Kunnanhallitus, kokous 27.10.2025

§ 285 Valtuustoaloite - Koulutuutorien tehtävän vakinaistaminen

HOLDno-2025-312

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anssi Vidman, perusopetuksen rehtori, anssi.vidman@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kuntaan on jätetty valtuustoaloite hyvinvointitutorin tehtävän vakinaistamisesta.

Hollolassa hyvinvointitutor yleisopetuksen kouluissa on toiminut hankerahalla. Hankkeen rahoitusajat ovat olleet 1.1.2023–31.7.2024 ja 1.1.2024–31.7.2025. Hankkeelle ei ole olemassa kuntakohtaista jatkoa, koska opiskeluhuoltopalvelut ovat siirtyneet hyvinvointialueiden vastuulle (27.02.2025, OKM/579/520/2023). Koska hankekausi on päättynyt, on kunta nähnyt tarpeen jatkaa omarahoitteisesti hyvinvointitutorin työsopimusta 31.12.2025 asti.

Koulua käymättömien lasten ja nuorten lukumäärä on kasvanut voimakkaasti ja koulupoissaolot alkavat yhä nuorempina. Koulujen opiskeluhuoltoryhmät ovat tunnistaneet haasteet. Tilanteessa kaivataan uusia toimintamenetelmiä ja toimintakulttuuria, joilla tavoitetaan koulupudokkaita ja koulupudokkuusvaarassa olevia. Hyvinvointitutorin tehtäväksi on muotoutunut Hollolassa opiskeluhuollon ja koulun rajapinnassa yhteistyön luominen, jonka avulla on pystytty puuttumaan entistä varhaisemmassa vaiheessa oppilaiden erilaisiin haasteisiin kuten koulupudokkuuteen. Hyvinvointitutor on toiminnallaan tukenut hyvinvointitaitoja vahvistavien materiaalien jalkauttamista luokkiin (esim. Hyvänmielen treeni- ja Hyvän mielen taitomerkki-materiaalit). Hän on jalkauttanut toimivien menetelmien käyttöönottoa kuten oppilaiden kuulluksi tulemisen ja osallisuuden vahvistamiseen kehitettyä Erätauko-menetelmästä johdettua keveämpää Skididialogi-mallia. Hyvinvointitutor on tarjonnut matalan kynnyksen tukea oppilaille ja mahdollisuutta kohtaamiseen myös koulurakennuksen ulkopuolella. Oppilaiden kouluun kiinnittymistä on tuettu poissaolojen säännöllisellä seurannalla, kodin ja koulun yhteistyöllä, lisäämällä oppilaiden osallisuutta ja vaikuttamista, edistämällä myönteistä ja kannustavaa toimintakulttuuria, ryhmäyttämällä oppilaita ja tukemalla opetusryhmän ilmapiiriä ja vuorovaikutusta, monialaisella yhteistyöllä, tukemalla nivelvaihetyöskentelyä, lisäämällä oppilaiden ja huoltajien tietoisuutta koulunkäynnin tärkeydestä.

Kankaan koululla toimii jo kaksi hyvinvointitutoria seudullisissa Etappi-luokissa vakituissa työsuhteissa. Heidän työnsä koulupudokkaiden tukemisessa on ollut erittäin merkittävää. Vastaavaa tarvetta on yleisopetuksen kouluissa. Yleisopetuksessa toimiva hyvinvointitutor voi puuttua poissaoloihin ja oppilaiden muihin haasteisiin varhaisessa vaiheessa, jolloin kasvava paine Etappi-luokkien suuntaan saadaan vähenemään, kun tilanteisiin pystytään vastaamaan jo ennaltaehkäisevästi.

Koulun hyvinvointitutor toimii läheisessä yhteistyössä muiden opiskeluhuollon toimijoiden kanssa, kuten kuraattorien ja terveydenhoitajien sekä koulunuorisotyön kanssa. Kahden vuoden hankeaika on osoittanut, että hyvinvointitutorin tehtävä on merkittävä oppilaiden hyvinvointityön toteuttamisessa. Hollolan perusopetuksen aluerehtorit kokee tarkoituksenmukaiseksi vakinaistaa hyvinvointitutorin tehtävän 1.1.2026 alkaen. Hankkeen kautta saatu kokemus oppilaiden hyvinvointiin liittyvästä toiminnasta on osoittanut hyvinvointitutorin työn merkityksellisyyden ja tarpeen työn jatkuvuudesta.

Ehdotus

Esittelijä

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää, että valtuustoaloitteen mukaista hyvinvointitutorin tehtävän vakinaistamista valmistellaan 1.1.2026 alkaen.

