Valmistelija
Markit Likolammi, vs. ympäristötarkastaja, markit.likolammi@hollola.fi
Perustelut
Viite: Jätehuoltoviranomaisen asianumero 8614/11.05.00.00/2021
Lahden seudun jätehuoltoviranomainen aloittaa toimialueellaan kiinteän jätteen kuljetusjärjestelmätarkastelun ja pyytää ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa jätelain mukaisten edellytysten täyttymisestä Hollolan kunnan alueella. Lausunto pyydetään lähettämään viitteellä 8614/11.05.00.00/2021 osoitteeseen kirjaamo@lahti.fi 4.2.2022 mennessä.
Hollolan kunnan alueella on jätelautakunnan päätösten 2014 ja 2017 mukaisesti voimassa kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus. Jätelautakunnan viimeisin päätös palautui hallinto-oikeudesta uudelleen käsiteltäväksi 27.9.2019.
Kesällä 2021 päivitetyn jätelain nojalla biojätteen kuljetus siirtyy kunnan järjestämäksi 19.7.2023 - 1.7.2024. Lasin, metallin, kartongin ja muovin kuljetus siirtyy kunnan järjestämäksi 1.7.2023. Nyt meneillään oleva kuljetusjärjestelmätarkastelu koskee vain sekalaista yhdyskuntajätettä eli seka- ja energiajätettä. Näiden osalta kunta voi edelleen päättää, että kuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa siten, että kiinteistön haltija sopii siitä jätteen kuljettajan kanssa, jos jätelain 37 § edellytykset täyttyvät.
Jätelaki 37 §
1) näin järjestetty jätteenkuljetus täyttää 35 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset;
Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus on järjestämistavasta riippumatta järjestettävä niin, että tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin (35 § 2 mom)
2) jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;
3) päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan
Ehdotus
Esittelijä
Sameli Männistö, vs. ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi
Valvontajaosto Hollolan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toteaa lausuntonaan jätelain 37 § edellytysten täyttymisestä seuraavaa:
1) Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus on järjestämistavasta riippumatta järjestettävä niin, että tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin (35 § 2 mom)
Pääsääntöisesti Hollolan kunnan alueella on kattavasti tarjolla jätteen kuljetuspalveluja, poikkeuksena entinen Hämeenkosken alue, jossa valvontajaoston käsityksen mukaan palvelua tarjoaisi vain yksi toiminnanharjoittaja. Jätteen kuljetuspalveluja koskevien ehtojen kohtuullisuus ja tasapuolisuus voidaan varmistaa vain, mikäli kilpailutus ja hinnoittelu on avointa. Avoimuus toteutuu tällä hetkellä ainoastaan kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen osalta (mm. Lahden seudun jätehuoltoviranomaisen alueen jätetaksa 1.6.2021). Hollolan kunnan alueella voidaan täten vain osin varmistua kohdan 1 mukaisten edellytysten täyttymisestä.
2) Jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle
Kohdan 2 mukaisia näkökulmia on mahdollista edistää pitkäjänteisesti kilpailutuksen keinoin. Kotitalouksilla on tähän keskimäärin hyvin heikot valmiudet. Lisäksi kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus on vääjäämättä aiheuttanut tehottomuutta logistisiin järjestelyihin, ja sitä kautta lisännyt kuljetusten päästöjä (eri kuljetusyhtiöiden päällekkäiset ajot asuinalueilla). Kohdan 2 mukaisten edellytysten ei täten voida katsoa täyttyvän Hollolan kunnan alueella.
3) Päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan
Kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus on saattanut kotitaloudet eriarvoiseen asemaan (mm. eriasteiset kilpailutusvalmiudet). Uusien kuljetusyritysten on puolestaan vaikea päästä markkinoille, eikä tilanne välttämättä motivoi nykyisiä yrityksiä kehittämään toimintaansa ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Lisäksi kuljetuskentän hajanaisuus luo haasteita ja aiheuttaa tehottomuutta viranomaisten valvontatyölle. Kohdan 3 mukaiset edellytykset eivät täten Hollolan kunnan alueella täyty.
”Kokonaisuutena myönteiseksi” ei myöskään voi luonnehtia tilannetta, jossa kiinteistön jätehuolto olisi osin kunnan ja osin kiinteistönhaltijan järjestämä (taloyhtiöt ja yli 10 000 asukkaan taajamat 2023/2024 lähtien).
Päätös
Merk. asiantuntijana kuultiin vs. ympäristötarkastaja Markit Likolammia.
Päätösehdotus hyväksyttiin.