Elinvoimavaliokunta, kokous 10.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 127 Hankinta, Seudullinen suunnittelu, rakennuttamispalveluiden ja mittaustöiden puitesopimus 2025-2026

HOLDno-2024-964

Valmistelija

  • Sauli Tiensuu, kuntatekniikan päällikkö, sauli.tiensuu@hollola.fi

Perustelut

1. Hankinnan kohde 

Hankinnan kohteena oli Asikkalan, Hartolan, Hollolan, Iitin, Kärkölän, Padasjoen ja Sysmän kuntien ja Heinolan ja Orimattilan kaupunkien sekä Aurinkovuoren Vesi Oy:n ja Orimattilan Vesi Oy:n konsultti-, suunnittelu- ja rakennuttamispalveluiden puitesopimus, jonka ennakoitu arvo ylitti EU-kynnysarvon. Hankinta sisälsi seuraavat osa-alueet: 

1.    liikenneväylä- ja aluesuunnittelu sekä niihin liittyvä vesihuollon suunnittelu;
2.    vesihuollon erillinen suunnittelu;
3.    geotekninen suunnittelu (erikseen tilattavat);
4.    maisema- ja kulttuuriympäristöselvitykset;
5.    ympäristöselvitykset (sisältää vesistöselvitykset);
6.    rakennuttaminen ja valvonta;
7.    maankäytön suunnittelu;
8.    sillat; ja
9.    maastomittaukset ja maaperätutkimukset (erikseen tilattavat).

Tarjoajat pystyivät tarjoamaan joko yhdestä tai useammasta osa-alueesta. 

2. Hankintamenettely
    
Hankintamenettelynä oli avoin menettely, johon valittiin kilpailutuksen perusteella neljä (4) kokonaistaloudellisesti edullisinta puitesopimustoimittajaa per edellä kuvattu osa-alue, ellei soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttäviä tarjoajia ollut vähemmän. Hollolan kunta tekee tarjouspyynnön perusteella saatujen tarjousten valintaa koskevan hankintapäätöksen hankintayhteistyöhön osallistuneiden hankintayksiköiden valtuuttamana. Kukin yhteishankintaan osallistunut hankintayksikkö allekirjoittaa hankintalain tarkoittaman odotusajan kuluttua tarjouspyynnön mukaisen hankintasopimuksen hankintamenettelyyn hyväksyttyjen palveluntuottajien kanssa ja toteuttaa itse hankintasopimukseen perustuvat tilaukset ja hankinnat. 

Hankinnan ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on 3 000 000 €.
Tilaamisen käytännöt kuvattiin tarkemmin tarjouspyynnössä ja sen liitteessä olleessa sopimusluonnoksessa. 


3. Hankintailmoitus ja saadut tarjoukset

Hollolan kunta julkaisi hankintailmoituksen 24.09.2024 yhteishankintaan osallistuneiden hankintayksiköiden puolesta sähköisessä Tarjouspalvelu -toimittajaportaalissa (www.hankintailmoitukset.fi). Hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan 31.10.2024 klo 18:00 mennessä hankintayksikölle saapuivat seuraavien tahojen tarjoukset:

Osa-alue 1. Liikenneväylä- ja aluesuunnittelu sekä niihin liittyvä vesihuollon suunnittelu
- AFRY Finland Oy
- Destia Oy
- FCG Finnish Consulting Group Oy
- Insinööritoimisto Lepistö Oy
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- WSP Finland Oy

Osa-alue 2. Vesihuollon erillinen suunnittelu
- Destia Oy
- FCG Finnish Consulting Group Oy
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- WSP Finland Oy

Osa-alue 3. Geotekninen suunnittelu (erikseen tilattavat)
- Destia Oy
- FCG Finnish Consulting Group Oy
- Insinööritoimisto Lepistö Oy
- Ramboll Finland Oy
- Taratest Oy
- WSP Finland Oy

Osa-alue 4. Maisema- ja kulttuuriympäristöselvitykset
- Ark-Byroo Oy
- Destia Oy
- FCG Finnish Consulting Group Oy
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- WSP Finland Oy


Osa-alue 5. Ympäristöselvitykset (sisältää vesistöselvitykset)
- AFRY Finland Oy
- EnviPro Oy
- FCG Finnish Consulting Group Oy
- Insinööritoimisto Lepistö Oy
- Kymijoen vesi ja ympäristö ry
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- Taratest Oy
- WSP Finland Oy


