaminen edellyttää toisen toimijan kanssa allekirjoitettua aiesopimusta. Suunnittelutyö voidaan käynnistää korttelin A eli Hollola-​talon osalta,​ kun kehittäjäkumppani on solminut aiesopimuksen muun toimijan kanssa joko kortteliin B tai C,​ ja aiesopimus on esitetty kunnalle.

Ennen talonsuunnitteluvaiheen aloittamista työstä tehdään sopimus. 

Toteutusvaiheeseen siirtymisestä päätetään erikseen.

Päätöksen mukainen talonsuunnitteluvaiheeseen siirtyminen on tapahtumassa ja tähän liittyen valtuuston tulee osoittaa suunnitteluvaiheen rahoitukseen varattava määräraha. Määrärahan käyttö kirjataan investointimenoksi. Suunnitteluvaiheen jälkeen tehdään erillinen päätös toteutusvaiheeseen siirtymisestä ja tässä vaiheessa tavoite on, että hankkeen toteuttaja lunastaa kohteen suunnitelmat toteutusvaiheen pohjaksi. Näin toimien, kunnalle ei odoteta suunnittelukustannusvaiheesta suoraa kustannusta kunnan tuloslaskelmaan.

Ehdotus

Valtuusto päättää talousarviomuutoksesta seuraavasti:

  •  Investointiosa:
    • Talonrakennus, uudisrakentaminen 1.200.000 euroa.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Tiedoksi: talouspäällikkö, palvelualuejohtajat, talouspalvelut@hollola.fi, tarkastustoimi.

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen. Riita-asiat käsitellään käräjäoikeudessa. 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Karistonkatu 5, Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Aukioloaika: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00