Elinvoimavaliokunnan valvontajaosto, kokous 18.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 93 Lausunto Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle / Valvontajaoston päätös 24.8.2022 § 82

HOLDno-2021-50

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sameli Männistö, vs. ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Perustelut

Kiinteistön 98-411-6-177 omistaja hakee vapautusta velvollisuudesta liittyä Hollolan kunnan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiviemäriverkostoon. Vapautusta haetaan olemassa olevalle ja vakituisessa käytössä olevalle asuinrakennukselle. Rakennuksen rakentamisvuosi on 1974. Kiinteistön käyttövesi otetaan omasta rengaskaivosta. Hakija on toimittanut kaivovesinäytetulokset, joiden mukaan kaivovesi täyttää talousveden laatuvaatimukset ja -suositukset mikrobiologisten tutkimusten osalta, mutta kemiallisten ominaisuuksien osalta tutkimusta ei ole täydennetty. Jäteveteen vaikuttavat varusteet ovat vesikäymälä ja suihku. Lisäksi kiinteistöllä on yksi kuivakäymälä. Kiinteistön kaikki jätevedet johdetaan 20 m3:n umpisäiliöön, joka on rakennettu v. 2015.  

Kiinteistö sijaitsee vesihuoltolaitoksen vahvistetulla toiminta-alueella ja taajamassa, jolloin sillä on lähtökohtaisesti velvollisuus liittyä vesijohto- ja viemäriverkostoon. 

Perusteluina vapautushakemukselle esitetään: liittämisestä aiheutuvat kustannukset ja palvelujen vähäinen tarve. Asiassa konsultoidun alan urakoitsjan mukaan pelkät asiaan pakollisina liittyvät em. fyysiset muutos- ja rakennustyöt maksaisivat 15 000 euroa (arvio).

Asian käsittely:
Hakemus on tullut vireille 28.6.2021. Vapautushakemuksesta on pyydetty ja saatu lausunnot terveydensuojeluviranomaiselta ja Hollolan vesihuoltolaitokselta. Hakijalle on varattu mahdollisuus lausua mielipiteensä lausunnosta. Hakija on toimittanut vastineen 27.9.2021. Lausunnot ja vastine ovat hakemuksen oheismateriaalina.

Lainsäädäntö
Vesihuoltolain (119/2001) 10 § mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta- alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin.
Lain 11 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myöntää hakemuksesta toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen vapautuksen lain 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisvelvollisuudesta lain 11 §:ssä säädetyin perustein. Ennen vapautuksen myöntämistä vesihuoltolaitokselle ja kiinteistön omistajalle tai haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluiksi. Lisäksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on pyydettävä vapauttamisesta kunnan terveydensuojeluviranomaisen lausunto.
Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos:
1) liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset, liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy; ja
2) vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta- alueella.
Edellä 11 §:n 2 momentissa säädetyn lisäksi edellytyksenä vesijohtoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä. Edellytyksenä jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on 2 momentissa säädetyn lisäksi, että kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely voidaan järjestää ympäristönsuojelulaissa säädettyjen vaatimusten mukaisesti.

Päätösehdotuksen perustelut:

Vesihuoltolain mukaan vapautus on myönnettävä, jos liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi. Vapauttamisen ei saa vaarantaa vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella.

Kiinteistön omistaja hakee vapautusta vesijohto- ja jätevesiverkostoon liittymisestä kohtuuttomiin kustannuksiin vedoten. Kustannuksien arvioidaan olevan noin 15 000 €. Vesihuoltolaitoksen antaman lausunnon mukaan liittämiskohdan voidaan todeta olevan VHL 12 §:n mukaisesti kiinteistön välittömässä läheisyydessä, eikä aiheuta kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomia kustannuksia. Liittymiskustannusten arvioidaan olevan myös samalla vaihteluvälillä, mitä muillakin liittyneillä kiinteistöillä toiminta-alueella on ollut.

Kiinteistön jätevedet ohjataan vesikäymälän osalta betoniseen umpisäiliöön, joka on rakennettu vuonna 2015. Vesihuoltolaitoksen lausunnon mukaan Kukkila-Kalliolan alueen vesihuollon toiminta-alue on hyväksytty 11.11.2002 ja tiiviisti rakennetun asuinalueen vesi- ja viemäriverkostot on rakennettu vuonna 1980 ko. kiinteistön kahdelle eri sivulle. Näin ollen vuonna 2015 rakennettua jätevesijärjestelmää ei voida ottaa huomioon liittymisen kohtuuttomuutta arvioitaessa.

Vapautushakemuksen liitteenä on toimitettu tutkimustodistus käytettävän talousveden laadusta. Terveydensuojeluviranomainen toteaa lausunnossaan, että tutkimusta tulee täydentää. Lausunnossa todetaan, että hakemuksen liitteenä olevan selvityksen perusteella terveydensuojeluviranomainen ei puolla vapautuksen myöntämistä liittymisvelvollisuudesta vesijohtoverkkoon. Asianomainen ei ole toimittanut täydennystä, eikä viitannut siihen antamassaan vastineessa.

