Kunnanhallitus, kokous 3.11.2025

§ 293 Hollolan sote-keskus, omaisuuden ja toiminnan siirto kiinteistöosakeyhtiölle

HOLDno-2025-536

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä aloitti toimintansa 1.1.2017. Kahdeksan kuntaa  Päijät-Hämeestä (ml. Hollolan kunta ) siirsivät hyvinvointiyhtymälle järjestämisevastuun kaikista sosiaali- ja tervystoimen palveluista. 2.10.2017 hyvinvointikuntayhtymä teki avopalvelujen palveluverkkoa koskevat periaatelinjaukset. Yhtymän palveluverkkopäätöksen pohjalta Hollolan valtuusto päätti 13.11.2017 tontikaupasta tulevaa hyvinvointiasemaa varten.11.12.2017 valtuusto teki periaatepäätöksen hyvinvointiaseman rakentamisesta sekä vanhan terveysaseman myynnistä Attendo Oy:lle. Kunnanhallitus  perusti hyvinvointiaseman rakentamisen ohjausryhmän 18.12.2017, johon hyvinvointikuntayhtymä nimesi yhtymän asiantuntijaedustajat. Hankekaava hyväksyttiin valtuustossa 24.9.2018, STM  antoi rakentamisen poikkeusluvan 8.11.2018, valtuusto hyväksyi sote-keskuksen asemakaavan 10.12.2018 ja rahoituksen taselainalla 21.1.2019. Elinvoimavaliokunta hyväksyi urakan 19.11.2019 (Skanska Oy) ja vuokrasopimuksen kunnan ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän välillä. Uusi sosiaali- ja terveysasema valmistui marraskuussa 2021 osoitteeseen Terveystie 2. Hollolan kunta on tarjonnut sekä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle että Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle sote-keskusta ostettavaksi ns. omakustannushintaan, tuloksetta.

Valtuusto päätti 20.6.2022 myydä sotekeskuksen tarjouksen mukaisesti 17 miljoonan euron myyntihinnalla. Jatkoneuvottelujen aikana ostaja vetäytyi kaupasta. Vetäytyminen perustui ensisijaisesti ostajan ja Päijät-Hämeen Hyvinvointialueen eriävään näkemykseen ylläpitokustannusten laskutukseen haluttujen muutosten osalta. Vetäytymiseen vaikutti myös Venäjän Ukraina-hyökkäyksen surauksena nousseeseen korkotasoon ja kohonneeseen talouden epävarmuuteen.

Kunta tilasi selvityksen kiinteistön myytävyydestä 2023. Selvitys osoitti epävarman markkinatilanteen laskeneen mahdollista myyntiarvoa merkittävästi edellisvuoteen verrattuna. Selvityksen pohjalta kunnanhallitus päätti, että Hollolan kunta jatkaa toistaiseksi sote-keskuksen omistajana seuraten samalla yhteiskuntakiinteistöjen markkinatilannetta. Konsernipalveluille annettiin toimivaltuus tilannearviointiin ja tarvittavien valmistelutoimenpiteiden käynnistämiseen. 

Inflaatiopaineiden hellittämisen kautta korkotaso on laskenut mahdolliselle kaupalle myötäiseksi. Kansainvälisen kaupan kauppasotariski on lisännyt yksityiseen liiketoimintaan liittyviä riskejä. Tämä muutos on toisaalta lisännyt sijoittajien kiinnostusta yhteiskuntakiinteistöihin, jotka hetkellisen hintavaihtelumahdollisuuden sijaan tarjoaa matalariskisen ja pitkäaikaisen kassavirran omistajalleen. Näistä lähtökohdista havaittiin markkinatilanteen muuttuneen myyntihankkeelle aikaisempaa myönteisemmäksi. Kunta on saanut ja ottanut yhteyttä noin kahteenkymmeneen sijoittajatahoon, joilla on luontainen kiinnostus Suomalaisiin yhteiskuntakiinteistöihin. Näistä yhtiöistä kuusi on ilmaissut selkeän kiinnostuksensa kohteeseen. Pois jättäytyneiden joukossa yleisin peruste on se, että yhtiöt eivät tällä hetkellä sijoita Päijät-Hämeen alueelle. 

