Perustelut
Viite: Vaasan hallinto-oikeuden lausuntopyyntö 23.11.2022, diaarinumero 1156/2022
Hollolan kunnan valvontajaosto on päätöksellään 24.8.2022 § 86 myöntänyt Peab Industri Oy:lle yhteisluvan kalliokiven ottoon ja murskaukseen kiinteistöllä 098-454-3-12 (Salila III).
Hollolan ympäristöyhdistys ry on valittanut päätöksestä Vaasan hallinto-oikeuteen, joka pyytää nyt Hollolan valvontajaostolta lausuntoa valituksen johdosta. Lausunnon antamiselle on saatu lisäaikaa 23.12.2022 saakka.
Valituksen sisältö
Valituksen mukaan päätös vaaditaan kokonaan kumottavaksi, koska luontoselvitys ei ole riittävä eikä siitä yhteishakemuksesta päätettäessä ole tehty oikeita johtopäätöksiä. Päätös on maa- aineslain 3 §:n 1 momentin ja ympäristönsuojelulain 5 § 1 momentin vastainen.
Perustelut:
Luontoselvityksessä esiintuodut luontoarvot eivät puoltaneet hakemuksen hyväksymistä.
Maa-aineslain 3§:ssä määritellään ne rajoitukset, joita maa-ainesten hyödyntäminen ei saa aiheuttaa:
1) kauniin maisemakuvan turmeltumista; Yhdistyksen mielestä paikallisesti kaunis maisema kallioineen turmeltuisi pysyvästi kun 2 mrd vuotta vanha kallio hävitettäisiin. Hollolan eteläosien kauniita kalliomaisemia on tuhoutunut eteläisen ohitien rakentamisen yhteydessä, jäljellä olevien louhiminen korostaisi maiseman turmeltumista.
2) luonnon merkittävien kauneusarvojen tai erikoisten luonnonesiintymien tuhoutumista; Erikoisiin luonnonesiintymiin voidaan lukea mm. kirjoverkkoperhosen neljä havaintopaikkaa eri puolella päätettyä aluetta, jotka kaikki tuhoutuisivat. Ilveksen viihtyminen alueella ja lähiympäristössä vaarantuisi.
3) huomattavia tai laajalle ulottuvia vahingollisia muutoksia luonnonolosuhteissa; Luonnonolosuhteissa tapahtuisi muutoksia itse Lapinmäellä ja sitä ympäröivällä luonnon ydinalueella, kohteen länsipuolella sijaitsevassa luonnonmukaisesti hoidetussa metsässä ja itäpuolen talousmetsäalueella. Avolouhos aiheuttaisi yhtenäisen metsäalueen pirstaloitumisen. Ympäristöään korkeammalla sijaitsevan kallioalueen louhiminen aiheuttaisi luonnonympäristöönsä melua, pölyä ja hulevesien aiheuttamaa haittaa eli huomattavia ja laajalle ulottuvia vahingollisia muutoksia luonnonolosuhteissa.
4) tärkeän tai muun vedenhankintakäyttöön soveltuvan pohjavesialueen veden laadun tai antoisuuden vaarantuminen, jollei siihen ole saatu vesilain mukaista lupaa. Maa-ainesten otto Lapinmäestä vaarantaisi lähialueiden asukkaiden pohjaveden laadun ja antoisuuden.
Lisäksi valituksessa korostetaan seuraavia luontoarvoja, joiden perusteella päätös tulee hylätä:
1. Ekologinen yhteys heikentyy
2. Luontodirektiivin IV a) liitteeseen kuuluvista lajeista esiintyy päätetyllä louhosalueella tai sen läheisyydessä: kirjoverkkoperhonen, ilves
Myönnetty maa-aines ja ympäristölupa vähentää Lapinmäen soveltuvuutta yleiseen virkistyskäyttöön ja aiheuttaa haittaa luonnolle ja sen toiminnoille.
Lausuntopyyntö ja valitusasiakirjat ovat tämän asian oheismateriaaleina.
