Elinvoimavaliokunnan valvontajaosto, kokous 29.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 67 Lausunnon antaminen korkeimmalle hallinto-oikeudelle valituksen johdosta, rakennuslupa 098-2022-8

HOLDno-2022-71

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Perustelut

Rakennuslupapäätöksellä 098-2022-8, päätöspäivä 21.1.2022 ja antopäivä 27.1.2022, on myönnetty lupa yhden, kerrosalaltaan 100 m2 suuruisen lomarakennuksen rakentamiseksi kiinteistölle 98-447-1-119, joka kuuluu Messilän rantakaavan RM-korttelialueeseen.

Naapurikiinteistön omistaja on tehnyt lupapäätöksestä 9.2.2022 kuntaan saapuneen oikaisuvaatimuksen. Lupapäätöksen oikaisuvaatimusaika on päättynyt 10.2.2022, eikä määräajan kuluessa kuntaan ole saapunut muita oikaisuvaatimuksia. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on MRL 192 § 1.mom. kohdan 1 nojalla, viereisen alueen omistajana ja haltijana valitusoikeus kyseisessä rakennuslupa-asiassa.

 

Oikaisuvaatimus:

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan myönnetyn rakennuslupapäätöksen kumoamista. Oikaisuvaatimuksen perusteena on esitetty, että myönnetty rakennuslupa vaikeuttaa naapurikiinteistön rakentamista, ei ole voimassa olevan asemakaavan mukainen, eikä täytä vaatimusta kiinteistönomistajien yhdenmukaisesta kohtelusta, eikä perusteltujen odotusten suojaamisesta. Oikaisuvaatimuksen perusteet liittyvät pääosin rantakaavan RM-kortteliin osoitetun rakennusoikeuden käyttöön ja rakennusoikeuden kohdistumiseen korttelialueen kiinteistöjen kesken. Oikaisuvaatimuksessa ei hyväksytä myönnetyn rakennusluvan mukaista rakennusoikeuden käyttöä kiinteistön 98-447-1-119 alueella. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan asian käsittelyssä oheismateriaalina.

 

Asian käsittely:

Rakennuspaikka sijaitsee Messilän rantakaavaan (lainvoim. 1.11.1989) merkityllä RM-alueella (matkailua palvelevien rakennusten korttelialue). RM-alue koostuu nykyään yhdeksästä kiinteistöstä ja rakentamista on tapahtunut aikaisemmin useammassa vaiheessa kuudella eri kiinteistöllä. Kaavamääräysten mukaan RM-alueen kokonaisrakennusoikeus on 10.000 kem2/120 lomarakennusta. Kunnan ja kiinteistöjen RN:o 1:122 ja 1:123 suunnittelua hoitaneen asiamiehen kanssa tehdyn laskelman mukaan korttelialueella on käyttämättä rakennusoikeutta yhteensä 5.983 kem2 / 55 lomarakennusta.

Rantakaavalla rakennusoikeus on osoitettu koko RM-korttelialueelle yhteisesti, eikä kaavamääräyksin ole yksilöity rakennusoikeuden kohdistumista tarkemmin korttelialueen sisällä. Nyt myönnetty rakennuslupa ei johda kaavalla osoitetun korttelialueen kokonaisrakennusoikeuden ylittymiseen, vaan korttelialueelle jää jäljelle käyttämätöntä rakennusoikeutta.

Kaavamääräysten mukaan RM-alueelle voidaan rakentaa loma-asuntoja ja yhden rakennuksen suurin sallittu kerrosala on 150 m2. Rakennusten sallittu kerrosluku on ½ I ½. Rakennukset on rakennettava yhtenäisen suunnitelman mukaan ja suunnitelma on esitettävä rakennuslautakunnan (nyk. valvontajaosto) hyväksyttäväksi viimeistään ensimmäisten rakennuslupien käsittelyn yhteydessä.

Kiinteistölle 98-447-1-119 on hyväksytty rakentamisen yhtenäinen suunnitelma elinvoimavaliokunnan valvontajaoston kokouksessa 1.12.2021, § 73. Suunnitelmassa on esitetty 12 kpl 100-150 kem2:n lomarakennuksia, joiden kerrosala on yhteensä 1.345 kem2. Hakemuksen mukaiseen rakentamiseen on em. suunnitelmassa esitetty 100 kem2. Kiinteistöllä on käynnissä myös yhden lomarakennuksen rakentaminen, mikä perustuu lainvoimaiseen rakennuslupaan 098-2016-301 ja siihen myönnettyyn rakentamisen aikaiseen muutoslupaan 098-2021-196.

