Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta, kokous 31.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 74 Kuntalaisaloite Tiilikankaan koulun säilyttämisen puolesta

HOLDno-2023-206

Valmistelija

  • Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Perustelut

“Tiilikankaan vanhempain yhdistys Tilkki ry yhdessä Tiilikankaan omakotiyhdistys ry ja Soramäen omakotiyhdistys ry kanssa pyytää ottamaan uudelleen käsittelyyn Hollolan kunnan palveluverkkopäätöksen 17.2.202 § 6 lakkauttaa Tiilikankaan koulu kevätlukukauden 2025 jälkeen ja säilyttämään Tiilikankaan koulu.” 

Kuntalaisaloitteen johdosta valtuuston palveluverkkopäätöksen vuoden 2025 muutoksista on tehty tässä vaiheessa vielä ennakkovaikutustenarviointi. Tiilikankaan koulun jatkuminen tarkoittaisi valtuustopäätöksen toteutuksen purkamista vuoden 2025 osalta, vaikka valtuustopäätöksellä juuri pyritään ennakoimaan palvelutarpeen muutokseen sekä investointitarpeeseen. Oppilasmäärien lasku vaikuttaa kaikkiin Päijät-Hämeen kuntiin eikä pelkästään Hollolaan.  

Hollola kunnan valtuusto hyväksyi 17.6.2019 Hollolan kunnan talouden tasapaino-ohjelman linjaukset, johon sisältyi toimeksianto kunnan hyvinvoinnin palvelualueelle laatia aikataulutettu kokonaisesitys palveluverkosta vuoteen 2024 asti. Hyvinvointivaliokunta teki esityksen palveluverkkomuutoksesta kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, joka päätti asiasta 17.2.2020. 

Palveluverkkopäätöksellä reagoitiin oppilasmäärän merkittävään vähenemiseen sekä siitä johtuvaan valtionosuuksien supistamiseen ja investointipaineisiin. Kokonaisvaikutuksia oli tarkistettu hyvinvoinnin- ja elinvoiman palvelualueiden sekä konsernipalvelujen yhteensovitettujen tarkastelujen pohjalta, joihin sisältyvät mm. kaavoitus, investoinnit, talousanalyysit sekä väestön sijoittumisanalyysit suhteessa palveluverkkoon. 

Vuoden 2020 talousarviovalmistelujen ja palveluverkkoesityksen yhteydessä on arvioitu eri vaihtoehtoja kulurakenteen pienentämiseksi. Vaihtoehtoja on hyvin vähän ilman, että puututaan kaikkein olennaisimpaan eli toiminnan resurssointiin. Oppilasmäärien laskiessa tulorahoitus edelleen pienenee ja suurempi osa käyttömenoista joudutaan kattamaan kunnan omalla rahoituksella. Käytännössä tämä tarkoittaisi ryhmäkokojen merkittävää nostoa nykyisestä tasosta kaikilla kouluilla ja tukipalveluiden heikentämistä. Näillä toimilla olisi huomattava vaikutus palvelun laadun sekä tuottamisen toimintaedellytysten heikentymiseen. Valmistelun yhteydessä keskeiseksi linjaksi vahvistui, että palvelun laadun eli kasvatuksen ja oppimisen elementtien turvaaminen korostaa lasten edun ensisijaisuutta sekä ehkäisee niitä merkittäviä riskejä, jotka palvelun laatua heikentämällä väistämättä seuraisivat. 

Taloudelliset vaikutukset ovat lyhyellä ja pitkällä aikajänteellä merkittävät ja hillitsevät hyvinvoinnin palvelualueen kulurakenteen kasvua ja investointitarpeita. Kokonaisuudessaan palvelutarjonta ja edellytykset palvelutarpeen tuottamiseen sekä mahdollisiin toiminnallisiin muutoksiin säilyvät hyvällä tasolla.  Tiilikankaan koulun osalta vähennämme tulevien vuosien investointitarvetta. Hollolan kunta on investoinut koulurakennuksiin, jotta Hollolan kunnan lapsilla olisi tarkoituksenmukaiset ja turvalliset tilat tulevaisuudessa. 2010-luvulla valmistuneissa kouluissa opiskelee tänä vuonna 1960 oppilasta, joka on 78% koko oppilasmäärästä. Oppilasmäärä ennusteiden mukaan perusopetuksen oppilasmäärät olisivat alle 2000 oppilasta lukuvuonna 2028-2029. Oppilasmäärien lasku ennusteiden perusteella tapahtuu voimakkaammin juuri vuoden 2025 jälkeen, joten oppilasmäärien muutokseen on hyvä ennakoida valtuustopäätöksen mukaisesti.  

Voimassa olevan palveluverkkopäätöksen mukaisesti yhdistyneen Tiilikankaan- ja Hälvälän koulun oppilaat siirtyvät Salpakankaan koululle 2025. Salpakankaan koululle pystytään sijoittamaan yhdistyvien koulujen oppilaat. Palveluverkkoon voi kohdentua supistuspaineita jo tehtyjen päätösten jälkeen edelleen ja erityisesti, jos jo päätetyistä ei pidetä kiinni. Tällöin supistamisen paine uhkaa siirtyä muihin kouluihin. Opetuspalveluiden keskittäminen kuntakeskuksen alueelle ei ole laajassa kunnassa perusteltua. Vuoden 2020 palveluverkko ratkaisu on perustunut siihen, että palveluverkkoa on supistettu kuntakeskuksen alueelta. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys -ja hyvinvointivaliokunta päättää antaa kuntalaisaloitteeseen edellä mainitun vastauksen. Kuntalaisaloitteen osalta tehtiin suppea ennakkovaikutusten arviointi, jossa arviointiin vuoden 2025 palveluverkkomuutosta.

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää asian loppuunkäsitellyksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Merk: Asiantuntijana kuultavana oli  perusopetuksen rehtori Anssi Vidman

Tiedoksi

Asianomainen:aloitteentekijä

Liitteet


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.