Kunnanhallitus, kokous 27.10.2025

§ 283 Vuoden 2026 talousarvio ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelma, 1. käsittely

HOLDno-2025-725

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnanhallitus on antanut ohjeet vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi toiminnan kuvauksen, palvelujen laajuutta kuvaavat tunnusluvut ja palvelusuunnitelman vuodelle 2026 sekä suunnitelmavuosille. Toiminnalliset tavoitteet perustuvat ympäristöterveydenhuollon valtakunnallisessa valvontasuunnitelmassa määritettyihin valvonnan tavoitteisiin.

Ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioluvut (käyttötalous) sekä toiminnalliset tavoitteet ja toiminnan riskit on esitetty liitteenä yksi olevassa talousarviossa 2026 ja taloussuunnitelmassa 2027-2029. Ympäristöterveydenhuollon tilikauden tulos on 0 €. Investointeja ei esitetä vuodelle 2026 eikä suunnitelmavuosille.  

Ympäristöterveyslautakunnan alaiset vastuualueet ovat: eläinlääkintähuolto, terveydensuojelu sekä ympäristöterveydenhuollon hallinto ja lautakunta. Ympäristöterveydenhuollon järjestämisestä laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaisesti talousarviossa on esitetty erikseen eläinlääkintähuollon, terveydensuojelun ja ympäristöterveydenhuollon hallinnon toimintatuotot ja toimintakulut. Hallinnon menot on jaettu toimintakulujen suhteessa eläinlääkinnän ja terveydensuojelun vastuualueille ja hallinnon välilliset kulut katetaan kokonaan näiden kahden vastuualueen omalla laskutuksella.  

Ympäristöterveydenhuollon nettokustannukset eläinlääkintähuollosta ja terveydensuojelusta jaetaan sopijapuolille palveluhinnaston mukaisten palvelujen käytön suhteessa. Ympäristöterveydenhuollon palveluhinnasto on talousarvioehdotuksen liitteenä. Palveluhinnaston ja kuntakohtaisten suorite-ennusteiden perusteella on laskettu ennusteet kuntien maksuosuuksiksi.

Yhteistoimintasopimuksen kohdan seitsemän mukaan ympäristöterveyslautakunta tekee sopimuskuntia kuultuaan Hollolan kunnanhallitukselle toimintaansa koskevan talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen. Ennen kunnanhallitukselle tehtävää esitystä sopimuskunnille varataan mahdollisuus määräajassa antaa kommenttinsa ympäristöterveydenhuollon talousarvioehdotuksesta.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta lähettää liitteenä olevan ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioehdotuksen vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman 2027-2029 sopimuskuntiin lausunnolle. Ympäristöterveyslautakunta käsittelee talousarvion kokouksessaan 16.10.2025 ja esittää sen hyväksyttäväksi Hollolan kunnanhallitukselle. Talousarvioehdotuksessa on esitetty arviot kuntien maksuosuuksista vuonna 2026 ja suunnitelmavuosina. Kuntien kannanotot talousarvioehdotukseen pyydetään toimittamaan 9.10.2025 mennessä Hollolan kunnan kirjaamoon.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Maarit Kuivala-Ruiz, talouspäällikkö, maarit.kuivala-ruiz@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi palvelukuvauksen, palvelusuunnitelman vuodelle 2026 sekä suunnitelmavuosille 2027-2029, toiminnalliset tavoitteet, toimintaan liittyvät riskit sekä toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

Tarkastuslautakunnalle on valmisteltu talousarvio vuodelle 2026 ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2027-2029. Lautakunta käsittelee ja täydentää pohjaesitystä kokouksen yhteydessä

Ehdotus

Esittelijä

Aada Söyrilä, tarkastuslautakunnan puheenjohtaja, Aada.Soyrila@lh.hollola.fi

Tarkastuslautakunta päättää hyväksyä omalta osaltaan talousarvioesityksen vuodelle 2026 ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2027-2029 ja valtuuttaa talouspäällikön tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tulee tiedottaa tarkastuslautakunnalle.