Rantakaava on aiemman rakennuslain mukainen, nykyisen lain asemakaavatasoista kaavoitusta vastaava kaavamuoto. Asemakaavoihin liittyy tarvittaessa kaavamääräyksiä täydentäviä rakennustapaohjeita, joilla ohjataan yhtenäistä rakentamistapaa tai muuten tarkennetaan kaavan tavoitteiden mukaisen rakentamisen ohjaamista. Rantakaavan suunnittelu ja toteutus tapahtuu usein maanomistajan toimesta, joten rakennustapaohjeen sijaan kyseisessä kaavassakin on päädytty määräykseen, jolla kaavaa toteuttavalta maanomistajalta edellytetään rakentamisen laajempaa yhtenäistä suunnitelmaa ennen yksittäisten rakennuslupien käsittelyä. Kaavamääräyksellä edellytetyn rakentamisen yhtenäisen suunnitelman tarkoituksena on varmistaa ennen alueen toteutusta, että esitetty rakentaminen on kaavan tavoitteiden mukaista ja alueelle sopivaa.

Rakentamisen yhtenäisestä suunnitelmasta on alueen muidenkin kiinteistöjen kohdalla käytetty nimitystä käyttösuunnitelma. Saman korttelialueen kiinteistölle 98-447-1-120 on hyväksytty käyttösuunnitelma vastaavalla tavalla, valvontajaoston päätöksellä 30.6.2021, § 28. Kiinteistöstä 98-447-1-120 on sittemmin muodostettu nykyiset kiinteistöt 98-447-1-122 ja 98-447-1-123, joihin viitataan oikaisuvaatimuksessa.

Rakentamisen yhtenäisellä suunnitelmalla ei, rakennustapaohjeeseen rinnastettavana suunnitelmana, ole sellaista oikeusvaikutusta, että sillä voitaisiin ratkaista sitovasti kiinteistöjaotukseen, tai rakennusoikeuden jakamiseen tai kohdistumiseen liittyviä asioita korttelialueen sisällä.

Rakennuslupapäätöksellä ratkaistaan maankäyttö- ja rakennuslaissa mainitut rakennusluvan edellytykset hakemuksen mukaiselle rakennushankkeelle. Luvan edellytykset on laissa säädetty tyhjentävästi, eikä luvan edellytyksiä voida niihin nähden tapauskohtaisesti supistaa tai laajentaa. Mikäli kaikki luvan edellytykset täyttyvät, rakennuslupa tulee myöntää. MRL 135 § 1.mom. mukaan rakennusluvan myöntämisen edellytyksenä asemakaava-alueella on, että:1) rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen; 2) rakentaminen täyttää sille 117 §:ssä säädetyt sekä muut tämän lain mukaiset tai sen nojalla asetetut vaatimukset; 3) rakennus soveltuu paikalle; 4) rakennuspaikalle on käyttökelpoinen pääsytie tai mahdollisuus sellaisen järjestämiseen; 5) vedensaanti ja jätevedet voidaan hoitaa tyydyttävästi ja ilman haittaa ympäristölle; sekä 6) rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista.

Yksittäisen rakennusta koskevalla rakennuslupapäätöksellä ei ratkaista korttelialueelle jäljelle jäävän rakennusoikeuden käyttöä tai jakamista. Hämeenlinnan hallinto-oikeus on kiinteistölle 98-447-1-119 myönnettyyn rakennuslupaan 098-2016-301 liittyvän valituksen ratkaisussaan, päätös 17/0519/2, 7.12.2017, ottanut kantaa silloin myönnetyn luvan osalta rakennusoikeuteen nyt kyseessä olevalla kiinteistöllä. Kyseisen päätöksen johtopäätösten mukaan (s.6/9) rakennusoikeus on laskennallisesti jaettava eri kiinteistöjen kesken. Silloisessa ratkaisussaan hallinto-oikeus on päätynyt siihen, että luvansaajalle myönnetty rakennuslupa yhden loma-asunnon rakentamiseen ei saata valittajan omistamaa tilaa 1:120 (nyk. kiinteistöt 1:122 ja 1:123) selkeästi epäedullisempaan asemaan, kun otetaan huomioon jäljellä oleva rakennusoikeus sekä yhdenvertaisen kohtelun periaate.

Mainitun hallinto-oikeuden ratkaisun johtopäätösten mukaisesti ei olisi maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun periaatteiden mukaista jättää oikaisuvaatimuksessa esitetyllä tavalla kiinteistöä 98-447-1-119 ilman sille, hallinto-oikeuden ratkaisun johtopäätöksissäkin mainittua, pinta-alan perusteella laskennallisesti kuuluvaa rakennusoikeutta.