Kohtuuttomuuden edellytys vähäisen vesihuoltolaitoksen palvelujen tarpeen osalta täyttyy kiinteistöillä, joiden vedenkäyttö on vähäistä, kuten esimerkiksi kantovesikiinteistöllä. Kiinteistö on vakituisessa asuinkäytössä ja hakemuksen mukaan kiinteistöllä on yksi vesivessa, suihku. Näiden perusteella kiinteistön vedenkäyttöä ei voida pitää vähäisenä.

Koska kaikki vesihuoltolain 11 §:ssä mainitut vapautuksen edellytykset eivät täyty, ei haettua vapautusta vesijohto- ja jätevesiverkostoon voida myöntää. Kiinteistön on näin ollen liityttävä vesilaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon.

Ehdotus

Esittelijä

Sameli Männistö, vs. ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Kiinteistölle 98-411-6-177 ei myönnetä vapautusta vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon liittymisestä. Hollolan kunnan valvontajaosto vesihuoltolain valvontaviranomaisena kehottaa kiinteistöä liittymään Hollolan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon viimeistään 31.12.2022 mennessä.

Päätös

Kiinteistölle 98-411-6-177 ei myönnetä vapautusta vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon liittymisestä. Hollolan kunnan valvontajaosto vesihuoltolain valvontaviranomaisena kehottaa kiinteistöä liittymään Hollolan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon viimeistään 31.12.2022 mennessä.

Esittelijä korjasi päätöehdotusta siten, että valvontajaosto kehottaa kiinteistöä liittymään Hollolan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon viimeistään 31.5.2023 mennessä.

Valvontajaosto hyväksyi korjatun päätösehdotuksen yksimielisesti.

Valmistelija

  • Sameli Männistö, vs. ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Perustelut

Kiinteistön omistaja on hakenut vapautusta Hollolan kunnan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon liittymisestä. Hollolan kunnan valvontajaosto on päätöksellään 24.8.2022 § 82 hylännyt vapautushakemuksen ja tehnyt kielteisen päätöksen. Hakijaa on kehotettu liittymään vesijohto- ja jätevesiverkostoon 31.5.2023 mennessä. 

Kiinteistön omistaja on hakenut päätökseen muutosta Hämeenlinnan hallinto-oikeudelta, joka pyytä asiassa valvontajaoston lausuntoa 26.10.2022 mennessä. 

Valittajat vaativat, että hallinto-oikeus
1. kumoaa Hollolan kunnan elinvoimavaliokunnan valvontajaoston päätöksen HOLDno-2021-50,
2. kieltää Hollolan kunnan päätöksen HOLDno-2021-50 täytäntöönpanon ja
3. vapauttaa valittajien kiinteistön liittämisvelvollisuudesta vesihuoltolaitoksen verkostoon toistaiseksi ja
4. että Hollolan kunta korvaa hänelle hänen oikeudenkäyntikulujensa omavastuuosuuden 20% sekä oikeusapumaksun  70,00 euroa viivästyskorkoineen kuukauden kuluttua tuomion antamisesta lukien.

Lausuntopyyntö ja valitusasiakirjat ovat tämän asian oheismateriaaleina.

Asian käsittely

Valituksen perusteluissa todetaan, että liittyminen käy hakijoiden kokonaistilanne huomioiden kohtuuttomaksi. Perustelut käyvät tarkemmin ilmi valitusasiakirjoista.

Kohtuuttomuutta arvioitaessa on otettava huomioon erityisinä syinä lähinnä liittymän rakentamiskustannuksiin ja muodostuvan jäteveden vähäiseen määrään tai muuhun näihin verrattaviin objektiivisesti havaittavissa olevaan seikkaan liittyvät syyt. Lainkohdassa tarkoitetun kohtuuttomuuden arviointia ei voida perustaa yksinomaan kiinteistön omistajan tai haltijan henkilöön liittyviin subjektiivisiin syihin. Yleisesti ottaen esimerkiksi omistajan taloudellinen tilanne tai korkea ikä eivät olisi sellaisenaan perusteita vapauttaa kiinteistöä liittämisvelvollisuudesta.

Liittymän rakentamiskustannuksiksi on arvoitu noin 15 000 €.  Arvioidut liittymiskustannukset eivät poikkea merkittävästi muista Hollolan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella olevien kiinteistöjen liittämiskustannuksista. Verkostoon liittymiskohta sijaitsee välittömästi kiinteistön läheisyydessä ja kiinteistöllä ei käytettävissä olevien tietojen perustella ole sellaisia erityispiirteitä, jotka aiheuttaisivat normaalista poikkeavia liittämiskustannuksia. Myös vesihuoltolaitoksen lausunnon mukaan liittymiskustannusten arvioidaan olevan samalla vaihteluvälillä, mitä muillakin liittyneillä kiinteistöillä toiminta-alueella on ollut. On myös huomioitava, että kiinteistön omistaja säästyy vuosittaisilta umpisäiliön tyhjennyskuluilta, mikäli kiinteistö liittyy vesihuoltoverkostoon.

Ehdotus

Esittelijä

  • Sameli Männistö, vs. ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Valvontajaosto antaa lausuntonaan edellä, asian käsittely -kohdassa esitetyn lausunnon ja esittää hallinto-oikeudelle päätöksestä 24.8.2022 § 82 tehdyn valituksen hylkäämistä perusteettomana, koska valituksessa ei ole tuotu esille sellaisia uusia perusteita, joiden vuoksi päätöstä tulisi muuttaa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hämeenlinnan hallinto-oikeus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.