Päätös

Hyväksyttiin talousarvioesitys vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosille 2027-2029 tarkastuslautakunnan osalta.

Valmistelija

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi
Maarit Kuivala-Ruiz, talouspäällikkö, maarit.kuivala-ruiz@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027-2029 talousuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaisesti talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi, toiminnan kuvauksen, palvelujen laajuutta kuvaavat tunnusluvut ja palvelusuunnitelman vuodelle 2026 sekä suunnitelmavuosille.

Päijät-Hämeen työllisyysalueen taseyksikön talousarvioluvut (käyttötalous) sekä toiminnalliset tavoitteet ja toiminnan riskit on esitetty liitteenä olevassa talousarviossa 2026 ja taloussuunnitelmassa 2027-2029. Päijät-Hämeen työllisyysalueen tilikauden tulos on 0 €. Investointeja ei esitetä vuodelle 2026 eikä suunnitelmavuosille. Kuntakohtaiset ennakoidut maksuosuudet on esitetty talousarviossa. 

Työllisyyslautakunnan alaiset vastuualueet ovat: työllisyysaluepalvelut sekä työllisyysalueen hallinto ja lautakunta. Päijät-Hämeen työllisyysalueen järjestämisestä laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaisesti talousarviossa on esitetty erikseen työllisyysaluepalvelut ja hallinto ja lautakunta. Hallinnon menot on vyörytetty toimintakulujen suhteessa työllisyysaluepalveluihin. Työllisyysaluepalveluiden alla ovat toimintoina lakisääteiset henkilöasiakkaiden palvelut, työllistymistä tukevat palvelut ja koulutuspalvelut, palkkatuki ja starttiraha sekä työnantaja-asiakkaiden palvelut.

Yhteistoimintasopimuksen kohdan kahdeksan mukaan työllisyyslautakunta tekee sopimuskuntia kuultuaan Hollolan kunnanhallitukselle toimintaansa koskevan talousarvio -ja taloussuunnitelmaesityksen. Ennen kunnanhallitukselle tehtävää esitystä, sopimuskunnille varataan mahdollisuus määräajassa antaa kommentinsa työllisyysalueen talousarvioehdotuksesta.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Työllisyyslautakunta lähettää liitteenä olevan työllisyysalueen taseyksikön talousarvioehdotuksen vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman 2027-2029 sopimuskuntiin lausunnolle. Työllisyysaluelautakunta käsittelee talousarvion lokakuun 2025 kokouksessaan ja esittää sen hyväksyttäväksi Hollolan kunnanhallitukselle. Talousarvioehdotuksessa on esitetty arviot kuntien maksuosuuksista vuonna 2026 ja suunnitelmavuosina. Kuntien kannanotot talousarvioehdotukseen pyydetään toimittamaan 8.10.2025 mennessä Hollolan kunnan kirjaamoon kirjaamo(at)hollola.fi.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Merk. Asiantuntijana kuultavana oli talouspäällikkö Kuivala-Ruiz.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi palvelukuvauksen, palvelusuunnitelman vuodelle 2026 sekä suunnitelmavuosille 2027-2029, toiminnalliset tavoitteet, toimintaan liittyvät riskit sekä toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

Talousarvioesityksen mukainen toimintakate elinvoiman palvelualueen osalta vuonna 2026 on -4 883 700 euroa. Vesihuoltolaitoksen tilikauden yli/alijäämä on 0 euroa.

Elinvoiman palvelualueen talousarvioesitys sekä investoinnit on esitetty liitteissä.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta

1.       hyväksyy omalta osaltaan palvelualueen talousarvioesityksen vuodelle 2026 sekä vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman.

2.       päättää esittää kunnanhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi palvelualueensa talousarvioesityksen vuodelle 2026 sekä vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman.

3.       valtuuttaa palvelualuejohtajan tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tiedotetaan valiokunnalle.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.
 

