Perustelut
Päätös, jota oikaisuvaatimus koskee
Hollolan elinvoimavaliokunta on 20.06.2023 antanut päätöksen (§ 74) koskien rakentamiskehotuksen antamista edeltävän kuulemisen aloittamisesta kiinteistöjen 98-435-7-729 Huoltokulma (kortteli 2016 tontti 1) ja 98-435-7-867 Hallipaikka (korttelissa 217 tontilla 1 oleva rakennuspaikka) omistajien ja vuokraoikeuden haltijoiden osalta.
Päätös on viety nähtäväksi 21.06.2023 www.hollola.fi ja päätös on annettu asianosaisille tiedoksi kirjeellä, joka on lähetetty 22.06.2023. Päätöksessä mukana olleen oikaisuvaatimusohjeen mukaisesti oikaisuvaatimusaika on päättynyt 13.07.2023. Päätöksestä on jätetty kuntaan 05.07.2023 oikaisuvaatimus.
Oikaisuvaatimus
Kiinteistön 98-435-7-729 Huoltokulma (kortteli 216 tontti 1) vuokraoikeuden haltija (Nuorisosäätiö sr) on jättänyt oikaisuvaatimuksen, jossa vaaditaan Hollolan kuntaa oikaisemaan päätöksen HOLDno-2023-523 siten, että päätös ei koske oikaisuvaatimuksen tehnyttä Nuorisosäätiötä. Perusteeksi ilmoitetaan, että oikaisuvaatimuksen tehnyt Nuorisosäätiö on irtisanonut maanvuokrasopimuksen 2.5.2019 ja maanvuokrasopimus on päättynyt 2.7.2019.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole yksilöity, vaaditaanko sen mukaista oikaisua, että päätös ei koske Nuorisosäätiötä tehtäväksi päätöksen kumoamisella, muuttamisella vai palauttamisella uudelleen käsiteltäväksi.
Asian tausta
Keskustan kehittämisohjelman tavoitteena on kerrostaloasumisen ja keskusta rakentamisen tiivistäminen. Taajamatoimintojen tiivistäminen on myös yksi seudun MAL-työn osatavoitteista. Tähän liittyen tehtiin kuntakeskuksen keskeisimmillä korttelialueilla rakentamiskehotustarkastelu, jossa keskeisimmiksi korttelialueiksi katsottiin Hämeenlinnantien, Kansankadun, Terveystien ja Tiilijärventien rajaama alue.
Tarkastelussa todettiin, että:
1) Korttelin 216 tontti 1, jota koskee 18.06.2012 hyväksytty asemakaava (098-01-227) on rakentamaton.
2) Korttelissa 217 tontilla 1 olevaa rakennuspaikkaa (Hallipaikka-niminen kiinteistö 98- 435-7-867) ei ole rakennettu 15.6.2016 voimaan tulleen asemakaavan (098-01-247) mukaisesti.
3) Korttelissa 208 kokonaisrakennusoikeudesta on käytetty hieman yli puolet. Liikerakentamiseen on käytetty yli 15000 k-m2. Käyttämättä on kaavamääräyksen mukainen vähintään 4000 ja enintään 6000 k-m2 asuntoihin.
4) Muut korttelit on rakennettu kaavassa määrätyn käyttötarkoituksen mukaisesti ja rakennusoikeudesta on yleisesti käytetty yli ¾.
Todettiin, että tarkastelussa ilmenneen johdosta on perusteltua antaa rakentamiskehotus korttelin 216 tontille 1 (98-435-7-729 Huoltokulma) ja kortteli 217 tontti 1:llä olevalle rakennuspaikalle (Hallipaikka-niminen kiinteistö 98-435-7-867).
Perustelut rakentamiskehotuksille ovat, että kuntastrategian linjauksen mukaisesti kehitetään kuntakeskusta ja kehittäminen edellyttää alueen rakentumista asemakaavan mukaisesti. Korttelin 216 tontti 1 ja korttelissa 217 tontilla 1 oleva rakennuspaikka sijaitsevat kuntakeskuksen keskeisimmissä kortteleissa, eivätkä ne ole rakentuneet kaavojen voimaantuloa seuraavina vuosina kaavan mukaiseen tarkoitukseen.
Maankäyttö- ja rakennuslain edellytykset rakentamiskehotuksen antamiselle täyttyvät (MRL 97 §).
Rakentamiskehotuksen antaminen edellyttää lisäksi asianosaisten kuulemista hallintolain 34 §:n mukaisesti, jolloin asianosaiselle ennen asian ratkaisemista varataan tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun
Oikaisuvaatimuksen tarkastelu
Oikaisuvaatimus kohdistuu elinvoimavaliokunta päätökseen, jossa päätettiin aloittaa rakentamiskehotusta edeltävä kiinteistön 98-435-7-729 Huoltokulma (kortteli 216 tontti 1) omistajan sekä vuokraoikeuden haltijan kuuleminen perusteella, ettei kuntakeskuksen keskeisellä alueella sijaitsevaa tonttia ole rakennettu, vaikka asemakaava on ollut voimassa jo yli 10 vuotta. Perusteluna on kuntastrategia, jonka keskustan kehittämisen tavoitteena on keskustan vetovoiman ja palvelujen parantaminen sekä se, että kohde on rakentamatta. Kiinteistön omistaja on Mandatum Life Vuokratontit II Oy. Vuokralaisena on lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin mukaan Nuorisosäätiö sr.
Asiassa tehty päätös, jolla aloitetaan hallintolain 34 §:n mukainen kuuleminen, on luonteeltaan valmisteleva päätös, jolla valmistellaan päätöstä joko antaa rakentamiskehotus taikka olla sellaista antamatta. Kuntalain 136 §:n nojalla ”Päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.”
Elinvoimavaliokunnan 20.06.2023 tekemään päätöksen § 74, liitettiin mukaan oikaisuvaatimusohje, jonka mukaisesti päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimusohje on ollut virheellinen, koska päätökseen ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi
Elinvoimavaliokunta päättää jättää oikaisuvaatimuksen tutkimatta.
Perustelu: Elinvoimavaliokunnan 20.06.2023 tekemä päätös (§ 74) ei ole oikaisuvaatimuskelpoinen kuntalain 136 §:n nojalla, eikä oikaisuvaatimusta voida siitä syystä ottaa tutkittavaksi virheellisestä oikaisuvaatimusohjeesta huolimatta.
Sovelletut lainkohdat:
Kuntalaki 136 §
Päätös
Merk. Kokouksessa kuultiin asiantuntijana kunnan nuorempaa maankäyttöinsinööriä.
Päätösehdotus hyväksyttiin.