Elinvoimavaliokunta, kokous 20.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 104 Päätösvallan delegointi luonnonvarojen myyntiin ja metsäsuunnitelmien pieniin muutoksiin

HOLDno-2021-652

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnan metsäomaisuus (noin 1.500 ha) muodostuu seuraavasti: talousmetsät (500 ha), puistometsät (479 ha), Mustamaan alue (n. 200 ha), Tiirismetsä (n. 260 ha, josta suojelualuetta 44,5 ha) ja Hämeenkosken alueet noin 100 ha, josta 30 ha sis. edellä oleviin puistometsiin).

Metsäomaisuuden hoito ja hallinnointi on osa kunnan normaalia toimintaa ja taloudenhallintaa. Metsien käytön osalta huomioitavaksi tulee monenlaiset erilaiset arvot ja toimenpiteet tämän omaisuuden suunnitelmalliseksi hoitamiseksi. Elinvoimavaliokunta on hyväksynyt sekä talous- että taajamametsiin metsänhoitosuunnitelmat vuosille 2022-2031.

Tällä hetkellä työn alla ovat tarjouspyynnöt em. suunnitelmien metsänhoitotoimenpiteiden toteuttajan valitsemiseksi. Työt toteutetaan tehtyjen suunnitelman mukaan. Suunnitelmat sisältävät mm. arviot eri vuosille hyväksytyistä metsän/puuston myynneistä ja hoitotoimenpiteistä. Talousmetsien osalta aiheutuu myös tiekustannuksia.

Kunnan hallintosäännön mukaan maankäytön osalta kunnanhallitus päättää luonnonvarojen myynnistä myyntihinnan ollessa 200 000 euroa tai enemmän. Elinvoimavaliokunnan päätösvalta luonnonvarojen myynnissä täyttyy, kun myynnit ylittävät 100 000 euroa, mutta jäävät alle 200 000 euroa. Alle 100 000 euron myyntitoimeksiannoista päättää elinvoimajohtaja.

Kuluvan vuoden osalta talous- ja puistometsien metsänmyyntitulojen on bruttona arvioitu ylittävän yhteensä yli 200 000 euroa. Hakkuut toteutetaan pysty- ja hankintakauppoina. Vuosittaiset myyntiarviot huomioidaan kunnan talousarviossa ja toteutuneita myyntejä seurataan osana kunnan taloudenseurantaa. Hakkuu-, myynti- ja hoitotoimenpiteet kilpailutetaan, koska kunnalla ei ole omaa resurssia hoitaa em. toimenpiteitä.

Metsänhoitosuunnitelma on hyväksytty elinvoimavaliokunnassa 16.11.2021 ja taajamametsäsuunnitelma 21.12.2021. Suunnitelmien täytäntöönpano edellyttää päätösvallan selkeyttämistä, suunnitelmanmukaisten metsänhoitotöiden osalta.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää delegoida päätösvallan hyväksytyn metsänhoitosuunnitelman mukaisten hakkuiden ja muiden metsänhoitotoimenpiteiden osalta elinvoimajohtajalle. Elinvoimajohtajan tulee antaa vuosittain selvitys suunnitelman etenemisestä ja suoritetuista toimenpiteistä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Elinvoiman palvelualueella on tehty metsänhoitosuunnitelmat syksyllä 2021. Talousmetsien metsänhoitosuunnitelma on hyväksytty elinvoimavaliokunnassa 16.11.2021. Keväällä 2022 suunnitelmista on tehty tarkemmat hakkuusuunnitelmat sekä arviot hoitotöiden kuluista ja puunmyyntituloista. 

Kuluvan vuoden osalta talous-​ ja puistometsien metsänmyyntitulojen on bruttona arvioitu ylittävän yhteensä yli 200 000 euroa.

Kunnan hallintosäännön mukaan maankäytön osalta kunnanhallitus päättää luonnonvarojen myynnistä myyntihinnan ollessa 200 000 euroa tai enemmän. Elinvoimavaliokunnan päätösvalta luonnonvarojen myynnissä täyttyy, kun myynnit ylittävät 100 000 euroa, mutta jäävät alle 200 000 euroa. Alle 100 000 euron myyntitoimeksiannoista päättää elinvoimajohtaja. 

