Elinvoimavaliokunta, kokous 17.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 43 Hollolan kunnan lausunto palveluliikenteen seudullisesta selvityksestä ja kuljetusten yhteensovittamisesta

HOLDno-2022-87

Valmistelija

  • Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi

Perustelut

Lahden seudun joukkoliikennelautakunta on käsitellyt kokouksessaan 15.2.2022 § 10 selvityksen palveluliikenteen seudullisesta kehittämisestä ja kuljetusten yhteensovittamisesta merkaten selvityksen tiedoksi ja päättäen pyytää selvityksen osallistujakunnilta sekä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymältä lausunnot 30.5.2022 mennessä.

Viime syksynä valmistuneen selvityksen laati Ramboll Oy ja selvityksessä oli mukana Asikkalan, Heinolan, Hollolan, Lahden, Orimattilan, Padasjoen ja Sysmän kunnat sekä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä. Selvityksen teettäminen nähtiin perusteltuna, koska päällekkäisyyksiä purkamalla ja yhdessä palveluja tuottamalla voidaan saavuttaa kuljetusten järjestämisessä kustannussäästöjä ja/tai parempaa palvelua asukkaille

Nykytilanteessa kukin kunta järjestää itse alueensa sisäisen palveluliikenteen. Sen laajuus, malli, kustannukset, tilausjärjestelmä ja lipputuotteet vaihtelevat kunnittain. Kuntarajat ylittävää, yhdessä järjestettyä, palveluliikennettä ei ole. Lisäksi hyvinvointiyhtymä järjestää vammaispalvelulain (VPL) sekä sosiaalihuolto- ja erityishuoltolain (SHL) mukaiset kuljetukset.

Asiaan liittyvä joukkoliikennelautakunnan pöytäkirjanote sekä selvitys palveluliikenteen seudullisesta kehittämisestä ja kuljetusten yhteensovittamisesta on liitteenä. Selvityksessä on kuvaus nykytilanteesta eri toimijoiden osalta. Se sisältää myös erilaisia palveluliikenteen toteutustapamalleja, reitti- ja aikatauluehdotuksia joillakin keskeisillä yhteysväleillä, hinta-arvioita ja hallinnoinnin sekä välitystoiminnan ehdotuksia. Lausunnossa tulee ottaa kantaa erityisesti kunnan halukkuuteen ja valmiuteen osallistua seudulliseen palveluliikenteen hankintaan. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymää pyydetään tarkastelemaan erityisesti matkojensa välityskeskuksen toimintaa ja hyödynnettävyyttä seudullisessa palveluliikenteessä.

Hollolan kunta on järjestänyt omaa palveluliikennettä (Hoppa) vuodesta 1999. Koulupäivän aikana palveluliikennettä ajetaan koululaisajojen välissä seuraavassa laajuudessa: Maakansa 5 pv/vko, 3 h/pv, Vesikansa ja Hämeenkoski (kyläkyydit) 3 pv/vko, 3 h/pv. Koulujen loma-aikoina ajopäiviä on vähemmän, mutta ajopäivät ovat pidempiä. Oma palveluliikenne on mahdollistanut tälläkin hetkellä osittain yhteydet yli kuntarajan, esim. Vesikansasta Lahteen. Verottomat nettokustannukset ovat olleet elinvoiman palvelualueelle vuodessa noin 60 000–70 000 euroa (vähentänyt vastaavasti hyvinvointipuolen kustannuksia koulupäivisin) ja tehtyjä matkoja toteutui viime vuonna 2244 kappaletta. Korona on viime vuosina vähentänyt matkustajamääriä.  Oman palveluliikenteen rinnalle on viime vuosina kehitetty myös asiointiliikenneyhteyksiä, joissa hyödynnetään hyvinvoinnin palvelualueen järjestämiä koululaiskuljetusreittejä ja aikatauluja. Kunnan palvelu- ja asiointiliikenteen kehittämisiä jatketaan omana työnä talousarvion puitteissa.

Hollola on kiinnostunut seudullisien, kuntarajat ylittävien, liikennemuotojen kehittämisestä. Seudullinen palveluliikenteen selvitys antaa tähän tarkasteluun hyvät lähtökohdat. Valmistelukokousten yhteydessä on välittynyt näkemys, että ajankohta ei ole vielä oikea eikä tahtotila riittävä, jotta asiassa ainakaan nopealla aikataululla olisi syytä edetä. Selvityksessä mukana olevilla tahoilla on ollut mm. henkilöstöhallinnon, järjestelmähallinnan ja asiakasrajapinnan haasteita, joita voidaan edistää ennen kuin uutta liikenteen järjestämistä lähdetään käyttöön ottamaan. Kustannustehokkuuden näkökulmasta tärkeässä roolissa ovat Hykyn hallinnoimat ja järjestämät kuntalaisille suunnatut SHL ja VPL -kyydit, joiden välitystoiminta ja matkojen yhdistely on vasta vakiintumassa ja alkamassa alkukangertelun ja koronan jäljiltä. Alueen joissakin kunnissa on käynnissä tai käynnistymässä hankkeita ja kokeiluja palvelu-/asiointiliikenteen kehittämiseksi tai suunnittelujärjestelmämuutoksia liikennepalvelujen järjestämisessä. Näitä voidaan jatkossa hyödyntää laajemminkin alueen sisällä (esim. Padasjoki-Sysmä, Hollola, Asikkala). Nykyiset säännölliset tai pidempijaksoiset yli kuntarajojen suuntautuvat kuljetustarpeet keskeisillä eri reiteillä ja aikaikkunoissa pitää myös paremmin tiedostaa eri osapuolten kesken. Näin yhteisiä kuljetuksia voidaan jatkossa suunnitella ja ottaa käyttöön jo sellaisenaan.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta merkitsee selvityksen palveluliikenteen seudullisesta kehittämisestä ja kuljetusten yhteensovittamisesta tiedokseen ja lausuu Lahden seudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

Hollolan kunta suhtautuu myönteisesti yli kuntarajojen ylittävän liikenteen järjestämiseen, tässä ennen kaikkea palvelu- ja asiointiliikenteen osalta. LSL:n organisaatio voisi toimia luontevasti hallinnollisena viranomaisena. Palveluliikenteen seudullinen käynnistäminen vaatii kuitenkin vielä lisäselvittelyjä ja nykyisten käytännön haasteiden voittamista ennen kuin asiassa voidaan yhteisesti edetä.   Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän rooli palveluliikenteen yhteistyökumppanina on jatkossa merkittävä.

Asiassa edetään toimintoja kehittämällä, (esim. kuntien hankekokeilut) ja nykyistenkin toimintojen vakiintuessa (esim. hykyn välitystoiminta). Asian kokonaistarkasteluun on syytä palata lähivuosina.

Elinvoimavaliokunnan lausunto lähetetään tiedoksi Hollolan kunnanhallitukselle sekä kunnan vanhus- ja vammaisneuvostolle.

Päätös

Päätöehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tiedoksi: Lahden seudun joukkoliikennelautakunta/Lahden kaupunki/kirjaamo, Hollolan kunnanhallitus, Hollolan vanhus- ja vammaisneuvosto, hyvinvointijohtaja, kuljetussuunnittelija Nyman

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.