Hallinto- ja talousjohtaja antaa kokouksessa katsauksen selvitystyöstä.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus merkitsee katsauksen tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä aloitti toimintansa 1.1.2017. Kahdeksan kuntaa Päijät-Hämeestä (ml. Hollolan kunta) siirsivät hyvinvointiyhtymälle järjestämisvastuun kaikista sosiaali- ja terveystoimen palveluista. 2.10.2017 hyvinvointikuntayhtymä teki avopalvelujen palveluverkkoa koskevat periaatelinjaukset. Yhtymän palveluverkkopäätöksen pohjalta Hollolan valtuusto päätti 13.11.2017 tonttikaupasta tulevaa hyvinvointiasemaa varten.11.12.2017 valtuusto teki periaatepäätöksen hyvinvointiaseman rakentamisesta sekä vanhan terveysaseman myynnistä Attendo Oy:lle. Kunnanhallitus perusti hyvinvointiaseman rakentamisen ohjausryhmän 18.12.2017, johon hyvinvointikuntayhtymä nimesi yhtymän asiantuntijaedustajat. Hankekaava hyväksyttiin valtuustossa 24.9.2018, STM antoi rakentamisen poikkeusluvan 8.11.2018, valtuusto hyväksyi sote-keskuksen asemakaavan 10.12.2018 ja rahoituksen taselainalla 21.1.2019. Elinvoimavaliokunta hyväksyi urakan 19.11.2019 (Skanska Oy) ja vuokrasopimuksen kunnan ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän välillä. Uusi sosiaali- ja terveysasema valmistui marraskuussa 2021 osoitteeseen Terveystie 2. Kohteen kokonaisinvestointi oli noin 14.600.000 euroa ja lisäksi tonttijärjestelyihin käytettiin käyttötalousmenojen kautta noin 750.000 euroa.

Hollolan kunta on tarjonnut sekä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle että Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle sote-keskusta ostettavaksi ns. omakustannushintaan. Sekä hyvinvointikuntainyhtymä että Päijät-Hämeen Hyvinvointialue on ilmaissut, että heillä ei ole kiinnostusta ostoon, eivätkä vastusta kiinteistön myyntiä vastuulliselle toimijalle nykyisen vuokrasopimuksen puitteissa.

Alkuvuoden aikana on käyty noin viidentoista ns. hoivakiinteistöihin sijoittavan sijoittajatahon kanssa keskusteluja Hollola sote-keskuksesta. Keskustelujen aikana ilmeni, että kiinteistörahastojen investointikyky oli rajoitettu, erityisesti asuntorahastoihin kohdistuneen sijoituskiinnostuksen hiivuttua. Osa sijoittajatahoista on linjannut maantieteellisiä rajoituksia, jotka sulkivat Päijät-Hämeen sijoitusalueena. Toisille rajoittavana tekijänä oli asuntosijoitusmarkkinoiden tilanne.

Alustavan kiinnostuksensa ilmaisseiden kanssa käytiin jatkokeskustelu, jonka jälkeen 4. kesäkuuta lähetettiin laajempi aineisto ja tarjouspyynnöt. Tarjouspyynnön kohteena olivat Kiinteistöosakeyhtiön osakkeet sisältäen tontin, rakennuksen, sekä vesi- yms liittymät. Nykyiset vuokrasopimukset siirtyisivät kunnalta kiinteistöosakeyhtiölle ilman niiden sisällöllisiä muutoksia.

 Määräaikaan mennessä saatiin kaksi tarjousta (salainen, Julkisuuslaki §24, kohdat 17 ja 20). Hemsö Suomi Oy jätti tarjouksen velattomaan kauppahintaan 13 600 000,00 €, tarjouksessa esitetyin ehdoin. Tarjouksista euromäärältään alempi sisälsi laajempia ehtoja, osin niin, että kaupan toteutumisen edellytykset riippuvat myös kolmannesta osapuolesta, johon kunnalla ei ole vaikutusmahdollisuutta. Hemsö Suomi Oy:n jättämä euromäärältään ja edullisempi tarjous sekä toisen tarjoajan jättämä tarjous ovat tämän esityslistan liitteenä (salainen, Julkisuuslaki §24, kohdat 17 ja 20).

