Elinvoimavaliokunnan valvontajaosto, kokous 24.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 85 Lausunto Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle / Valvontajaoston päätös 20.04.2022 § 54

HOLDno-2021-50

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sameli Männistö, vs. ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Perustelut

Kiinteistön 98-436-4-96 omistaja hakee vapautusta velvollisuudesta liittyä Hollolan kunnan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon. Vapautusta haetaan olemassa olevalle vapaa-ajanasunnolle. Tällä hetkellä talousvesi saadaan kiinteistön rengaskaivosta, jonka määrä riittää hakemuksen mukaan talouden tarpeisiin. Kiinteistöllä on yksi vesikäymälä, yksi suihku ja sauna.  Kaikki jätevedet ohjataan kolmeen saostuskaivoon, jotka on asennettu 1996. Saostuskaivosta jätevedet johdetaan maahanimeyttämöön, joka on myös rakennettu 1996.  

Kiinteistö sijaitsee vesihuoltolaitoksen vahvistetulla toiminta-alueella ja taajamassa, jolloin sillä on lähtökohtaisesti velvollisuus liittyä vesi- ja jätevesiverkostoon.

Perusteluina vapautushakemukselle esitetään: Liittäminen verkostoon muodostuu kiinteistön omistajalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve ja muu vastaava erityinen syy: kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely järjestetty ympäristönsuojelulaissa säädettyjen vaatimusten mukaisesti.

Asian käsittely:
Hakemus on tullut vireille 01.06.2021. Vapautushakemuksesta on pyydetty ja saatu lausunnot terveydensuojeluviranomaiselta ja Hollolan vesihuoltolaitokselta. Hakijalle on varattu mahdollisuus lausua mielipiteensä lausunnosta. Vastinepyyntö on toimitettu 13.09.2021. Vastine ja hakemuksen täydennys ovat saapunut 28.09.2021. Lausunnot ja vastine, sekä täydennys ovat hakemuksen oheismateriaaleina.

Lainsäädäntö
Vesihuoltolain (119/2001) 10 § mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta- alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin.
Lain 11 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myöntää hakemuksesta toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen vapautuksen lain 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisvelvollisuudesta lain 11 §:ssä säädetyin perustein. Ennen vapautuksen myöntämistä vesihuoltolaitokselle ja kiinteistön omistajalle tai haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluiksi. Lisäksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on pyydettävä vapauttamisesta kunnan terveydensuojeluviranomaisen lausunto.
Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos:
1) liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset, liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy; ja
2) vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta- alueella.
Edellä 11 §:n 2 momentissa säädetyn lisäksi edellytyksenä vesijohtoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä. Edellytyksenä jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on 2 momentissa säädetyn lisäksi, että kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely voidaan järjestää ympäristönsuojelulaissa säädettyjen vaatimusten mukaisesti.

Päätösehdotuksen perustelut:

Vesihuoltolain mukaan vapautus on myönnettävä, jos liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi. Vapauttamisen ei saa vaarantaa vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella.

Kiinteistön omistaja hakee vapautusta vesijohto- ja jätevesiverkostoon liittymisestä. Liittymisestä aiheutuvien kustannusten on arvioitu olevan hakemuksen mukaan vähintään 23 000 €. Kustannuksiin vaikuttaa hakemuksen mukaan mm. ylämäen aiheuttavat pumppauskustannukset. Vesihuoltolaitoksen antaman lausunnon mukaan liittämiskohdan voidaan todeta olevan VHL 12 §:n mukaisesti kiinteistön välittömässä läheisyydessä, eikä aiheuta kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomia kustannuksia. Liittymiskustannusten arvioidaan olevan myös samalla vaihteluvälillä, mitä muillakin liittyneillä kiinteistöillä toiminta-alueella on ollut. Kustannusten ei arvioida ylittävän kohtuuttomuuden rajaa.

Terveydensuojeluviranomainen ei lausunnossaan puoltanut vapautuksen myöntämistä, sillä hakemukseen ei ollut liitetty kaivovesitutkimusta. Tutkimus toimitettiin jälkikäteen, minkä mukaan kaivon talousvesi täytti laatuvaatimukset kaivon huollon ja desinfioinnin jälkeen. Kaivon huollon kustannuksia ei voida ottaa huomioon kohtuuttomuutta arvioitaessa liittymisvelvollisuuden ollessa voimassa toimenpiteiden aikana.

Kohtuuttomuuden edellytys vähäisen vesihuoltolaitoksen palvelujen tarpeen osalta täyttyy kiinteistöillä, joiden vedenkäyttö on vähäistä, kuten esimerkiksi kantovesikiinteistöllä. Kiinteistö ei ole vakituisessa käytössä, mutta hakemuksen mukaan kiinteistöllä on yksi vesivessa, yksi suihku ja sauna. Näiden perusteella kiinteistön vedenkäyttöä ei voida pitää vähäisenä.

Kiinteistön jätevesijärjestelmä (maahanimeyttämö) on 26 vuotta vanha, joten sen voidaan arvioida olevan käyttöikänsä loppupäässä. Koska vanha jätevesijärjestelmä saattaa aiheuttaa ympäristö pilaantumisen vaaraa, eivät vapauttamisen edellytykset täyty jätevesien käsittelyn osalta. Jätevesijärjestelmä on 26 vuotta vanha, eikä sen aiheuttamia kustannuksia voida ottaa huomioon vesihuoltolain kohtuuttomuutta arvioitaessa.

Koska kaikki vesihuoltolain 11 §:ssä mainitut vapautuksen edellytykset eivät täyty, ei haettua vapautusta vesijohto- ja jätevesiverkostoon voida myöntää. Kiinteistön on näin ollen liityttävä vesilaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon.

