Elinvoimavaliokunta, kokous 12.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 92 Oikaisuvaatimus päätökseen aloittaa kuulemismenettely rakentamiskehotusasiassa

HOLDno-2023-523

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Ilkka Korhonen, kaavoitus- ja maankäyttöpäällikkö, ilkka.korhonen@hollola.fi
Marko Kohvakka, nuorempi maankäyttöinsinööri, marko.kohvakka@hollola.fi

Perustelut

Elinvoiman palvelualueen asumisen toiminnallisena tavoitteena olevan Keskustan kehittämisohjelman toimenpiteenä on kerrostaloasumisen ja keskustarakenteen tiivistäminen. Sen toteuttamistoimenpiteeksi on päätetty maanomistajien käyttämättömän rakennusoikeuden aktivointi. Taajamatoimintojen tiivistäminen on myös yksi seudun MAL-työn osatavoitteista.

Kuntakeskuksen keskeisimmillä korttelialueilla on tehty rakentamiskehotustarkastelu (liitteenä). Keskeisimmiksi korttelialueiksi katsottiin Hämeenlinnantien, Kansankadun, Terveystien ja Tiilijärventien rajaama alue. Tarkastelussa todetaan, että:

1) Korttelin 216 tontti 1, jota koskee 18.06.2012 hyväksytty asemakaava (098-01-227) on rakentamaton.

2) Korttelissa 217 tontilla 1 olevaa rakennuspaikkaa (Hallipaikka-niminen kiinteistö 98-435-7-867) ei ole rakennettu 15.6.2016 voimaan tulleen asemakaavan (098-01-247) mukaisesti.

3) Korttelissa 208 kokonaisrakennusoikeudesta on käytetty hieman yli puolet. Liikerakentamiseen on käytetty yli 15000 k-m2. Käyttämättä on kaavamääräyksen mukainen vähintään 4000 ja enintään 6000 k-m2 asuntoihin.

4) Muut korttelit on rakennettu kaavassa määrätyn käyttötarkoituksen mukaisesti ja rakennusoikeudesta on yleisesti käytetty yli ¾.


MRL 97 §:

1 mom. Kunta voi sen jälkeen, kun asemakaava on ollut voimassa vähintään kaksi vuotta, antaa rakentamiskehotuksen sitovan tonttijaon mukaisen tontin omistajalle ja haltijalle, jos tontin sallitusta kerrosalasta ei ole käytetty vähintään puolta tai asemakaavan mukaista tonttia ei sillä olevien rakennusten käyttötarkoitus, sijainti, rakentamistapa ja muut seikat huomioon ottaen ole rakennettu pääasiallisesti asemakaavan mukaisesti.

4. mom. Mitä tässä pykälässä säädetään tontista ja sen omistajasta ja haltijasta, koskee myös muuta sellaista aluetta, joka on asemakaavassa tarkoitettu rakennuspaikaksi, sekä tällaisen alueen omistajaa ja haltijaa.


Rakentamiskehotustarkastelussa ilmenneen mukaisesti on perusteltua antaa rakentamiskehotus korttelin 216 tontille 1 (98-435-7-729 Huoltokulma) ja kortteli 217 tontti 1:llä olevalle rakennuspaikalle (Hallipaikka-niminen kiinteistö 98-435-7-867).

Rakentamiskehotusta ei voida antaa kortteliin 208, koska rakennusoikeudesta on käytetty yli puolet kaavan mukaiseen rakentamiseen.

Perustelut rakentamiskehotuksille ovat, että kuntastrategian linjauksen mukaisesti kehitetään kuntakeskusta ja kehittäminen edellyttää alueen rakentumista asemakaavan mukaisesti. Tarkastelun alla olevat tontti ja rakennuspaikka sijaitsevat kuntakeskuksen keskeisimmissä kortteleissa, eivätkä ne ole rakentuneet kaavojen voimaantuloa seuraavina vuosina kaavan mukaiseen tarkoitukseen. Tästä syystä kunnalla on perusteltu syy antaa niiden omistajille ja haltijoille rakentamiskehotus.

MRL:n edellytykset rakentamiskehotuksen antamiselle täyttyvät (MRL 97 §).