Asian käsittely
Valvontajaosto ottaa kantaa valituksessa esitettyihin seikkoihin seuraavasti:
kauniin maisemakuvan turmeltumista;
Ympäristöministeriön maa-ainesten ottamista koskevassa ohjeessa (Ympäristöministeriön julkaisuja 2020:24 Maa-ainesten ottaminen, Opas ainesten kestävään käyttöön) arvioidaan kaunista maisemakuvaa ja luonnon kauneusarvoja seuraavasti: "Kauniilla maisemakuvalla ja luonnon merkittävillä kauneusarvoilla tarkoitetaan tarkasteltavan kohteen tai sitä ympäröivän maiseman kauneutta. Maisema voi tarkoittaa sekä luonnon- että kulttuurimaisemaa. Maiseman kauneutta voidaan tarkastella kohteesta ympäristöön tai ympäristöstä kohteeseen päin. Kaunis maisema ei ole mikä tahansa maisema, vaan sen tulee sisältää objektiiviseen arviointiin perustuvia kauneusarvoja.” Lapinmäen aluetta ei ole luokiteltu valtakunnallisesti tai paikallisesti arvokkaaksi maisema-alueeksi ja ottamisalueen ympärille jää maastonkohoumia ja puustoista aluetta, minkä johdosta vaikutukset kaukomaisemaan arvioidaan vähäisiksi. Hakemuksen mukaisesta toiminnasta ei siten ole katsottu aiheutuvan maa-aineslain tarkoittamaa kauniin maisemakuvan turmeltumista.
luonnon merkittävien kauneusarvojen tai erikoisten luonnonesiintymien tuhoutumista;
Ekologinen yhteys
Strateginen yleiskaava 2020 on hyväksytty Hollolan kunnan valtuustossa 10.5.2021. Kaava ei ole vielä lainvoimainen, mutta kaava ja siihen liittyvät selvitykset on pyritty huomioimaan päätöksenteossa. Kaavamääräysten mukaan; Ekologisen yhteyden jatkuvuus ja kytkeytyminen tulee turvata. Tarkemman suunnittelun yhteydessä tulee huomioida reitin yhdistävät ja sille osuvat arvokkaat luontokohteet sekä varmistaa, että ekologinen yhteys säilyy yhtenäisenä, mahdollisimman leveänä, puustoisena ja luonnon olosuhteiltaan monipuolisena. Eliöiden liikkuminen estevaikutusten, kuten pääväylien yli, tulee turvata. Haja-asutusalueella yhteys on sijainniltaan viitteellinen. Pääväylien ylitykset ja sijoittuminen taajamassa osoittaa reitin tarkempaa sijoittumista. Karttatarkastelun perusteella ekologinen yhteys ei kulje ottamisalueen läpi, vaan sivuaa aluetta sen kaakkoispuolelta. On myös huomioitava, että haja-asutusalueella yhteys on sijainniltaan viitteellinen, eikä kaavassa ei ole annettu yhteydelle tarkkoja metrimääräisiä leveysvaatimuksia.
Luontoselvityksen tuloksista ja ekologisesta yhteydestä on keskusteltu Hämeen ELY-keskuksen Pauliina Kauppisen kanssa 12.1.2022 pidetyssä Teams-palaverissa ja käydyn keskustelun perusteella luvanhakijalle on ehdotettu ottamisalueen pienentämistä. Ekologinen yhteys on huomioitu päätöksenteossa ja luvanhakija on pienentänyt ottamisaluetta siten, että alueen kaakkoispuolella sijaitseva metsälain 10 §:n mukainen kalliokohouma on rajattu kokonaan ottamisalueen ulkopuolelle, jättäen alueen kaakkoispuolelle noin 300 metriä leveän puustoisen yhteyden. Ottamisalueen ulkopuolelle rajattu kalliokohouma toimii luonnollisena puskurina ekologisen yhteyden suuntaan ja vähentää eläimistöön kohdistuvia häiriöitä. Ekologinen yhteys jää nykyisellä ottorajauksella kapeimmillaan noin 300 metrin levyiseksi, mutta yhteys levenee kapeikon jälkeen välittömästi, vaihdellen alueen eteläpuolella välillä 500–700 m. On myös huomioitava, että ottamisalueen läheisyydessä, kuten alueen etelä- ja itäpuolella, sijaitsee vastaavia kapeikkoja, jotka ovat leveydeltään noin 300 metriä.
