Valmistelija
Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi
Perustelut
Elinvoimavaliokunta käsitteli metsäasiantuntijan rekrytointia kokouksessaan 2.5.2023 § 46. Valiokunta päätti äänestyksen jälkeen, että metsäasiantuntijaa ei rekrytoida. Perusteluina valiokunta kirjasi, että rekrytointi on kallis ratkaisu kunnalle suhteutettuna metsäpinta-alaan (1500 ha). Metsiin liittyvät palvelut saa kaikki ostopalveluina (esim. MHY). Sopivan/pätevän henkilön saaminen virkaan on haasteellista. Aikaisempi aineisto löytyy 2.5 kokousaineiston historiatiedoista.
Elinvoiman palvelualue on jatkanut metsäasioiden hoitoa ostopalvelun ja oman työn yhdistelmänä. Toukokuun kokouksen jälkeen omana työnä suoritettuja tehtäviä on listattu liitteessä 1. Niiden hoitaminen ostopalveluna on vaikeaa, vähintäänkin tarvittaisiin kunnan työntekijä koordinoimaan asioita ja viemään niitä päätöksentekoon.
EU-direktiivit ovat tuoneet ja tulevaisuudessa lisäävät metsänhoidon tehtäviä, jotka kunta on velvoitettu hoitamaan (luonnonsuojelulaki tuli voimaan 1.6.2023 ja sen 11 §:n mukaan kunnan tulee edistää luonnon monimuotoisuuden suojelua sekä maisemansuojelua alueellaan, ennallistamisasetus on valmistelussa).
Kunnan omaa työpanosta on käytetty metsätehtäviin liittyen vuosina 2021-2023 noin 0,5…0,6 henkilötyövuotta. Tämä osoittaa kunnan työntekijöiden sitoutumisen ja panostuksen metsäomaisuuden kestävään hoitoon ja hyödyntämiseen, vaikka se nykyisillä resursseilla tarkoittaa vääjäämättä sitä, että työ tehdään muiden töiden ohessa ja kustannuksella, työajan ulkopuolella sekä riittämättömällä asiantuntemuksella.
Kokonaisuutena kunnan metsäomaisuus muodostaa merkittävän osan kunnan taloudellista arvoketjua. On tärkeää jatkaa aktiivista metsänhoitoa ja suunnitelmallista resurssien käyttöä metsäomaisuuden arvon säilyttämiseksi ja mahdollisen lisäarvon tuottamiseksi kunnalle. Metsäomaisuuden arvoksi on arvioitu 15,5 miljoonaa euroa, josta maapohjan arvo on noin 5 %. Lisäksi tällä hetkellä on vielä suunnittelemattomia metsämaita noin 150 ha.
Metsäasiantuntijan työt voidaan hoitaa ostopalveluna tai rekrytoimalla. Vuosian 2021-2023 ostopalvelun arvo on ollut noin 20-40 t€. Omaa työtä metsäasioiden hoitoon on panostettu noin 0,5...0,6 henkilötyövuotta. Edellä mainittujen lukujen perusteella voidaan arvioida, että Hollolan kunnan metsäasioiden hoitoon käytetään yksi henkilötyövuosi.
Kunnan on kilpailutettava hankintansa. Kunnan metsätöitä ovat mm. metsäsuunnitelmien toteutus, leimikon suunnittelu, kilpailutukset, puunmyynti, työnjohto, asiantuntijatyöt, yksittäiset puunkaadot, erilaiset selvitykset, asiakaspalvelu, metsätiet jne. Hankinnan jälkeen kunnan on huolehdittava siitä, että työ toteutetaan sopimuksen mukaan. Sopimuksen valvonta on yksi kunnan strategisista osaamisista kunnan johtoryhmän priorisoinnissa. Näin ollen metsäasiantuntijasopimukseen liittyvien töiden valvonta edellyttää osaamista ja resurssia.
Ostopalveluhankinnan sisältöä on suunniteltu siten, että mahdollisimman paljon metsänhoitotöistä teetettäisiin ostopalveluna. Ostopalveluhankinnassa on aina tilaajatehtäviä. Nykyisten resurssien puitteissa tilaajatehtävien ja sopimuksen valvonnan resurssia ei ole. Todennäköistä on, että yksi palveluntuottaja ei pysty toteuttamaan kaikkia kunnan tarpeita.
Rekrytointi on suunniteltu toteutettavaksi tehtävien uudelleen järjestelyllä. Valittavan henkilön osaamisprofiili määrittelee sen, mitä voidaan toteuttaa omana työnä ja mitä hankitaan ostopalveluna. Rekrytoitava henkilö sijoittuisi elinvoiman hallintotiimiin.
Oman resurssin käyttö metsäasioiden kokonaiskoordinoinnissa tarjoaa useita merkittäviä etuja, jotka vaikuttavat positiivisesti kunnan toimintaan metsäasioiden äärellä. Yhteistyö oman resurssin kanssa helpottaa työskentelyä ja tehostaa asioiden koordinointia. Kun metsäasioiden kokonaishallinta on kunnossa, ohjaus on toimivampaa ja prosessit sujuvat sulavammin.