 

Ehdotus

Esittelijä

Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Valvontajaosto päättää hylätä oikaisuvaatimuksen ja pysyttää voimassa rakennuslupapäätöksen 098-2022-8. MRL 135 § 1.mom. mukaiset rakennusluvan edellytykset ovat hakemuksen mukaiselle rakentamiselle täyttyneet, joten lupa on tullut myöntää. Oikaisuvaatimuksessa ei ole tuotu esiin sellaisia maankäyttö- ja rakennuslain mukaisia perusteita, joiden vuoksi tehty lupapäätös tulisi kumota tai lupapäätöstä tulisi muuttaa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Perustelut

Hämeenlinnan hallinto-oikeus on pyytänyt elinvoimavaliokunnan valvontajaoston lausuntoa valituksen johdosta. Valitus koskee valvontajaoston päätöstä 23.2.2022 § 30, jolla on hylätty kiinteistölle 98-447-1-119 myönnetystä lomarakennuksen rakennusluvasta 098-2022-8 tehty oikaisuvaatimus.
Valituksen päävaatimuksena on, että oikaisuvaatimusasiassa annettu päätös on kumottava ja rakennuslupahakemus on hylättävä. Lausuntopyyntö liitteineen on asian oheismateriaalina.
Lausunto ja siinä pyydetyt asiakirjat on toimitettava hallinto-oikeudelle viimeistään 20.5.2022.

Lausuntonaan hallinto-oikeudelle, valvontajaosto toteaa seuraavaa:

Rakennuspaikka sijaitsee Messilän rantakaavaan (lainvoim. 1.11.1989) merkityllä RM-alueella (matkailua palvelevien rakennusten korttelialue). RM-alue koostuu nykyään yhdeksästä kiinteistöstä ja rakentamista on tapahtunut aikaisemmin useammassa vaiheessa kuudella eri kiinteistöllä. Kaavamääräysten mukaan RM-alueen kokonaisrakennusoikeus on 10.000 kem2/120 lomarakennusta. Kunnan ja kiinteistöjen RN:o 1:122 ja 1:123 suunnittelua hoitaneen asiamiehen kanssa tehdyn laskelman mukaan korttelialueella on käyttämättä rakennusoikeutta yhteensä 5.983 kem2 / 55 lomarakennusta.

Rantakaavalla rakennusoikeus on osoitettu koko RM-korttelialueelle yhteisesti, eikä kaavamääräyksin ole yksilöity rakennusoikeuden kohdistumista tarkemmin korttelialueen sisällä. Nyt myönnetty rakennuslupa ei johda kaavalla osoitetun korttelialueen kokonaisrakennusoikeuden ylittymiseen, vaan korttelialueelle jää jäljelle käyttämätöntä rakennusoikeutta.

Kaavamääräysten mukaan RM-alueelle voidaan rakentaa loma-asuntoja ja yhden rakennuksen suurin sallittu kerrosala on 150 m2. Rakennusten sallittu kerrosluku on ½ I ½. Rakennukset on rakennettava yhtenäisen suunnitelman mukaan ja suunnitelma on esitettävä rakennuslautakunnan (nyk. valvontajaosto) hyväksyttäväksi viimeistään ensimmäisten rakennuslupien käsittelyn yhteydessä.

Kiinteistölle 98-447-1-119 on hyväksytty rakentamisen yhtenäinen suunnitelma elinvoimavaliokunnan valvontajaoston kokouksessa 1.12.2021, § 73. Suunnitelmassa on esitetty 12 kpl 100-150 kem2:n lomarakennuksia, joiden kerrosala on yhteensä 1.345 kem2. Hakemuksen mukaiseen rakentamiseen on em. suunnitelmassa esitetty 100 kem2. Kiinteistöllä on käynnissä myös yhden lomarakennuksen rakentaminen, mikä perustuu lainvoimaiseen rakennuslupaan 098-2016-301 ja siihen myönnettyyn rakentamisen aikaiseen muutoslupaan 098-2021-196.

Rantakaava on aiemman rakennuslain mukainen, nykyisen lain asemakaavatasoista kaavoitusta vastaava kaavamuoto. Asemakaavoihin liittyy tarvittaessa kaavamääräyksiä täydentäviä rakennustapaohjeita, joilla ohjataan yhtenäistä rakentamistapaa tai muuten tarkennetaan kaavan tavoitteiden mukaisen rakentamisen ohjaamista. Rantakaavan suunnittelu ja toteutus tapahtuu usein maanomistajan toimesta, joten rakennustapaohjeen sijaan kyseisessä kaavassakin on päädytty määräykseen, jolla kaavaa toteuttavalta maanomistajalta edellytetään rakentamisen laajempaa yhtenäistä suunnitelmaa ennen yksittäisten rakennuslupien käsittelyä. Kaavamääräyksellä edellytetyn rakentamisen yhtenäisen suunnitelman tarkoituksena on varmistaa ennen alueen toteutusta, että esitetty rakentaminen on kaavan tavoitteiden mukaista ja alueelle sopivaa.