Valmistelija

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi
Taru Lehtoranta, taloussuunnittelija, taru.lehtoranta@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi palvelukuvauksen, palvelusuunnitelman vuodelle 2026 sekä suunnitelmavuosille 2027-2029, toiminnalliset tavoitteet, toimintaan liittyvät riskit sekä toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

Talousarvioesityksen mukainen toimintakate sivistyksen- ja hyvinvoinnin palvelualueen osalta vuonna 2026 on -57 461 100 euroa.

Sivistyksen- ja hyvinvoinnin palvelualueen talousarvioesitys liitteissä.

Ehdotus

Esittelijä

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta

1. hyväksyy omalta osaltaan palvelualueen talousarvioesityksen vuodelle 2026 sekä vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman.

2. päättää esittää kunnanhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi palvelualueensa talousarvioesityksen vuodelle 2026 sekä vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman.

3. valtuuttaa palvelualuejohtajan tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tiedotetaan valiokunnalle.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Merk. Asiantuntijana kuultavana olivat taloussuunnittelija, palvelupäällikkö, perusopetuksen rehtorit, erityisopetuksen rehtori, vapaa-aikapäällikkö, ja varhaiskasvatuspäällikkö.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallituksen kesäkuisen raamipäätöksen pohjalta on syksyn 2025 aikana laadittu kunnna talousarviota vuosdelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028. Raamia on täsmennetty syksyllä ja syyskuisen valtuustoseminaarin linjausten pohjalta tavoitteena on tasapainoinne toimintavuosi 2026.

Tavoitteeseen on päästy ennustevirheen rajoissa. Esityslistan liitteenä LUONNOS vuosien 2026-2029 talousarviosata ja taloussuunnitelmasta. Kokonaisuuden käsittely on tätä kirjoitettaessa toimielimissä kesken. Talousarvioesitys julkaistaan 23.10.2025 ja kunnanhallitus aloittaa sen käsittelyn 27.10.2025. Tavoittena on valtuuston talousarviokäsittely 10.11.2025, samanaikaisesti vuoden 2026 veroprosenttipääötsten kanssa.

Toiminnallisesti Paimelan koulun toiminta ei jatku ja Kankaan koulun opetus palaa uusiin tiloihin 2026. Uimahalli aloittaa toimintansa helmiskuussa 2026.

Kunta myy omistamansa sote-keskuksen, kunnna omistamalle kiinteistöyhtiölle vuoden 2025 aikana. Kiinteistöyhtiön myynti on valuutstossa päätetty ja kaupan viimeistely jatkuu. Kiinteistöyhtiö myytäneen tammikuussa 2026. Sote-keskuksen siirto ja kiinteistöyhtiön myynti vapauttanevat kunnna pääomia 11,6 miljoonan euron edestä. Valtuuston päätötsen mukaisesti, vapautuvat pääomat kohdennetaan ensisijaisesti uuden Hollola-talon toteuttamiseen.

Kokouksessa katsauksen talousarvioon antaa hallinto- ja talousjohtaja Rantanen.

 

Ehdotus

Esittelijä

Armi Marttila, henkilöstöpäällikkö, armi.marttila@hollola.fi

Yhteistyötoimikunta merkitsee talousarviokatsauksen tiedoksi.

Päätös

Yhteistyötoimikunta päätti hyväksyä alustavan talousarvion.

Merk. Kokouksen aikana esittelijä jätti muutetun päätösesityksen: Yhteistyötoimikunta hyväksyy alustavan talousarvion.

Valmistelija

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Perustelut

Päijät-Hämeen työllisyysalueen muodostamisesta sekä lakisääteisten palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaan työllisyyslautakunta tekee sopimuskuntia kuultuaan Hollolan kunnanhallitukselle toimintaansa koskevan talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen. 

Työllisyyslautakunta on käsitellyt 10.9.2025 Päijät-Hämeen työllisyysalueen taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman 2027-2029 ja lähettänyt sen lausunnolle sopimuskuntiin.