Oman resurssin käyttö mahdollistaa metsäsuunnitelmien paremman hyödyntämisen myös muissa projekteissa ja asiakaspalvelussa. Tämä johtaa entistä tehokkaampaan resurssien käyttöön ja monipuolisempaan toimintaan, kun oman työntekijän panoksen kohdentaminen laajasti kunnan muuhun luontotyöhön on mahdollista. Metsäasioiden kokonaisvaltainen hallinta ei rajoitu vain metsään, vaan tarjoaa mahdollisuuden optimoida resursseja laajemmin luontotyöhön Monta Luontoa –ohjelman hengessä.
Metsiin liittyvät asiat herättävät runsaasti palautetta ja kuntalaisaloitteita, jolloin on tarkoituksenmukaista käyttää resursseja ja asiantuntemusta niiden käsittelyyn. Oman resurssin avulla voidaan tehokkaasti vastata näihin haasteisiin ja varmistaa, että kuntalainen kokee tulevansa kuulluksi.
Metsäasioiden hoidossa on tunnistettu useita haasteita ja riskejä. Elinvoiman palvelualueella on arvioitu, että näiden hoitamiseen pystytään parhaiten vastaamaan omalla työllä. Alla tunnistettuja haasteita ja riskejä:
-
asiantuntijahankinnan osaaminen (kriteerit, sopimuksen sisältö?)
-
miten ja kuka ostopalvelusopimusta valvoo (strateginen osaaminen)
-
päätöksentekoprosessien laatu – ja selvityspuutteet
-
riittävän aineiston toimitus ulkoiselle asiantuntijalle
-
metsäsuunnitelman tietojen käytettävyys sisäisesti
-
miten voi ja osaa katsoa kunnan etua; kokonaiskuva kunnan tavoitteista, luonnon monimuotoisuus, taloudellinen metsänhoito, maankäytön kokonaiskuva, metsäomaisuuden hallinta, kohtaavatko arvomaailmat metsäasioissa
-
kunnasta tarvitaan erilaisia linjauksia – yksittäisten puiden kaadot (voiko ulkoistaa, miten varmistetaan, että pysytään kunnan maalla), korjuulupia pyydetään, METSO-kohteet
-
metsäasioiden valmistelu sisäisesti päätöksentekoon (esim. oikaisuvaatimukset, valitukset, kuntalaisaloitteet) tarvitsee resurssia ja osaamista, ostettu asiantuntija ei ole virkahenkilö
-
metsäteiden hoidossa haasteita (ristiriidat muiden maanomistajien kanssa)
Yhteenveto
Metsien hoito ja puun myynti vaativat sellaista erityisasiantuntijuutta, mitä kunnalla ei tällä hetkellä ole – puoliosaaminen sitoo valtavasti resursseja ja aiheuttaa ylimääräistä selvitettävää ja lisätyötä.
Kokonaisvaltaista (pitkäaikainen, suunnitelmallinen, paikallistietämyksen hallinta) palvelua ei voida pysyvästi ostaa yhdeltä – myös osto ja valvonta edellyttävät erityisasiantuntijuutta kunnan puolelta.
Metsiin liittyvät asiat ovat lähellä kuntalaisia, asiat ovat riitaherkkiä, jolloin metsien hoidon ja puunmyynnin asiantuntijan tulisi myös osata selittää ja perustella asioita, jotta kunta voisi hallita maineriskejä.
Ehdotus
Esittelijä
Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi
Elinvoimavaliokunta esittää kunnanhallitukselle, että elinvoiman palvelualueen hallintoon perustetaan uusi vakituinen metsäasiantuntijan virka.
Päätös
Puheenjohtaja totesi, että on tehty kaksi toisistaan poikkeavaa esitystä. Paavo Takala esitti ja Minna Kauhanen kannatti, että hankitaan tarvittava osaaminen ostopalveluna.Keskustelun kuluessa Pasi Jalonen esitti ja Seija Aakala kannatti, että metsäasiantuntija palkataan kahden vuoden määräaikaisena.
Kahdesta toisesta poikkeavasta ehdotuksesta äänestetään keskenään seuraavasti, seuraavalla äänestysmenettelyllä: Paavo Takalan ehdotus EI ja Pasi Jalosen ehdotus JAA.
Äänestyksen tuloksena 7 JAA-ääntä ja 4 EI-ääntä. Puheenjohtaja totesi Pasi Jalosen ehdotuksen voittaneen.
Seuraavaksi äänestetään siten, että esittelijän tekemä pohjaehdotus JAA ja Pasi Jalosen tekemä esitys EI.
Äänetyksen tuloksena 5 JAA-ääntä, 4 EI-ääntä ja tyhjiä 2. Puheenjohtaja totesi esittelijän ehdotuksen voittaneen.