Kunnanhallitus, kokous 4.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 271 Vuoden 2025 talousarvio ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelma, 2. käsittely

HOLDno-2023-909

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Osana Hyvinvointialueuudistuksen lainsäädännön täytäntöönpanoa, Valtionvarainministeriö julkaisi 17.11.2023 siirtolaskelmat vuoden 2022 verotietojen valmistuttua. Ministeriön tiedotteen mukaan: "Vuoden 2022 verotus valmistui lokakuun lopussa. Lopullisten verotulotietojen perusteella laskettu valtionosuuden vähennystarve poikkeaa aiemmin arvioidusta tasosta. Vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa pysyväksi valtionosuuden vähennykseksi arvioitiin 224 milj. ja vuotta 2023 koskeva osuus 112 milj. euroa. Verotuksen valmistuminen muuttaa edelleen vuoden 2024 valtionosuuksia siten, että pysyvä vähennys kuntien valtionosuuksiin kasvaa yhteensä 501 milj. euroon. Vuotta 2023 koskeva määräaikainen osuus vuodelle 2024 kasvaa yhteensä 250 milj. euroon." 

Lisäleikkaus valtionosuuksiin olisi näiden tietojen mukaan ollut 91€/asukas (Hollola noin 2,1 M€/vuosi) ja vuosina 2024-2025 136€/asukas (Hollolalle 3,1 M€/vuosi). Tilanteessa, jossa kunnat olivat lakisääteisesti määrittäneet vuoden 2024 kunnallisveroprosenttinsa ja suurin osa myös talousarvionsa kyseisille vuosille, kuntatalouden kyky vastata yllätykseen oli olematon. Valtionvarainministeriö julkaisi maanantaina 20.11. uutta tietoa valtionosuuden lisäleikkauksesta ja sen mukaan leikkauksen vaikutus kuntatalouteen siirretään vuodesta 2024 tuleville vuosille. On kuitenkin huomioitava, että muutos koski kassavirtojen ajankohtaa, ei niiden tasoa. Muutoksenkin jälkeen, pysyvä leikkaus 91€/asukas on edelleen voimassa. Lisäksi vuodelle 2024 tulee kunnille muutosta rajaava positiivinen valtionosuus, joka maksetaan takaisin 2025-2027.

Ilmoitusten pohjalta laaditun laskelman mukaisesti, Hollolan kunnan pysyvä valtionosuuksien lisäleikkaus olisi -2.1 M€ vuodessa.

  • Leikkaus tulee voimaan jo vuonna 2024, mutta vaikutusta lieventää vuoden 2024 tasauskomponentti 0,8 miljoonaa euroa. Verrattuna marraskuussa hyväksyttyyn kunnan talousarvioon, vaikutus kunnan tulokseen vuonna 2024 on noin +0,4 M€. 
  • Vuosina 2025-2027 leikkaus astuu voimaan täysipainoisesti ja samalla maksetaan takaisin vuoden 2023 leikkauksia 1/3-osaa vuodessa, sekä vuoden 2024 tasauskomponentti 1/3-osaa vuodessa
    • kokonaisleikkaus Hollolan kunnalle on noin 2,1 M€ / vuodessa
    • vuoden 2023 takaisinmaksu on noin 0,7 M€ vuodessa
    • vuoden 2024 tasauskomponentin takaisinmaksu on noin 0,3 M€ vuodessa

Edellä esitetyn pohjalta valtiovarainministeriön 17.11.2023 ja 20.11.2023 tiedotteiden pohjalta tehdyt laskelmat tarkoittavat Hollolan kunnalle noin 3 miljoonan euron vuotuisia valtionosuusleikkauksia vuosille 2025-2027 ja 2,1 miljoonan pysyvää leikkausta vuodesta 2028 eteenpäin.

Ennakoivat laskelmat valtionosuusleikkauksista tarkoittavat sitä, että Hollolan kunnan talous muuttuu alijäämäiseksi jo vuonna 2025 ilman erillisiä toimenpiteitä ja päätöksiä. Viranhaltijavalmistelu taloustasapainon tarkastelun osalta käynnistetään heti alkuvuodesta 2024. Asiakokonaisuutta käsitellään kevään valtuustoseminaarin yhteydessä, jossa tavoitellaan laajaa yhteisnäkemystä talouslinjauksista vuoden 2025 talousarvioraamista ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelmasta.

