Ympäristöterveyslautakunta, kokous 12.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 68 Lausunto luonnoksesta eläinlääkintähuollon valtakunnalliseksi suunnitelmaksi, osa 2

HOLDno-2025-600

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Ruokavirasto pyytää lausuntoa luonnoksesta Eläinlääkintähuollon valtakunnalliseksi suunnitelmaksi (EHO) vuosille 2026-2028. Lausuntopyyntö koskee suunnitelman ensimmäistä osaa eläinlääkäripalvelujen järjestämisestä. Lausuntopyynnöllä toteutetaan valmistella olevan eläinlääkintähuoltoasetuksen mukainen järjestäjien kuuleminen valtakunnallista suunnitelmaa laadittaessa. Suunnitelma pohjautuu uuteen eläinlääkintähuoltolakiin (2085/2023), joka tulee voimaan 1.1.2026. 

Eläinlääkintähuollon valtakunnallisen suunnitelman osasta 1 on tarpeen lausua seuraavaa:

Kuntien suunnitelmat, seuranta ja raportointi
Kuntien suunnitelmien ja arviointiraporttien toimittamisesta todetaan seuraavaa: Eläinlääkintähuollon suunnitelmat on toimitettava Ruokaviraston kirjaamoon (kirjaamo@ruokavirasto.fi) ja tallennettava ympäristöterveydenhuollon valvontayksikkötietojen hallintajärjestelmään (VYHA:an). Ruokavirasto arvioi suunnitelmat. Koska eläinlääkintähuollon suunnitelma on osa ympäristöterveydenhuollon kaikki lakialat käsittävää suunnitelmaa, tulee myös suunnitelman toimittamistavan olla yhteneväinen. Toimittaminen VYHA-järjestelmään osana valvontayksikön suunnitelmakokonaisuutta tulisi olla riittävä menettely, ilman erillistä toimittamista Ruokavirastoon. VYHA-järjestelmä on olemassa nimenomaan valvontayksiköiden raportointia varten ja suunnitelma on siellä keskusviranomaisen nähtävissä. Sama huomio kokee vuosittain laadittavaa raporttia, joka myös on osa valvontayksikön yhteistä raporttia. Myös tilastot eläinlääkäripalvelujen käytöstä ohjeistetaan tallentamaan VYHA-järjestelmään.

Suunnitelman päivittämisestä todetaan, että suunnitelmia on päivitettävä aina tarvittaessa ja vähintään kolmen vuoden välein. Eläinlääkintähuollon suunnitelmassa tulisi noudattaa samaa aikajännettä kuin ympäristöterveydenhuollon yhteisessä suunnitelmassa. Suunnitelma on voimassa koko ohjelmakauden, jolloin sitä päivitetään tarvittaessa. Uusi suunnitelma laaditaan ohjelmakauden vaihtuessa. 

Uusien organisaatioiden käynnistysvaiheessa ei eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonnalle aseteta varsinaisia painopisteitä vaan pyritään varmistamaan perustehtävien mahdollisimman häiriötön hoito. Tämä on valvontayksiköiden kannalta tärkeä asia ja sen voisi asettaa valtakunnalliseksi painopisteeksi. Uusien organisaatioiden muodostumisen yhteydessä on tärkeää, että valvontayksiköt saavat edelleen ohjausta, neuvontaa ja tukea tehtäviensä hoitamiseen nykyisen kaltaisella tavalla. 

Kunnille/valvontayksiköille on asetettu yksi tavoite varmistaa uuden eläinlääkintähuoltolain vaatimusten toteutuminen eläinlääkäripalvelujen toteutumisessa. Tämä on keskeinen asia toiminnassa vuonna 2026 ja on hyvä, että vuodelle ei ole asetettu muita tavoitteita.

Voimavarat
Luonnoksen mukaan suunnitelmaan sisällytetään myös järjestäjän eläinlääkintähuollon henkilökunnan monivuotinen täydennyskoulutussuunnitelma. On hyvä huomata, että organisaatioissa laaditaan henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat osana organisaation vuosittaista valmistelua. Organisaatioiden henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat voivat sisällöltään poiketa hieman toisistaan riippuen isäntäorganisaation ohjeistuksesta, mutta tämän suunnitelman tulee täyttää myös EHOn vaatimus eikä sen sisällöstä tule antaa yksityiskohtaisempia ohjeita. Tämä voisi johtaa pahimillaan siihen, että yksiköissä pitäisi laatia useita erilaisia henkilöstö- ja koulutussuunnitelmia.

Osa 1 Eläinlääkäripalvelujen järjestäminen
Toimitilojen osalta suunnitelmassa todetaan, että päivystäjän ja viransijaisen asumiseen soveltuvat asianmukaiset tilat järjestetään yhteistoiminta-alueella niihin toimipisteisiin, joista päivystystoimintaa harjoitetaan. Sijaisten asumiseen käytettävien tilojen hankkimista ei pidä osoittaa järjestäjän vastuulle. Järjestäjä voi niin halutessaan tarjota sijaisille asuintiloja, mutta sitä ei pidä velvoittaa niiden järjestämiseen. Asunnon järjestäminen sijaiselle muodostuu hänelle verotettavaa etua. Lisäksi sijaisten majoitustilat voidaan tarvittaessa järjestää myös muulla tavalla kuin työpaikkana olevan vastaanoton yhteyteen, kunhan ne ovat kohtuullisella etäisyydellä työpaikalta. 