Rakentamisen yhtenäisestä suunnitelmasta on alueen muidenkin kiinteistöjen kohdalla käytetty nimitystä käyttösuunnitelma. Saman korttelialueen kiinteistölle 98-447-1-120 on hyväksytty käyttösuunnitelma vastaavalla tavalla, valvontajaoston päätöksellä 30.6.2021, § 28. Kiinteistöstä 98-447-1-120 on sittemmin muodostettu nykyiset kiinteistöt 98-447-1-122 ja 98-447-1-123, joihin viitataan oikaisuvaatimuksessa.

Rakentamisen yhtenäisellä suunnitelmalla ei, rakennustapaohjeeseen rinnastettavana suunnitelmana, ole sellaista oikeusvaikutusta, että sillä voitaisiin ratkaista sitovasti kiinteistöjaotukseen, tai rakennusoikeuden jakamiseen tai kohdistumiseen liittyviä asioita korttelialueen sisällä.

Rakennuslupapäätöksellä ratkaistaan maankäyttö- ja rakennuslaissa mainitut rakennusluvan edellytykset hakemuksen mukaiselle rakennushankkeelle. Luvan edellytykset on laissa säädetty tyhjentävästi, eikä luvan edellytyksiä voida niihin nähden tapauskohtaisesti supistaa tai laajentaa. Mikäli kaikki luvan edellytykset täyttyvät, rakennuslupa tulee myöntää. MRL 135 § 1.mom. mukaan rakennusluvan myöntämisen edellytyksenä asemakaava-alueella on, että:1) rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen; 2) rakentaminen täyttää sille 117 §:ssä säädetyt sekä muut tämän lain mukaiset tai sen nojalla asetetut vaatimukset; 3) rakennus soveltuu paikalle; 4) rakennuspaikalle on käyttökelpoinen pääsytie tai mahdollisuus sellaisen järjestämiseen; 5) vedensaanti ja jätevedet voidaan hoitaa tyydyttävästi ja ilman haittaa ympäristölle; sekä 6) rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista.

Valituksessa on vedottu perusteena mm. Kouvolan hallinto-oikeuden 18.4.2013 antamaan päätökseen 13/0189/2. Päätöksessä rakennusluvan hylkääminen on perustunut ensisijaisesti rakentamisen määrään, joka olisi johtanut koko kaava-alueelle sallittujen loma-asuntojen lukumäärän ylittymiseen. Nyt valituksenalaiseen rakennuslupaa ei voida rinnastaa tuohon ratkaisuun ja tilanteeseen, koska rakennuslupapäätöksellä 098-2022-8 myönnetty rakentamisen määrä ei johda samalla tavoin kaava-alueen kokonaisrakennusoikeuden ylittymiseen.

Asiassa on keskeisintä ratkaista korttelialueelle osoitetun rakennusoikeuden jakautuminen eri kiinteistöille maanomistajien tasapuolisen kohtelun mukaisesti. Kuten valituksen kohdassa 5.1. todetaan aiemmista samaa kohdetta koskevista oikeustapauksista: "Molemmissa hallinto-oikeuden päätöksissä todetaan, että rakennusoikeus on jaettava kiinteistöjen pinta-alojen suhteessa." Kiistanalaista ja keskeisintä ratkaisun kannalta on, minä ajankohtana voimassa olleen kiinteistöjaotuksen suhteessa rakennusoikeuden jakaminen on toteutettava. 

Valituksen kohdassa 5.4. vedotaan siihen, että rakennusoikeuden jakamista tulee arvioida kaavan voimaantuloajankohtana voimassa olleen kiinteistöjaotuksen perusteella. Valituksessa vedotaan silloiseen kiinteistöjaotukseen ja sen perusteella valittajan nykyisin omistamalle alueelle valituksen tulkinnan mukaan kuuluvaan rakennusoikeuteen. 