Hallinto- ja talousjohtaja esittelee ministeriön päätöksistä laadittuja vaikutuslaskelmia kokouksessa.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus merkitsee katsauksen tiedoksi

ja esittää valtuustolle:

Valtuusto merkitsee katsauksen tiedoksi ja toteaa toukokuussa 2024 järjestettävän valtuustoseminaarin merkityksen vuosien 2025-2028 taloussuunnitelmien linjauksessa. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Osana Hyvinvointialueuudistuksen lainsäädännön täytäntöönpanoa, Valtionvarainministeriö julkaisi 17.11.2023 siirtolaskelmat vuoden 2022 verotietojen valmistuttua. Ministeriön tiedotteen mukaan: "Vuoden 2022 verotus valmistui lokakuun lopussa. Lopullisten verotulotietojen perusteella laskettu valtionosuuden vähennystarve poikkeaa aiemmin arvioidusta tasosta. Vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa pysyväksi valtionosuuden vähennykseksi arvioitiin 224 milj. ja vuotta 2023 koskeva osuus 112 milj. euroa. Verotuksen valmistuminen muuttaa edelleen vuoden 2024 valtionosuuksia siten, että pysyvä vähennys kuntien valtionosuuksiin kasvaa yhteensä 501 milj. euroon. Vuotta 2023 koskeva määräaikainen osuus vuodelle 2024 kasvaa yhteensä 250 milj. euroon." 

Lisäleikkaus valtionosuuksiin olisi näiden tietojen mukaan ollut 91€/asukas (Hollola noin 2,1 M€/vuosi) ja vuosina 2024-2025 136€/asukas (Hollolalle 3,1 M€/vuosi). Tilanteessa, jossa kunnat olivat lakisääteisesti määrittäneet vuoden 2024 kunnallisveroprosenttinsa ja suurin osa myös talousarvionsa kyseisille vuosille, kuntatalouden kyky vastata yllätykseen oli olematon. Valtionvarainministeriö julkaisi maanantaina 20.11. uutta tietoa valtionosuuden lisäleikkauksesta ja sen mukaan leikkauksen vaikutus kuntatalouteen siirretään vuodesta 2024 tuleville vuosille. On kuitenkin huomioitava, että muutos koski kassavirtojen ajankohtaa, ei niiden tasoa. Muutoksenkin jälkeen, pysyvä leikkaus 91€/asukas on edelleen voimassa. Lisäksi vuodelle 2024 tulee kunnille muutosta rajaava positiivinen valtionosuus, joka maksetaan takaisin 2025-2027.

Ilmoitusten pohjalta laaditun laskelman mukaisesti, Hollolan kunnan pysyvä valtionosuuksien lisäleikkaus olisi -2.1 M€ vuodessa.

  • Leikkaus tulee voimaan jo vuonna 2024, mutta vaikutusta lieventää vuoden 2024 tasauskomponentti 0,8 miljoonaa euroa. Verrattuna marraskuussa hyväksyttyyn kunnan talousarvioon, vaikutus kunnan tulokseen vuonna 2024 on noin +0,4 M€. 
  • Vuosina 2025-2027 leikkaus astuu voimaan täysipainoisesti ja samalla maksetaan takaisin vuoden 2023 leikkauksia 1/3-osaa vuodessa, sekä vuoden 2024 tasauskomponentti 1/3-osaa vuodessa
    • kokonaisleikkaus Hollolan kunnalle on noin 2,1 M€ / vuodessa
    • vuoden 2023 takaisinmaksu on noin 0,7 M€ vuodessa
    • vuoden 2024 tasauskomponentin takaisinmaksu on noin 0,3 M€ vuodessa

Edellä esitetyn pohjalta valtiovarainministeriön 17.11.2023 ja 20.11.2023 tiedotteiden pohjalta tehdyt laskelmat tarkoittavat Hollolan kunnalle noin 3 miljoonan euron vuotuisia valtionosuusleikkauksia vuosille 2025-2027 ja 2,1 miljoonan pysyvää leikkausta vuodesta 2028 eteenpäin.

Ennakoivat laskelmat valtionosuusleikkauksista tarkoittavat sitä, että Hollolan kunnan talous muuttuu alijäämäiseksi jo vuonna 2025 ilman erillisiä toimenpiteitä ja päätöksiä. Viranhaltijavalmistelu taloustasapainon tarkastelun osalta käynnistetään heti alkuvuodesta 2024. Asiakokonaisuutta käsitellään kevään valtuustoseminaarin yhteydessä, jossa tavoitellaan laajaa yhteisnäkemystä talouslinjauksista vuoden 2025 talousarvioraamista ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelmasta.

