Kunnanhallitus, kokous 4.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 286 Rahoitus- ja sijoitustoiminnan osavuosiraportti 1-8/2024

HOLDno-2019-201

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Kuntalain 14 §:n 6 momentin mukaan kunnanvaltuuston tehtävänä on päättää varallisuuden hoidon sekä rahoitus- ja sijoitustoiminnan perusteista. Kuntalain säännöksen tarkoituksena on korostaa valtuuston roolia kunnan varallisuuden hoitoa ja sijoitustoimintaa koskevassa päätöksenteossa. Hollolan kunnan valtuusto on kokouksessaan 23.9.2019 hyväksynyt voimassa olevat periaatteet.

Liitteenä oleva esitys Hollolan kunnan rahoitus- ja sijoitustoiminnan perusteiksi jakautuu kahteen pääosaan eli rahoituksen perusteisiin ja sijoitustoiminnan perusteisiin. Rahoituksen perusteissa on määritelty kunnan ottolainaukseen ja antolainaukseen liittyvät käytännöt sekä periaatteet takausten myöntämiseen ja riskien hallintaan. Sijoitustoiminnan perusteissa on määritelty sijoitustoiminnan periaatteet ja riskien hallinta.

Periaatteissa on ottolainojen osalta nostettu esille lainojen uudistustarpeiden ennakointi ja Hollolan kunnan aktiivinen osallistuminen rahoitusmarkkinoilla. Suojaamisen periaatteet: (kuvattu tarkemmin liitteessä)

  • pitkäaikaiset lainat voidaan ottaa vaihtuvakorkoisina tai kiinteäkorkoisina huomioiden kunnan kokonaislainasalkun korkoriski ja ennustettu kehitys
  • kunta voi käyttää johdannaisia pienentääkseen markkinakorkoihin liittyvää riskiä
  • tavoitteena, että lainasalkun suojausaste (kiinteäkorkoisten osuus lainasalkusta) on 25 % - 75 % välillä ja että tähän suojausasteeseen on päästävä konsernitasolla 30. kesäkuuta 2024 mennessä.
    •  Kunnanhallitus voi periaatteiden mukaisesti määrittää valtuustoa tarkemmista rajoista, mutta ei voi niitä lieventää.

 

Kunnan sijoitustoiminnan tulee lähtökohtaisesti olla taloudellisesti tuottavaa. Vähimmäisvaatimuksena voidaan pitää sijoituksen reaaliarvon säilyttämistä. Sijoitusten tuoton tulisi kattaa myös sijoitustoiminnan hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Sijoitustoiminnassa on otettava huomioon kunnan maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden turvaaminen. Sijoitustoiminnan periaatteissa huomioidaan sijoitustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.

Ehdotus

Valtuusto hyväksyy kunnan rahoitus- ja sijoitustoiminnan periaatteet liitteen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnan valtuusto on kokouksessaan 11.12.2023 § 74 hyväksynyt Rahoitus- ja sijoitustoiminnan periaatteet. Periaateiden mukaisesti valtuusto on linjannut rahoitukseen riittyvien riskien hallintaan liittyviä raja-arvoja. Periaatteiden mukaisesti, kunnahallitus voi määrittää valtuuston päättämiä raja-arvoja tiukemmista linjauksista, mutta ei voi valtuuston päätöksen raja-arvoja ylittää.

Nykyisessä markkinatilanteessa kunnanhallitukselle esitetään linjattavaksi seuraavia raja-arvoja.

  1. Kohta 1.3.1. Hollolan kunnan tavoitteellinen taso kassavarojen osalta on niiden kattavuus seuraavan 30 päivän tarpeita vastaavasti. Ei täsmennystarvetta.

  2. Kohta 1.3.2. Jälleenrahoitusriski. Ei täsmennystarvetta.

  3. Kohta 1.3.3. Valtuusto linjaa, että Hollolan kunnan korkoriskin suojausasteen tulee olla 25 % - 75 % välillä ja että tähän suojausasteeseen on päästävä konsernitasolla 30. kesäkuuta 2024 mennessä. Kunnanhallitus linjaa, että korkoriskin suojausasteen tulee olla 45%-70% välillä ja että tähän suojausasteeseen tulee päästä konsernitasolla 30.8.2024 mennessä.

  4. Kohta 3.2. sijoitusten hajauttaminen. 

    Tarkemmasta omaisuuslajien välisistä hajauttamisen rajoista päättää kunnanhallitus, seuraavien valtuuston linjausten mukaisissa rajoissa: Korkosijoitukset 0 – 100 %, Osakesijoitukset 0 – 75 %, Muut sijoitukset 0 – 25 %. Kunnanhallitus linjaa, että sijoitustoiminnassa pitäydytään 100 prosenttisesti korkosijoituksissa, joissa yksittäisen sijoituksen kesto alle 12 kuukautta. 

Hallintosäännön mukaisesti halllinto- ja talousjohtaja päättää: yksittäisten koronvaihtosopimusten, korkokattosopimusten, korkolattiasopimusten, korkoputkisopimusten, korkostruktuurisopimusten sekä koron- ja valuutanvaihtosopimusten tekemisestä kunnanhallituksen päättämisen tavoitteiden rajoissa, sekä alle vuoden kestävissä sijoituksissa rahoituslaitoksiin kassavarojen osalta.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus päättää seuraavista valtuuston päätämiä raja-arvoja koskevista täsmennyksistä:

  1. Kohta 1.3.3. Valtuusto linjaa, että Hollolan kunnan korkoriskin suojausasteen tulee olla 25 % - 75 % välillä ja että tähän suojausasteeseen on päästävä konsernitasolla 30. kesäkuuta 2024 mennessä. Kunnanhallitus linjaa, että korkoriskin suojausasteen tulee olla 45%-70% välillä ja että tähän suojausasteeseen tulee päästä konsernitasolla 30.8.2024 mennessä.

