Kunnanhallitus, kokous 22.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 129 Lausunto Päijät-Hämeen TE24-uudistuksen valmistelun edistämiseksi

HOLDno-2022-536

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anne Tapaila, työllisyyspäällikkö, anne.tapaila@hollola.fi
Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

TE-palvelut siirretään kuntien vastuulle vuoden 2025 alusta lähtien. Uudistuksen yleisenä tavoitteena on mm. edistää työn kysyntää ja tarjontaa sekä vahvistaa alueiden elinvoimaa ja kilpailukykyä hyödyntämällä kuntaekosysteemin mahdollisuuksia. Päijät-Hämeen kunnille tehdyn järjestämisvastuuselvityksen (6/2022) mukaan päätavoitteita TE25-uudistukselle ovat: 1) Yritysten kasvun ja osaavan työvoiman saatavuuden edistäminen sekä elinvoiman vahvistaminen, 2) Kohtaannon parantaminen ja työttömyyden nopea katkaisu, 3) Alueen koulutustason nostaminen, 4) Pitkäaikaistyöttömyyden alentaminen, 5)  Toimivat lähipalvelut sekä 6) Vaikuttava ja kustannustehokas palvelujärjestelmä. Päijät-Hämeen TE25-uudistuksen valmistelun lähtökohtana on maakunnallinen kahden TE-palveluiden järjestäjän yhteistoimintamalli, jossa yhteistyössä huolehditaan erityisesti työvoiman liikkuvuudesta. Tällä hetkellä tavoitteena on, että Lahden kaupunki järjestää TE-palvelut itse ja muut Päijät-Hämeen kunnat muodostaisivat yhteisen työllisyysalueen. Yhteisen työllisyysalueen puitteissa  turvattaisiin lähipalvelut sekä hyödynnetään kuntien voimavaroja ja palvelutuotantomahdollisuuksia.

Edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi Päijät-Hämeen kunnat hakevat yhdessä AKKE-hankerahoitusta Päijät-Hämeen liitosta. Hankkeessa suunnitellaan alueen valmistelurakenteet, työhön osallistetaan laajasti uudistuksen avainsidosryhmät. Valmistelun yhteydessä keskityttään myös kuntatasolle siirtyvien TE-palveluiden uudistamiseen, kehittämiseen ja muotoilemiseen sekä muutosviestintään. 

Hanke toteutetaan vuoden 2023 aikana siten, että sen tuotokset ja valmistelurakenteet otetaan TE-palveluiden järjestäjien toimesta jatkuvan valmistelun pohjaksi v. 2024. Hankehaku käsitellään Päijät-Hämeen liitossa joulukuussa.

Asiantuntijoina kuultavana työllisyyspäällikkö Anne Tapaila ja elinvoimajohtaja Heli Randell.

Ehdotus

Esittelijä

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Kunnanhallitus päättää osallistua kuntayhteistyönä toteutettavaan Päijät-Hämeen TE24-uudistuksen valmistelu – hankkeeseen hankkeen hakijaorganisaationa ja hakea AKKE-rahoitusta Päijät-Hämeen liitolta. Hollolan kunnan rahoitusosuus hankkeesta on n. 8000 euroa.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Anne Tapaila, työllisyyspäällikkö, anne.tapaila@hollola.fi
  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Päijät-Hämeessä ryhdyttiin vuonna 2022 valmistautumaan TE24-uudistukseen, kun lainsäädäntövalmistelu eteni. 22.6.2022 valmistui Mikko Kesän ja Pekka Ylikojolan pohjaselvitys ” Lahden kaupunki ja Päijät-Hämeen kunnat TE2024 – uudistuksen järjestämisaluetarkastelu”. Tarkastelussa läpikäytiin keskeisiä kysymyksiä kuten: järjestämiskriteerit/työvoimamäärät ja työssäkäynti, työvoimapalveluiden asiakasrakenne, rahoitus ja kuntien tavoitteet. Selvityksen lopputuloksena todettiin, että Päijät-Hämeen osalta ovat mahdollisia sekä yhden että kahden järjestäjän työllisyysaluemalli. Selvitys liitteenä.