Kuulemismenettely

Rakentamiskehotuksen antaminen edellyttää asianosaisten kuulemista, jolloin tontin omistajille ja haltijoille varataan mahdollisuus antaa asiassa selityksensä. Rakentamiskehotus voidaan antaa vasta, kun asianosaisia ollaan kuultu.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Aloitetaan rakentamiskehotusta edeltävä Kiinteistön 98-435-7-729 Huoltokulma (kortteli 216 tontti 1) omistajan sekä vuokraoikeuden haltijan kuuleminen perusteella, ettei kuntakeskuksen keskeisellä alueella sijaitsevaa tonttia ole rakennettu, vaikka asemakaava on ollut voimassa jo yli 10 vuotta. Perusteluna on kuntastrategia, jonka keskustan kehittämisen tavoitteena on keskustan vetovoiman ja palvelujen parantaminen sekä se, että kohde on rakentamatta. Kiinteistön omistaja on Mandatum Life Vuokratontit II Oy. Vuokralaisena on Nuorisosäätiö sr.

Aloitetaan rakentamiskehotusta edeltävä kiinteistön 98-435-7-867 Hallipaikka (korttelissa 217 tontilla 1 oleva rakennuspaikka) omistajan sekä vuokraoikeuden haltijan kuuleminen perusteella, ettei kuntakeskuksen keskeisellä alueella sijaitsevaa tonttia (rakennuspaikkaa) ole rakennettu asemakaavan mukaisesti, vaikka asemakaava on ollut voimassa jo yli 6 vuotta. Perusteluna on kuntastrategia, jonka keskustan kehittämisen tavoitteena on keskustan vetovoiman ja palvelujen parantaminen sekä se, että rakennuspaikalla oleva rakennus ei ole kaavan mukainen. Kiinteistön omistaja on Mandatum Life Vuokratontit II Oy. Vuokralaisena on As Oy Hollolan Keskuskatu 6 B ja As Oy Hollolan Keskuskatu 6 C, 

Päätös

Merk. asiantuntijana kokouksessa nuorempi maankäyttöinsinööri Marko Kohvakka.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Ilkka Korhonen, kaavoitus- ja maankäyttöpäällikkö, ilkka.korhonen@hollola.fi
  • Marko Kohvakka, nuorempi maankäyttöinsinööri, marko.kohvakka@hollola.fi

Perustelut

Päätös, jota oikaisuvaatimus koskee

Hollolan elinvoimavaliokunta on 20.06.2023 antanut päätöksen (§ 74) koskien rakentamiskehotuksen antamista edeltävän kuulemisen aloittamisesta kiinteistöjen 98-435-7-729 Huoltokulma (kortteli 2016 tontti 1) ja 98-435-7-867 Hallipaikka (korttelissa 217 tontilla 1 oleva rakennuspaikka) omistajien ja vuokraoikeuden haltijoiden osalta.

Päätös on viety nähtäväksi 21.06.2023 www.hollola.fi ja päätös on annettu asianosaisille tiedoksi kirjeellä, joka on lähetetty 22.06.2023. Päätöksessä mukana olleen oikaisuvaatimusohjeen mukaisesti oikaisuvaatimusaika on päättynyt 13.07.2023. Päätöksestä on jätetty kuntaan 05.07.2023 oikaisuvaatimus.

Oikaisuvaatimus

Kiinteistön 98-435-7-729 Huoltokulma (kortteli 216 tontti 1) vuokraoikeuden haltija (Nuorisosäätiö sr) on jättänyt oikaisuvaatimuksen, jossa vaaditaan Hollolan kuntaa oikaisemaan päätöksen HOLDno-2023-523 siten, että päätös ei koske oikaisuvaatimuksen tehnyttä Nuorisosäätiötä. Perusteeksi ilmoitetaan, että oikaisuvaatimuksen tehnyt Nuorisosäätiö on irtisanonut maanvuokrasopimuksen 2.5.2019 ja maanvuokrasopimus on päättynyt 2.7.2019.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole yksilöity, vaaditaanko sen mukaista oikaisua, että päätös ei koske Nuorisosäätiötä tehtäväksi päätöksen kumoamisella, muuttamisella vai palauttamisella uudelleen käsiteltäväksi.

Asian tausta

Keskustan kehittämisohjelman tavoitteena on kerrostaloasumisen ja keskusta rakentamisen tiivistäminen. Taajamatoimintojen tiivistäminen on myös yksi seudun MAL-työn osatavoitteista. Tähän liittyen tehtiin kuntakeskuksen keskeisimmillä korttelialueilla rakentamiskehotustarkastelu, jossa keskeisimmiksi korttelialueiksi katsottiin Hämeenlinnantien, Kansankadun, Terveystien ja Tiilijärventien rajaama alue.