Hallinto- ja talousjohtaja esittelee ministeriön päätöksistä laadittuja vaikutuslaskelmia kokouksessa.

Ehdotus

Valtuusto merkitsee katsauksen tiedoksi ja toteaa toukokuussa 2024 järjestettävän valtuustoseminaarin merkityksen vuosien 2025-2028 taloussuunnitelmien linjauksessa. 

Päätös

Merkittiin tiedoksi, päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 talousuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaisesti talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi, toiminnan kuvauksen, palvelujen laajuutta kuvaavat tunnusluvut ja palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä suunnitelmavuosille. Toiminnalliset tavoitteet perustuvat Hollolan kunnan strategisiin tavoitteisiin sekä ympäristöterveydenhuollon valtakunnallisessa valvontasuunnitelmassa määritettyihin valvonnan tavoitteisiin. 

Ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioluvut (käyttötalous) sekä strategiset ja toiminnalliset tavoitteet ja toiminnan riskit on esitetty liitteenä olevassa talousarviossa 2025 ja taloussuunnitelmassa 2026-2028. Ympäristöterveydenhuollon tilikauden tulos on 0 €. Investointeja ei esitetä vuodelle 2025 eikä suunnitelmavuosille.

Ympäristöterveyslautakunnan alaiset vastuualueet ovat: eläinlääkintähuolto, terveydensuojelu ja ympäristöterveydenhuollon hallinto ja lautakunta. Ympäristöterveydenhuollon järjestämisestä laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaisesti talousarviossa on esitetty erikseen eläinlääkintähuollon, terveydensuojelun ja ympäristöterveydenhuollon hallinnon toimintatuotot ja toimintakulut. Hallinnon menot on jaettu toimintakulujen suhteessa eläinlääkinnän ja terveydensuojelun vastuualueelle ja hallinnon välilliset kulut katetaan kokonaan näiden kahden vastuualueen omalla laskutuksella. Ympäristöterveydenhuollon nettokustannukset eläinlääkintähuollosta ja terveydensuojelusta jaetaan sopijapuolille palveluhinnaston mukaisten palvelujen käytön suhteessa. Ympäristöterveydenhuollon palveluhinnasto on talousarvioehdotuksen liitteenä. Palveluhinnaston ja kuntakohtaisten suorite-ennusteiden perusteella on laskettu ennusteet kuntien maksuosuuksiksi.

Yhteistoimintasopimuksen kohdan seitsemän mukaan ympäristöterveyslautakunta tekee sopimuskuntia kuultuaan Hollolan kunnanhallitukselle toimintaansa koskevan talousarvio -ja taloussuunnitelmaesityksen. Ennen kunnanhallitukselle tehtävää esitystä sopimuskunnille varataan mahdollisuus määräajassa antaa kommentinsa ympäristöterveydenhuollon talousarvioehdotuksesta.

 

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta lähettää liitteenä olevan ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioehdotuksen vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2028 sopimuskuntiin lausunnolle.
Ympäristöterveyslautakunta käsittelee talousarvion kokouksessaan 16.10.2024 ja esittää sen hyväksyttäväksi Hollolan kunnanhallitukselle. Talousarvioehdotuksessa on esitetty arviot kuntien maksuosuuksista vuonna 2025 ja suunnitelmavuosina. Kuntien kannanotot talousarvioehdotukseen pyydetään toimittamaan 7.10.2024 mennessä Hollolan kunnan kirjaamoon.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 talousuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaisesti talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi, toiminnan kuvauksen, palvelujen laajuutta kuvaavat tunnusluvut ja palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä suunnitelmavuosille. Toiminnalliset tavoitteet perustuvat Hollolan kunnan strategisiin tavoitteisiin. 

Päijät-Hämeen työllisyysalueen taseyksikön talousarvioluvut (käyttötalous) sekä strategiset ja toiminnalliset tavoitteet ja toiminnan riskit on esitetty liitteenä olevassa talousarviossa 2025 ja taloussuunnitelmassa 2026-2028. Päijät-Hämeen työllisyysalueen tilikauden tulos on 0 €. Investointeja ei esitetä vuodelle 2025 eikä suunnitelmavuosille. Kustannustaso alittaa raamin johtuen valtionosuuksien pienenemisestä. Kuntakohtaiset ennakoidut maksuosuudet on esitetty talousarviossa. 