Osa-alue 6. Rakennuttaminen ja valvonta
- Brado Oy
- Insinööritoimisto Lepistö Oy
- Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
- Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy
- Ramboll CM Oy
- Sitowise Oy
- TL-InfRa Oy


Osa-alue 7. Maankäytön suunnittelu
- FCG Finnish Consulting Group Oy
- MUUAN Oy
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- VERSTAS Arkkitehdit Oy


Osa-alue 8. Sillat
- Destia Oy
- FCG Finnish Consulting Group Oy
- Ramboll Finland Oy
- WSP Finland Oy


Osa-alue 9. Maastomittaukset ja maaperätutkimukset (erikseen tilattavat)
- GeoUnion Oy
- Mitta Oy
- Ramboll Finland Oy
- Taratest Oy

4. Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty hankintailmoituksessa.  

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi esittää ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia sekä vaatia ehdokkaita ja tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Lainkohdan mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. 

17 tarjouksen jättäneistä yrityksistä täytti hankintailmoituksessa tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset. 

Osa-aluetta 3 tarjonnut Taratest Oy ei täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, joten Taratest Oy suljetaan pois hankintamenettelystä. 

Osa-aluetta 6 tarjonnut Brado Oy ei myöskään täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, joten Brado Oy suljetaan pois hankintamenettelystä. 

Osa-aluetta 9 tarjonnut Mitta Oy ei myöskään täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, joten Mitta Oy suljetaan pois hankintamenettelystä.

Hankintamenettelystä poissuljetuille tarjoajille lähetetään tarjoajakohtainen kirje, jossa esitetään tarjouksessa havaitut puutteet ja poissulkemisen peruste.

5.    Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi   

Tarjottavia osa-alueita ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä sekä sen liitteissä 1–6. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat tarjouksensa liitteeksi.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuutta arvioitaessa havaittiin, ettei Muuan Oy:n tarjous täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia, joten Muuan Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön vastaiseksi ja suljettiin pois hankintamenettelystä. Tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen esittäneelle hankintamenettelystä poissuljetulle tarjoajalle lähetetään tarjoajakohtainen kirje, jossa esitetään tarjouksessa havaitut puutteet ja poissulkemisen peruste.
        
6.    Vertailu

Hankinnan valintaperusteena oli hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous. Laatutekijöiden painoarvo oli 60 % ja hinnan painoarvo 40 %. Tarkemmin nämä vertailuperusteet oli kuvattu tarjouspyynnön kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit.

Laatuvertailu 60 %

Tarjouspyynnössä sekä sen liitteessä 3 ”Lisälaatu ja laatulupaukset” kuvattiin soveltuvuusvaatimukset ylittävän lisälaadun pisteytys ja pisteytyksen perusteet. Tarjoajan tuli tarjousvaiheessa tarjota sopimuskaudella sitova lisälaatu ja laatulupaukset.     Laatuvertailu ilmenee liitteistä 1-9, hinta- ja laatuvertailutaulukko.

Hintavertailu 40 %

Tarjouspyynnön sivulla 10 kuvattiin hintavertailun ja pisteiden määräytymisen perusteet.
​​​​​​Hintavertailu ilmenee liitteistä 1-9, hinta- ja laatuvertailutaulukko.


7.    Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. EU-kynnysarvon ylittävässä hankinnassa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.   

Ehdotus

Esittelijä

  • Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Edellä kuvatun tarjousvertailun perusteella tarjoajat pisteytettiin vertailutaulukkoon ja puitetoimittajiksi valittiin osa-alueittain seuraavat yritykset:

Osa-alue 1. Liikenneväylä- ja aluesuunnittelu sekä niihin liittyvä vesihuollon suunnittelu
1.    Ramboll Finland Oy
2.    Insinööritoimisto Lepistö Oy
3.    Destia Oy 
4.    AFRY Finland Oy

Osa-alue 2. Vesihuollon erillinen suunnittelu
1.    Destia Oy
2.    Ramboll Finland Oy
3.    WSP Finland Oy 
4.    Sitowise Oy

Osa-alue 3. Geotekninen suunnittelu (erikseen tilattavat)
1.    Insinööritoimisto Lepistö Oy 
2.    Ramboll Finland Oy 
3.    WSP Finland Oy 
4.    FCG Finnish Consulting Group Oy

