Kunnanhallitus, kokous 7.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 236 Valtuustoaloite - Metsästäjätutkinnon valinnaisaineeksi yläluokalle Hollolassa

HOLDno-2024-394

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Perustelut

Metsästäjätutkinnon saamisesta yläkoulujen valinnaisaineeksi on tehty valtuustoaloite. “Hollola on laaja kunta, jossa asutusta on ympäri kuntaa ja näinollen nuorilla on myös erillaisia harrastuksia. Näihin harrastuksiin kuuluu myös metsästys ja riistanhoito. Lainaus Suomen riistakeskus: Metsästäjäkokelaan on osoitettava metsästyksen ja riistanhoidon, sekä metsästystä koskevien säännösten ja määräysten riittävä tuntemus, ennen kuin voi suorittaa riistanhoitomaksun ja saada metsästyskortin.

Tästä syystä esitän, että Metsästäjätutkinto voisi olla Hollolan kouluissa valinnaisaineena yläluokilla. Monet nuoret tulevat kuitenkin tutkinnon suorittamaan osanaan omaa harrastustaan.Tutkintoon voidaan lisätä osaksi myös muita tärkeitä osa-alueita, kuten esim. EA-taitojen lisääminen ja luonnontietoutta ym.”

Suomen perustuslain (731/1999) 16§ mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Metsästystutkinnon suorittaminen on suorittajalle maksullinen. Oppilaiden tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen kohtelun vuoksi Hollolan perusopetuksessa ei järjestetä koulun ulkopuolisia tutkintoon tai lupiin liittyviä toimintoja, jotka aiheuttavat kustannuksia. Tällaisia muita metsästäjätutkintoon rinnastettavia maksullisia kursseja/tutkintoja voivat olla esim. hygieniapassi, mopokurssi/kortti, EA-kurssi ja kielitaitotasotodistus.

Metsästäjätutkinnon laajuudeksi ilmoitetaan 12h. Valinnaisaineen vähimmäistuntimäärä on 38 vuosiviikkotuntia. Tunnit hajautuvat siten, että pidetään yksi oppitunti viikossa. Kurssi pitäisi rakentaa useiden eri aihealueiden kokonaisuuksista. Tämä saattaa vaikeuttaa oppilaan kiinnostusta kyseisen yhdistelmän valintaan ja samalla vaikuttaa koko kurssin mahdolliseen toteutumiseen, mikäli osallistujamäärä jää hyvin pieneksi. Myös sopivan henkilön löytäminen kurssin pitäjäksi saattaa olla haasteellista, koska perusopetuksessa edellytetään opettajakelpoisuutta. Vaihtoehtoisesti ei kelpoisen kurssia vetävän ulkopuolisen henkilön lisäksi tarvitaan tunneille palvelussuhteessa oleva koulun opettaja, mikä aiheuttaa lisäkustannuksia. Koulu vastaa aina opetuksesta ja sen sisällöstä.

Metsästyksestä kiinnostunutta oppilasta opetussuunnitelma tukee monin tavoin historian, biologian ja ympäristöopin näkökulmista. (Lajintuntemus, turvallisuus ja ekologinen ymmärrys). Vaikka sana metsästys mainitaan opetussuunnitelmassa ainoastaan 5-6 luokan historian oppisisällöissä ( S1 Esihistoriallinen aika ja sivilisaation synty), ovat lajintuntemus, ekosysteeminen ymmärrys ja turvallisuus luonnossa keskeisiä teemoja opetuksessa. Alakoulussa oppilaat opettelevat havainnoimaan ympäristöä, tunnistamaan erilaisia kasvi- ja eläinlajeja (jälkiä, jätöksiä ja kalloja). Lisäksi retkeily ja luonnossa liikkuminen sekä selviytymistaidot ovat keskeisiä osia

Opetussuunnitelmaa, mikä tukee oppilaiden luontosuhteen kehittymistä ja ympäristötietoisuutta. Biologiassa vuosiluokilla 7-9 tavoitteena on (T3) ohjata oppilasta tutkimaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään erilaisten elinympäristöjen merkitys luonnon monimuotoisuudelle. Kuten metsästyksessäkin kestävä ja eettinen toimintakulttuuri on läsnä jokapäiväisessä opetuksessa.

Ensiaputaitoja käsitellään mm. ympäristöopissa sisältöalueessa S2: alakoulussa Arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen ja yläkoulussa Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy. Liikunnan ja terveystiedon tunneilla myös kestävä kehitys näkyy luonnossa liikkumisen ja retkeilyn yhteydessä. Oppilaat oppivat, miten toimia vastuullisesti luonnossa ja kunnioittaa luontoa.

Koulun ensisijainen tehtävä on tarjota yleissivistävää koulutusta, joka kattaa monipuolisesti eri tieteenalat. Hollolan perusopetuksessa ei voi lisätä yksittäistä maksullista koulun ulkopuoliseen tutkintoon tai kelpoisuustodistukseen liittyvää valinnaiskurssia. Perusteluna on se, että perusopetuksen tulee olla maksutonta ja oppilaita tulee kohdella yhdenvertaisesti ja tasapuolisesti. Oppilas saa perusopetuksen aikana tieto ja taitoja, joiden avulla hän voi suorittaa metsästäjän tutkinnon omalla vapaa-ajallaan.