Työllisyyslautakunnan alaiset vastuualueet ovat: työllisyysaluepalvelut sekä työllisyysalueen hallinto ja lautakunta. Päijät-Hämeen työllisyysalueen järjestämisestä laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaisesti talousarviossa on esitetty erikseen työllisyysaluepalvelut ja hallinto ja lautakunta. Hallinnon menot on vyörytetty toimintakulujen suhteessa työllisyysaluepalveluihin. Työllisyysaluepalveluiden alla ovat toimintoina lakisääteiset henkilöasiakkaiden palvelut, työllistymistä tukevat palvelut ja koulutuspalvelut, palkkatuki ja starttiraha sekä työnantaja-asiakkaiden palvelut.

Yhteistoimintasopimuksen kohdan kahdeksan mukaan työllisyyslautakunta tekee sopimuskuntia kuultuaan Hollolan kunnanhallitukselle toimintaansa koskevan talousarvio -ja taloussuunnitelmaesityksen. Ennen kunnanhallitukselle tehtävää esitystä, sopimuskunnille varataan mahdollisuus määräajassa antaa kommentinsa työllisyysalueen talousarvioehdotuksesta.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Työllisyyslautakunta lähettää liitteenä olevan työllisysalueen taseyksikön talousarvioehdotuksen vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2028 sopimuskuntiin lausunnolle. Työllisyysaluelautakunta käsittelee talousarvion lokakuun 2024 kokouksessaan ja esittää sen hyväksyttäväksi Hollolan kunnanhallitukselle. Talousarvioehdotuksessa on esitetty arviot kuntien maksuosuuksista vuonna 2025 ja suunnitelmavuosina. Kuntien kannanotot talousarvioehdotukseen pyydetään toimittamaan 15.10.2024 mennessä Hollolan kunnan kirjaamoon.

Päätös

Merk.Kokouksessa asiantuntijana taloussuunnittelija Marika Marila.

Merkittiin tiedoksi liitteenä olevan työllisysalueen taseyksikön talousarvioehdotus vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma 2026-2028 joka lähetetään sopimuskuntiin lausunnolle.

Valmistelija

Maarit Kuivala-Ruiz, talouspäällikkö, maarit.kuivala-ruiz@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi palvelukuvauksen, palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä suunnitelmavuosille 2026-2028, toiminnalliset tavoitteet, toimintaan liittyvät riskit sekä toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

Tarkastuslautakunnalle on valmisteltu liitteenä oleva esitys talousarvioksi vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2026-2028.

Lautakunta käsittelee ja täydentää pohjaesitystä kokouksen yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Erkki Arvila, tarkastuslautakunnan puheenjohtaja, Erkki.Arvila@hollola.fi

Tarkastuslautakunta päättää hyväksyä omalta osaltaan talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2026-2028 ja valtuuttaa talouspäällikön tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tulee tiedottaa tarkastuslautakunnalle.
 

Päätös

Hyväksyttiin talousarvioesitys vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2028 tarkastuslautakunnan osalta.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi palvelukuvauksen, palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä suunnitelmavuosille 2026-2028, toiminnalliset tavoitteet, toimintaan liittyvät riskit sekä toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

Talousarvioesityksen mukainen toimintakate elinvoiman palvelualueen osalta vuonna 2025 on -4 988 000 euroa. Vesihuoltolaitoksen tilikauden yli/alijäämä on 0 €.

Elinvoiman palvelualueen talousarvioesitys sekä investoinnit on esitetty liitteissä.  

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta

1.       Hyväksyy omalta osaltaan palvelualueen talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.

2.       Päättää esittää kunnanhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi palvelualueensa talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.

3.       Valtuuttaa palvelualuejohtajan tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tiedotetaan valiokunnalle.

Päätös

Keskustelun kuluessa Minna Kauhanen esitti ja Pasi Jalonen sekä Seija Aakala kannattivat, että päätösehdotuksesta poistetaan kohta 3: Valtuuttaa palvelualuejohtajan tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tiedotetaan valiokunnalle.

Päätösehdotuksen kohta 3 muutetaan seuraavaksi: Mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa, tulee elinvoimavaliokunta kutsua koolle ylimääräiseen kokoukseen päättämään talousarviomuutoksesta.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Minna Kauhasen tekemää muutosesitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 3 JAA-ääntä ja 8  EI-ääntä Puheenjohtaja totesi muutosesityksen voittaneen.