Myydessään omaisuuttaan, kunnan tulee varmistaa kaupan markkinaehtoisuus (Kuntalaki §130). Yksittäisistä kiinteistökaupoista arvion kohteelle on olemassa niukasti vertailukelpoisuudeltaan hyviä verrokkeja, ja nekin joudutaan hakemaan laajemmalta alueelta koko Suomesta. Tämä alleviivaa tilannetta, ettei yhteiskuntakiinteistöille ole päässyt syntymään alueellista toimivaa markkinaa, vaan kaupat toteutuvat yksittäistapauksina ja toisaalta tuottoarvon sanelemien suuntaviivojen mukaisesti. Kunta on pyytänyt alkuvuonna 2022 kolme arviota kiinteistön silloisesta arvosta. Arviokirjoja (salainen Julkisuuslaki §24 kohdat 17 ja 20) tarkasteltaessa on huomioitava, että sekä korkotaso että jäljellä oleva vuokra-aika ovat muuttuneet merkittävästi. Vuokra-ajan 2022-2025 nettokassavirta nimellisarvoon on ollut noin 3,5-4,0 miljoonaa euroa. Ottaen huomioon arvioiden jälkeen realisoitunut neljän vuoden kassavirta ja kohonnut korkokanta, molemmat tarjoukset ovat arviokirjoissa esitetyn arviohaarukan sisällä. Tarjouksien voidaan siis katsoa vastaavan Kuntalain §130 mukaista arviota tarjousten markkinaehtoisuudesta. Markkinaehtoisuuden arviointi on tämän esityslistan liitteenä (salainen Julkisuuslaki §24, kohdat 17 ja 20).

Taloudellisesti ja kaupan ehdoiltaan kunnalle edullisemman tarjouksen (Hemsö Suomi Oy) jättäneen kanssa solmitaan aiesopimus, jonka luonnos on tämän esityslistan liitteenä (salainen Julkisuuslaki §24, kohdat 17 ja 20). Aiesopimuksella sopijapuolet tuottavat yhteiseen valmistelun kautta kauppakirjan, sekä muun kaupan suorittamiseen tarvittavan dokumentaation. Aiesopimuksella kunta pidättäytyy vaihtoehtoisista ratkaisuista, kalenterivuoden 2025 loppuun saakka.

Jätetyn tarjouksen ja aiesopimuksen mukaisesti, ostaja suorittaa omana kustannuksenaan laajan tarkastuksen (Due Diligent = DD) hankinnan kohteesta. Mikäli kaupan hyväksyvä Hollolan kunnan toimivaltainen toimielin ei hyväksy kaupan tekoa aiesopimuksen mukaisilla ehdoilla, kunta on velvollinen korvaamaan yhtiölle aiheutuneet ulkoiset due diligence-kustannukset, kuitenkin enintään 25 000 € (alv 0%). Kustannukset tulee esittää ostajayhtiön tilintarkastajan varmentamana.

Sote-lainsäädäntöön liittyvän yhtiöittämisvelvoitteen täyttyminen varmistetaan valtuuston myöhemmin päätettäväksi, kunnan ja kiinteistöosakeyhtiön välisen omaisuuden sekä sopimusten siirron kautta. Valmistelussa olevan omaisuuden ja sopimusten siirtoa koskevan asiakokonaisuuden oletetaan tulevan valtuuston päätettäväksi marraskuussa 2025.

Kiinteistöosakeyhtiön omistusta koskevan myynnin ehdot tulevat julkiseksi Hemsö Suomi Oy:n tarjouksen ja aiesopimuksen pohjalta laadittavan kauppakirjan julkisuuden kautta.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle:

Valtuusto päättää:

  1. myydä omistuksensa Kiinteistöosakeyhtiö Hollolan Terveystie 2:een (Hollolan sote-keskus tontteineen ja liittymineen) Hemsö Suomi Oy:n tarjouksen mukaisella velattomalla 13.600.000 euron kauppahinnalla
  2. hyväksyy laaditun aiesopimuksen mukaiset ehdot
  3. valtuuttaa kunnanhallituksen teknisesti viimeistelemään aiesopimuksen
  4. valtuuttaa kunnanhallituksen  laatimaan aiesopimuksen mukaisen kauppakirjan sekä täytäntöön panemaan kaupan alkuvuodesta 2026.