Lausunto esityksestä saatiin 8.10. määräaikaan mennessä Asikkalan, Hartolan, Heinolan, Padasjoen kunnasta ja Orimattilan kaupungista. Sopimuskuntien lausunnoissa ei ole muutosehdotuksia esitettyyn talousarvioon numerojen osalta. Vuoden 2026 talousarvioon on kokonaislisäys keskiarvoltaan 2,5% edelliseen vuoteen 2025 verrattuna (inflaatiokorotus 2% ja palkat 3,2% (liitot & KT)). Yksittäiseen kuntaan kohdistuva talousarviossa esitetty vuosittainen maksuosuus voi kuitenkin olla eri kuin kokonaiskorotus, koska se lasketaan vuosittain yhteistyösopimuksessa sovittujen perusteiden mukaisesti. Perusteet maksuosuuksille tässä alla, jotka myös lisätty talousarviodokumenttiin:

Työllisyysalueen nettokustannukset jaetaan sopimusosapuolille vuosittain seuraavien perusteiden mukaisesti: kustannuksista 75 % jaetaan kunnittain työttömien ja palvelujen piirissä olevien suhteessa (laaja työttömyys), kustannuksista 20 % jaetaan kuntien 18-64 vuotiaiden asukasmäärän suhteessa sekä kustannuksista 5 % jaetaan kunnittain vieraskielisten lukumäärän suhteessa. Laajan työttömyyden kohdalla lukuna käytetään 12 kuukauden keskiarvoa (1.1.-31.12.) ja kahden viimeisen jakotavan kohdalla lukuina käytetään kyseisten määritelmien tilastokeskuksen viimeisintä arviota (31.12.) Näiden jakoperusteiden mukaisesti on laskettu myös ennusteet kuntien maksuosuuksiksi.

Yhteistyösopimuksessa on myös sovittu, että kuluvan vuoden talouden käyttösuunnitelman toteutuma käsitellään työllisyyslautakunnassa osavuosikatsauksissa, ja toimitetaan tiedoksi sopimuskuntiin. Työnhakija-asiakkaille myönnettyja palkkatukia ja starttirahoja seurataan sidonta-asteittain, ja näistä raportoidaan kuukausittain kuntatapaamisissa, ja tuodaan tiedoksi lautakuntaan.

Sen sijaan lausunnoissa oli esityksiä mittareista, jotka kuvaavat paremmin työllisyysalueella tapahtuvaa toimintaa ja sen vaikuttavuutta kuntakohtaisesti. Talousarviokirjaan on lisätty kaksi uutta mittaria lautakuntaa nähden sitoviin tavoitteisiin. Ensimmäinen mittari seuraa seuraa kuukausittain kuntaan ohjautuvien asiakkaiden määrää. Toinen lisätty mittari on vaikuttavuudesta kertova mittarin Virta-varanto -taulukko (työttömyydestä työllistyvät 3 kk, 6 kk, 9kk ja 12 kk jaksojen jälkeen). Näistä raportoidaan kuukausittain kuntatapaamisissa, ja tuodaan tiedoksi lautakuntaan.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Työllisyyslautakunta

  1. hyväksyy osaltaan työllisyysalueen taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2026 ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman.
  2. päättää esittää Hollolan kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi työllisyysalueen taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2026 sekä vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Merk. Lausunto esityksestä saatiin 8.10. määräaikaan mennessä myös Kärkölästä. Iitin lausunto saatiin 9.10.
Merk. Asiantuntijana kuultavana oli talouspäällikkö Kuivala-Ruiz.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Ympäristöterveydenhuollon järjestämisestä laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaan ympäristöterveyslautakunta tekee sopimuskuntia kuultuaan Hollolan kunnanhallitukselle toimintaansa koskevan talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen. 

Ympäristöterveyslautakunta on käsitellyt 9.9.2025 seudullisen ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman 2027-2029 ja lähettänyt sen lausunnolle sopimuskuntiin.