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta hyväksyy ylläesitetyn vastauksen valtuustoaloitteeseen ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi. Vastaus toimitetaan edelleen kunnanhallitukselle tiedoksi.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi
  • Anssi Vidman, perusopetuksen rehtori, anssi.vidman@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kuntaan on jätetty valtuustoaloite hyvinvointitutorin tehtävän vakinaistamisesta.Hollolassa hyvinvointitutor yleisopetuksen kouluissa on toiminut hankerahalla. Hankkeen rahoitusajat ovat olleet 1.1.2023–31.7.2024 ja 1.1.2024–31.7.2025. Hankkeelle ei ole olemassa kuntakohtaista jatkoa, koska opiskeluhuoltopalvelut ovat siirtyneet hyvinvointialueiden vastuulle (27.02.2025, OKM/579/520/2023). Koska hankekausi on päättynyt, on kunta nähnyt tarpeen jatkaa omarahoitteisesti hyvinvointitutorin työsopimusta 31.12.2025 asti.

Koulua käymättömien lasten ja nuorten lukumäärä on kasvanut voimakkaasti ja koulupoissaolot alkavat yhä nuorempina. Koulujen opiskeluhuoltoryhmät ovat tunnistaneet haasteet. Tilanteessa kaivataan uusia toimintamenetelmiä ja toimintakulttuuria, joilla tavoitetaan koulupudokkaita ja koulupudokkuusvaarassa olevia. Hyvinvointitutorin tehtäväksi on muotoutunut Hollolassa opiskeluhuollon ja koulun rajapinnassa yhteistyön luominen, jonka avulla on pystytty puuttumaan entistä varhaisemmassa vaiheessa oppilaiden erilaisiin haasteisiin kuten koulupudokkuuteen. Hyvinvointitutor on toiminnallaan tukenut hyvinvointitaitoja vahvistavien materiaalien jalkauttamista luokkiin (esim. Hyvänmielen treeni- ja Hyvän mielen taitomerkki-materiaalit). Hän on jalkauttanut toimivien menetelmien käyttöönottoa kuten oppilaiden kuulluksi tulemisen ja osallisuuden vahvistamiseen kehitettyä Erätauko-menetelmästä johdettua keveämpää Skididialogi-mallia. Hyvinvointitutor on tarjonnut matalan kynnyksen tukea oppilaille ja mahdollisuutta kohtaamiseen myös koulurakennuksen ulkopuolella. Oppilaiden kouluun kiinnittymistä on tuettu poissaolojen säännöllisellä seurannalla, kodin ja koulun yhteistyöllä, lisäämällä oppilaiden osallisuutta ja vaikuttamista, edistämällä myönteistä ja kannustavaa toimintakulttuuria, ryhmäyttämällä oppilaita ja tukemalla opetusryhmän ilmapiiriä ja vuorovaikutusta, monialaisella yhteistyöllä, tukemalla nivelvaihetyöskentelyä, lisäämällä oppilaiden ja huoltajien tietoisuutta koulunkäynnin tärkeydestä.

Kankaan koululla toimii jo kaksi hyvinvointitutoria seudullisissa Etappi-luokissa vakituissa työsuhteissa. Heidän työnsä koulupudokkaiden tukemisessa on ollut erittäin merkittävää. Vastaavaa tarvetta on yleisopetuksen kouluissa. Yleisopetuksessa toimiva hyvinvointitutor voi puuttua poissaoloihin ja oppilaiden muihin haasteisiin varhaisessa vaiheessa, jolloin kasvava paine Etappi-luokkien suuntaan saadaan vähenemään, kun tilanteisiin pystytään vastaamaan jo ennaltaehkäisevästi.

Koulun hyvinvointitutor toimii läheisessä yhteistyössä muiden opiskeluhuollon toimijoiden kanssa, kuten kuraattorien ja terveydenhoitajien sekä koulunuorisotyön kanssa. Kahden vuoden hankeaika on osoittanut, että hyvinvointitutorin tehtävä on merkittävä oppilaiden hyvinvointityön toteuttamisessa. Hollolan perusopetuksen aluerehtorit kokee tarkoituksenmukaiseksi vakinaistaa hyvinvointitutorin tehtävän 1.1.2026 alkaen. Hankkeen kautta saatu kokemus oppilaiden hyvinvointiin liittyvästä toiminnasta on osoittanut hyvinvointitutorin työn merkityksellisyyden ja tarpeen työn jatkuvuudesta.

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti kokouksessaan 8.10.2025, että valtuustoaloitteen mukaista hyvinvointitutorin tehtävän vakinaistamista valmistellaan 1.1.2026 alkaen. Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta hyväksyi vastauksen valtuustoaloitteeseen ja totesi aloitteen loppuun käsitellyksi. Vastaus toimitetaan edelleen kunnanhallitukselle tiedoksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus merkitsee aloitteen vastauksen tiedoksi. Vastaus aloitteeseen viedään valtuustolle tiedoksi, osana valtuustolle annettavaa aloitekoostetta

Tiedoksi

Alurehtorit, henkilöstöpalvelut