Lisäksi valtuusto toteaa, että kaupasta saatava pääoma käytetään ensisijaisesti myöhemmin erikseen päätettävän Hollola-talon toteutukseen.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä aloitti toimintansa 1.1.2017. Kahdeksan kuntaa Päijät-Hämeestä (ml. Hollolan kunta) siirsivät hyvinvointiyhtymälle järjestämisvastuun kaikista sosiaali- ja terveystoimen palveluista. 2.10.2017 hyvinvointikuntayhtymä teki avopalvelujen palveluverkkoa koskevat periaatelinjaukset. Yhtymän palveluverkkopäätöksen pohjalta Hollolan valtuusto päätti 13.11.2017 tonttikaupasta tulevaa hyvinvointiasemaa varten.11.12.2017 valtuusto teki periaatepäätöksen hyvinvointiaseman rakentamisesta sekä vanhan terveysaseman myynnistä Attendo Oy:lle. Kunnanhallitus perusti hyvinvointiaseman rakentamisen ohjausryhmän 18.12.2017, johon hyvinvointikuntayhtymä nimesi yhtymän asiantuntijaedustajat. Hankekaava hyväksyttiin valtuustossa 24.9.2018, STM antoi rakentamisen poikkeusluvan 8.11.2018, valtuusto hyväksyi sote-keskuksen asemakaavan 10.12.2018 ja rahoituksen taselainalla 21.1.2019. Elinvoimavaliokunta hyväksyi urakan 19.11.2019 (Skanska Oy) ja vuokrasopimuksen kunnan ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän välillä. Uusi sosiaali- ja terveysasema valmistui marraskuussa 2021 osoitteeseen Terveystie 2. Kohteen kokonaisinvestointi oli noin 14.600.000 euroa ja lisäksi tonttijärjestelyihin käytettiin käyttötalousmenojen kautta noin 750.000 euroa.

Hollolan kunta on tarjonnut sekä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle että Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle sote-keskusta ostettavaksi ns. omakustannushintaan. Sekä hyvinvointikuntainyhtymä että Päijät-Hämeen Hyvinvointialue on ilmaissut, että heillä ei ole kiinnostusta ostoon, eivätkä vastusta kiinteistön myyntiä vastuulliselle toimijalle nykyisen vuokrasopimuksen puitteissa.

Alkuvuoden aikana on käyty noin viidentoista ns. hoivakiinteistöihin sijoittavan sijoittajatahon kanssa keskusteluja Hollola sote-keskuksesta. Keskustelujen aikana ilmeni, että kiinteistörahastojen investointikyky oli rajoitettu, erityisesti asuntorahastoihin kohdistuneen sijoituskiinnostuksen hiivuttua. Osa sijoittajatahoista on linjannut maantieteellisiä rajoituksia, jotka sulkivat Päijät-Hämeen sijoitusalueena. Toisille rajoittavana tekijänä oli asuntosijoitusmarkkinoiden tilanne.

Alustavan kiinnostuksensa ilmaisseiden kanssa käytiin jatkokeskustelu, jonka jälkeen 4. kesäkuuta lähetettiin laajempi aineisto ja tarjouspyynnöt. Tarjouspyynnön kohteena olivat Kiinteistöosakeyhtiön osakkeet sisältäen tontin, rakennuksen, sekä vesi- yms liittymät. Nykyiset vuokrasopimukset siirtyisivät kunnalta kiinteistöosakeyhtiölle ilman niiden sisällöllisiä muutoksia.

 Määräaikaan mennessä saatiin kaksi tarjousta (salainen, Julkisuuslaki §24, kohdat 17 ja 20). Hemsö Suomi Oy jätti tarjouksen velattomaan kauppahintaan 13 600 000,00 €, tarjouksessa esitetyin ehdoin. Tarjouksista euromäärältään alempi sisälsi laajempia ehtoja, osin niin, että kaupan toteutumisen edellytykset riippuvat myös kolmannesta osapuolesta, johon kunnalla ei ole vaikutusmahdollisuutta. Hemsö Suomi Oy:n jättämä euromäärältään ja edullisempi tarjous sekä toisen tarjoajan jättämä tarjous ovat tämän esityslistan liitteenä (salainen, Julkisuuslaki §24, kohdat 17 ja 20).