Elinvoimavaliokunta hyväksyi päätösehdotuksen kuitenkin siten, että kohta 3 muutosehdotuksen mukaisesti.

Merk. kokouksessa asiantuntijana taloussuunnittelija Leila Tupasela.

Esittelijä Heli Randell ja puheenjohtaja Miikka Lönnqvist jättivät eriävän mielipiteen.

Valmistelija

Taru Lehtoranta, taloussuunnittelija, taru.lehtoranta@hollola.fi
Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi palvelukuvauksen, palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä suunnitelmavuosille 2026-2028, toiminnalliset tavoitteet, toimintaan liittyvät riskit sekä toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

Talousarvioesityksen mukainen toimintakate sivistyksen- ja hyvinvoinnin palvelualueen osalta vuonna 2025 on -54 415 000 euroa.

Sivistyksen- ja hyvinvoinnin palvelualueen talousarvioesitys liitteissä.  

Ehdotus

Esittelijä

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta

  1. hyväksyy omalta osaltaan palvelualueen talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman. 
  2. päättää esittää kunnanhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi palvelualueensa talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.
  3. valtuuttaa palvelualuejohtajan tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tiedotetaan valiokunnalle.

Päätös

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta 

  • hyväksyy omalta osaltaan palvelualueen talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman seuraavalla muutoksella, joka liittyy Tiilikankaan koulun lakkauttamiseen 1.8.2025. Talousarviosta s. 22,  kohdasta  Vastuualueen palvelusuunnitelma vuodelle 2025, poistetaan kaksi ensimmäistä lausetta: " Valtuuston päätöksen mukaan Tiilikankaan koulu lopettaa toiminnan lukukauden 2024-2025 päätteeksi. Tämä palveluverkkomuutos aiheuttaa oppilaaksiottoalueiden muutoksen 1.8.2025 lähtien."
  • päättää esittää kunnanhallituksen hyväksyttäväksi palvelualueensa muutetun talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.
  • valtuuttaa palvelualuejohtajan tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tiedotetaan valiokunnalle. 

 

Merk. Keskustelun kuluessa Heidi Hakanen ehdotti Toni Vehmolan ensin kannattamana seuraavaa:
Esitän muutosta sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan talousarvioon koskien Tiilikankaan koulun lakkauttamista 2025. Ehdotuksena Talousarviosta s. 22,  kohdasta  Vastuualueen palvelusuunnitelma vuodelle 2025, poistetaan kaksi ensimmäistä lausetta: " Valtuuston päätöksen mukaan Tiilikankaan koulu lopettaa toiminnan lukukauden 2024-2025 päätteeksi. Tämä palveluverkkomuutos aiheuttaa oppilaaksiottoalueiden muutoksen 1.8.2025 lähtien."

Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kannatettu muutosehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.

Ne, jotka kannattavat sivistys- ja hyvinvointijohtajan pohjaehdotusta, äänestävät "JAA".
Ne, jotka kannattavat Heidi Hakasen ehdotusta, äänestävät "EI".

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 ääntä: 2 jaa-ääntä ja 6 ei-ääntä.

Puheenjohtaja totesi, että sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti hyväksyä Heidi Hakasen muutosehdotuksen.

Nuorisovaltuuston edustaja Samu Hyytiä poistui klo 19.45.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Ympäristöterveydenhuollon järjestämisestä laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaan ympäristöterveyslautakunta tekee sopimuskuntia kuultuaan Hollolan kunnanhallitukselle toimintaansa koskevan talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen. 

Ympäristöterveyslautakunta on käsitellyt 11.9.2024 seudullisen ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2028 ja lähettänyt sen lausunnolle sopimuskuntiin.

Lausunto esityksestä saatiin 7.10. määräaikaan mennessä ainoastaan Kärkölän kunnasta, lisäksi Hartolan kunta on ilmoittanut ettei se ehdi antamaan lausuntoa määräajassa. Asikkalan kunnanhallitus on käsitellyt asiaa kokouksessaan 7.10. Sopimuskuntien lausunnoissa ei tuotu esille muutostarpeita lausunnolla olleeseen talousarvio- ja taloussuunnitelmaesitykseen. Määräaikaan mennessä tullut sopimuskunnan lausunto on liitteenä.