Rantakaavalla rakennusoikeus on osoitettu koko RM-korttelialueelle yhteisesti. Kaavamääräyksin tai merkinnöin ei ole yksilöity rakennusoikeuden kohdistumista tarkemmin korttelialueen sisällä, eikä rakennusoikeutta ole korttelialueen sisällä kohdistettu tai osoitettu erityisesti tiettyihin korttelin osiin tai tietyille kiinteistöille sen hetkisen kiinteistöjaotuksen mukaisesti. Koska rakennusoikeus on osoitettu yhteisesti koko korttelialueella, on rakennusoikeuden käyttöä tarkasteltava koko kaavan mukaisen korttelialueen alueella kokonaisuutena myös kiinteistöjaotuksen muuttuessa.

Kaavassa ei ole osoitettu korttelialueelle tonttijakoa. Sikäli kuin Hollolan kunnassa on asemakaavoja, joissa on tonttijako, on kunnassa käytetty vain ohjeellista tonttijakoa. Tonttijaon puuttuessa, tai ohjeellisen tonttijaon alueella, rakennuspaikka voi muodostua osasta kaavan mukaista korttelialuetta, sikäli kuin rakennuspaikka täyttää kaikki sille säädetyt edellytykset.

Lähtökohtaisesti rakennuslupa-asia ratkaistaan aina hakemusajankohtana voimassa olevan lainsäädännön, kaavatilanteen ja muun sääntelyn mukaisesti. Vastaavasti rakennuslupa-asiaa ratkaistaessa myös rakenusoikeuden käyttöä ja jakautumista tulisi arvioida rakennuslupaa haettaessa voimassa olevan kiinteistöjaotuksen ja maanomistuksen mukaisessa tilanteessa, huomioiden maanomistajien tasapuolinen kohtelu myös ajantasaisen tilanteen mukaisena. Asian ratkaisussa on huomioitu maanomistajien tasapuolista kohtelua ja joillain nykytilanteen mukaisilla kiinteistöillä jo aiemmin ylittynyttä rakennusoikeutta siten, että jäljellä olevaa rakennusoikeutta jaettaisiin vielä rakentamattomien / kaikkea rakennusoikeuttaan käyttämättömien nykytilanteen mukaisten kiinteistöjen kesken.

Valituksen alainen tilanne on verrannollinen aiemmin samaan kohteeseen Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöksellä 17/0519/2, 7.12.2017, ratkaistun tapauksen kanssa, joten asia tulisi ratkaista samoin. Kyseisen päätöksen johtopäätösten mukaan (s.6/9) rakennusoikeus on laskennallisesti jaettava eri kiinteistöjen kesken. Silloisessa ratkaisussaan hallinto-oikeus on päätynyt siihen, että luvansaajalle myönnetty rakennuslupa yhden loma-asunnon rakentamiseen ei saata valittajan omistamaa tilaa (silloin1:120, nykyiset kiinteistöt 1:122 ja 1:123) selkeästi epäedullisempaan asemaan, kun otetaan huomioon jäljellä oleva rakennusoikeus sekä yhdenvertaisen kohtelun periaate.

Mainitun hallinto-oikeuden ratkaisun johtopäätösten mukaisesti ei olisi maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun periaatteiden mukaista jättää valituksessa ja oikaisuvaatimuksessa esitetyllä tavalla kiinteistöä 98-447-1-119 ilman sille, hallinto-oikeuden ratkaisun johtopäätöksissäkin mainittua, pinta-alan perusteella laskennallisesti kuuluvaa rakennusoikeutta. Yksittäistä rakennusta koskevalla rakennuslupapäätöksellä ei ratkaista korttelialueelle sen rakennusluvan jälkeen jäljelle jäävän rakennusoikeuden käyttöä tai jakamista.

Rakennuslupapäätös 098-2022-8 ja oikaisuvaatimuksesta annettu valvontajaoston päätös 23.2.2022 § 30 tulee pysyttää sellaisenaan voimassa, koska em. perustein rakennuslupa on tullut myöntää kaikkien rakennusluvan edellytysten täyttyessä ja rakennusluvan myöntäminen on toteuttanut yhdenvertaisen kohtelun periaatteita.

Riippumatta hallinto-oikeuden ratkaisun tuloksesta, valituksessa esitetty vaatimus oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta tulee hylätä samoin perustein kuin samaan kohteeseen liittyvissä ja valituksessakin viitatuissa Kouvolan hallinto-oikeuden päätöksessä 13/0189/2, 18.4.2013 ja Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöksessä 17/0519/2, 7.12.2017.

Kun otetaan huomioon alueen asemakaava ja rakennusoikeuden jakaantumisen tulkitsemisen vaikeus jo alueella tapahtuneen rakentamisen vuoksi, ja asian luonne lupa-asiana, oikeudenkäynnin ei voida katsoa aiheutuneen viranomaisen virheestä, eikä ole kohtuutonta, että muutoksenhakija pitää tässä tapauksessa oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.