Myydessään omaisuuttaan, kunnan tulee varmistaa kaupan markkinaehtoisuus (Kuntalaki §130). Yksittäisistä kiinteistökaupoista arvion kohteelle on olemassa niukasti vertailukelpoisuudeltaan hyviä verrokkeja, ja nekin joudutaan hakemaan laajemmalta alueelta koko Suomesta. Tämä alleviivaa tilannetta, ettei yhteiskuntakiinteistöille ole päässyt syntymään alueellista toimivaa markkinaa, vaan kaupat toteutuvat yksittäistapauksina ja toisaalta tuottoarvon sanelemien suuntaviivojen mukaisesti. Kunta on pyytänyt alkuvuonna 2022 kolme arviota kiinteistön silloisesta arvosta. Arviokirjoja (salainen Julkisuuslaki §24 kohdat 17 ja 20) tarkasteltaessa on huomioitava, että sekä korkotaso että jäljellä oleva vuokra-aika ovat muuttuneet merkittävästi. Vuokra-ajan 2022-2025 nettokassavirta nimellisarvoon on ollut noin 3,5-4,0 miljoonaa euroa. Ottaen huomioon arvioiden jälkeen realisoitunut neljän vuoden kassavirta ja kohonnut korkokanta, molemmat tarjoukset ovat arviokirjoissa esitetyn arviohaarukan sisällä. Tarjouksien voidaan siis katsoa vastaavan Kuntalain §130 mukaista arviota tarjousten markkinaehtoisuudesta. Markkinaehtoisuuden arviointi on tämän esityslistan liitteenä (salainen Julkisuuslaki §24, kohdat 17 ja 20).

Taloudellisesti ja kaupan ehdoiltaan kunnalle edullisemman tarjouksen (Hemsö Suomi Oy) jättäneen kanssa solmitaan aiesopimus, jonka luonnos on tämän esityslistan liitteenä (salainen Julkisuuslaki §24, kohdat 17 ja 20). Aiesopimuksella sopijapuolet tuottavat yhteiseen valmistelun kautta kauppakirjan, sekä muun kaupan suorittamiseen tarvittavan dokumentaation. Aiesopimuksella kunta pidättäytyy vaihtoehtoisista ratkaisuista, kalenterivuoden 2025 loppuun saakka.

Jätetyn tarjouksen ja aiesopimuksen mukaisesti, ostaja suorittaa omana kustannuksenaan laajan tarkastuksen (Due Diligent = DD) hankinnan kohteesta. Mikäli kaupan hyväksyvä Hollolan kunnan toimivaltainen toimielin ei hyväksy kaupan tekoa aiesopimuksen mukaisilla ehdoilla, kunta on velvollinen korvaamaan yhtiölle aiheutuneet ulkoiset due diligence-kustannukset, kuitenkin enintään 25 000 € (alv 0%). Kustannukset tulee esittää ostajayhtiön tilintarkastajan varmentamana.

Sote-lainsäädäntöön liittyvän yhtiöittämisvelvoitteen täyttyminen varmistetaan valtuuston myöhemmin päätettäväksi, kunnan ja kiinteistöosakeyhtiön välisen omaisuuden sekä sopimusten siirron kautta. Valmistelussa olevan omaisuuden ja sopimusten siirtoa koskevan asiakokonaisuuden oletetaan tulevan valtuuston päätettäväksi marraskuussa 2025.

Kiinteistöosakeyhtiön omistusta koskevan myynnin ehdot tulevat julkiseksi Hemsö Suomi Oy:n tarjouksen ja aiesopimuksen pohjalta laadittavan kauppakirjan julkisuuden kautta.

Ehdotus

Ehdotus valtuustolle:

Valtuusto päättää:

  1. myydä omistuksensa Kiinteistöosakeyhtiö Hollolan Terveystie 2:een (Hollolan sote-keskus tontteineen ja liittymineen) Hemsö Suomi Oy:n tarjouksen mukaisella velattomalla 13.600.000 euron kauppahinnalla
  2. hyväksyy laaditun aiesopimuksen mukaiset ehdot
  3. valtuuttaa kunnanhallituksen teknisesti viimeistelemään aiesopimuksen
  4. valtuuttaa kunnanhallituksen  laatimaan aiesopimuksen mukaisen kauppakirjan sekä täytäntöön panemaan kaupan alkuvuodesta 2026.