Ympäristöterveydenhuollon nettokustannukset eläinlääkintähuollosta ja terveydensuojelusta jaetaan sopijapuolille palveluhinnaston mukaisten palvelujen käytön suhteessa. Palveluhinnaston ja kuntakohtaisten suorite-ennusteiden perusteella on laskettu ennusteet kuntien maksuosuuksiksi.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta

  1. hyväksyy osaltaan ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.
  2. päättää esittää Hollolan kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi palvelukuvauksen, palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä suunnitelmavuosille 2026-2028, toiminnalliset tavoitteet, toimintaan liityvät riskit sekä toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

Kunnanhallitus toimii päättävänä toimielimenä kunnanhallituksen alaisten yksiköiden osalta, jonka johdosta on valmisteltu talousarvioesitys kunnanhallituksen alaisten yksiköiden osalta. 

Kunnanhallituksen alaisiin yksiköihin kuuluvat konsernipalvelut, strategian toteuttamiseen varattu erillinen määräraha, Hollolan kunnan maksuosuus ympäristöterveydenhuollon sekä työllisyysalueen kustannuksista sekä varaus käyttöomaisuuden myyntivoittoihin ja -tappioihin. Lisäksi tarkastustoimen talousarvio on sisällytetty em. määrärahakokonaisuuteen. 

Talousarvioesityksen mukainen toimintakate kunnanhallituksen alaisten yksiköiden osalta vuonna 2025 on  -6 329 000 euroa.

Investointiosaan on kunnanhallituksen alaisten yksiköiden osalta varattu irtaimen omaisuuden investointeihin tietojärjestelmähankkeisiin 472 000 euroa ja muuhun irtaimeen 30 000 euroa. 

Esitys Kunnanhallituksen alaisten yksiköiden talousarvioksi vuodelle 2025 on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus merkitsee kunnanhallituksen alaisten yksiköiden talousarvioesityksen ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 sekä taloussuunnitelman vuosille 2026-2028 tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kuntalain 110 § mukaan ”Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.”

Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.

Kuntalaissa on säädetty myös alijäämän käsittelystä. Jos kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää, tulee talousarviossa ja –suunnitelmassa tai niiden hyväksymisen yhteydessä päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla taseen osoittama alijäämä katetaan enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät.                

Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.  Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.    

Talousarvion käyttötalousosassa on palvelualueittain esitetty valtuuston päätettäväksi määrärahat ja tuloarviot sekä toiminnalliset tavoitteet. Talousarvio sisältää myös tuloslaskelmaosan, investointiosan ja rahoitusosan. Lisäksi on esitetty konserniyhteisöjen tavoitteet sekä vesihuoltolaitos -taseyksikön erillislaskelmat sekä kunnan strategisten riskien arviointi. Erillisenä liitteenä on investointiohjelma vuosille 2025–2035.                       

Talousarvioesityksen mukainen tulos vuodelle 2025 on 116 000 euroa ylijäämäinen.

Vuonna 2024 tuloveroprosentti on ollut 8,3 prosenttia. Kunnallis- ja kiinteistöveroihin ei esitetä muutoksia. Vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmavuosille kunnallisvero on laskettu 8,30 tuloveroprosentin mukaan. Vuoden 2025 kunnallisveron tuotoksi arvioidaan 44,8 miljoonaa euroa. Hollolan kunnan yhteisöveron tuotoksi vuonna 2025 on arvioitu  2,5 miljoonaa euroa ja kiinteistöveron tuottoarvioksi 6,9 miljoonaa euroa. Verotulojen arvioinnissa on käytetty kuntaliiton veroennustekehikkoa.

Valtionosuuksien määränä on käytetty valtiovarainministeriön ja kuntaliiton ennakkolaskelmia vuoden 2025 valtionosuuksista. Hollolan kunnan vuoden 2025 valtionosuuksiksi on arvioitu 18,5 miljoonaa euroa.  Lopulliset laskelmat ja päätökset saadaan vasta vuoden 2024 lopussa. Valtionosuudet sisältävät vuosina 2025-2027 sote-uudistukseen liittyvät takautuvasti perittävät valtionosuudet ja valtionosuutta lisäävänä Te-palveluiden järjestämiseen kohdennetun valtionosuuden. Tulevien vuosien valtionosuuksiin vaikuttaa vahvasti ikärakenteessa tapahtuvat muutokset, sote uudistuksen takaisinperinnät sekä valmisteilla oleva valtionosuusuusuudistus, oka ei tuo kunnille lisää rahaa vaan tulee jakamaan rahat uudella tavalla.

