Elinvoimavaliokunnan valvontajaosto, kokous 5.4.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 20 Vapautushakemus vesihuoltolaitoksen verkostoon liittämisvelvollisuudesta / 98-436-3-175

HOLDno-2021-560

Valmistelija

  • Markit Likolammi, ympäristötarkastaja, markit.likolammi@hollola.fi

Perustelut

Kiinteistön 98-436-3-175 omistaja hakee vapautusta velvollisuudesta liittyä Hollolan kunnan vesihuoltolaitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin. Vapautusta haetaan vakituisessa käytössä olevalle asuinrakennukselle. Talousvesi saadaan omalla kiinteistöllä sijaitsevasta porakaivosta. Hakemukseen on liitetty todistus kaivoveden laadusta. Kiinteistöllä on kaksi vesikäymälää, kaksi suihkua ja sauna sekä muita vesikalusteita. Jätevedet johdetaan 3-osastoisen saostussäiliön kautta 30 m2 maasuodattamoon, josta käsitellyt jätevedet johdetaan tontin rajaojaan. Saostussäiliö tyhjennetään 1-2 kertaa vuodessa. Asuinrakennus ja porakaivo sekä jätevesien käsittelyjärjestelmä ovat rakennettu vuonna 2002.

Kiinteistö sijaitsee vesihuoltolaitoksen vahvistetulla toiminta-alueella ja taajamassa, jolloin sillä on lähtökohtaisesti velvollisuus liittyä vesijohto- ja viemäriverkostoon. Kiinteistö ei sijaitse ranta- tai pohjavesialueella.

Perusteluina vapautushakemukselle esitetään:
Vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve (pieni asukasluku) sekä liittämisestä aiheutuvat kustannukset, huomioiden kallioisen tontin mahdollinen louhintatarve ja maalämpöputkistolle aiheutuvat riskit. Riskien välttäminen kasvattaisi louhintatarvetta entisestään. Sittemmin perusteluihin lisättiin myös taloudellinen epävarmuus, jonka Venäjän helmikuussa 2022 aloittama hyökkäyssota Ukrainaan on aiheuttanut.

Vapautusta haetaan viiden vuoden määräajaksi.

Asian käsittely
​​​​​
Hakemus on tullut vireille 31.1.2022. Vapautushakemuksesta on pyydetty ja saatu lausunnot Hollolan kunnan vesihuoltolaitokselta ja terveydensuojeluviranomaiselta. Hakijalle on varattu mahdollisuus antaa vastine saatuihin lausuntoihin. Vastine on saapunut 17.2.2023. Lisäksi hakemusta ja vastinetta on täydennetty 14.3.2023. Lausunnot ja vastine sekä täydennys ovat hakemuksen oheismateriaaleina.

Lainsäädäntö
​​​​​​
Vesihuoltolain (119/2001) 10 § mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta- alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin.

Lain 11 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myöntää hakemuksesta toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen vapautuksen lain 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisvelvollisuudesta lain 11 §:ssä säädetyin perustein. Ennen vapautuksen myöntämistä vesihuoltolaitokselle ja kiinteistön omistajalle tai haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluiksi. Lisäksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on pyydettävä vapauttamisesta kunnan terveydensuojeluviranomaisen lausunto.

Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos:

1) liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset, liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy; ja
2) vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella.

Edellä 11 §:n 2 momentissa säädetyn lisäksi edellytyksenä vesijohtoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä. Edellytyksenä jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on 2 momentissa säädetyn lisäksi, että kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely voidaan järjestää ympäristönsuojelulaissa säädettyjen vaatimusten mukaisesti.

Päätösehdotuksen perustelut

Vesihuoltolain mukaan vapautus on myönnettävä, jos liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi. Vapauttaminen ei kuitenkaan saa vaarantaa vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella. Kiinteistöllä tulee myös olla käytettävissään riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä, ja jätevesien johtaminen ja käsittely tulee voida järjestää siten, ettei niistä aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa.

Kiinteistön 98-436-3-175 omistaja hakee vapautusta liittymisestä vesijohtoon ja jätevesiviemäriin vedoten vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäiseen tarpeeseen sekä liittymisestä aiheutuviin kustannuksiin, huomioiden kallioisen tontin mahdollinen louhintatarve ja maalämpöputkistolle aiheutuvat riskit. Riskien välttäminen kasvattaisi hakijan näkemyksen mukaan louhintatarvetta entisestään. Huomioitavaa on myös taloudellinen epävarmuus, jonka yli vuoden jatkunut Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on aiheuttanut.