Lisäksi valtuusto toteaa, että kaupasta saatava pääoma käytetään ensisijaisesti myöhemmin erikseen päätettävän Hollola-talon toteutukseen.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto on kokouksessaan 22.9.2025 §60 päättänyt

  1. myydä omistuksensa Kiinteistöosakeyhtiö Hollolan Terveystie 2:een (Hollolan sote-keskus tontteineen ja liittymineen) Hemsö Suomi Oy:n tarjouksen mukaisella velattomalla 13.600.000 euron kauppahinnalla
  2. hyväksyy laaditun aiesopimuksen mukaiset ehdot
  3. valtuuttaa kunnanhallituksen teknisesti viimeistelemään aiesopimuksen
  4. valtuuttaa kunnanhallituksen laatimaan aiesopimuksen mukaisen kauppakirjan sekä täytäntöön panemaan kaupan alkuvuodesta 2026.

Lisäksi valtuusto toteaa, että kaupasta saatava pääoma käytetään ensisijaisesti myöhemmin erikseen päätettävän Hollola-talon toteutukseen.

Valtuuston päätöksen täytäntöönpanon valmistelu etenee laadittavan aiesopimuksen pohjalta. 

Esityslistan liitteenä (salainen Julkisuuslaki §24, kohta 17 ja kohta 20) valtuuston päätöksen mukainen aiesopimusluonnos. Valtuuston päättämä aiesopimus on teknisesti viimeistelty, täsmentämällä siinä mainittu valtuuston päätöksen muutoksenhakuaika ja poistamalla kunnan sisäiset viittaukset asiaan liittyvien toimielinten tulevista käsittelyaikatauluista.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus päättää laittaa valtuuston päätöksen pohjalta teknisesti viimeistellyn aiesopimuksen täytäntöön ja sähköisesti allekirjoitettavaksi. Kunnan puolelta aiesopimuksen allekirjoittaa kunnanjohtaja.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kuntalain 126 §:n mukaan kunnan hoitaessa 7 §:ssä tarkoitettua tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla sen on annettava tehtävä osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi (yhtiöittämisvelvollisuus).

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021) pohjalta kuntien tulee yhtiöittää hyvinvointialueelle vuokrattavat, omistamansa tilat, koska kunnan katsotaan toimivan tässä asemassa kilpailutilanteessa markkinoilla. Siirtymäaika yhtiöittämisen osalta päättyy 31.12.2025.

Hollolan kunta omistaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle vuokratun sosiaali- ja terveyskiinteistön osoitteessa Terveystie 2. Kiinteistön vuokrasopimus on pitkäaikainen ja lainsäädännön perusteella vuokraustoiminta tulee siirtää erilliselle yhtiölle.

Osana hyvinvointialueuudistuksen täytäntöönpanoa, Hollolan kunnan tulee siirtää ns sote-kiinteistö ja sen vuokrasopimukset erilliseen yhtiöön. Tätä tarkoitusta varten on vuonna 2025 perustettu Kiinteistöosakeyhtiö Hollolan Terveystie 2, jolle omaisuus ja toiminta tulee siirtää 2025 aikana.

Kiinteistöosakeyhtiö Hollolan Terveystie 2 on Hollolan kunnan 100 % omistama tytäryhtiö, jonka toimialana on omistaa, hallita, ylläpitää ja vuokrata kiinteistöjä, rakennuksia ja toimitiloja. Lisäksi yhtiö voi hankkia ja omistaa kiinteistöjen ja tilojen hallintaan oikeuttavia osakkeita sekä vuokrata tiloja. Yhtiö voi myös tarkoituksensa toteuttamiseksi toimia rakennuttajana ja rakennuttaa omistamilleen tai hallitsemilleen kiinteistöille rakennuksia. Lisäksi yhtiö voi tuottaa omistamiensa ja hallitsemiensa kiinteistöjen ja niillä sijaitsevien rakennusten ja tilojen kiinteistönpidon palvelut.