Ehdotus

Esittelijä

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan hyväksymä opetussuunnitelma antaa hyvät tiedot oppilaalle, jos hän haluaa suorittaa metsästäjätutkinnon ja jatkaa harrastustaan. Hollolan perusopetuksen opetusohjelmaan ei ole syytä lisätä yksittäistä maksullista koulun ulkopuoliseen tutkintoon tai kelpoisuustodistukseen liittyvää valinnaiskurssia. Perusteluna on se, että perusopetuksen tulee olla maksutonta ja oppilaita tulee kohdella yhdenvertaisesti ja tasapuolisesti. 

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta hyväksyy yllä esitetyn vastauksen valtuustoaloitteeseen ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi. Vastaus toimitetaan edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Perustelut

Suomen perustuslain (731/1999) 16§ mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Metsästystutkinnon suorittaminen on suorittajalle maksullinen. Oppilaiden tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen kohtelun vuoksi Hollolan perusopetuksessa ei järjestetä koulun ulkopuolisia tutkintoon tai lupiin liittyviä toimintoja, jotka aiheuttavat kustannuksia. Tällaisia muita metsästäjätutkintoon rinnastettavia maksullisia kursseja/tutkintoja voivat olla esim. hygieniapassi, mopokurssi/kortti, EA-kurssi ja kielitaitotasotodistus.

Metsästäjätutkinnon laajuudeksi ilmoitetaan 12h. Valinnaisaineen vähimmäistuntimäärä on 38 vuosiviikkotuntia. Tunnit hajautuvat siten, että pidetään yksi oppitunti viikossa. Kurssi pitäisi rakentaa useiden eri aihealueiden kokonaisuuksista. Tämä saattaa vaikeuttaa oppilaan kiinnostusta kyseisen yhdistelmän valintaan ja samalla vaikuttaa koko kurssin mahdolliseen toteutumiseen, mikäli osallistujamäärä jää hyvin pieneksi. Myös sopivan henkilön löytäminen kurssin pitäjäksi saattaa olla haasteellista, koska perusopetuksessa edellytetään opettajakelpoisuutta. Vaihtoehtoisesti ei kelpoisen kurssia vetävän ulkopuolisen henkilön lisäksi tarvitaan tunneille palvelussuhteessa oleva koulun opettaja, mikä aiheuttaa lisäkustannuksia. Koulu vastaa aina opetuksesta ja sen sisällöstä.

Metsästyksestä kiinnostunutta oppilasta opetussuunnitelma tukee monin tavoin historian, biologian ja ympäristöopin näkökulmista. (Lajintuntemus, turvallisuus ja ekologinen ymmärrys). Vaikka sana metsästys mainitaan opetussuunnitelmassa ainoastaan 5-6 luokan historian oppisisällöissä ( S1 Esihistoriallinen aika ja sivilisaation synty), ovat lajintuntemus, ekosysteeminen ymmärrys ja turvallisuus luonnossa keskeisiä teemoja opetuksessa. Alakoulussa oppilaat opettelevat havainnoimaan ympäristöä, tunnistamaan erilaisia kasvi- ja eläinlajeja (jälkiä, jätöksiä ja kalloja). Lisäksi retkeily ja luonnossa liikkuminen sekä selviytymistaidot ovat keskeisiä osia

Opetussuunnitelmaa, mikä tukee oppilaiden luontosuhteen kehittymistä ja ympäristötietoisuutta. Biologiassa vuosiluokilla 7-9 tavoitteena on (T3) ohjata oppilasta tutkimaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään erilaisten elinympäristöjen merkitys luonnon monimuotoisuudelle. Kuten metsästyksessäkin kestävä ja eettinen toimintakulttuuri on läsnä jokapäiväisessä opetuksessa.

Ensiaputaitoja käsitellään mm. ympäristöopissa sisältöalueessa S2: alakoulussa Arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen ja yläkoulussa Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy. Liikunnan ja terveystiedon tunneilla myös kestävä kehitys näkyy luonnossa liikkumisen ja retkeilyn yhteydessä. Oppilaat oppivat, miten toimia vastuullisesti luonnossa ja kunnioittaa luontoa.

Koulun ensisijainen tehtävä on tarjota yleissivistävää koulutusta, joka kattaa monipuolisesti eri tieteenalat. Hollolan perusopetuksessa ei voi lisätä yksittäistä maksullista koulun ulkopuoliseen tutkintoon tai kelpoisuustodistukseen liittyvää valinnaiskurssia. Perusteluna on se, että perusopetuksen tulee olla maksutonta ja oppilaita tulee kohdella yhdenvertaisesti ja tasapuolisesti. Oppilas saa perusopetuksen aikana tieto ja taitoja, joiden avulla hän voi suorittaa metsästäjän tutkinnon omalla vapaa-ajallaan.

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti, että opetussuunnitelma antaa hyvät tiedot oppilaalle, jos hän haluaa suorittaa metsästäjätutkinnon ja jatkaa harrastustaan. Hollolan perusopetuksen opetusohjelmaan ei ole syytä lisätä yksittäistä maksullista koulun ulkopuoliseen tutkintoon tai kelpoisuustodistukseen liittyvää valinnaiskurssia. Perusteluna on se, että perusopetuksen tulee olla maksutonta ja oppilaita tulee kohdella yhdenvertaisesti ja tasapuolisesti. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus merkitsi aloitteen vastauksen tiedoksi. Vastaus aloitteeseen viedään valtuustolle tiedoksi, osana valtuustolle annettavaa aloitekoostetta

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Aloitteen tekijä, aluerehtorit, suunnittelija

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.