Hollolan kunnan toimintakulut vuonna 2025 ovat yhteensä 107,7 miljoonaa euroa, jossa kasvua on noin 12,6 miljoonaa euroa. Henkilöstökulut kasvavat noin 10,5 prosenttia eli noin 4,2 miljoonaa euroa. Kulujen kasvua selittää ensisijaisesti  1.1.2025 aloittava Päijät-Hämeen työllisyysalue, jossa Hollolan kunta toimii vastuukuntana yhdeksälle kunnalle.

Toimintatulojen arvioidaan olevan vuonna 2025 noin 43,8 miljoonaa euroa, missä kasvua on 24,5 prosenttia, eli noin 8,6 miljoonaa euroa. Tuottojen kasvu selittyy pääasiassa työllisyysalueen sopimuskuntien maksuosuuksista,

Toimintakatteen muutos on 4,6 prosenttia.

Talousarviovuoden bruttoinvestoinnit ovat yhteensä 18,7 miljoonaa euroa, josta vesihuoltolaitoksen investointien osuus on 2,9 miljoonaa euroa, kiinteistöinvestointien osuus 8,7 miljoonaa euroa, josta uimahallin peruskorjaus 7,0 miljoonaa euroa  ja kuntatekniikan investointien osuus 5,3 milj. euroa. Maa-alueiden hankintaan varaudutaan 1,1 miljoonan euron määrärahalla. Irtaimen omaisuuden investointeihin on lisäksi varattu 0,7 miljoonaa euroa.

Vuoden 2025 talousarvion vuosikate kattaa suunnitelman mukaisista poistoista 94 prosenttia. Nettoinvestoinneista vuosikate kattaa noin 42,4 prosenttia.

Kunnan vahva rahoitustilanne tukee poikkeuksellisen korkeaa investointitasoa, mutta investointien rahoituksen osalta joudutaan vuonna 2025 nostamaan vierasta pääomaa 10 miljoonaa euroa. Vuonna 2025 lainoja lyhennetään 2,7 miljoonaa euroa.

Valtuuston 17.2.2020 päätöksen §6 mukaisesti, talousarvio sisältää Tiilikankaan koulun toiminnan päättymisen 1.8.2025 alkaen. Oppilaat siirtyvät Heinsuon ja/tai Salpakankaan kouluihin. Tiilikankaan koulutilat ovat taloteknisesti päätepisteessä. Koulun jatkaminen nykyisissä tiloissa edes väliaikaisesti ei ole mahdollista ilman mittavaa peruskorjausta.

Yksi kunnan keskeisistä strategista hankkeista on ollut keskustakortteleiden toteutus. Virastotoimintojen sijoittaminen osaksi keskuskorttelihanketta perustui laajemman kokonaisuuden kiinnostuksen synnyttämiseen (veturi-toiminta). Kumppanuus kilpailutettiin, kilpailutuksessa ainoa kiinnostunut taho oli WasaGroup Oy, jonka kanssa solmittiin kumppanuussopimus. Hollola-talon suunnitelmat ovat loppusuoralla. Yrityksistä huolimatta suunnittelun edetessä on selvinnyt, että taloudellista yhtälöä ei saada toimimaan (virasto, tapahtuma-areena, ravintola,vuokra-asunnot) kokonaishankkeen osalta. Tästä syystä kumppanuushankkeesta WasaGroup Oy:n kanssa luovuttaneen. Kunta irtautuu keskustakorttelit/Hollola-talo hankkeesta Wasa Group Oy:n kanssa  ja pohtii vaihtoehtoista etenemistä. Kunnan hajallaan oleville viranomais- ja tukipalveluille, arkistotilalle, kuntalaisille suunnatulle monitoimi ja tapahtumatilalle etsitään ratkaisuja uudella konseptilla niin, että rakentamisen käynnistäminen vuonna 2026 on mahdollista. Tätä muutosta koskevat tavoitekirjaukset on täsmennetty elinvoimavaliokunnan käsittelyn jälkeen.

Liitteenä talousarvioesitys vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026–2028 sekä investointiohjelma. 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus aloittaa vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman käsittelyn valmistellun esityksen pohjalta. Talousarviokäsittelyä jatketaan kokouksessa 4.11.2024.

