Perustelut
Päijät-Hämeen ympäristöterveys kartoitti asiakaskyselyllä terveydensuojelulain mukaisen valvonnan kohteiden kokemuksia asioinnista terveydensuojeluvalvonnan kanssa. Kysely lähetettiin yhteensä noin 300 toimijalle. Vastauksia saatiin 53 kpl.
Kysely toteutettiin webropol-kyselynä syyskuun aikana. Kooste vastauksista on päätösehdotuksen litteenä. Parhaat arviot saatiin henkilöstön osaamisesta ja ammattitaidosta sekä palvelun luottamuksellisuudesta. Eniten kehitettävää on tiedon löytymisessä ja selkeydessä verkkosivuilla.
Yleisarvosanaksi asteikolla 1 - 5 muodostui 4,5. Kyselyssä täyttyi etukäteen asetettu tavoite, että vähintään 90 %:a vastaajista on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä palveluun. Reilu puolet (52 %) vastaajista piti terveydensuojeluvalvonnan palvelua erittäin hyvänä. 42 %:a vastaajista piti palvelua melko hyvänä ja n. 6 %:a vastaajista ei osannut arvioida palvelun kokonaislaatua.
Tärkeänä palveluna vastaajat pitivät valvojien tarkastuksilla tai puhelimitse/sähköpostilla antamaa neuvontaa ja ohjausta.
Terveydensuojelun vastuualueella asiakaskyselyitä on tarkoitus tehdä vuosittain. Vuonna 2026 kysely kohdistetaan tupakkalain mukaisille valvontakohteille.
Ehdotus
Esittelijä
-
Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi
Ympäristöterveyslautakunta merkitsee asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset tiedoksi.