Kunnanhallitus, kokous 5.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 35 Työterveyshuollon järjestäminen, palvelun hankinta 2024

HOLDno-2024-102

Valmistelija

  • Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunta on käyttänyt Työterveys Wellamo Oy:n palveluita lakisääteisten työterveyshuollon palveluiden tuottamisessa. Omistajakunnat ovat tarkastelleet Wellamon toiminnan kehittämistä, mutta päätyivät 2022 siihen, että kukin osakas kilpailuttaa itsenäisesti työterveyshuollon palvelut henkilöstölleen sekä Päijät-Hämeen hyvinvointialue lisäksi järjestämisvastuun piiriin kuuluvan työterveyshuollon palvelutuotannon.

Kilpailutuksen osalta, Hollolan kunta on osallistunut Hansel Oy:n järjestämään työterveyshuollon dynaamiseen hankintajärjestelmään ja kilpailuttanut sen kautta kunnan työterveyshuollon 1.4.2024 alkaen. Lähtökohtana kilpailutuksen toteuttamisen suhteen oli nykyisessä sopimuksessa mukana oleva ennaltaehkäisevä ja työkykyä ylläpitävä lakisääteinen työterveyshuolto ja yleislääkäritasoinen työterveyspainotteinen sairaanhoitopalvelu ja siihen liittyvät laboratorio- ja kuvantamistutkimukset. Lisäksi kilpailutus sisälsi mahdollisuuden työterveyshuoltoa tukevien lisäpalveluiden hankintaan erikseen sovitusti. Kilpailutuksella tavoiteltu sopimuskausi oli 1.4.2024 - 31.12.2028. Määräaikaan 4.12.2023 mennessä dynaamisen hankintajärjestelmän kilpailutuksen kautta ei saatu yhtään tarjousta.

Hankintalain mukaisesti, hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos avoimessa tai rajoitetussa menettelyssä ei ole saatu lainkaan osallistumishakemuksia tai tarjouksia taikka soveltuvia osallistumishakemuksia tai tarjouksia; lisäedellytyksenä on, että alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta.

Koska edellä kuvatun hankintajärjestelmän kautta ei saatu yhtään tarjousta, kunta voi hankintalain mukaisesti aloittaa suorahankintamenettelyn valitsemansa toimittajan kanssa. Suorahankinnassa hankintayksikkö julkaisematta hankintailmoitusta valitsee yhden tai usean toimittajan, joiden kanssa neuvottelee sopimuksen ehdoista. Hankintayksikkö tekee siis hankinnan järjestämättä tarjouskilpailua.

Hollolan kunta on kutsunut Mehiläinen Oy:n ja Suomen Terveystalo Oy:n neuvotteluihin mahdollisen yhteistyön aloittamiseksi, alkuperäisen kilpailutuksen sisältöisenä ajanjaksolle 1.4.2024 - 31.12.2028. Mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa käytiin kolme neuvottelukierrosta ja sen pohjalta yhtiöt jättivät tarjouksensa työterveyshuollon palveluiden tuottamisesta.

Tarjoajien soveltuvuuden arvioinnissa, tarjoajien poissulkemisperusteita ei ilmennyt. Saadut tarjoukset arvioitiin laadullisesti yhteismitallisiksi, jolloin ratkaisevaksi seikaksi jäi hintavertailu. Hintavertailussa käytettiin seuraavia olettamia työntekijämääristä ja vuosisuoritteista:

  1. Työntekijämäärä                                  800 henkilö
  2. Kantamaksuja                                     2.200 kpl
  3. Työterveyslääkäri                                500 tuntia (KL1 200, KL2 300)
  4. Työterveyshoitaja                                600 tuntia (KL1 200, KL2 400)
  5. Työfysioterapeutti                               100 tuntia
  6. Työterveyspsykologi                           150 tuntia
  7. 12 eri laboratoriotestiä                        1106 kpl/v
  8. Kuvantamispalvelut                            ranne 30 kpl/v, polvi 20 kpl/v
  9. Työnohjaus 1 hlö                                25 tuntia/v
  10. Työnohjaus ryhmä (5 hlö)                  50 tuntia / v