Kyseessä on vakituisessa asuinkäytössä oleva, normaalein vesikalustein varusteltu omakotitalo, joten riippumatta asukkaiden määrästä, vesihuoltolaitoksen tuottamien palvelujen tarvetta ei voida pitää vähäisenä. Terveydensuojeluviranomaisen lausunnon mukaan kaivoveden laatu täyttää talousveden laatuvaatimukset tutkittujen ominaisuuksien osalta, mutta veden uraanipitoisuus (32 µg/l) on hieman enimmäispitoisuutta (30 µg/l) korkeampi. Vapautusta vesijohtoon liittymisestä ei näin ollen puolleta kaivoveteen liittyvän terveysriskin vuoksi. Mikäli kiinteistön omistaja asennuttaa käsittelyjärjestelmän, jolla veden uraanipitoisuus saadaan tutkitusti laskettua hyväksyttävälle tasolle, ja ylläpitää sen toimintakuntoisena, ei terveydensuojelullista estettä vapautuksen myöntämiselle lausunnon mukaan ole.

Hakija on vastineessaan kiinnittänyt huomiota siihen, ettei tulosten tulkinnassa ole huomioitu mittauksen virhemarginaalia. Toimenpiteitä uraanin käsittelystä tai uutta tutkimustodistusta uraanipitoisuudesta ei ole esitetty. Virhemarginaalista johtuen todellinen uraanipitoisuus saattaa alittaa enimmäispitoisuuden. On myös mahdollista, että ylitys on todellinen ja mitattua tulosta suurempi, jolloin edellytyksiä vapautuksen myöntämiselle vesijohtoon liittymisestä ei ole.

Maasuodatuskenttä on ollut käytössä yli 20 vuotta, jolloin sen voidaan arvioida olevan käyttöikänsä loppupäässä. Kiinteistön omalle jätevesi-investoinnille tulee myös kohtuullinen kuoletusaika. Vesihuoltolaitoksen antaman lausunnon mukaan kiinteistölle on rakennettu liittymismahdollisuus vuonna 2019 kiinteistön rajalle asti. Liittämiskohdan voidaan tällöin todeta olevan vesihuoltolain 12 §:n mukaisesti kiinteistön välittömässä läheisyydessä, eikä aiheuta kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomia kustannuksia. Lausunnon mukaan liittymiskustannusten arvioidaan tällöin myös olevan samalla vaihteluvälillä, mitä muillakin liittyneillä kiinteistöillä toiminta-alueella on ollut.

Hakemuksen liitteenä olevan kustannuslaskelman mukaan liittymisen vähimmäiskustannusten todetaan olevan noin 24 600 €, sisältäen liittymismaksut ja vesimittarin asennuksen (n. 8 400 €) sekä tarjouksen kunnallistekniikan rakentamisesta (n. 16 200 €). Tarjous ei sisällä kallion louhintatöitä, eikä niiden suuruutta ole hakemuksessa esitetty. Eri oikeusasteissa yli 20 000 €:n rakentamiskustannukset on vielä katsottu kohtuullisiksi, joten esitettyjä vähimmäiskustannuksia ei voida pitää kohtuuttomina. 

Koska kaikki vesihuoltolain 11 §:ssä mainitut vapautuksen edellytykset eivät käytettävissä olevien tietojen perusteella täyty, ei haettua vapautusta vesijohtoon ja jätevesiviemäriin voida myöntää. Liittymiselle annetussa määräajassa on kuitenkin huomioitu hakijan erityinen tilanne.

Ehdotus

Esittelijä

  • Sameli Männistö, Ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Kiinteistölle 98-436-3-175 ei myönnetä vapautusta vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon liittymisestä. Hollolan kunnan valvontajaosto vesihuoltolain valvontaviranomaisena kehottaa kiinteistöä liittymään Hollolan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon 30.9.2024 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asianosainen
Tiedoksi: Hollolan vesihuoltolaitos, Lahti Aqua Oy, Päijät-Hämeen ympäristöterveys / Terveydensuojelu, Etelä-Savon ELY-keskus (kirjaamo)