Elinvoimavaliokunta, kokous 21.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 17 Allekirjoitusvaltuutuksen myöntäminen elintarvikkeiden ja non-food tuotteiden hankintaan

HOLDno-2019-496

Valmistelija

  • Helena Simolin, palvelupäällikkö, helena.simolin@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnan elintarvikehankinnat kilpailutetaan vuoden 2023 aikana. Nykyinen Hansel Oy:n kanssa tehty puitesopimus on voimassa 31.1.2024 saakka. Sitoutuminen Hansel Oy:n puitejärjestelyn kautta yhteishankintaan on osoittautunut toimivaksi ja kokonaistaloudellisesti hyväksi ratkaisuksi.

Tulevan elintarvikehankintakilpailutuksen joustavan etenemisen varmistamiseksi ehdotetaan, että ammattikeittiöalan asiantuntijana ruoka- ja siivouspalvelujen palvelupäällikkö Helena Simolinille myönnetään allekirjoitusvaltuutus sähköisen hankintasitoumuksen allekirjoittamista varten Hansel Oy:n sähköisessä asiakasjärjestelmässä. Liittymisen yhteydessä ilmoitetaan hankintojen kokonaisarvo tulevalle hankintakaudelle. Sopimukseen tulee liittyä viimeistään 14.4.2023 mennessä. Kilpailutettava valikoima ja sen laajuus määräytyy liittyneiden asiakkaiden tarpeiden mukaan. Hansel Oy:n tavoitteena on tarjouspyynnön julkaiseminen 2.5.2023.

Hansel Oy:n puitejärjestely antaa hyvät mahdollisuudet elintarvikkeiden hankintaan paikallisilta yrittäjiltä, jos vaadittavat kriteerit täyttyvät. Hankinnat paikallisilta yrittäjiltä vaatii kilpailukykyisen hankintahinnan, riittävän tuotevolyymin, tarvittavan esikäsittelyasteen ja toimitusvarmuuden. Lisäksi tuotanto- ja toimitusketjussa on huomioitu ympäristö-, sosiaalinen ja taloudellinen vastuullisuus. Vuonna 2022 paikallisilta yrittäjiltä hankittujen tuotteiden hankinta-arvo oli 36 000 €. Tahtotila on nostaa paikallisten tuotteiden hankintavolyymia, jos edellä mainitut kriteerit täyttyvät.

Tulevan yhteishankinnan etuna ovat asiakasystävällinen toimintamalli, kilpailukykyiset hinnat ja tarkoituksenmukaiset sopimusehdot. Yhteishankinnassa ympäristö-, sosiaalinen ja taloudellinen vastuullisuus on huomioitu. Yhteishankinta tulee sisältämään valmiiksi kilpailutettuja hyvälaatuisia elintarvikkeita ja tarvittavia non-food tuotteita. Liittymisen jälkeen tuotteista kysytään tarkempi tuotekohtainen euromääräinen arvio tulevalle hankintakaudelle.

Hollolan kunnan elintarvikehankintojen hankinta-arvo vuonna 2023 on arvioitu olevaksi n. 800 t€. Hinnassa on huomioitu 7 % korotus. Arvio tulevasta hinnankorotuspaineesta on n. 6 % vuoteen 2024 mennessä (EK). Yhteishankinnan tuleva hankintakausi Hollolan osalta on 1.2.2024–31.12.2027 ja hankinta-arvoksi arvioidaan 2,6 milj. €. Tämä on vuositasolla 650 t€. Ruokapalvelut tarjoavat n. 930 000 ateriaa vuodessa. Vuonna 2023 elintarvikemääräraha on keskimäärin 0,86 € / ateria.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta myöntää palvelupäällikkö Helena Simolinille allekirjoitusvaltuutuksen sähköisen hankintasitoumuksen allekirjoittamista varten Hansel Oy:n sähköisessä asiakasjärjestelmässä.

 

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Hollolan kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Hollolan kunta.

Hollolan kunta / Kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, 15870 Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427

Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon vaaditaan oikaisua
  • miten päätöstä vaaditaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja muut asian hoitamiseksi tarvittavat yhteystiedot. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.