Ehdotus

Esittelijä

Sameli Männistö, vs. ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Kiinteistölle 98-436-4-96 ei myönnetä vapautusta vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon liittymisestä. Hollolan kunnan valvontajaosto vesihuoltolain valvontaviranomaisena kehottaa kiinteistöä liittymään Hollolan vesihuoltolaitoksen vesi- ja jätevesiverkostoon viimeistään 31.10.2022 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Sameli Männistö, vs. ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Perustelut

Kiinteistön omistaja on hakenut vapautusta Hollolan kunnan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesijohtoverkostoon liittymisestä. Hollolan kunnan valvontajaosto on päätöksellään 20.04.2022 § 54 hylännyt vapautushakemuksen ja tehnyt kielteisen päätöksen. Kiinteistöä on kehotettu liittymään vesijohto- ja jätevesiverkostoon 31.10.2022 mennessä.

Kiinteistön omistaja on hakenut päätökseen muutosta Hämeenlinnan hallinto-oikeudelta, joka pyytä asiassa valvontajaoston lausuntoa. Lausunnon antamiseen on saatu lisäaikaa 31.8.2022 saakka.

Valittajat katsovat, että kaikki laissa mainitut edellytykset vapautukselle täyttyvät ja siten vapautus liittymisestä tulisi myöntää toistaiseksi, eli siihen saakka kunnes ko. kiinteistölle rakennetaan vakituiseen asumiseen tarkoitettu rakennus tai nykyinen, vielä toimiva jätevesijärjestelmä, olisi kokonaan uusittava.

Lausuntopyyntö ja valitusasiakirjat ovat tämän asian oheismateriaaleina.

 

Asian käsittely

Valituksen pääasiallisena perusteluna on, että liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon liittämisestä aiheutuvat kustannukset. Valituksen mukaan arvioidut liittymiskustannukset ovat koronan ja Ukrainan sodan jälkeisen inflaation vuoksi kohonneet alkuperäisestä arviosta 23 000 €:sta 30 000 €:een. Korkeaa kustannusarviota perustellaan mm. pitkällä liittymismatkalla ja sillä, että tavallista pidempi liittymämatka vaatii todennäköisesti ylimääräisen pumppuaseman kiinteistöllä. Lisäksi pidetään mahdollisena, että alueella joudutaan louhimaan kalliota.

Valvontajaoston päätös on perustunut päätöksentekohetkellä saatavilla oleviin tietoihin sekä arvioon liittämiskustannuksista. Päätöksen perusteluissa on todettu, että verkostoon liittymiskohta sijaitsee välittömästi kiinteistön läheisyydessä ja kiinteistöllä ei käytettävissä olevien tietojen perustella ole sellaisia erityispiirteitä, jotka aiheuttaisivat normaalista poikkeavia liittämiskustannuksia. Rakennuksen ja liittämiskohdan välinen etäisyys kartalta mitattuna on noin 40 metriä. Myös vesihuoltolaitos on lausunnossaan todennut, että liittymiskustannusten arvioidaan olevan samalla vaihteluvälillä, mitä muillakin kiinteistöillä toiminta-alueella on ollut. Edellä mainittujen päätöksen perusteluiden lisäksi todetaan, että GTK:n maaperäkartan mukaan alue on pääosin helposti kaivettavaa hietaa ja moreenia, minkä lisäksi liittyminen onnistuu vesihuoltolaitoksen arvion mukaan vietolla ilman ylimääräisiä pumppuasemia. Näin ollen liittämiskustannusten arvioidaan olevan samalla vaihteluvälillä, mitä muillakin liittyneillä kiinteistöillä toiminta-alueella on ollut.

Yksi valituksen perusteluista on, että kohtuuttomuuden edellytys täyttyy kiinteistöillä, joiden vedenkäyttö on vähäistä. Valituksen mukaan kiinteistö on vapaa-ajan asuntona käytössä pääasiassa kesäisin, joten kiinteistön vedenkäyttö on jo kiinteistön luonteen vuoksi erittäin vähäistä. Vaikka kysymyksessä on vapaa-ajan asunto, ei vesipalveluiden tarpeen voida katsoa olevan vähäinen kiinteistössä, jossa on tavanomainen varustelutaso (vesikäymälä, suihku, sauna). Palveluiden tarpeen voidaan katsoa olevan vähäinen kiinteistöllä, joiden varustelutaso vastaa kantovesikiinteistöä.

Koska liittymiskustannusten ei arvioida käyvän kohtuuttomiksi eikä vesilaitospalveluiden tarpeen voida katsoa olevan vähäinen, ei valvontajaosto näe syytä kumota tai muuttaa päätöstä. Mikäli hakija kuitenkin osoittaa luotettavasti (esimerkiksi ammattilaisen laatima urakkatarjous), että liittymiskustannukset nousevat huomattavan korkeiksi, voidaan asia tuoda uudelleen valvontajaoston käsiteltäväksi. 

Hakijalle voidaan kuitenkin myöntää lisäaikaa liittymiselle esimerkiksi kevääseen 2023 saakka. 
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Sameli Männistö, vs. ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Valvontajaosto antaa lausuntonaan edellä, asian käsittely -kohdassa esitetyn lausunnon ja esittää hallinto-oikeudelle päätöksestä 20.04.2022 § 54 tehdyn valituksen hylkäämistä perusteettomana. Valituksessa ole tuotu esille sellaisia uusia perusteita, joiden vuoksi päätöstä tulisi muuttaa.

Mikäli hakija kuitenkin osoittaa luotettavasti (esimerkiksi ammattilaisen laatima urakkatarjous), että liittymiskustannukset nousevat huomattavan korkeiksi, voidaan asia tuoda uudelleen valvontajaoston käsiteltäväksi. 
 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hämeenlinnan hallinto-oikeus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.