Edellä esitettyjen lähtöolettamien pohjalta tarjouksista laskettiin vuotuiset suoriteperusteiset vertailuhinnat, seuraavasti:

  • Mehiläinen Oy                              308 998 euroa
  • Suomen Terveystalo Oy               298 798 euroa

Suomen Terveystalon Oy:n hyväksyttävä tarjous on vertailuun otetuista tarjouksista kokonaistaloudellisin edullisuusperustein paras ja täten valittava työterveyshuollon palveluiden toteuttajaksi. Työterveyspalveluiden kilpailutuksen perusteella tehtävän hankintasopimuksen sopimuskausi on voimassa 1.4.2024 - 31.12.2028, kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla.  

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosaiset ovat saaneet hankintapäätöksen perusteluineen ja valitusosoituksineen tiedoksi. Hollolan kunta ottaa valittuun toimittajaan yhteyttä hankintasopimuksen viimeistelemiseksi.

Neuvotteluvaiheessa on huomioitu se, että työterveyshuollon palvelutarjonta koskee myös Hollalan Asuntotalot Oy:tä ja Hollolan Tilapalvelu Oy:tä. Yhtiöillä on, niin päättäessään, mahdollisuus saada kyseiset palvelut vastaavilla sopimusehdoilla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus päättää

1. kilpailutuksen pistevertailun tulosten mukaisesti valita Hollolan kunnan työterveyspalveluiden tuottajaksi Suomen Terveystalo Oy:n ja

2. valtuuttaa hallinto- ja talousjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen kyseisen toimijan kanssa.

Lisäksi kunnanhallitus ohjeistaa konserniohjauksena Hollolan Asuntotalot Oy:tä ja Hollolan Tilapalvelu Oy:tä aloittamaan sopimusneuvottelut Suomen Terveystalo Oy:n kanssa yhteistoimintaan ja sopimuksen toimeenpanoon liittyvistä kysymyksistä suhteessa yhtiöihin .

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Asianosainen: tarjoajat     Tiedoksi: henkilöstöpäällikkö, kunnan johtoryhmä, Hollolan Asuntotalot Oy ja Hollolan Tilapalvelu Oy.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus / Hankintapäätös, hankintalain EU-, kansallisen, liitteen E tai käyttöoikeussopimuksen kynnysarvon ylittävä hankinta

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus

Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. 

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen 

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Hollolan kunnan hankintayksikkö.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Hollolan kunta / kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Faksinumero: 03 880 3474
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aiemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00.

2 VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai se, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. 

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös); 
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksella ei kuitenkaan voida hankintalain 146 §:n mukaisesti saada käsiteltäväksi hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  • yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  • sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin hankintalain 75 §:n nojalla; tai
  • sitä, että hankintalain 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on hankintalain 146 §:n perusteella esitettävä, minkä vuoksi markkinaoikeuden tulisi myöntää käsittelylupa asiassa.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Markkinaoikeus
Osoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Sähköposti: markkinaoikeus(at)oikeus.fi 
Faksinumero: 029 564 3314
Puhelinnumero: 029 564 3300
Aukioloajat: maanantai-perjantai klo 8.00 - 16.15.

Oikeusministeriön turvaposti (https://turvaposti.om.fi) on markkinaoikeuden asiakkaille suositeltu tapa toimittaa markkinaoikeudelle salassa pidettävät ja arkaluontoiset asiakirjat. Palvelun käyttäminen on ilmaista.

Kun turvapostia lähetetään viraston virastopostiin, viestin otsikkoon, sisältöön sekä liitteisiin tulee laittaa tarvittavat tunnistetiedot (nimi, mihin asiaan posti liittyy jne.) siten, että viraston henkilöstö osaa välittää viestin asiaa käsittelevälle henkilölle, tietää mihin asiaan sähköposti liittyy sekä keneltä se on.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Hollolan kunta / kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Hankintayksikön kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus voi periä valituksen käsittelystä oikeudenkäyntimaksun. Maksusta säädetään tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) sekä sen nojalla annetuissa asetuksissa. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00