Tarkastelussa todettiin, että:

1) Korttelin 216 tontti 1, jota koskee 18.06.2012 hyväksytty asemakaava (098-01-227) on rakentamaton.

2) Korttelissa 217 tontilla 1 olevaa rakennuspaikkaa (Hallipaikka-niminen kiinteistö 98- 435-7-867) ei ole rakennettu 15.6.2016 voimaan tulleen asemakaavan (098-01-247) mukaisesti.

3) Korttelissa 208 kokonaisrakennusoikeudesta on käytetty hieman yli puolet. Liikerakentamiseen on käytetty yli 15000 k-m2. Käyttämättä on kaavamääräyksen mukainen vähintään 4000 ja enintään 6000 k-m2 asuntoihin.

4) Muut korttelit on rakennettu kaavassa määrätyn käyttötarkoituksen mukaisesti ja rakennusoikeudesta on yleisesti käytetty yli ¾.

Todettiin, että tarkastelussa ilmenneen johdosta on perusteltua antaa rakentamiskehotus korttelin 216 tontille 1 (98-435-7-729 Huoltokulma) ja kortteli 217 tontti 1:llä olevalle rakennuspaikalle (Hallipaikka-niminen kiinteistö 98-435-7-867).

Perustelut rakentamiskehotuksille ovat, että kuntastrategian linjauksen mukaisesti kehitetään kuntakeskusta ja kehittäminen edellyttää alueen rakentumista asemakaavan mukaisesti. Korttelin 216 tontti 1 ja korttelissa 217 tontilla 1 oleva rakennuspaikka sijaitsevat kuntakeskuksen keskeisimmissä kortteleissa, eivätkä ne ole rakentuneet kaavojen voimaantuloa seuraavina vuosina kaavan mukaiseen tarkoitukseen. 

Maankäyttö- ja rakennuslain edellytykset rakentamiskehotuksen antamiselle täyttyvät (MRL 97 §).

Rakentamiskehotuksen antaminen edellyttää lisäksi asianosaisten kuulemista hallintolain 34 §:n mukaisesti, jolloin asianosaiselle ennen asian ratkaisemista varataan tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun

Oikaisuvaatimuksen tarkastelu

Oikaisuvaatimus kohdistuu elinvoimavaliokunta päätökseen, jossa päätettiin aloittaa rakentamiskehotusta edeltävä kiinteistön 98-435-7-729 Huoltokulma (kortteli 216 tontti 1) omistajan sekä vuokraoikeuden haltijan kuuleminen perusteella, ettei kuntakeskuksen keskeisellä alueella sijaitsevaa tonttia ole rakennettu, vaikka asemakaava on ollut voimassa jo yli 10 vuotta. Perusteluna on kuntastrategia, jonka keskustan kehittämisen tavoitteena on keskustan vetovoiman ja palvelujen parantaminen sekä se, että kohde on rakentamatta. Kiinteistön omistaja on Mandatum Life Vuokratontit II Oy. Vuokralaisena on lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin mukaan Nuorisosäätiö sr.

Asiassa tehty päätös, jolla aloitetaan hallintolain 34 §:n mukainen kuuleminen, on luonteeltaan valmisteleva päätös, jolla valmistellaan päätöstä joko antaa rakentamiskehotus taikka olla sellaista antamatta. Kuntalain 136 §:n nojalla ”Päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.” 

Elinvoimavaliokunnan 20.06.2023 tekemään päätöksen § 74, liitettiin mukaan oikaisuvaatimusohje, jonka mukaisesti päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimusohje on ollut virheellinen, koska päätökseen ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää jättää oikaisuvaatimuksen tutkimatta.

Perustelu: Elinvoimavaliokunnan 20.06.2023 tekemä päätös (§ 74) ei ole oikaisuvaatimuskelpoinen kuntalain 136 §:n nojalla, eikä oikaisuvaatimusta voida siitä syystä ottaa tutkittavaksi virheellisestä oikaisuvaatimusohjeesta huolimatta.

Sovelletut lainkohdat:

Kuntalaki 136 §

 

Päätös

Merk. Kokouksessa kuultiin asiantuntijana kunnan nuorempaa maankäyttöinsinööriä.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asianosainen: Nuorisosäätiö, tiedoksi: maankäyttöinsinööri, kaavoitus- ja maankäyttöpäällikkö

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen. 

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen. Riita-asiat käsitellään käräjäoikeudessa. 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Karistonkatu 5, Hämeenlinna
Sähköposti: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Avoinna: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00.