Elinvoimavaliokunta, kokous 2.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 45 Valtuustoaloite - Lapsimyönteinen Hollola

HOLDno-2022-497

Valmistelija

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi
  • Pekka Laitinen, johtava rakennustarkastaja, pekka.laitinen@hollola.fi

Perustelut

Keskustan valtuustoryhmä on jättänyt 14.11.2022 valtuustoaloitteen otsikolla Lapsimyönteinen Hollola. Aloite sisältää eri palvelualueiden vastuulle kuuluvaan toimintaan kohdistuvia asioita, joten aloite käsitellään sekä elinvoimavaliokunnassa, että sivistys- ja hyvinvointivaliokunnassa. Elinvoimavaliokunta vastaa aloitteen kohtiin 1. Tonttikauppa ja 4. Markkinointikampanja

Aloitteessa on tuotu hyvin esille Hollolan väestökehityksen haasteita, joiden ratkaiseminen edellyttää useita erilaisia toimenpiteitä. Esimerkiksi monipuolisen asuntotarjonnan edistämiseen liittyviä toimenpiteitä ollaan jo toteuttamassa osana kunnanvaltuuston 20.6.2022 hyväksymiä strategisia ohjelmia.

Aloitteen kohta 1. Tonttikauppa

Kuntaan muuttavia asukkaita muuttaa kunnan markkinoimille tonteille rakennettujen pientalojen ohella myös kuntaan rakentuviin uusiin rivi- ja kerrostaloasuntoihin, sekä kunnan alueella tarjolla oleviin eri ikäisiin nykyisiin asuntoihin. Uusia asukkaita muuttaa omistusmuodoltaan omistus-, vuokra- ja asumisoikeusasuntoihin. Pientalojen osalta on viime vuosina kasvanut yhä valmiimpien ratkaisujen kysyntä. Siinä missä perinteisesti uuteen pientaloon muuttavat asukkaat ovat itse rakennuttaneet talon tontin hankinnasta lähtien, on koko ajan lisääntynyt kysyntä rakennusliikkeiden myymille valmiille uusille pientaloille.

Kuntaan muuttaville lapsiperheille suunnattu etu tavoittaisi kohderyhmänsä kattavammin, tasapuolisemmin ja sen vaikutus olisi tehokkaampi, jos se kohdistettaisiin kaikkiin kuntaan muuttaviin lapsiperheisiin, asumismuodosta tai asunnon omistussuhteesta riippumatta. Näin ollen lapsiperheille suunnattu mahdollinen etu olisi tarkoituksenmukaisempaa kohdistaa yleisesti kuntaan muuttamiseen, kuin sitoa etua vain kunnan luovuttamille tonteille rakentamiseen.

Tonttien myynti- ja vuokrahinnat perustuvat kunnanvaltuuston vahvistamaan hinnoitteluun. Yksittäiselle asiakasryhmälle suunnattu alennus edellyttäisi aiemmin hyväksyttyjen hinnoitteluperiaatteiden ja -perusteiden muuttamista. Kunnan tulee toiminnassaan huolehtia asiakkaidensa tasapuolisesta kohtelusta, minkä vuoksi olisi tarkoituksenmukaisempaa, että tonttien myynti- ja vuokrahinnat olisivat kaikille asiakkaille samoin hinnoiteltuja. Tasapuolisen kohtelun toteutuminen tonttien luovutuksessa olisi tärkeää myös siksi, että kaikki asukasryhmät olisivat väestökehityksen kannalta muuttajina tärkeitä. Yksittäiselle asiakasryhmälle suunnattu etu tai alennus voisi vähentää muissa potentiaalisissa asiakasryhmissä tasapuolisuuden kokemusta ja sen myötä Hollolan kiinnostavuutta asuinkuntana muiden kuin tarjotun edun piiriin kuuluvien asiakkaiden keskuudessa.

Mikäli tonttien kysyntää halutaan edistää hinnoittelua pysyvästi muuttamalla tai alennuskampanjoin, olisi alennuksella kattavampi markkinoinnillinen vaikutus, jos se toteutettaisiin tietystä asiakasryhmästä riippumattomana, kaikille tonttien ostajille tai vuokraajille. Alennuksen tai edun mahdollisuutta arvioitaessa tulee kuitenkin huomioida myös mm. maanhankinnan, kaavoittamisen ja infrarakentamisen kustannusten nousu, mikä kasvattaa kunnan tonttitarjonnan luomiseen liittyviä kustannuksia.

