Elinvoimavaliokunta, kokous 9.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 35 Hollolan linjastoon talvikaudelle 2024 – 2025 esitettyjä mahdollisia muutoksia

HOLDno-2019-474

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi

Perustelut

Elinvoimavaliokunta on käsitellyt runkolinjan 4 reittimuutosehdotusta kouksessaan 16.11.2021. 

Hollolan kunnan lausunto alla:

Jos jatkossa Hollolan uudella päärunkolinjalla (uusi linja 4) menetetään lausuntopyynnössä esitetyllä tavalla suora yhteysmahdollisuus Matkakeskukselle, tulee poistuvat suorat Matkakeskusyhteydet turvata siten, että linjan reittimuutoksesta säästyvillä liikennöintikustannuksilla hankitaan suoria vuoroja Salpakankaan ja Matkakeskuksen välille ruuhka-aikoihin. Näin saadaan hyöty reittimuutoksesta merkittävälle osalle asukkaita ja myös niille matkustajille, jotka Matkakeskukselle vaihdottoman yhteyden tarvitsevat, säilyy sellainen. Tällöin kokonaisuuden liikennöintikustannukset eivät nouse.

Koska tässä vaiheessa Hollolan kunnalla ei ole osoittaa muutokseen lisäresurssia, haetaan kustannustehokas ratkaisu nykyisestä liikennöinnistä. Muutoksen haittavaikutukset asiakkaille on minimoitava.

Lausunto on annettu Lahden seudun joukkoliikennelautakunnalle 19.11.2021 mennessä.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus merkitsee lausunnon tiedokseen.

 

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

 

Merk. Hannu Heikkilä ja Miikka Lönnqvist poistuivat kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi

Perustelut

Seudulliselta linjaliikenteen järjestäjältä (LSL) on Hollolaan tullut viestiä, että ensi talvikauden liikenteeseen on keskusteluissa ollut esillä lisätä Kukkilan linjalle (linja 23) hieman vuorotarjontaa lisääntyneen kysynnän/saatujen asukaspalautteiden perusteella. Sitä vastoin linjaa 24 (Lahti/Matkakeskus-Salpakangas-Tiilikangas) on esitetty lakkautettavaksi vähäisen matkustuksen takia jo kuluvan kevään loppuun. Lahden seudun joukkoliikennelautakunta toimivaltaisena viranomaisena päättää asiasta. 

Viime vuoden toteutuneiden kustannusten perusteella linjan 23 nettokustannus Hollolalle oli hieman yli 20.000 euroa (lipputulojen osuus Hollolan nettokuluista noin 63,2 %). Linjan 24 kokonaiskustannukset (Lahti ja Hollola) olivat noin bruttona noin 104.000 euroa (alv 0 %), lipputulot vajaa 7.000 euroa ja nettokustannukset 97.000 euroa. Hollolan osuus edellä mainituista kokonaiskustannuksista oli noin 47.000 euroa, lipputulot 3.000 euroa ja nettokulut noin 44.000 euroa. Lipputulojen osuus Hollolan nettokuluista oli vain 6,4 % johtuen matkustuksen vähäisyydestä. Ajalla 9.8. – 31.12.2023 Matkakeskukselle toteutui reitillä 1353 matkaa, joista Hollolan nousuja 934 ja takaisin päin kokonaismatkoja 1532 matkaa, joista Hollolan nousuja 85 kpl eli meno - paluu -vuoroissa Hollolan nousuja yhteensä hieman yli 10 nousua/päivä jakaantuen eri lähdöille. 

Linjan 24 suoran yhteyden ”kokeilu” liittyy Hollolan kunnanhallituksen 29.11.2021 § 318 hyväksymään lausuntoon Hollolalle esitetystä LSL-runkolinjastouudistuksesta, jossa uuden runkolinjan myötä (linja 4) menetettiin Salpakankaalta suorat yhteydet Matkakeskukselle Lahti-Hämeenlinnavuoroja lukuun ottamatta, jotka nekin kiertävät torin kautta. Hollola edellytti, että poistuvat suorat Matkakeskusyhteydet tulee turvata siten, että linjan reittimuutoksesta säästyvillä liikennöintikustannuksilla hankitaan suoria vuoroja Salpakankaan ja Matkakeskuksen välille ruuhka- aikoihin. Näin saadaan hyöty reittimuutoksesta merkittävälle osalle asukkaita ja myös niille matkustajille, jotka Matkakeskukselle vaihdottoman yhteyden tarvitsevat, säilyy sellainen. Tällöin kokonaisuuden liikennöintikustannukset eivät nouse.

Linjaa 24 on ajettu kahtena talvikautena: ensin 2022 - 23 pelkästään Matkakeskus-Salpakangas välillä ja 2023-24 Matkakeskus-Tiilikangas -välillä. Merkkejä huomattavasta matkustuksen lisäyksestä ei ole ollut eikä liikenteen järjestäminen Lahden ja Hollolan osalta ilman suurempia lipputuloja ole perusteltua osin päällekkäisen vuorotarjonnan tai vaihdollisten yhteysmahdollisuuksien takia eikä toisaalta kustannussyistäkään. 
Seudullisessa ja tällä hetkellä meillä käynnissä olevassa kuntakohtaisessa joukkoliikenteen palvelutasotarkastelussa joudutaan Hollolan linjoja arvioimaan seudullisilla sekä kunnan sisäisillä yhteystarpeilla. Kuitenkin jatkossakin tulee suorat Matkakeskus-yhteydet jollain tavoin ja aikavälillä turvata matkaketjujen varmistamiseksi. Myös kaupunkiseudun maankäytölliset ratkaisut puoltavat tämän yhteydet käyttämistä ja jatkamista vähintään Salpakankaalle asti. Linjastotarkastelu liittyy myös tulevaan kilpailutusvalmisteluun, jossa ratkaistaan tulevaa palvelutasoa vuodesta 2026 eteenpäin pitkälle ajalle. Tähän kokonaistarkasteluun palataan viimeistään syksyllä. 
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta merkitsee tiedokseen Hollolan linjastoon talvikaudelle 2024 – 2025 esitetyt mahdolliset muutokset (linjat 23 ja 24), jotka Lahden seudun joukkoliikennelautakunta päättää huhtikuussa osana seudullista talvikauden 2024-25 liikennöintiä. 

Varsinaiseen Hollolan linjasto-/palvelutasotarkasteluun palataan syksyllä ja asiaa avataan sitä ennen mm. kevään valtuustoseminaarissa. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kunnanhallitus