Lausunto esityksestä saatiin 9.10.2025 määräaikaan mennessä kuudesta kunnasta/kaupungista. Hartolan, Iitin, Kärkölän ja Padasjen kuntien sekä Orimattilan kaupungin lausunnoissa ei tuotu esille muutostarpeita lausunnolla olleeseen talousarvio- ja taloussuunnitelmaesitykseen. Heinolan kaupunginhallitus on todennut lausunnossaan, että se edellyttää tarkempaa selvitystä terveydensuojelun vastuualueen kustannusten kasvusta. Kaupunginhallitus toteaa, että esityksen mukaiset kustannustason nousut eivät tässä taloustilanteessa ole hyväksyttävissä.  Kupunginhallitus toteaa, että maksutason nostoa tulisi tarkastella kulujen kattamiseksi, mikäli kustannusten nousua ei voida hillitä. Eläinlääkintähuollon osalta kaupunginhallitus puoltaa vuoden
2026 talousarvion ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman hyväksymistä.

Terveydensuojelun vastuualueella henkilöstökulujen nousuun (+ 4,1 %) vaikuttavat sopimuskorotukset 1.10.2025 sekä vuoden 2026 korotukset. Palvelujen ostojen kasvu on 30,7 %. Tämä muodostuu talouspalveluissa Provincia Oy:n hinoittelumuutoksesta sekä henkilöstöhallinnossa työterveyshuollon maksujen kasvusta. Hallinnon kulujen sisäinen laskutus kasvaa konsernipalvelujen enusteen mukaan 8,9 %. Nousuun vaikuttavat samat edellä esitetyt kustannusten nousut. Lisäksi terveydensuojelun vastuualueella on tehty noin 20 000 €:n varaus laskutuksen automaatiohankkeeseen. Hankkeessa on tarkoitus selvittää mahdollisuutta laskuttaa valvontamaksut suoraan terveydensuojelun valvontaohjelmasta nykyisen manuaalisen käsittelyn sijaan. 

Edellä esitetyt kustanusten nousut, lukuun ottamatta hankevarausta, ovat vaikuttaneet myös eläinlääkintähuollon vastuualueen menoihin. Luopuminen pieneläinpäivystyksen ostopalvelusopimuksesta on kuitenkin vaikuttanut kokonaismenoihin. Kun Heinolan kaupungin maksuosuus eläinlääkintähuollossa laskee 13,4 % ja terveydensuojelun osalta nousee 16,5% niin kokonaisuutena Heinolan maksuosuden arvioidaan laskevan 0,6 % verrattuna vuoden 2025 talousarvioon.

Ympäristöterveydenhuollon nettokustannukset eläinlääkintähuollosta ja terveydensuojelusta jaetaan sopijapuolille palveluhinnaston mukaisten palvelujen käytön suhteessa. Palveluhinnaston ja kuntakohtaisten suorite-ennusteiden perusteella on laskettu ennusteet kuntien maksuosuuksiksi.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta

  1. hyväksyy osaltaan ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2026 ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman.
  2. päättää esittää Hollolan kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2026 sekä vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Maarit Kuivala-Ruiz, talouspäällikkö, maarit.kuivala-ruiz@hollola.fi

Perustelut

Kuntalain 110 § mukaan ”Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.”

Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.

Kuntalaissa on säädetty myös alijäämän käsittelystä. Jos kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää, tulee talousarviossa ja –suunnitelmassa tai niiden hyväksymisen yhteydessä päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla taseen osoittama alijäämä katetaan enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät.             

Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.  Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.    

Talousarvion käyttötalousosassa on palvelualueittain esitetty valtuuston päätettäväksi määrärahat ja tuloarviot sekä toiminnalliset tavoitteet. Talousarvio sisältää myös tuloslaskelmaosan, investointiosan ja rahoitusosan. Lisäksi on esitetty konserniyhteisöjen tavoitteet sekä vesihuoltolaitos, Päijät-Hämeen ympäristöterveys sekä Päijät-Hämeen työllisyysalue -taseyksiköiden erillislaskelmat sekä kunnan strategisten riskien arviointi. Erillisenä liitteenä on investointiohjelma vuosille 2026–2035.            

Talousarvioesityksen mukainen tulos vuodelle 2026 on 400 euroa ylijäämäinen.