Valtuustoaloitteessa esitetään lapsiperheille suunnatun alennuksen perustumista kuntaan muuttavaan alle 16-vuotiaaseen lapseen. Kunnan väestökehityksen kannalta olisi yhtä tärkeää saada muuttajia eri ikäisistä asukkaista ja eri väestöryhmistä. Lapsimäärää ajatellen olisi yhtä tärkeää huomioida jo Hollolassa nykyisin asuvat lapsia saavat asukkaat sekä ne uudet kuntaan muuttavat asukkaat, jotka saisivat lapsia vasta kuntaan muuton jälkeen.

Tontinluovutus perustuu joko kiinteistökauppaan tai vuokrasopimukseen. Kauppakirjassa tai vuokrasopimuksessa voidaan sopia vain suoraan kiinteistökauppaan tai vuokraamiseen liittyvistä asioista ja ehdoista, eikä siihen voida sisällyttää täysin vapaasti kiinteistönluovutukseen liittyvän lainsäädännön ulkopuolisia asioita. Kuntaan muuttamiseen liittyvä mahdollinen etu tulisi myös tästä näkökulmasta toteuttaa jollain muulla toimenpiteellä kuin tontinluovutukseen sidottuna.

4. Markkinointikampanja

Tonttien markkinointia, kuten kunnan muutakin yleismarkkinointia tulisi suunnata kaikille potentiaalisille kohderyhmille sekä kunnan ja asumisen yleismarkkinointina, että kohderyhmäkohtaisesti kohdennettuna markkinointina. Asumisen markkinoinnissa vapaat tontit ovat vain yksittäinen osa ja markkinoinnissa on olennaista tarjota laajasti muutakin tietoa Hollolasta asuinpaikkana, huomioiden erilaiset asumisen mahdollisuudet ja asumismuodot, sekä palvelut ja esim. harrastusmahdollisuudet. Lapsiperheet ovat markkinoinnissa yksi tärkeä kohderyhmä, jolle tulisi markkinoida tonttien ohella myös muita lapsiperheiden asumiseen soveltuvia asumisen vaihtoehtoja, sekä juuri lapsiperheiden yleisimmin tarvitsemia palveluja ja esim. harrastusmahdollisuuksia. Asumisen markkinointi edellyttää erilaisten markkinointisisältöjen ja -teemojen yhdistämistä yhteen kunnan yleismarkkinoinnin kanssa sekä markkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen riittävää resursointia ja palvelualuerajat ylittävää yhteistyötä kunnassa. Kunnalle valmisteilla oleva markkinointistrategia vastaa osaltaan tähän aihealueeseen. Markinointistrategia on tarkoitus esitellä kunnanhallitukselle kevään 2023 aikana.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta antaa kunnanhallitukselle aloitteen käsittelyä varten osaltaan vastauksen valtuustoaloitteen kohtiin 1. tonttikauppa ja 4. markkinointikampanja, ja lähettää aloitteen tiedoksi sivistys- ja hyvinvointivaliokunnalle.

Kunnan väestökehityksen kannalta olisi tärkeää saada muuttajia eri ikäisistä asukkaista ja eri väestöryhmistä, joten asumisen markkinoinnin toimenpiteitä tulisi kohdistaa yksittäistä asiakasryhmää laajemmin erilaisiin potentiaalisiin asiakasryhmiin. Yleisesti asumisen markkinoinnin kehittäminen osana muuta kuntamarkkinointia edellyttää myös markkinoinnin riittävää resursointia, jotta markkinointia voitaisiin suunnata kohderyhmäkohtaisesti useille erilaisille kohderyhmille. Asumisen markkinointia tullaan tarkastelemaan yksityiskohtaisemmin kunnanhallituksessa kevään 2023 aikana. Mikäli väestökehityksen kannalta halutaan tarjota etu tai tuki erityisesti lapsiperheille, se olisi tasapuolisen kohtelun, kohderyhmän kattavamman huomioinnin ja toteutukseen liittyvien muiden seikkojen kannalta tarkoituksenmukaisempaa toteuttaa jollakin muulla menettelyllä, kuin kunnan luovuttamien tonttien luovutukseen sidottuna etuna tai alennuksena.

Päätös

Asiantuntijana kuultiin johtava rakennustarkastaja Pekka Laitista

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.