Asiaa on läpikäyty sekä työllisyysvastaavien että kuntajohtajien kokouksissa useaan otteeseen viime vuoden aikana. Päijät-Hämeen todettiin olevan yhteistä työssäkäyntialuetta, mutta Lahden dominoivan sekä väestömäärän että työttömyysasteen osalta, minkä todettiin aiheuttavan haasteita päätöksentekorakenteelle ja rahoitusmaksuosuuksiin. Näistä lähtökohdista päädyttiin kahden työssäkäyntialueen malliin, jossa alueet tekevät vahvaa yhteistyötä. Jatkoselvittelyyn Lahti ja Hollola (muut maakunnan kunnat) hakivat ja saivat maakuntaliiton AKKE-rahoitusta.

Maaliskuussa 2023 eduskunta hyväksyi TE-uudistusta koskevan lainsäädännön. Lain mukaan julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu työ- ja elinkeinotoimistoilta siirtyy kunnille 1.1.2025. Tämä on kunnille uusi valtionosuustehtävä, jonka rahoitus on yleiskatteisessa valtionosuudessa. Kunnan rahoitusvastuu laajenee. Kunnille siirtyy myös ELY-keskusten julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät hankintatehtävät ja KEHA-keskuksen julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät maksatustehtävät.

TE-palvelut siirretään kunnille tai useammasta kunnasta muodostuville työllisyysalueille, joiden työvoimapohjan on oltava vähintään 20 000 henkilöä. Työllisyysalueen muodostavien kuntien tulee olla maantieteellisessä yhteydessä toisiinsa ja niiden tulee muodostaa työmarkkinoiden ja työssäkäynnin kannalta toimiva alue.

Kuntien on sovittava yhteistoiminta-alueiden muodostamisesta ja ilmoitettava siitä työ- ja elinkeinoministeriölle lokakuun 2023 loppuun mennessä. Valtioneuvosto voi tietyin laissa määritellyin perustein myöntää järjestämisvastuun työllisyysalueelle, jonka työvoimapohja on alle 20 000 henkilöä. Poikkeuslupa edellyttää, ettei palveluiden saatavuus alueella vaarannu.

Työ- ja elinkeinoministeriölle toimitettavasta suunnitelmasta tulee käydä ilmi:

  1. laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseen varattavat taloudelliset ja henkilöstövoimavarat sekä niiden kohdentuminen
  2. laissa tarkoitettujen palvelujen tuottamista ja kohdentamista koskevat ratkaisut
  3. toimipisteiden määrä ja sijoittuminen
  4. yhteistyötahot ja –muodot
  5. työperäisen maahanmuuton, työvoiman ja työpaikkojen kohtaannon sekä työvoiman liikkuvuuden edistäminen
  6. varautuminen rakennemuutostilanteisiin

Puheenjohtajafoorumin kokouksessa 5.5.2023 nousi esille luottamushenkilönäkemyksenä kysymys yhden työllisyysalueen perustamisesta valmistellun kahden työllisyysalueen sijaan. Tähän liittyen kunnanhallituksille on lähetetty aiheeseen liittyvä kysely, jonka liitteenä on PJ-foorumissa esitetty ministeriön aineisto.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä olevat vastaukset koskien Päijät-Hämeen työllisyysaluevalmistelua.

Kunnalla on valmius osallistua kahden vaihtoehtomallin selvittämisen (yksi alue, kaksi aluetta). Ottaen huomioon uudistuksen aikataulutuksen, valmisteluresurssointia on laajennettava (rahoitus/henkilöstö).

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Päijät-Hämeen kunnat, Päijät-Hämeen maakuntaliitto

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.