Elinvoimavaliokunta, kokous 8.10.2024

§ 102 Lausunto TA-yhtymän varaushakemukseen (Aleksintie 3)

HOLDno-2024-794

• Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) pyytää Hollolan kunnan lausuntoa valtion tukemaan asuntotuotantohankkeeseen. Lausuntopyyntö on saapunut 30.8.2024, lausunto pyydetään kahden kuukauden kuluessa lausuntopyynnön saapumisesta.

TA-yhtymä Oy/Kiinteistö Oy Aleksintie 3 (0356245-5) on jättänyt varaushakemuksen ARAlle. Kyseessä on korkotukilaina uudiskohteelle Hollolan kunnassa.

Hakemuksen mukaan kohteeseen toteutetaan kaavan mukaista rivitalorakentamista (kaksioista nelikoihin) hakijan omistamalle tontille. Hanke aloitetaan loppuvuonna 2024, ja se valmistuu tammikuussa 2026. Hankkeen kokonaisasuinala on 3479 m2 ja asuntojen lukumäärä on 50.

Kohde sijaitsee Hollolan kuntakeskuksen läheisyydellä. Kuntakeskus on kävellen noin 1,6 km päässä ja autolla noin 3,2 km:n päässä. Tontilta on purettu vanhat, erittäin huonokuntoiset asuinrivitalot vuodenvaihteessa 2023/2024. Hanketta on esitelty kunnan rakennusvalvonnalle ja kaavoitukselle, joista hankkeelle on annettu luvan myöntämistä puoltava ennakkohyväksyntä vähäisin poikkeuksin.

Vuokraovi.com näyttää tällä hetkellä noin 7 erikokoista korkotuettua rivitalovuokra-asuntoa Hollolan keskustan läheisyydessä. Asunnot ovat pääosin noin 30 vuotta vanhoja, rakennusvuodet 1986-1995.

• Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta puoltaa TA-yhtymän suunnitelmaa 50 rivitaloasunnon toteutusta osoitteessa Aleksintie 3.

Alueen rakentaminen vastaa kunnan strategiaa, jossa pyritään lisäämään vuokra-asuntojen määrää ja laatua sekä tarjoamaan erikokoisia asuntoja erilaisiin tarpeisiin. Lisäksi asuntotuotantoa pyritään keskittämään olemassa olevaan yhdyskuntarakenteeseen.

TA-Yhtiöt