Liite 1 Resurssitarpeen kartoitus
Liitteen täyttöohjeessa asetetaan eläinten hyvinvoinnin tarkastusten resurssitarpeeksi 0,5-1 htpv/tarkastus. Tämä tarkoittaisi vuositasolla 150-200 tarkastusta/htv. Käytännön kokemuksen perusteella tavoite on liian tiukka ja toteutunee vain alueilla, jossa välimatkat ovat lyhyet ja kohteet pieneläinpainotteisia. Valvontaeläinlääkärin työ on haastavaa ja kuormittavaa. Asioihin liittyvät valitusprosessit ja niiden uhka ovat lisääntyneet ja se lisää osaltaan viranhaltijoiden kuormittumista. Asiakirjojen laatimiseen on varattava riittävästi aikaa, jotta ne saadaan asianmukaisesti ja huolellisesti laadittua. Lisäksi työturvallisuus edellyttää lähes säännönmukaisesti epäilyyn perustuvien tarkastusten tekemistä parityönä, jolloin resurssia tarkastusta kohden kuluu huomattavasti enemmän. Tavoitetta ei tule asettaa liian suureksi, koska tavoitteista jääminen myös osaltaan lisää työuupumusta. Valvonnan tehokkuutta tulisi arvioida muillakin kriteereillä kuin pelkästään tarkastusten lukumäärällä.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta hyväksyy esittelytekstin mukaisen lausunnon valtakunnallisen eläinlääkintähuollon suunnitelman 1-osasta.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Ruokavirasto pyytää lausuntoa luonnoksesta eläinlääkintähuollon valtakunnalliseksi suunnitelmaksi (EHO) 2026–2028 sekä ohjeesta, joka koskee kuntien laskutusta eläinlääkintähuoltolain perusteella suoritettavista valvontatehtävistä. Eläinlääkintähuollosta annetun valtioneuvoston asetuksen (351/2025) mukaan valtakunnallista suunnitelmaa laadittaessa Ruokaviraston on kuultava järjestäjiä. Kuuleminen toteutetaan tällä lausuntopyynnöllä. 

Suunnitelma on kaksiosainen. Ensimmäinen osa koskee eläinlääkäripalvelujen järjestämistä ja ympäristöterveyslautakunta on antanut siitä lausunnon 19.8.2025 , § 41. Tämä lausuntopyyntö koskee suunnitelman toista osaa, joka käsittää valvontatehtävien järjestämisen. Aluehallintouudistus tai uusi eläinlääkintähuoltolaki eivät aiheuta oleellisia muutoksia kuntien valvontatehtävien järjestämisvastuuseen. 

Lausunnolla olevasta eläinlääkintähuollon valtakunnallisen suunnitelman luonnoksesta ja valvontatehtävien laskutusta koskevasta ohjeesta todetaan seuraavaasti:

Luonnoksen kohdassa 2.1.2 kuvataan eläinlääkärin ilmoitusvelvollisuus tarttuvista eläintaudeista Ruokavirastoon ja hyvinvointialueen tartuntataudeista vastaavalle lääkärille. Tiedonkulun turvaaminen kaikille asianosaisille tahoille on tärkeää. Silloin, kun kyse on elintarviketuotantoon käytettävillä eläimillä todetusta eläintaudista, tulisi ilmoitus tehdä myös elintarvikevalvontaviranomaiselle. Vaikka käytännössä elintarvikevalvonta ja eläinlääkintähuolto järjestetään samoissa seudullisissa valvontayksiköissä, ei sisäinen tiedon kulku yksikössä ole itsestäänselvyys. Elintarvikkeiden turvallisuuden varmistamiseksi asia tulisi erikseen mainita valtakunnallisessa suunnitelmassa.

Käytössä olevat tietojärjestelmät eivät tue valvontatehtävien rekisteröintiä kunnissa. Järjestelmien kehittäminen on kustannussyistä pääosin keskeytetty. Kun valvontatehtäviä halutaan seurata, niiden kirjaamiseksi tulee järjestää toimivat tietojärjestelmät. Tämä tulisi priorisoida ja osoittaa kehittämiseen riittävä rahoitus. Kehittämisessä tulee huomioida, että järjestelmien tulee palvella myös kuntia valvonnan toimeenpanijoina niin, että sieltä saadaan riittävät raportit tehdyistä suoritteista ja niihin käytettävistä resursseista.

Eläinlääkintähuoltolain perusteella suoritettavien valvontatehtävien laskutusta koskevaan ohjeeseen ei esitetä merkittäviä muutoksia. Laskutus on nykymuotoisena käytännössä erittäin työläs ja vie paljon resurssia. On tärkeää, että kunnille maksetaan täysimäärinen korvaus suoritetuista valvontatehtävistä, mutta laskutusprosessia tulisi keventää nykyisestä. Tämä tulisi asettaa selkeäksi tavoitteeksi laskutuksen siirtyessä Ruokavirastolle. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta hyväksyy esittelytekstin mukaisen lausunnon valtakunnallisen eläinlääkintähuollon suunnitelman 2-osasta ja ohjeesta, joka koskee kuntien laskutusta eläinlääkintähuoltolain perusteella suoritettavista valvontatehtävistä.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Ruokavirasto, eläinlääkintähuollon päällikkö

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.