Elinvoimavaliokunta on tehnyt omalta osaltaan delegointipäätöksen 31.5.2022, päätös löytyy historiatiedoista.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus päättää delegoida päätösvallan hyväksytyn metsänhoitosuunnitelman mukaisten hakkuiden ja muiden metsänhoitotoimenpiteiden osalta elinvoimajohtajalle. Elinvoimajohtajan tulee antaa vuosittain selvitys suunnitelman etenemisestä ja suoritetuista toimenpiteistä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnalla on tällä hetkellä omistamistaan talous- sekä taajamametsistä voimassa useita alueittaisia tai ajallisia metsänhoitosuunnitelmia, joista useimmat on hyväksytty ja otettu käyttöön viimeisen vuoden aikana. Näissä suunnitelmissa on huomioitu kunnan metsänhoidollisesti ekologiset ja taloudelliset tavoitteet, joiden pohjalta suunnitelmien mukaisia metsäntoimenpiteitä kilpailutetaan ja vuosittain toteutetaan. Suunnitelmakausien pituudet ovat noin kymmenen vuotta, mutta tarpeita suunnitelmien tarkistuksiin voi ilmetä lähes vuosittain.

Kunnan metsäomaisuus on yhteensä noin 1.500 ha ja se muodostuu seuraavista alueellisista metsäkokonaisuuksista: kunnan talousmetsät (noin 500 ha/koko kunta), Mustamaan alue (noin 200 ha/talousmetsät), Tiirismetsät (noin 260 ha, josta suojelualuetta 44,5 ha) ja Hämeenkosken alueet noin 100 ha, joista 30 ha sis. kunnan taajamametsiin. Taajamametsiä on noin 479 ha ilman Hirvimäen aluetta, joka käsitellään taajamametsäsuunnitelman täydennyksenä ja huomioidaan lisäyksenä kunnan edellä näkyvään metsän kokonaisalaan sekä taajamametsäalaan.

Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 21.6.2022 § 161 vuosien 2022–2031 talousmetsäsuunnitelman operatiivisten töiden delegoinneista elinvoimajohtajalle hyväksytyn suunnitelman mukaisten hakkuiden ja muiden metsänhoitotoimenpiteiden osalta.  Delegointi koski maankäytön osalta luonnonvarojen myyntiä ja päätöksessä todetaan, että elinvoimajohtajan tulee antaa vuosittain selvitys suunnitelman etenemisestä ja suoritetuista toimenpiteistä.

Koska tämän jälkeen hyväksyttyjä muitakin metsäsuunnitelmia on jo useita ja koska vuosittain toteutettavat metsämyynnit ja muut toimenpiteet toteutetaan toimivaltaisen viranomaisen hyväksymien suunnitelmien pohjalta sekä osana kunnan toiminnallisia ja taloudellisia tavoitteita ja -prosesseja, on päätösvallan delegointia syytä vielä täsmentää jo aiemmin tehtyä päätöstä täydentäen ja esittäen elinvoimajohtajan toimivaltaa täydennettäväksi hyväksymään myös suoraan voimassa oleviin metsäsuunnitelmiin pienet ja vaikuttavuudeltaan vähäisemmät muutokset ja täydennykset.

Jo hyväksyttyihin, voimassa oleviin, suunnitelmiin kohdistuu jatkuvaa päivittämis-, tarkistamis- ja muutostarpeita suunnitelmakauden aikana sitä mukaa, kun suunnitelmiin kirjattuja toimenpiteitä toteutetaan, metsä kasvaa, sitä tuhoutuu, maankäytölliset tarpeet muuttuvat, jne. Operatiivisten töiden sujuvan toteuttamisen vuoksi on tärkeää, että yksittäiset tarkistamis- ja muutostarpeet pystytään toteuttamaan viranhaltijapäätöksenä. Tehdyt viranhaltijapäätökset tulevat tiedoksi toimielimiin. Myös ennakkovalmisteluilla ja siinä yhteydessä käytävillä keskusteluilla kyetään etukäteen ratkaisemaan, voidaanko valmisteltava suunnitelmamuutos päättää viranhaltijan toimesta vai onko se tuotava valiokuntaan. Valiokunnan tekemiin päätöksiin pätevät normaalit muutoksenhakuprosessit.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta hyväksyy ja päättää esittää edelleen kunnanhallitukselle, että elinvoimajohtajalle 21.6.2022 § 161 metsäasioissa delegoitua päätösvaltaa laajennetaan luonnonvarojen myynnin osalta käsittämään kaikki kunnassa voimassa olevat eri metsäsuunnitelmat ja suunnitelmien sisällä toteutettavat metsätoimenpiteet.

Samalla elinvoimavaliokunta päättää hyväksyä että elinvoimajohtaja voi vuosittain päättää voimassa oleviin eri metsäsuunnitelmiin kohdistuvat pienet ja vaikuttavuudeltaan vähäiset muutokset (täydennykset, korjaukset, päivitykset) ja niistä raportoidaan puolivuosittain valiokuntaan.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

-

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.