Ehdotus

Esittelijä

Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Hollolan kunnan elinvoimavaliokunnan valvontajaosto päättää antaa Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle lausuntopyynnön mukaisessa valitusasiassa lausuntonaan edellä, asian selostus -kohdassa, esitetyn lausunnon. Tämän lausunnon lisäksi hallintooikeudelle toimitetaan muut lausuntopyynnön mukaiset asian edellisiä käsittelyvaiheita koskevat asiakirjat.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Perustelut

Korkein hallinto-oikeus on pyytänyt Hollolan elinvoimavaliokunnan valvontajaoston lausuntoa valituslupahakemuksen ja valituksen johdosta. Valituslupahakemus ja valitus koskee Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöstä 1037/2023, Dnro 807/03.04.04.04.16/2022, päätöspäivä 24.5.2023. Hämeenlinnan hallinto-oikeus on päätöksellään hylännyt valituksen valvontajaoston päätöksestä 23.2.2022 § 30, jolla on hylätty kiinteistölle 98-447-1-119 myönnetystä lomarakennuksen rakennusluvasta 098-2022-8 tehty oikaisuvaatimus.

Valituslupahakemuksen ja valituksen päävaatimuksina on vaadittu että valituslupa myönnetään ja Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätös sekä Hollolan elinvoimavaliokunnan valvontajaoston päätös kumotaan ja rakennuslupahakemus hylätään. Lisäksi valituksessa vaaditaan, että että korkein hallinto-oikeus velvoittaa Hollolan kunnan korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut hallinto-oikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa kokonaisuudessaan viivästyskorkoineen.

Lausunto on pyydetty toimittamaan 28.11.2023 mennessä ja tähän on pyynnöstä saatu lisäaikaa siten, että lausunto toimitetaan 1.12.2023 mennessä.

Lausuntonaan korkeimmalle hallinto-oikeudelle, valvontajaosto toteaa seuraavaa:

Valituksen kohteena olevan Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöksen lisäksi samaan kohteeseen on aiemman vastaavanlaisen lupa-asian muutoksenhaussa annettu Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätös 17/0519/2, antopäivä 7.12.2017. Valituksen kohteena oleva hallinto-oikeuden päätös noudattaa em. samaan kohteeseen annettua aiempaa hallinto-oikeuden ratkaisua. Näin ollen oikeuskäytännössä ei ole sellaista epäyhtenäisyyttä, eikä asiaan liity sellaista yleisen oikeustilan epäselvyyttä, joka edellyttäisi valitusluvan myöntämistä.

Rakennuspaikka sijaitsee Messilän rantakaavaan (lainvoim. 1.11.1989) merkityllä RM-alueella (matkailua palvelevien rakennusten korttelialue). RM-alue koostuu nykyään yhdeksästä kiinteistöstä ja rakentamista on tapahtunut aikaisemmin useammassa vaiheessa kuudella eri kiinteistöllä. Kaavamääräysten mukaan RM-alueen kokonaisrakennusoikeus on 10.000 kem2/120 lomarakennusta. Kunnan ja kiinteistöjen RN:o 1:122 ja 1:123 suunnittelua hoitaneen asiamiehen kanssa tehdyn laskelman mukaan korttelialueella on käyttämättä rakennusoikeutta yhteensä 5.983 kem2 / 55 lomarakennusta. Valituksessa ei ole osoitettu että myönnetty rakennuslupa olisi voimassa olevan rantakaavan vastainen.

Rantakaavan määräyksissä on edellytetty rakentamisen yhtenäisen suunnitelman hyväksymistä alueelle viimeistään ensimmäisten rakennuslupien käsittelyn yhteydessä. Lupahakemuksen kohteena olevalle kiinteistölle 98-447-1-119 on hyväksytty rakentamisen yhtenäinen suunnitelma elinvoimavaliokunnan valvontajaoston kokouksessa 1.12.2021, § 73. Suunnitelmassa on esitetty 12 kpl 100-150 kem2:n lomarakennuksia, joiden kerrosala on yhteensä 1.345 kem2.

Valituksessa mainituille valittajan omistamille korttelialueen osille on käsitelty vastaavalla menettelyllä rakentamisen yhtenäinen suunnitelma, ensin päätöksellä 12.8.2020, § 30 ja suunnitelman muutettu uusi versio päätöksellä 30.6.2021, § 28. Viimeisimmässä suunnitelman versiossa on esitetty 42 kpl lomarakennuksia, kerrosalaltaan yhteensä n. 4 600 m2.