Osa-alue 4. Maisema- ja kulttuuriympäristöselvitykset
1.    Ark-Byroo Oy 
2.    Destia Oy 
3.    Ramboll Finland Oy 
4.    FCG Finnish Consulting Group Oy 

Osa-alue 5. Ympäristöselvitykset (sisältää vesistöselvitykset)
1.    Ramboll Finland Oy
2.    EnviPro Oy 
3.    Insinööritoimisto Lepistö Oy 
4.    Sitowise Oy

Osa-alue 6. Rakennuttaminen ja valvonta
1.    Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
2.    TL-InfRa Oy
3.    Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy 
4.    Insinööritoimisto Lepistö Oy

Osa-alue 7. Maankäytön suunnittelu
1.    Sitowise Oy 
2.    Ramboll Finland Oy 
3.    FCG Finnish Consulting Group Oy
4.    VERSTAS Arkkitehdit Oy

Osa-alue 8. Sillat
1.    FCG Finnish Consulting Group Oy 
2.    Destia Oy 
3.    Ramboll Finland Oy 
4.    WSP Finland Oy 

Osa-alue 9. Maastomittaukset ja maaperätutkimukset (erikseen tilattavat)
1.    Ramboll Finland Oy
2.    Taratest Oy
3.    GeoUnion Oy

Tarjousten kokonaispisteet ilmenevät liitteistä 1-9, hinta- ja laatuvertailutaulukko.

Elivoimavaliokunta valtuuttaa kehityspäällikön allekirjoittamaan hankintasopimukset Hollolan kunnan osalta.

Päätös

Tämän pykälän ajan esittelijänä kokouksessa kehityspäällikkö Pekka Laitinen.

Merk. elinvoimajohtaja Heli Randell ilmaisi olevansa esteellinen asian esittelyn ja käsittelyn aikana, osallisuusjäävi (hallintolain 28 § 1 kohta). 

Merk. kokouksessa asiantuntijana kuntatekniikan päällikkö.

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Esteellisyys

  • Heli Randell

Tiedoksi

Tarjoajat; yhteishankintaan sitoutuneet, rakennuttajavalvoja, kaavoitus- ja maankäyttöpäällikkö, kaavoitusarkkitehti, vesihuoltopäällikkö, hankinta-asiantuntija, Tweb

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus / Hankintapäätös, hankintalain EU-, kansallisen, liitteen E tai käyttöoikeussopimuksen kynnysarvon ylittävä hankinta

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus

Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. 

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen 

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Hollolan kunnan hankintayksikkö.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Hollolan kunta / kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Faksinumero: 03 880 3474
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aiemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00.

2 VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai se, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. 

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös); 
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksella ei kuitenkaan voida hankintalain 146 §:n mukaisesti saada käsiteltäväksi hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  • yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  • sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin hankintalain 75 §:n nojalla; tai
  • sitä, että hankintalain 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on hankintalain 146 §:n perusteella esitettävä, minkä vuoksi markkinaoikeuden tulisi myöntää käsittelylupa asiassa.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Markkinaoikeus
Osoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Sähköposti: markkinaoikeus(at)oikeus.fi 
Faksinumero: 029 564 3314
Puhelinnumero: 029 564 3300
Aukioloajat: maanantai-perjantai klo 8.00 - 16.15.

Oikeusministeriön turvaposti (https://turvaposti.om.fi) on markkinaoikeuden asiakkaille suositeltu tapa toimittaa markkinaoikeudelle salassa pidettävät ja arkaluontoiset asiakirjat. Palvelun käyttäminen on ilmaista.

Kun turvapostia lähetetään viraston virastopostiin, viestin otsikkoon, sisältöön sekä liitteisiin tulee laittaa tarvittavat tunnistetiedot (nimi, mihin asiaan posti liittyy jne.) siten, että viraston henkilöstö osaa välittää viestin asiaa käsittelevälle henkilölle, tietää mihin asiaan sähköposti liittyy sekä keneltä se on.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Hollolan kunta / kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Hankintayksikön kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus voi periä valituksen käsittelystä oikeudenkäyntimaksun. Maksusta säädetään tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) sekä sen nojalla annetuissa asetuksissa. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00