Vuonna 2025 tuloveroprosentti on ollut 8,3 prosenttia. Kunnallis- ja kiinteistöveroihin ei esitetä muutoksia. Vuodelle 2026 ja taloussuunnitelmavuosille kunnallisvero on laskettu 8,30 tuloveroprosentin mukaan. Vuoden 2026 kunnallisveron tuotoksi arvioidaan 46,6 miljoonaa euroa. Hollolan kunnan yhteisöveron tuotoksi vuonna 2026 on arvioitu  2,5 miljoonaa euroa ja kiinteistöveron tuottoarvioksi 6,8 miljoonaa euroa. Verotulojen arvioinnissa on käytetty kuntaliiton veroennustekehikkoa.

Valtionosuuksien määränä on käytetty valtiovarainministeriön ja kuntaliiton ennakkolaskelmia vuoden 2026 valtionosuuksista. Hollolan kunnan vuoden 2026 valtionosuuksiksi on arvioitu 17,7 miljoonaa euroa.  Lopulliset laskelmat ja päätökset saadaan vasta vuoden 2025 lopussa. Valtionosuudet sisältävät vuosina 2026-2027 sote-uudistukseen liittyvät takautuvasti perittävät valtionosuudet ja hallituksen päättämien kasvutoimien rahoitukseen liittyvän pysyvän vähennyksen sekä hallitusohjelman mukaisen indeksikorotuksen yksi prosenttiyksikköä vastaava vähennys. Tulevien vuosien valtionosuuksiin vaikuttaa vahvasti ikärakenteessa tapahtuvat muutokset, sote uudistuksen takaisinperinnät sekä valmisteilla oleva valtionosuusuusuudistus, joka ei tuo kunnille lisää rahaa vaan tulee jakamaan rahat uudella tavalla.

Hollolan kunnan toimintakulut vuonna 2026 ovat yhteensä 112,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua on noin 2,9 miljoonaa euroa. Henkilöstökulut kasvavat noin 5,4 prosenttia eli noin 2,4miljoonaa euroa. Kulujen kasvua selittää ensisijaisesti kunta-alan sopimuskorotukset.

Toimintatulojen arvioidaan olevan vuonna 2026 noin 46,1 miljoonaa euroa, missä kasvua on2,4 prosenttia, eli noin 1,1 miljoonaa euroa. Toimintatuottojen kasvu johtuu pääasiassa Vesihuoltolaitoksen hinnan korotuksista sekä kunnan sisäisen laskutuksen tuloista.

Toimintakatteen muutos on 2,8 prosenttia.

Talousarviovuoden bruttoinvestoinnit ovat yhteensä 21,5 miljoonaa euroa, josta vesihuoltolaitoksen investointien osuus on 2,0 miljoonaa euroa, kiinteistöinvestointien osuus 11,5 miljoonaa euroa, josta Hollola-talon investointi ja Kankaan moduulikouluratkaisu 9,7 miljoonaa euroa  sekä kuntatekniikan investointien osuus 6,2 milj. euroa. Maa-alueiden hankintaan varaudutaan 1,1 miljoonan euron määrärahalla. Irtaimen omaisuuden investointeihin on lisäksi varattu 0,7 miljoonaa euroa.

Vuoden 2026 talousarvion vuosikate kattaa suunnitelman mukaisista poistoista 84 prosenttia. Nettoinvestoinneista vuosikate kattaa noin 52,0 prosenttia.

Kunnan vahva rahoitustilanne tukee poikkeuksellisen korkeaa investointitasoa, mutta investointien rahoituksen osalta joudutaan vuonna 2026 nostamaan vierasta pääomaa 10 miljoonaa euroa. Vuonna 2026 lainoja lyhennetään 1,7 miljoonaa euroa.

Liitteenä talousarvioesitys vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosille 2027–2029 sekä investointiohjelma. 

Kunnanjohtaja antaa yleisesityksen ja  johtoryhmän jäsenet esittelevät talousarvioehdotuksen vastuualueidensa osalta kunnanhallitukselle. Asiantuntijakuultavana talouspäällikkö Kuivala-Ruiz.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus aloittaa vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman käsittelyn valmistellun esityksen pohjalta. Talousarviokäsittelyä jatketaan kokouksessa 3.11.2025.

Tiedoksi

-