Yhtiöön ollaan siirtämässä tontti, rakennuskanta ja toimintaan liittyvät vuokra- ja palvelusopimukset, sekä vesi-, viemäri- ja sähköliittymät. Osana siirron valmistelua on varmistettu, että nykyiset vuokralaiset eivät vastusta sopimusten siirtoa yhtiölle. Tontti muodostuu määräalasta, joka siirretään rasitteista vapaa. Valmistelussa on huomioitu valtuuston 22.9.2025 §60 päätös, sote-keskuksen kokonaisuuden myynnistä Hemsö Suomi Oy:lle. Tämä omaisuuden siirto on siis lainsäädännön kautta tulevan velvoitteen ja valtuuston päätöksiin pohjautuva kokonaisuus.

Valmistelun kautta on päädytty vaihtoehtoon, jossa Kiinteistöosakeyhtiö Hollolan Terveystie 2:n taseeseen muodostetaan sijoitetun vapaan pääoman rahasto, seuraavin ehdoin:

  • Rahaston enimmäismäärä on 13.600.000 euroa
  • Sijoitus merkitään kokonaisuudessaan vastaanottavan yhtiön taseeseen sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon, joka on erikseen kohdennettu erilliseksi rahastoksi ja kirjapidollisesti erilliselle tilille.
  • Sijoitusta voidaan palauttaa osakeyhtiölain säännösten mukaisesti.

Kyseessä on omistajan sijoitus yhtiöön, jolla yhtiön oma pääoma ja sitä kautta rahoitusasema vahvistuu. SVOP- rahasto on osakeyhtiölain 8 luvun 1 §:n 1 momentissa tarkoitettua yhtiön vapaata omaa pääomaa. Osakkeenomistajien osakeyhtiöön omana pääomana sijoittamat varat ovat osakeyhtiön varoja, eikä yhtiöllä ole velvollisuutta palauttaa varoja osakkeenomistajille, eikä osakkeenomistajalla vastaavasti ole oikeutta vaatia varoja palautettavaksi. Yhtiön varoja voidaan jakaa vain osakeyhtiölain 13 luvun 1 §:ssä säädetyllä tavalla, eli käytännössä silloin kun osingonjaon edellytykset täyttyvät.

Kiinteistöosakeyhtiö Hollolan terveystie 2:n yhtiökokous on 29.10.2025 päättänyt hyväksyä sijoitetun vapaan pääoman rahaston käytön yhtiön rahoitusvälineenä.

Hollolan kunta sijoittaa rahastoon apporttisijoituksen kautta omaisuutta, yhteisarvoltaan 13.600.000,00 euroa. Konsernipalveluissa on valmisteltu luonnos apporttiomaisuuden luovutuskirjasta, jossa Hollolan kunta sijoituksenaan luovuttaa:

  • Rasitteista vapaa määräala kiinteistöstä 98-455-15-67, joka muodostaa asemakaavan mukaisen tontin nro 6, korttelissa 221, osoitteessa Terveystie 2 Hollola. Kaavan mukainen käyttötarkoitus: Tontilla on voimassa 29.1.2019 lainvoiman saanut asemakaava. Tonttia koskee kaavamerkintä P-1, palvelurakennusten korttelialue. Korttelialueelle saadaan sijoittaa sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevia tiloja sekä muita toimistotiloja. Rakennusoikeus on osoitettu kiinteänä neliömääränä, 6 200 k-m2

  • Edellisessä kohdassa määritetyllä kiinteistöllä sijaisteva sosiaali- ja terveyspalvelukäytössä olevan rakennus. Rakennuksen bruttoala 5.220 brn2 ja huoneala 4.281 hum2.

  • Rakennuksen toimintaan liittyvät sähkösopimukset
  • Rakennuksen toimintaan liittyvät vesi- ja viemäriliittymäsopimukset
  • Rakennuksen käyttöä koskevat vuokrasopimukset
    • Päijät-Hämeen Hyvinvointialue
    • FimLab Oy
  • Kiinteistönpidon palvelusopimukset

Tehtävä sijoitus ei saa vaarantaa kunnan perustehtävien hoitamista. Tehtävän sijoituksen osalta on arvioitava kunnalle aiheutuvat riskit ja riskien suuruus sekä todennäköisyys. Mikäli riskit arvioidaan mataliksi, voidaan sijoituksen katsoa olevan kuntalain mukaan sallittua huomioiden sijoitukseen ja koko hankkeeseen liittyvät kunnan toimialaan liittyvät vaikutukset sekä sijoituksen tuotto. Liiketoiminnan pitäminen kunnan omassa taseessa ei ole ollut nyt esitettyä omistusmallia vähemmän riskiä sisältävä. Luovutuksen ei katsota lisäävän kunnan riskiä.