  2. Kohta 3.2. sijoitusten hajauttaminen. Tarkemmasta omaisuuslajien välisistä hajauttamisen rajoista päättää kunnanhallitus, seuraavien valtuuston linjausten mukaisissa rajoissa: Korkosijoitukset 0 – 100 %, Osakesijoitukset 0 – 75 %, Muut sijoitukset 0 – 25 %. Kunnahallitus linjaa, että sijoitustoiminnassa pitäydytään 100 prosenttisesti korkosijoituksissa, joissa yksittäisen sijoituksen kesto alle 12 kuukautta.

Kunnanhallituksen linjaus astuu voimaan, kun valtuuston päätös 11.12.2023 § 74  Rahoitus- ja sijoitustoiminnan periaatteet on saanut lainvoiman, kuitenkin aikaisintaan 17.1.2024. Linjausten täytäntöönpanon osalta päätösvalta on määritetty hallintosäännössä.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto päätti 11.12.2023 §74 rahoitustoiminnan ja sen riskisuojauksen periaatteista. Periaatteiden mukaisesti, kunnanhallitus täsmensi linjauksia kokouksessaan 18.12.2023 §324. Rahoitus- ja sijoitustoiminnan periaatteet sisältävät määräykset myös raportoinnista. Määräyksen mukaan, rahoitusraportti annetaan valtuustolle, osana tilinpäätöksen raportointia. Raportti voidaan antaa erillisenä, ennen varsinaisen tilinpäätöksen valmistumista. Raportti ei ole osa virallista tilinpääötstä, vaan sen pohjalta laadittu täsmentävä asiakirja. Konsernipalveluissa on laadittu vuoden 2023 tilinpäätökseen liittyvä Rahoitusraportti 2023, joka on tämän esityslistan liitteenä (salainen, Julkisuuslaki §24, kohta 17).

Ottaen huomioon valtuuston päätöksenteon ja tilinpäätöksen välisen lyhyen ajanjakson, varsinaiset toimenpiteet suojauksen muuttamiseksi toteutuvat vuonna 2024. Raportin valmisteluhetkellä ei ole nähty tarvetta päätöksiin liittyvien siirtymäaikojen muutokseen, vaan tavoitetasot ovat saavutettavissa annetussa aikataulussa.

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto merkitsee rahoitusraportin tiedoksi.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Perustelut

Valtuusto päätti 11.12.2023 §74 rahoitustoiminnan ja sen riskisuojauksen periaatteista. Periaatteiden mukaisesti,​ kunnanhallitus täsmensi linjauksia kokouksessaan 18.12.2023 §324. Rahoitus-​ ja sijoitustoiminnan periaatteet sisältävät määräykset myös raportoinnista. Määräyksen mukaan,​ rahoitusraportti annetaan valtuustolle,​ osana tilinpäätöksen raportointia. Raportti voidaan antaa erillisenä,​ ennen varsinaisen tilinpäätöksen valmistumista. Raportti ei ole osa virallista tilinpäätöstä,​ vaan sen pohjalta laadittu täsmentävä asiakirja. Konsernipalveluissa on laadittu vuoden 2023 tilinpäätökseen liittyvä Rahoitusraportti 2023,​ joka on tämän esityslistan liitteenä (salainen,​ Julkisuuslaki §24,​ kohta 17).

Ottaen huomioon valtuuston päätöksenteon ja tilinpäätöksen välisen lyhyen ajanjakson,​ varsinaiset toimenpiteet suojauksen muuttamiseksi toteutuvat vuonna 2024. Raportin valmisteluhetkellä ei ole nähty tarvetta päätöksiin liittyvien siirtymäaikojen muutokseen,​ vaan tavoitetasot ovat saavutettavissa annetussa aikataulussa.

 

Ehdotus

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto merkitsee rahoitusraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto päätti 11.12.2023 §74 rahoitustoiminnan ja sen riskisuojauksen periaatteista. Periaatteiden mukaisesti, kunnanhallitus täsmensi linjauksia kokouksessaan 18.12.2023 §324. Rahoitus- ja sijoitustoiminnan periaatteet sisältävät määräykset myös raportoinnista. Määräyksen mukaan, vuositason rahoitusraportti annetaan valtuustolle. Toimintavuoden aikana, samanaikaisesti osavuosikatsauksen kanssa annetaan kunnanhallitukselle Rahoituksen osavuosiraportti.

Konsernipalveluissa on laadittu vuoden ensimmäisen neljän kuukauden kehitystä kuvaavat tapahtumat ja tilannepäivän 30.4.2024 mukainen tilannekatsaus, valtuuston päätöksen mukaisella sisällöllä.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus merkitsee rahoituksen osavuosikatsauksen 1-4/2024 tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto päätti 11.12.2023 §74 rahoitustoiminnan ja sen riskisuojauksen periaatteista. Periaatteiden mukaisesti, kunnanhallitus täsmensi linjauksia kokouksessaan 18.12.2023 §324. Rahoitus- ja sijoitustoiminnan periaatteet sisältävät määräykset myös raportoinnista. Määräyksen mukaan, vuositason rahoitusraportti annetaan valtuustolle. Toimintavuoden aikana annetaan kunnanhallitukselle Rahoituksen osavuosiraportti vuosikolmanneksittain.

Konsernipalveluissa on laadittu vuoden ensimmäisen kahdeksan kuukauden kehitystä kuvaavat tapahtumat ja tilannepäivän 31.8.2024 mukainen tilannekatsaus, valtuuston päätöksen mukaisella sisällöllä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus merkitsee rahoituksen osavuosikatsauksen 1-8/2024 tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Tiedoksi

-

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.