Perustelut
Kiinteistön 98-437-5-28 omistaja hakee vapautusta velvollisuudesta liittyä Hollolan kunnan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon. Vapautusta haetaan olemassa olevalle asuinrakennukselle, joka on rakennettu 1982. Rakennusta käytetään hakemuksen mukaan noin viikon vuodessa. Talousvesi hankintaan omalla kiinteistöllä olevasta porakaivosta. Kiinteistöllä on vesikäymälä, suihku, sauna ja lämminvesivaraaja. Kaikki jätevedet johdetaan betoniseen umpisäiliöön, joka on rakennettu vuonna 1982. Umpisäiliö tyhjennetään kerran vuodessa.
Kiinteistö sijaitsee vesihuoltolaitoksen vahvistetulla toiminta-alueella ja taajamassa, jolloin sillä on lähtökohtaisesti velvollisuus liittyä vesi- ja viemäriverkostoon. Kiinteistö sijaitsee pohjavesialueella.
Perusteluina vapautushakemukselle esitetään: Liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve ja muu vastaava erityinen syy: Asunto on tyhjillään, Tila on selvitys tilassa. Omistaja/kuolinpesän jäsenet asuvat vakituisesti Ruotsissa.
Asian käsittely:
Hakemus on tullut vireille 16.11.2021. Vapautushakemuksesta on pyydetty ja saatu lausunnot terveydensuojeluviranomaiselta ja Hollolan vesihuoltolaitokselta. Hakijalle on varattu mahdollisuus lausua mielipiteensä lausunnosta. Vastinepyyntö on toimitettu 21.09.2022. Vastinepyyntöön ei ole saatu vastinetta. Lausunnot ovat hakemuksen oheismateriaaleina.
Lainsäädäntö
Vesihuoltolain (119/2001) 10 § mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta- alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin.
Lain 11 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myöntää hakemuksesta toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen vapautuksen lain 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisvelvollisuudesta lain 11 §:ssä säädetyin perustein. Ennen vapautuksen myöntämistä vesihuoltolaitokselle ja kiinteistön omistajalle tai haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluiksi. Lisäksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on pyydettävä vapauttamisesta kunnan terveydensuojeluviranomaisen lausunto.
Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos:
1) liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset, liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy; ja
2) vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta- alueella.
Edellä 11 §:n 2 momentissa säädetyn lisäksi edellytyksenä vesijohtoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä. Edellytyksenä jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on 2 momentissa säädetyn lisäksi, että kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely voidaan järjestää ympäristönsuojelulaissa säädettyjen vaatimusten mukaisesti.
Päätösehdotuksen perustelut:
Vesihuoltolain mukaan vapautus on myönnettävä, jos liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi. Vapauttamisen ei saa myöskään vaarantaa vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella.
Kiinteistön omistaja hakee vapautusta vesijohto- ja viemäriverkostoon liittymisestä kohtuuttomiin kustannuksiin vedoten. Hakemuksessa ei ole arvioitu kustannusten määrää. Vesihuoltolaitoksen antaman lausunnon mukaan kiinteistölle on vuonna 2002 rakennettu mahdollisuus liittyä vesi- ja viemäriverkostoihin. Toiminta-alue on hyväksytty vuonna 2006. Liittämiskohdan voidaan todeta olevan VHL 12 §:n mukaisesti kiinteistön välittömässä läheisyydessä, eikä aiheuta kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomia kustannuksia. Liittymiskustannusten arvioidaan tällöin olevan myös samalla vaihteluvälillä, mitä muillakin liittyneillä kiinteistöillä toiminta-alueella on ollut.
Kohtuuttomuuden edellytys täyttyy kiinteistöillä, joiden vedenkäyttö on vähäistä. Tällaisia ovat tyypillisesti kantovesikiinteistöt ja ne, joiden varustelutaso vastaa kantovesikiinteistöä. Kiinteistön käytön ja sitä kautta veden käyttömäärä on erittäin vähäistä. Kiinteistöä varustelutasoineen ei voida kuitenkaan verrata kantovesikiinteistöön.
Rakennuksessa on vesikalusteita, kuten vesivessa, suihku ja lämminvesivaraaja. Jätevedet ohjataan kiinteistöllä sijaitsevaan betoniseen umpisäiliöön, joka on rakennettu vuonna 1982. Jätevesijärjestelmä on 40 vuotta vanha, joten sen voidaan arvioida olevan käyttöikänsä loppupäässä. Näin ollen vapauttamisen edellytykset eivät täyty jätevesien käsittelyn osalta.
Terveydensuojeluviranomaisen lausunnossa todetaan, että vapautushakemukseen on liitetty väliaikainen testausseloste kaivoveden laboratoriotutkimuksesta, josta ei käy ilmi kaikki analyysitulokset. Valmistuneiden tutkimustulosten perusteella vesi ei täytä talousvedelle asetettuja laatuvaatimuksia, koska vedessä on enterokokkibakteereja. Lisäksi vesi on sameaa. Terveydensuojeluviranomaisen lausunnon mukaisesti kaivon vettä ei tule käyttää talousvetenä. Lausunnossa todetaan vielä, että erittäin vähäisessä käytössä olevalle kiinteistölle on kuitenkin mahdollista tuoda käytettävä talousvesi myös kantovetenä verkoston piiristä, jolloin vapautuksen myöntämiselle ei ole terveydensuojelun puolesta estettä.
Kaikki vesihuoltolain 11 §:ssä mainitut vapautuksen edellytykset eivät täyty. Liittymisen kohtuuttomuutta arvioitaessa veden ja viemärin osalta, erityinen syy ja vesihuoltopalvelujen vähäinen tarve vaikuttavat kuitenkin päätökseen, minkä vuoksi hakijalle on annettu määräaikainen vapautus 20.12.2024 saakka.
Ehdotus
Esittelijä
-
Sameli Männistö, Ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi
Kiinteistölle 98-437-5-28 myönnetään 2 vuoden määräaikainen vapautus vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon liittymisestä. Kiinteistö tulee liittää vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon 20.12.2024 mennessä tai tuoda asia uudelleen ympäristönsuojeluviranomaisen ratkaistavaksi.
Määräaikainen vapautus koskee ainoastaan kiinteistön nykyistä omistajaa ja varustelutasoa. Jos kiinteistö vaihtaa omistajaa tai kiinteistön käyttöaste muuttuu, on vapautus arvioitava uudestaan.
Päätös
Merk. Asiantuntijana kuultiin projektikoordinaattori Annariina Ketoa.
Päätösehdotus hyväksyttiin.