Arvioidessaan pääomasijoituksen tekemistä markkinoilla toimivaan yhtiöön, kunnan pitää tarkastella sitä, tekisikö jokin yksityinen sijoittaja samankaltaisissa olosuhteissa vastaavanlaisen sijoituksen. Nyt esillä oleva apporttikirja arvostaa kiinteistön osat yhtenevästi 22.9.2025 §60 valtuuston päätöksen arvostusten kanssa. Markkinaehtoisuuden arviointi voidaan katsoa suoritetun valtuuston 22.9.2025 §60 markkinaehtoisuusarvioinnin kautta.

Talousarviomuutos

Luovutus aiheuttaa muutostarpeen kunnan talousarvioon vuoden 2025 osalta. Muutos tuodaan valtuustolle päätettäväksi, erillisessä pykälässä. Muutostarpeeksi on katsottu seuraavat erä:

  1. Osakkeet ja osuudet investointeihin lisätään apporttiomaisuuden luovutuksen arvoa vastaavasti 13.600.000 euroa
  2. Pysyvien vastaavien hyödykkeiden luovutustuloihin lisätään 11.820.400 euroa (josta rakennus 11.370.100 €, tontti 430.000,00 €, vesi yms liittymät 20.300 €)
  3. Pysyvien vastaavien luovutusvoittoihin lisätään 1.779.600 euroa

Hallintosäännön mukaisesti, yli miljoonan euron omaisuuden myynnistä (tai luovutuksesta) päättää valtuusto.

Mahdollisista varauksista valtuusto päättää vuoden 2025 tilinpäätöksen yhteydessä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle:

Kiinteistöosakeyhtiö Hollolan Terveystie 2:n sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon luovutetaan 13.600.000,00 euron sijoitus, joka koostuu apporttiomaisuuden luovutuskirjasta ilmenevästä apporttisijoituksesta. Sijoituksen enimmäismäärää ei voi ylittää. Rahaston enimmäismäärä on 13.600.000 euroa. Sijoitus merkitään kokonaisuudessaan vastaanottavan yhtiön taseeseen sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon, joka on erikseen kohdennettu erilliseksi rahastoksi ja kirjapidollisesti erilliselle tilille. Sijoitusta voidaan palauttaa osakeyhtiölain säännösten mukaisesti.

Luovutus sisältää

  • Rasitteista vapaa määräala kiinteistöstä 98-455-15-67, joka muodostaa asemakaavan mukaisen tontin nro 6, korttelissa 221, osoitteessa Terveystie 2 Hollola. Kaavan mukainen käyttötarkoitus: Tontilla on voimassa 29.1.2019 lainvoiman saanut asemakaava. Tonttia koskee kaavamerkintä P-1, palvelurakennusten korttelialue. Korttelialueelle saadaan sijoittaa sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevia tiloja sekä muita toimistotiloja. Rakennusoikeus on osoitettu kiinteänä neliömääränä, 6 200 k-m2.
  • Edellisessä kohdassa määritetyllä kiinteistöllä sijaisteva sosiaali- ja terveyspalvelukäytössä olevan rakennus. Rakennuksen bruttoala 5.220 brn2 ja huoneala 4.281 hum2.
  • Rakennuksen toimintaan liittyvät sähkösopimukset 
  • Rakennuksen toimintaan liittyvät vesi- ja viemäriliittymäsopimukset
  • Rakennuksen käyttöä koskevat vuokrasopimukset
    • Päijät-Hämeen Hyvinvointialue
    • FimLab Oy
  • Kiinteistönpidon palvelusopimukset

Lisäksi

Valtuusto hyväksyy liitteenä olevan Hollolan kunnan ja Kiinteistöosakeyhtiö Hollolan Terveystie 2:n välisen apporttiomaisuuden luovutuskirjaluonnoksen. Hallinto- ja talousjohtaja oikeutetaan tekemään tarvittaessa apporttiomaisuuden luovutuskirjaan vähäisiä teknisluonteisia muutoksia ja korjauksia.

Tiedoksi

-