Päätös

Kunnanhallitus aloitti vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman käsittelyn valmistellun esityksen pohjalta. Talousarviokäsittelyä jatketaan kokouksessa 4.11.2024.

Merk. Asiantuntijakuultavana sivistys- ja hyvinvointijohtaja Strömmer, elinvoimajohtaja Randell, henkilöstöpäällikkö Marttila.

Valmistelija

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Perustelut

Päijät-Hämeen työllisyysalueen muodostamisesta sekä lakisääteisten palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaan työllisyyslautakunta tekee sopimuskuntia kuultuaan Hollolan kunnanhallitukselle toimintaansa koskevan talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen. 

Työllisyyslautakunta on käsitellyt 17.9.2024 Päijät-Hämeen työllisyysalueen taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2028 ja lähettänyt sen lausunnolle sopimuskuntiin.

Lausunto esityksestä saatiin 15.10. määräaikaan mennessä Padasjoen, Asikkalan, Hartola ja Sysmän kunnasta sekä Orimattilan kaupungilta. Sopimuskuntien lausunnoissa ei tuotu esille muutostarpeita lausunnolla olleeseen talousarvio- ja taloussuunnitelmaesitykseen. Määräaikaan mennessä tulleet sopimuskuntien lausunnot on liitteenä.

Työllisyysalueen nettokustannukset jaetaan sopimusosapuolille vuosittain seuraavien perusteiden mukaisesti: kustannuksista 75 % jaetaan kunnittain työttömien ja palvelujen piirissä olevien suhteessa (laaja työttömyys), kustannuksista 20 % jaetaan kuntien 18-64 vuotiaiden asukasmäärän suhteessa sekä kustannuksista 5 % jaetaan kunnittain vieraskielisten lukumäärän suhteessa. Laajan työttömyyden kohdalla lukuna käytetään 12 kuukauden keskiarvoa (1.1.-31.12.) ja kahden viimeisen jakotavan kohdalla lukuina käytetään kyseisten määritelmien tilastokeskuksen viimeisintä arviota (31.12.) Näiden jakoperusteiden mukaisesti on laskettu myös ennusteet kuntien maksuosuuksiksi.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Työllisyyslautakunta

  1. hyväksyy osaltaan työllisyysalueen taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.
  2. päättää esittää Hollolan kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi työllisyysalueen taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on käsitellyt kokouksessaan 21.10.2024 Hollolan kunnan talousarvioesitystä vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmaa 2026-2028. Käsittelyn jälkeen esitykseen on tehty seuraavia muutoksia: 

  • Päivitetyt tiedot Hollola-talon muuttuneen tilanteen osalta
  • Investointiohjelmaa on tehty seuraavat muutokset:
    • Elinkeinopoliittisiin investointeihin on palautettu vuoden 2024 talousarvion investointiohjelmassa ollut Pukkomäentien rakentaminen vuodelle 2025 1,5 miljoonaa euroa (valtuuston 10.6.2024 hyväksymä tilinpäätös/kirjattu varaus investoinnille)
    • Vuoden 2025 Keskuskorttelit investoinneista on vähennetty 0,5 miljoonaa euroa

Liitteenä päivitetty investointiohjelma

  • Kunnan rahoituslaskelma korjattu investointisuunnitelmaan tehtyjen muutosten osalta
  • Korjattu investointien euromäärät talousarviokirjan tekstiosiin sekä investoinnit kaavioon

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle:  

  1. hyväksytään liitteen mukainen käsittelyjärjestys valtuustossa
  2. hyväksytään vuoden 2025 talousarvioehdotukseen sisältyvä talousarviorakenne ja sitovuudet 
  3. hyväksytään liitteen mukainen ehdotus Hollolan kunnan vuoden 2025 talousarvioksi ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelmaksi sekä talousarvion liitteenä oleva investointiohjelma
  4. edelytetään, että vuoden aikana tehtävien talousarviomuutosten kate haetaan ensisijaisesti palvelualueiden talousarvioiden tai laajemmin kunnan talousarvion sisältä palvelualueiden välisillä sisäisillä siirroilla.

Lisäksi kunnanhallitus päättää oikeuttaa hallinto- ja talousjohtajan tekemään asiakirjoihin vähäisiä teknisluonteisia tarkistuksia.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Tiedoksi

kunnanjohtaja, palvelualuejohtajat, talouspäällikkö

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.