Muutoksenhaun kohteena olevaa rakennuslupaa käsiteltäessä korttelialueella on ollut käyttämättä rakennusoikeutta yhteensä 5.983 kem2 / 55 lomarakennusta. Em. rakentamisen yhtenäiset suunnitelmat osoittavat, että jäljellä oleva rakennusoikeus on käytettävissä noudattamalla kummankin maanomistajan teettämää suunnitelmaa hallitsemiensa alueiden toteuttamisesta. Muutoksenhaun kohteena oleva rakennuslupa ei johda kaavan mukaisen rakennusoikeuden ylittymiseen korttelialueella. Se ei myöskään rajoita tai vaikeuta alueelle maanomistajien esittämien ja valvontajaoston hyväksymien rakentamisen yhtenäisten suunnitelmien toteuttamista, eikä johda niissä esitettyjen rakentamisen määrien ylittymiseen.

Valituksen keskeisenä perusteena on, että valituksen tekijä katsoo hänen omistamalleen korttelialueen osalle kuuluvan suuremman määrän rakennusoikeutta kuin on em. yhtenäisillä suunnitelmilla tällä hetkellä suunniteltuna. Suunnitelmien yhteensovittamisella on kuitenkin pyritty löytämään maanomistajien tasapuolista kohtelua toteuttava ratkaisu, jossa jäljellä olevan rakennusoikeuden käyttöä ja rakentamisen toteutustapaa voitaisiin yhteensovittaa korttelialueella olevilla eri maanomistajien kiinteistöillä. 

Rakentamisen yhtenäisellä suunnitelmalla ei kuitenkaan, rakennustapaohjeeseen rinnastettavana suunnitelmana, ole sellaista oikeusvaikutusta, että sillä voitaisiin ratkaista sitovasti kiinteistöjaotukseen, tai rakennusoikeuden jakamiseen tai kohdistumiseen liittyviä asioita korttelialueen sisällä. Nyt ratkaistulla rakennusluvalla on myönnetty lupa yhden lomarakennuksen rakentamiseen, eikä rakennuslupapäätös muodosta sitovaa ratkaisua sen jälkeen jäljelle jäävän rakennusoikeuden käyttämisestä tai jakautumisesta.

Valituksen eräänä keskeisenä perusteena on vaatimus emätilaperiaatteen käyttämisestä korttelialueelle osoitetun rakennusoikeuden jakamisessa ja vaatimus asian tarkastelusta kaavan laatimisajankohtana vallinneen kiinteistöjaotuksen mukaisessa tilanteessa. Valituksessa ei ole tuotu esiin oikeusperusteita, jotka mahdollistaisivat emätilaperiaatteen soveltamisen rakennuslupa-asiassa asemakaava-alueeseen rinnastettavan rantakaavan alueella, jossa rakennusoikeus ja rakennuspaikan määräytyminen perustuu oikeusvaikutteiseen kaavaan, eikä kaavassa ole säädetty emätilaperiaatteen tai muun vastaavan mitoituksen käyttämisestä.

Rakennuslupa-asia ratkaistaan hakemusajankohtana voimassa olevan lainsäädännön, kaavatilanteen ja muun sääntelyn mukaisesti. Rakennuslupa-asiaa ratkaistaessa myös rakennusoikeuden käyttöä ja jakautumista tulisi arvioida rakennuslupaa haettaessa voimassa olevan kiinteistöjaotuksen ja maanomistuksen mukaisessa tilanteessa. Maanomistajien tasapuolisen kohtelun huomiointi ei voi perustua vain aiemman rakentamisen ja aiemman kiinteistöjaotuksen tarkasteluun, huomioimatta myös ajantasaista tilannetta.

Asian ratkaisussa on huomioitu maanomistajien tasapuolista kohtelua ja joillain nykytilanteen mukaisilla kiinteistöillä jo aiemmin ylittynyttä rakennusoikeutta siten, että korttelialueella jäljellä oleva rakennusoikeus jaettaisiin vielä rakentamattomien tai kaikkea rakennusoikeuttaan käyttämättömien nykytilanteen mukaisten kiinteistöjen kesken, niiden nykyisten pinta-alojen suhteessa. Saman kohteen aiemmista lupa-asioista annetut hallinto-oikeuksien päätökset tukevat nyt myönnetyssä luvassa noudatettua periaatetta, ettei olisi maanomistajien tasapuolisen kohtelun mukaista jättää kiinteistöä 98-447-1-119 ilman rakennusoikeutta tai rajoittaa sen rakentamisen määrää vähäisemmäksi suhteessa muihin korttelialueen kiinteistöihin.