Kirjoverkkoperhonen ja ilves
Alueesta on laadittu luontoselvitys keväällä 2021 ja sitä on täydennetty kirjoverkkoperhosten toukkaselvityksellä syksyllä 2022. Maastokäynnillä havaittiin kirjoverkkoperhosen toukkapesueita yhdestä kohtaa aluetta, joka sijaitsee selvitysalueen eteläosassa, pienen rämeen ja hakkuun reunavyöhykkeessä. Samalta paikalta löydettiin neljä toukkapussia. Selvityksen mukaan löydettyä kohdetta ja sen välitöntä lähiympäristöä voidaan pitää lajin lisääntymispaikkana. Löydetty lisääntymispaikka suositellaan toistaiseksi säästettävän nykyisellään. Valvontajaosto toteaa, että löydetty toukkapesue sijaitsee noin 100 metrin etäisyydellä ottamisalueen etelärajasta ja jää siten ottamisalueen ulkopuolelle. Todetun toukkapesueen ja ottamisalueen väliin jää maastonkohouma, joka vähentää lisääntymispaikkaan kohdistuvia häiriöitä.
Valituksen mukaan louhosalueella tai sen välittömässä läheisyydessä on paikallistietämyksen mukaan havaittu ilves poikasineen louhosalueella tai sen läheisyydessä. Valituksesta ei käy tarkemmin ilmi havaintopaikkojen sijainti. Ottamisalueella ei ole tiedossa olevia ilveksen pesäpaikkoja ja alueesta laaditun luontoselvityksen mukaan alueen potentiaali maankäytössä huomioitaville direktiivissä mainituille nisäkäslajeille, kuten suurpedoille on heikko.
Päätös vähentää alueen virkistyskäyttöön soveltuvuutta
Valituksessa on tuotu esiin alueen virkistyskäyttömahdollisuuksien heikkeneminen. Koska sijoituspaikkatarkastelussa on todettu kiviainestenottotoiminnan soveltuvan kyseiseen sijoituspaikkaan, ei virkistyskäyttömahdollisuuksien rajoittuminen toiminta-alueella ja sen välittömässä läheisyydessä ole peruste luvan myöntämättä jättämiselle. Aluetta ei kaavassa ole merkitty virkistysalueeksi eikä toiminnan voida katsoa muiltakaan osin olevan kaavan vastaista.
Tärkeän tai muun vedenhankintakäyttöön soveltuvan pohjavesialueen veden laadun tai antoisuuden vaarantuminen, jollei siihen ole saatu vesilain mukaista lupaa.
Valvontajaosto toteaa, että suunnitelma-alue ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella. Luvassa on edellytetty pohjavesiputken poraamista sekä vähintään 1 metrin suojaetäisyyttä alimman ottotason ja pohjaveden pinnan tason väliin. Lähin asuttu kiinteistö sijaitsee yli 450 metrin etäisyydellä ottamisalueesta ja seuraavaksi lähimmät noin 700 metrin etäisyydellä ottamisalueesta. Maa-ainesluvan alin sallittu ottotaso (+124) on ylempänä kuin lähimmän asuinkiinteistön maanpinta, joka kunnan karttapalvelun mukaan vaihtelee välillä +115 … +121. Ottamisesta ei näin ollen arvioida aiheutuvan vaaraa lähialueen kaivovesien laadulle tai määrälle.
Muilta osin valvontajaosto viittaa päätöksessään esittämiinsä perusteluihin. Valvontajaosto katsoo, ettei valituksessa ole noussut esiin asioita, joita ei olisi huomioitu päätöstä tehdessä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Sameli Männistö, Ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi
Valvontajaosto antaa lausuntonaan edellä, asian käsittely -kohdassa esitetyn lausunnon ja esittää hallinto-oikeudelle päätöksestä 24.8.2022 § 86 tehdyn valituksen hylkäämistä perusteettomana, koska valituksessa ei ole tuotu esille sellaisia uusia perusteita, joiden vuoksi päätöstä tulisi muuttaa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.