Valituksessa on myös todettu asiaintilan epäselvyyden johtuvan Hollolan kunnan epäjohdonmukaisista toimista kaavoituksessa ja rakennuslupamenettelyssä. Tätä perustelua on arvioitava myös sen kannalta, että alueella on voimassa aiemman rakennuslain aikana laadittu rantakaava, joka on kaavamuotona yksityisten maanomistajien itse teettämä. Myös nykyisen MRL 74 § mukaisesti maanomistajalla on oikeus ranta-asemakaavan laatimiseen ja siten myös olemassa olevan rantakaavan tai ranta-asemakaavan muuttamiseen tarvittaessa. Mikäli kaavatilanne tai kaavan sisältö aiheuttaisi alueen maanomistajalle kohtuuttoman tilanteen kaavan sisällön vuoksi, olisi maanomistajillakin muita kaavamuotoja laajempi oikeus selkeyttää tilannetta kyseistä kaavaa muuttamalla.

Valituksessa on vedottu myös hallintolain 6 § tarkoittamaan luottamuksensuojaan, eli odotettujen oikeuksien suojaan. Lupa-asiassa sitovan ratkaisun muodostaa lainvoimainen lupapäätös. Asiassa annettavat ennusteet ja suullinen ennakkoneuvonta ei muodosta sellaista odotettujen oikeuksien suojaa, joka ohittaisi sitovasti laissa säädettyjen luvan edellytysten tarkastelua hakemusajankohtana vallitsevan oikeustilan ja olosuhteiden mukaisesti. Asiaan liittyy lisäksi maanomistajien alueilleen laatimat rakentamisen yhtenäiset suunnitelmat, joten odotettujen oikeuksien suojan kannalta ei ole perusteltua olettaa että yhdelle maanomistajalle voitaisiin osoittaa suurempi osuus korttelialueen rakennusoikeudesta kuin niissä on toteuttevaksi esitettyä rakentamista. Odotettujen oikeuksien suojan lähtökohtana tulisi ennemmin pitää maanomistajan mahdollisuutta toteuttaa itsensä esittämää rakentamisen yhtenäistä suunnitelmaa sellaisena kuin se on laadittu ja hyväksytty. Kaikkien osapuolien kannalta odotettujen oikeuksien suojaa on pyritty toteuttamaan viimeisimmän rakennusluvan käsittelyssä myös siltä osin, että tehty päätös noudattaa samasta kohteesta aiemmin annettua hallinto-oikeuden ratkaisua, eikä muodosta siihen nähden poikkeavaa tai epäyhtenäistä lain soveltamista.

Valituksessa on vaadittu myös oikeudenkäyntikulujen korvaamista viivästyskorkoineen. Kun otetaan huomioon alueen rantakaavassa osoitetun rakennusoikeuden jakautumisen tulkinnallinen luonne jo alueella tapahtuneen rakentamisen vuoksi, asian luonne lupa-asiana, sekä se, että tehty päätös noudattaa samasta kohteesta aiemmin annettujen hallinto-oikeuksien päätösten muodostamaa oikeuskäytäntöä, ei oikeudenkäynnin voida katsoa aiheutuneen viranomaisen virheestä, eikä ole kohtuutonta, että muutoksenhakija pitää tässä tapauksessa oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.

Asiaa on käsitelty ja perusteltu kattavasti muutoksenhaun kohteena olevassa Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöksessä, valvontajaoston oikaisuvaatimuksesta antamassaan päätöksessä, sekä alkuperäisessä rakennuslupapäätöksessä 098-2022-8. Edellä lausutun lisäksi Hollolan elinvoimavaliokunnan valvontajaosto uusii asian aiemmissa käsittelyvaiheissa ja päätöksissään esiin tuodut perustelut. Asiaan ei liity sellaista oikeuskäytännön epäyhtenäisyyttä, oikeustilan epäselvyyttä tai asiassa tapahtunutta ilmeistä virhettä, joiden vuoksi valituslupaa olisi perusteltua myöntää. Mikäli korkein hallinto-oikeus harkitsee valitusluvan myöntämisen oikeaksi, ei asiassa ole valituksen johdostakaan ilmennyt sellaisia perusteita, joiden vuoksi Hämeenlinnan hallinto-oikeuden antamaa ratkaisua tulisi muuttaa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Hollolan kunnan elinvoimavaliokunnan valvontajaosto päättää antaa korkeimmalle hallinto-oikeudelle lausuntopyynnön mukaisessa valitusasiassa lausuntonaan edellä, asian selostus-kohdassa, esitetyn lausunnon. Tämän lausunnon lisäksi korkeimmalle hallinto-oikeudelle toimitetaan muut lausuntopyynnössä pyydetyt asiakirjat.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asianosaiset: korkein hallinto-oikeus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.